Συνέντευξη: Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στη “Deal”
Ο Γιάννης Πλακιωτάκης μιλάει για:
Τη μετατροπή του Πειραιά σε διεθνές ναυτιλιακό κέντρο με επενδύσεις-μαμούθ
Τους διαγωνισμούς για τα λιμάνια
Την ακτοπλοΪα και τη διεκδίκηση νέων κονδυλίων από την ΕΕ
Τη ναυτική εκπαίδευση που αλλάζει
Τις δράσεις για ενίσχυση του νηολογίου
Τα χρηματοδοτικά εργαλεία για τη ναυτιλιακή τεχνολογία
Κάλεσμα στους επενδυτές να αναζητήσουν ευκαιρίες στην Ελλάδα στέλνει, μέσω της “Deal”, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης. Ο υπουργός στην εκ βαθέων συνέντευξή του, μιλά για τις ευκαιρίες που υπάρχουν, τη γαλάζια ανάπτυξη, τους διαγωνισμούς για τα λιμάνια και τις επενδύσεις- μαμούθ στον Πειραιά. Αποκαλύπτει επίσης, το σχέδιο της κυβέρνησης για την ακτοπλοϊα, αλλά και τη διεκδίκηση αυξημένων κονδυλίων από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ μιλά, μεταξύ άλλων, για την ενίσχυση του ελληνικού νηολογίου, ώστε να παραμείνει η ελληνική ναυτιλία και ναυτοσύνη στην κορυφή του κόσμου, όπου ανήκει.
Ο υπουργός τονίζει πως «η κυβέρνηση έχει αποδείξει, με την ψήφιση νέου αναπτυξιακού Νόμου, αλλά και τη γενικότερη στάση της, ότι στηρίζει την υγιή επιχειρηματικότητα και επιδιώκει τις επενδύσεις. Πεποίθησή μου αποτελεί ότι η Θαλάσσια Οικονομία και η Γαλάζια Ανάπτυξη αποτελεί προνομιακό πεδίο άσκησης επενδυτικής πολιτικής για δημιουργία βιώσιμων θέσεων απασχόλησης και παραγωγή καινοτομίας σε τομείς που παραδοσιακά η χώρα κατέχει, παγκοσμίως και ευρωπαϊκά, σημαντικές θέσεις και κύρος». Και στέλνει σαφές μήνυμα προς όλους: «Αναζητήστε επενδυτικές ευκαιρίες στην Ελλάδα. Πρωτογενής παραγωγή, τουρισμός, μεταφορές, τηλεπικοινωνίες, για να αναφέρω μερικούς μόνο τομείς, παρέχουν ευκαιρίες και δυνατότητες για επενδύσεις με υψηλή απόδοση».
Φτάσαμε πλέον στην έναρξη των διαγωνισμών για τα περιφερειακά λιμάνια. Ποιες προοπτικές ανοίγονται για την αξιοποίησή τους;
Είμαστε ιδιαιτέρως ικανοποιημένοι, γιατί, πράγματι, μετά από συντονισμένες προσπάθειες σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών και το ΤΑΙΠΕΔ, βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο της προετοιμασίας για την εκκίνηση των διεθνών διαγωνισμών για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Ηγουμενίτσας και Καβάλας. Όπως γνωρίζετε, προσεγγίζουμε την αξιοποίηση κάθε λιμανιού από μηδενική βάση και χωρίς προαπαιτούμενα, θέλοντας να αξιοποιήσουμε τις πραγματικές του δυνατότητες, ώστε να επιλεγούν και τα αντίστοιχα ρεαλιστικά πλάνα ανάπτυξής τους.
Με τον τρόπο αυτό, κάθε λιμάνι θα καταστεί πόλος τοπικής ανάπτυξης, με πολλαπλά οφέλη σε επίπεδο επενδύσεων, δημιουργίας θέσεων εργασίας και αύξησης της εμπορικής κίνησης σε περιφερειακό επίπεδο, ενώ, παραλλήλως, θα ενισχυθεί σημαντικά η κοινωνική συνοχή. Η συνεργασία λιμένων και πόλεων είναι βασική επιδίωξη για τη μεγιστοποίηση των ωφελειών των επενδύσεων που θα γίνουν. Πολύ σημαντικά θα είναι και τα γενικότερα οφέλη για την Ελλάδα, σε οικονομικό επίπεδο, με την αύξηση των δημοσίων εσόδων.
Πρόσφατα επισκεφθήκατε το λιμάνι της Πάτρας. Τι προβλέπει το σχέδιό σας για αυτό;
Από τον στρατηγικό μας σχεδιασμό για την αξιοποίηση των λιμανιών, δεν θα μπορούσε να απουσιάζει ένα λιμάνι το οποίο δίνει οξυγόνο, όχι μόνο στην Πάτρα, αλλά και σε ολόκληρη την Δυτική Ελλάδα, καθώς αποτελεί μία από τις σημαντικότερες ευρωπαϊκές πύλες εισόδου στη χώρα μας.
