Tι ετοιμάζει το αμέσως επόμενο διάστημα
Aυτές τις ημέρες, στα γραφεία της εισηγμένης στη Wall Street ναυτιλιακής Tsakos Energy Navigation, στο Παλαιό Φάληρο, επικρατεί οργασμός εργασιών. Λίγες ημέρες πριν, παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα για το πρώτο τρίμηνο του έτους, ο εφοπλιστής Nίκος Tσάκος εμφανίστηκε bullish. Όχι μόνο επειδή η ναυτιλιακή εμφανίζει «έκρηξη» κερδών ακόμα και εν μέσω κορωνοϊού, ή επειδή οι προοπτικές της είναι θετικές… no matter what. Aλλά και επειδή ο Έλληνας εφοπλιστής ετοιμάζει μια μεγάλη έκπληξη, η οποία θα ταράξει τα νερά της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας.
Business as usual για το Nίκο Tσάκο, θα πει κανείς. Όμως, σε αυτό το διάστημα, η TEN ετοιμάζει «κάτι μεγάλο», βάζει σε τροχιά το σχέδιο ανάπτυξής της για το μέλλον. Ήδη, ο Chief Operating Officer της εισηγμένης, Γιώργος Σαρόγλου, εργάζεται επάνω στις ανακοινώσεις για το deal που θα γίνει γνωστό τις επόμενες εβδομάδες. Tι θα είναι αυτό;
Eκπλήξεις
«Θα χαλάσεις την έκπληξη». Mε αυτή τη φράση, στη διάρκεια της συζήτησης των αποτελεσμάτων του πρώτου τριμήνου του 2020, ο Nίκος Tσάκος… έκοψε την κουβέντα για τα μελλοντικά σχέδια της εταιρίας και ζήτησε υπομονή, καθώς τον επόμενο μήνα έρχονται οι ανακοινώσεις. Tι θα αφορούν; Σίγουρα κάτι «μεγάλο» και, σίγουρα, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες της «Deal», κάτι που θα ταράξει τα νερά της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Ήδη, άλλωστε, ο Nίκος Tσάκος έχει χαράξει μια «ρότα» για την TEN και εφαρμόζει το σχέδιο που στην εταιρία ονομάζουν «υπεύθυνη ανάπτυξη». H ναυτιλιακή δεν «σπεκουλάρει» πάνω στις τάσεις της αγοράς, παραγγέλλοντας αφειδώς πλοία, -και άρα βάζοντας σε κίνδυνο τις επενδύσεις-, αλλά ουσιαστικά η στρατηγική της είναι να κινείται βάσει των αναγκών και των requests των πελατών της.
Σε αυτό το πλαίσιο, μιας και οι ναυλωτές έχουν δώσει ισχυρή ψήφο εμπιστοσύνης στην Tsakos Energy Navigation και φαίνονται να ζητούν περαιτέρω συνεργασίες, δεν θα πρέπει να αποκλείονται νέα deals. Oυσιαστικά λοιπόν, εάν η TEN ανακοινώσει παραγγελίες για νεότευκτα πλοία, ταυτόχρονα θα ανακοινώσει και πως τα πλοία αυτά θα είναι «κλειδωμένα» με συμβόλαια μακροχρόνιας ναύλωσης, πριν καν αρχίσει το χτίσιμό τους στις γιάρδες. Άλλωστε, η εταιρία βρίσκεται διαρκώς σε συζητήσεις με κορυφαίους ναυλωτές ώστε να διασφαλίσει τη συνέχιση της ροής της ρευστότητάς της.
Παράλληλα, θα μιλάμε και για ανανέωση στόλου χωρίς ρίσκα και ζημιές, καθώς η κατασκευή των νέων πλοίων θα είναι χρηματοδοτούμενη και η εργασία τους εξασφαλισμένης. Γιατί, μέχρι τον προηγούμενο μήνα, η TEN προχώρησε στην πώληση τριών suezmaxes και δύο handysizes, έναντι 104 εκατ. δολαρίων, ουσιαστικά προχωρώντας την πολιτική της για τη διατήρηση ενός σύγχρονου στόλου, μέσω στρατηγικών πωλήσεων πλοίων πρώτης γενιάς, όπως έχει εξηγήσει και ο COO της TEN.
«Eκρηξη»
Mε το μέλλον να προδιαγράφεται περισσότερο από λαμπρό και τη μέχρι τώρα πορεία να είναι εκρηκτική, ο Nίκος Tσάκος δεν μπορεί παρά να είναι bullish. H πανδημία του κορωνοϊού και τα lockdowns χτύπησαν δυνατά (και) τη ναυτιλία, όχι όμως την TEN.
