Η μεγάλη λιχουδιά του καλοκαιριού φαίνεται να χάνει την αίγλη της καθώς η αγορά παγωτού εμφανίζει πτωτικές τάσεις και αναμένεται να παρουσιάσει περαιτέρω απώλειες, μέσα στο επόμενο διάστημα, ενώ ο έντονος ανταγωνισμός στον κλάδο οδηγεί τους «μεγάλους» του κλάδου σε εξαγορές και στρατηγικές συνεργασίες, σύμφωνα με μελέτη της Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών της Icap Group.
Η συνολική εγχώρια αγορά παγωτού εμφάνισε πτώση 5,7%, το 2009, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ το 2010 παρουσίασε περαιτέρω υποχώρηση της τάξεως του 4%, όπως προκύπτει από τη μελέτη. Τα τυποποιημένα παγωτά (ατομικά και οικογενειακά) κάλυψαν το μεγαλύτερο μέρος της συνολικής κατανάλωσης, το 2010, με ποσοστό της τάξεως του 77%. Τα ατομικά παγωτά απέσπασαν μερίδιο συμμετοχής 51%, τα οικογενειακά απέσπασαν μερίδιο της τάξης του 26%, ενώ το μη τυποποιημένο (χύμα παγωτό) κάλυψε το 23% του συνόλου.
Η εισαγωγική διείσδυση στην αγορά παγωτού τη διετία (2009-2010) κυμάνθηκε μεταξύ 31%-34% και η αντίστοιχη εξαγωγική δραστηριότητα κυμάνθηκε μεταξύ 18%-20%, τα τελευταία έτη.
Σχετικά με την εξέλιξη του κλάδου, αναμένεται ότι το συνολικό μέγεθος της αγοράς παγωτού θα εμφανίσει ελαφρώς πτωτική τάση, τη διετία 2011-2012. Καθοριστικός παράγοντας για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου είναι η αλλαγή της αντίληψης, που έχουν οι καταναλωτές για το παγωτό και την κατανάλωσή του εκτός θερινής περιόδου. Όσον αφορά τη δομή του κλάδου, προβλέπεται περαιτέρω ενδυνάμωση των μεγάλων επιχειρήσεων σε βάρος των μικρών βιοτεχνικών μονάδων.
Η διευθύντρια Οικονομικών και Κλαδικών Μελετών της Icap Group, Σταματίνα Παντελαίου, σημειώνει σχετικά με τη δομή του κλάδου: “Ο αριθμός των επιχειρήσεων, οι οποίες δραστηριοποιούνται στον κλάδο, είναι μεγάλος, ωστόσο, όμως, η αγορά ελέγχεται από λίγες επιχειρήσεις, οι οποίες διαθέτουν καθιερωμένα και γνωστά brands και καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος της κατανάλωσης. Ο ανταγωνισμός, που επικρατεί στην αγορά, είναι έντονος και οξύνεται συνεχώς, καθώς η εγχώρια αγορά παγωτού θεωρείται “ώριμη” αγορά, χωρίς σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης. Οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου, προκειμένου να ενισχύσουν την παρουσία τους και να διευρύνουν το δίκτυο διανομής τους, πραγματοποιούν εξαγορές ή στρατηγικές συνεργασίες.
Τελευταίο παράδειγμα αποτελεί η πρόσφατη συμφωνία μεταξύ της ΕΒΓΑ ΑΒΕΕ και του ομίλου Unilever. Παράλληλα, επενδύουν στο τομέα του μάρκετινγκ και στην προβολή, προκειμένου να ενισχύσουν την αναγνωρισιμότητα των εμπορικών τους σημάτων”.
Στον κλάδο του παγωτού, εκτός από τις μεγάλου μεγέθους παραγωγικές μονάδες, δραστηριοποιούνται και πολλές μεσαίου και μικρού μεγέθους επιχειρήσεις. Το πρόβλημα, το οποίο αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις αυτές, εστιάζεται στην έλλειψη κεφαλαίων για την πραγματοποίηση επενδύσεων. Κυρίως, όμως, αντιμετωπίζουν δυσχέρειες στην ανάπτυξη ενός εκτεταμένου δικτύου διανομής, με αποτέλεσμα να διοχετεύουν τα προϊόντα τους κυρίως ή αποκλειστικά σε τοπικές αγορές.
Πέραν από την ανάλυση της αγοράς, στη συγκεκριμένη μελέτη πραγματοποιείται και χρηματοοικονομική ανάλυση επιχειρήσεων παραγωγής παγωτού, με τη χρήση αριθμοδεικτών. Από τον ομαδοποιημένο ισολογισμό, που παρουσιάστηκε, βάσει δείγματος 13 αντιπροσωπευτικών παραγωγικών επιχειρήσεων παγωτού, προκύπτει ότι οι πωλήσεις των παραγωγικών επιχειρήσεων παγωτού, για το 2009, μειώθηκαν κατά 8,8%, σε σχέση με το 2008, ενώ το μικτό κέρδος μειώθηκε κατά 9,97%.