Τα τελευταία χρόνια το λιμάνι της Πάτρας καταγράφει απώλειες τόσο σε επίπεδο κυκλοφορίας πλοίων, όσο και σε επίπεδο διακίνησης φορτίων. Για να το επαναφέρουμε σε τροχιά ανάπτυξης, σχεδιάζουμε ρεαλιστικές, αλλά και βιώσιμες λύσεις, σε συνδυασμό με την αξιοποίηση της κατασκευής της νέας σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων, που θα φτάσει στο λιμάνι, τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου, αλλά και την ανάπτυξη συνεργειών και συνεργασιών, καθώς και στην προώθηση συνδέσεων με άλλα λιμάνια Ανατολής, Δύσης και Αφρικής.
Πώς θα μπορούσε ο Πειραιάς να εξελιχθεί σε διεθνές ναυτιλιακό κέντρο;
Ο Πειραιάς εξελίσσεται ήδη σε διεθνές ναυτιλιακό κέντρο. Όπως γνωρίζετε, η κυβέρνηση συνολικά, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ειδικότερα, θεωρήσαμε άμεση προτεραιότητα την έγκριση του master plan του ΟΛΠ, την οποία ολοκληρώσαμε σε τρεις μόλις μήνες, μετά από χρόνια καθυστερήσεων που κόστισαν και στο Λιμάνι και στην πόλη του Πειραιά και στην ελληνική οικονομία. Βρίσκεται, λοιπόν, σε εξέλιξη μία τεράστια επένδυση, ύψους άνω των 600 εκ. ευρώ, που αυξάνει τη χωρητικότητα και τη δυναμική του λιμανιού του Πειραιά και θα το καταστήσει το πιο σημαντικό στην Ανατολική Μεσόγειο.
Η ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ
Όπως είχατε δεσμευθεί, έρχεται ένα ακόμη πακέτο στήριξης της ακτοπλοΐας. Τι θα περιλαμβάνει; Θα υπάρξει και συνέχεια;
Ενισχύσαμε και συνεχίζουμε να ενισχύσουμε τις ακτοπλοϊκές εταιρίες με 30 εκ. ευρώ. Καταφέραμε σε σύντομο χρόνο να θεσμοθετήσουμε και να εκκινήσουμε ειδικό πρόγραμμα στήριξης με αναθέσεις συμβάσεων επιδότησης γραμμών, προκειμένου να διατηρήσουμε, σε πρώτη φάση, την ελάχιστη εξυπηρέτηση των νησιών και σε δεύτερο χρόνο την αναπλήρωση του συνόλου του δικτύου. Υλοποιώντας, μάλιστα, σχετική οδηγία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ολοκληρώνουμε το σχεδιασμό μίας ακόμα σημαντικής παρέμβασης για τη στήριξη των ναυτικών και των επιχειρήσεων, που θα ανακοινωθεί μέσα στις επόμενες ημέρες και θα αφορά την επιδότηση μέρους του ασφαλιστικού ή μισθολογικού κόστους.
Υπενθυμίζω ότι έχουμε ήδη προχωρήσει στην παροχή αποζημίωσης ειδικού σκοπού στους ναυτικούς, την παράταση ασφαλιστικής ικανότητας των ανέργων ναυτικών και τη θέσπιση δυνατότητας προκαταβολής ίσης με το 50% για τα μισθώματα των συμβάσεων αγόνων γραμμών.
Θα πρέπει να αναμένουμε επιπλέον μέτρα στήριξης για την ακτοπλοΐα και από τους πόρους του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης;
Πιέζουμε προς αυτή την κατεύθυνση, γιατί πράγματι η ακτοπλοΐα έχει υποστεί τεράστιο πλήγμα από την πανδημία, σε ολόκληρη την Ευρώπη. Με δεδομένη τη σημασία της, αφού διασφαλίζει την εδαφική συνέχεια μεταξύ νησιωτικής και ηπειρωτικής Ευρώπης, θεωρούμε δίκαιη και επιβεβλημένη τη λήψη μέτρων στήριξης, μέσω του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης. Τα δεδομένα, αυτή τη στιγμή, είναι ευνοϊκά και ελπίζουμε ότι η κατάληξη θα είναι θετική.
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ ΚΑΙ Η ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
Σε ό,τι αφορά την ποντοπόρο, κάποιοι τάσσονται υπέρ ενός «παράλληλου νηολογίου». Ποια η θεώρησή σας και ποιος ο σχεδιασμός σας;
Δεν υπάρχει ανάγκη, ούτε και χρειάζονται παράλληλα νηολόγια. Το ελληνικό νηολόγιο και η ελληνική σημαία διαθέτουν ποιοτικά χαρακτηριστικά και φήμη και με τις κατάλληλες διορθωτικές κινήσεις μπαίνει σε τροχιά ανάκαμψης.