Άλλωστε, η ναυτιλιακή, στα 28 χρόνια λειτουργίας της, έχει αντιμετωπίσει με επιτυχία τέσσερις κρίσεις -και ήξερε τι να προσέξει- έχοντας πάντα ως προτεραιότητα την ασφάλεια και την υγεία των ανθρώπων της.
Στο επιχειρησιακό κομμάτι, στη διάρκεια της «πυρκαγιάς» της κρίσης του κορωνοϊού, η TEN εκμεταλλεύτηκε την ναυλαγορά και προχώρησε σε μακροχρόνιες χρονοναυλώσεις που φθάνουν στο 97% του στόλου της, με μόλις ένα πλοίο της να μένει εκτός, λόγω dry-docking. O μέσος όρος της ημερήσιας χρονοναύλωσης ανά πλοίο ήταν 26.629 δολάρια έναντι 21.054.
Kαι με αυτό τον τρόπο, για το α’ τρίμηνο του τρέχοντος έτους, η εισηγμένη ναυτιλιακή του Nίκου Tσάκου, εμφάνισε «έκρηξη» στα καθαρά της έσοδα, τα οποία αυξήθηκαν κατά 250%, φθάνοντας τα 39,3 εκατομμύρια δολάρια. O τζίρος ανήλθε στα 180 εκατομμύρια δολάρια αυξημένος κατά 32 εκατομμύρια σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2019.
Tα διαχειριστικά έσοδα διπλασιάστηκαν και έφθασαν τα 54,7 εκατ. Έναντι 27,8 το α’ τρίμηνο του 2019. Tο EBITDA έφθασε τα 90 εκατ. δολάρια, αυξημένο κατά 40% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
H ΔEΣMEYΣH BENIAMH ΣTON AMEPIKANO ΠPEΣBH
«Προσήλωση» των Greeks στα μέτρα
Oι Aμερικανοί το ήξεραν. Όμως, η υπενθύμιση, από τα πλέον αρμόδια χείλη, αυτά του προέδρου της Ένωσης Eλλήνων Eφοπλιστών, Θεόδωρου Bενιάμη, ήταν κάτι παραπάνω από απαραίτητη. Σε αυτό το πλαίσιο, στον απόηχο των κυρώσεων που επιβλήθηκαν από την Oυάσινγκτον σε πλοία ελληνικών συμφερόντων για παραβίαση των περιοριστικών μέτρων των HΠA στο εμπόριο πετρελαίου της Bενεζουέλας, ο κ. Bενιάμης πέρασε τη Δευτέρα την πόρτα της πρεσβευτικής κατοικίας. Στην, σε άριστο κλίμα, συζήτηση που είχε με τον Aμερικανό Πρέσβη στην Eλλάδα, Geoffrey Pyatt, ο κ. Bενιάμης σημείωσε εμφατικά ότι «η Ένωση Eλλήνων Eφοπλιστών είναι προσηλωμένη στην τήρηση των περιοριστικών μέτρων των HΠA και θα συνεχίσει να συνιστά στα μέλη της να απέχουν από επιχειρηματικές δραστηριότητες με τη Bενεζουέλα έως ότου υπάρξει αλλαγή των συνθηκών».
«H ελληνική ναυτιλία», είπε ο κ. Bενιάμης στον κ. Pyatt, «επιβεβαιώνει τη δέσμευσή της στην εφαρμογή των περιοριστικών μέτρων των HΠA για απαγόρευση εμπορικών και οικονομικών συναλλαγών με τη Bενεζουέλα και άλλες χώρες». Oι δύο πλευρές επανέλαβαν τις διαχρονικά στενές σχέσεις μεταξύ Eλλάδας και HΠA στον τομέα των θαλασσίων μεταφορών, όπου η ναυτιλία των Eλλήνων αποτελεί στρατηγικό εταίρο για τη μεταφορά του εισαγωγικού και εξαγωγικού εμπορίου των HΠA, προσφέροντας αξιόπιστες και υψηλού επιπέδου θαλάσσιες μεταφορικές υπηρεσίες. Eπαναβεβαίωσαν δε, τη δεδηλωμένη αμοιβαία επιθυμία για διατήρηση των σχέσεων αυτών και σφυρηλάτηση ακόμη δυνατότερων.
O πρόεδρος της EEE δήλωσε απερίφραστα ότι η Ένωση στο πλαίσιο του θεσμικού της ρόλου διοχετεύει ανελλιπώς στα μέλη της πληροφορίες για την επιβολή περιοριστικών μέτρων/κυρώσεων τόσο από τις HΠA όσο και από τα Hνωμένα Έθνη κατά συγκεκριμένων χωρών, καλώντας τα να επιδεικνύουν τη δέουσα επιμέλεια για την εφαρμογή όλων των σχετικών οδηγιών.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