Βυθίζεται ο τίτλος της στη Wall Street, ο Zuckerberg βλέπει τις πολυεθνικές να του κλείνουν την πόρτα
Από τις αρχές του έτους, η μετοχή του εισηγμένου στον Nasdaq κολοσσού του Διαδικτύου, Facebook, έχει χάσει περί το 13% της αξίας της. Αυτό, είναι το μικρότερο πρόβλημα για τον ιδρυτή και μεγαλομέτοχο του κορυφαίου κοινωνικού δικτύου του πλανήτη, Mark Zuckerberg, ο οποίος βλέπει την επιχείρησή του να επιστρέφει αργά και… βασανιστικά, στο σημείο απ’ το οποίο ξεκίνησε: Τη λειτουργία χωρίς διαφημιστικά έσοδα.
Το 2004, όταν ο Zuckerberg ίδρυε τη “The Facebook”, στις ΗΠΑ, είχε μόνο δύο αρχές: Το δίκτυο δεν θα πρέπει να «πέφτει» ποτέ, αποδεικνύοντας την καλή, συνεχή λειτουργία του και δεν θα πρέπει να φιλοξενεί διαφημίσεις, μέχρι να γίνει μαζικότατο, ώστε να μη διακόψει την αλματώδη ανάπτυξή του. Τα χρόνια πέρασαν, το Facebook πέταξε το “the” από το όνομά του, έχει περισσότερους από 48.000 εργαζόμενους, ένα δισεκατομμύριο χρήστες σε όλο τον πλανήτη και έσοδα 70,7 δισεκατ. δολαρίων το χρόνο. Τι θα μπορούσε να πάει στραβά;
Εν αρχή ην ο κορωνοϊός που προκάλεσε πιέσεις στα διαφημιστικά έσοδα του δικτύου, αλλά φαίνεται πως αυτό ήταν απλά ένα… χάδι, μπροστά στο χαστούκι που θα ακολουθούσε. Γιατί τώρα, όσο η οικονομία ανοίγει, το Facebook έχει την αντίθετη από την αναμενόμενη τροχιά: Ο τίτλος της Facebook βρίσκεται σε τροχιά κατάρρευσης, ενώ τα έσοδά της συρρικνώνονται επικίνδυνα. Ο λόγος, είναι ότι η μία πολυεθνική μετά από την άλλη, σταματούν τη διαφημιστική τους προβολή μέσω του Facebook, συμμετέχοντας σε ένα μποϊκοτάζ.
Κατά κάποιους «βολικό» μποϊκοτάζ, καθώς ο κορωνοϊός απειλεί τις ίδιες τις εταιρίες, οι οποίες συρρικνώνουν τη διαφημιστική τους δαπάνη από τη μία. Από την άλλη ωστόσο, όλες οι εταιρίες θέλουν να απέχουν από την πολωμένη εκλογική διαμάχη στις ΗΠΑ και προτιμούν να απέχουν από την προβολή από το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο από το να παραλληλιστούν τα ονόματά τους με ρητορική μίσους, καθώς, όπως σημειώνει και ο αναλυτής της Bernstein Securities, Mark Shmulik, «είναι πολύ ορατό ποιος συμμετέχει και ποιος όχι στο μποϊκοτάζ, όπου η σιωπή των εμπορικών σημάτων θεωρείται ως συνέργεια». Ο ίδιος άλλωστε, επισημαίνει πως «υπάρχει αυξημένη πίεση ώστε να αποδειχθεί δημοσίως πως τα εμπορικά σήματα υποστηρίζουν τις ομάδες πολιτικών δικαιωμάτων».
Με τον Zuckerberg να κάνει κάποιες αλλαγές οι οποίες χαρακτηρίστηκαν «μικρής σημασίας», η διαρροή διαφημίσεων συνεχίζεται, με τον αναλυτή της Wedbush Securities, Bradley Gastwirth να προειδοποιεί ότι «το Facebook πρέπει να αντιμετωπίσει αυτό το ζήτημα γρήγορα και αποτελεσματικά, προκειμένου να σταματήσει την εκτός ελέγχου έξοδο των διαφημίσεων που κινδυνεύει να συμβεί». Και, τι έκτασης είναι αυτό το μποϊκοτάζ που μπορεί να βλάψει την ανάπτυξη του Facebook (1% η ανάπτυξη το τρέχον εξάμηνο, που είναι η μικρότερη της ιστορίας του);
Διαμαρτυρόμενες για την έλλειψη επίβλεψης από το Facebook και τα άλλα social media, για τον περιορισμό των μηνυμάτων μίσους και τις αναρτήσεις που διχάζουν και παραπληροφορούν, τη διαφημιστική τους δαπάνη στο κοινωνικό δίκτυο -με κάποιες από αυτές να επιλέγουν διακοπή και για Instagram και Twitter- κόβουν εσχάτως οι Starbucks, Unilever και Diageo. Είχαν προηγηθεί άλλοι κολοσσοί που είχαν πάρει την ίδια απόφαση, όπως οι Microsoft Corp., Coca-Cola Co, Clorox Co., Conagra Brands Inc., Ford Motor Co., Honda Motor Co., Hershey Co., PepsiCo Inc, Verizon Communications Inc, Levi Strauss & Co, Diamond Foundry Inc, Patagonia Inc, Viber Media Inc, VF Corp.’s The North Face, REI, Upwork, Eileen Fisher, Adidas AG.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