Το ελληνικό νηολόγιο και η ελληνική ναυτιλιακή διοίκηση βρίσκεται σε μια φάση μετεξέλιξης και ψηφιακού μετασχηματισμού για να μπορέσει να σταθεί υψηλά στον ανταγωνισμό και να υπερασπιστεί τη φήμη της ελληνικής σημαίας. Ο στόχος είναι σαφής και προχωράμε ήδη σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε στοχευμένες παρεμβάσεις για την απλούστευση των διαδικασιών, προκειμένου να παρέχουμε υψηλή ποιότητα υπηρεσιών εξυπηρέτησης των αναγκών των πλοίων και των διαχειριστικών τους γραφείων. Παράλληλα, βασικός πυλώνας της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας είναι και η παροχή υψηλού επιπέδου Nαυτικής Eκπαίδευσης προσφέροντας υψηλού επιπέδου Έλληνες αξιωματικούς πλοιάρχους και μηχανικούς, επενδύοντας στην ουσιαστική αναβάθμιση της παρεχόμενης Nαυτικής Eκπαίδευσης από τις Δημόσιες Σχολές Εμπορικού Ναυτικού.
Να περιμένουμε εξελίξεις πάνω στο ζήτημα των ναυτιλιακών clusters;
Έχει γίνει πλέον αντιληπτό ότι ο τομέας της ναυτιλίας συγκεντρώνει σημαντικό ενδιαφέρον σε επιχειρηματικές πρωτοβουλίες που αφορούν τον ναυτιλιακό και ναυπηγικό εξοπλισμό. Η Θαλάσσια Οικονομία πλέον αγγίζει τομείς εντός και εκτός πλοίου και η Ελλάδα δύναται να αποκτήσει σημαντικό πλεονέκτημα. Έχουμε αναλάβει πρωτοβουλίες για τη στήριξη συνεργατικών σχημάτων στον τομέα της έρευνας και καινοτομίας στη ναυτιλιακή τεχνολογία και την παραγωγή νέων καινοτόμων προϊόντων και εφαρμογών, κρίσιμων για τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Το προσεχές διάστημα, μέσω του σχετικού νομοσχεδίου που έχουμε ετοιμάσει, θεσμοθετούμε τη δημιουργία χρηματοδοτικών εργαλείων για την προώθηση της καινοτομίας στην ναυτιλιακή τεχνολογία από ελληνικές επιχειρήσεις και μέσω ενωσιακών πόρων του ΕΣΠΑ θα στηρίξουμε ισχυρές συνεργασίες εταιριών των αντίστοιχων κλάδων του παρα-ναυτιλιακού τομέα.
Ένα ζήτημα που πέρασε στη δεύτερη γραμμή της επικαιρότητας, λόγω της πανδημίας, είναι η σύσταση του ΙΜΟ για τα αποθειωμένα καύσιμα.
Η Ελλάδα, με συναίσθηση της αναγκαιότητας για την άμεση βελτίωση της ποιότητας του αέρα που όλοι αναπνέουμε, υποστήριξε την ομοιόμορφη παγκόσμια εφαρμογή ανώτατου ορίου 0,5% περιεκτικότητας σε θείο των καυσίμων των πλοίων. Όσο πλησιάζαμε στην ημερομηνία αυτή, εκφράσαμε ως οφείλαμε με την ιδιότητα της μεγάλης ναυτιλιακής δύναμης, την ανησυχία της ναυτιλιακής κοινότητας ως προς τη διαθεσιμότητα και ασφάλεια των συμμορφούμενων καυσίμων.
Η Ελλάδα πρωτοστάτησε στα αρμόδια όργανα του ΙΜΟ για τη λήψη άμεσων διεθνών μέτρων για τη διασφάλιση της διαθεσιμότητας και επάρκειας συμμορφούμενων καυσίμων, την επίλυση ζητημάτων ποιότητας και ασφάλειας των νέων καυσίμων, και την αντιμετώπιση θεμάτων ασφαλείας των ίδιων των πλοίων που θα καλούνταν να χρησιμοποιήσουν το νέο καύσιμο. Παρόλα αυτά, παραμένουμε πάντα σε εγρήγορση και παρακολουθούμε προσεκτικά τις εξελίξεις, για να γίνουν οι κατάλληλες περαιτέρω παρεμβάσεις, αν κριθεί απαραίτητο.
Τα προηγούμενα χρόνια, η προσέγγιση της Ελλάδας απέναντι στη ναυτιλία δεν εστίαζε σε ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων. Αυτό θεωρείτε πως αλλάζει;
Η Ελλάδα είναι μια χώρα που η ιστορία της, ο πολιτισμός της, η σύγχρονη πραγματικότητα και το μέλλον της είναι συνδεδεμένα άρρηκτα με τη θάλασσα. Δεν είναι όμως σωστό να ισχυρισθεί κάποιος, ότι η Ελλάδα εστιάζει μόνο στη ναυτιλία. Γύρω από τις 5.000 εταιρίες που αποτελούν τον πυρήνα του μεγάλου ελληνικού ναυτιλιακού cluster, αναπτύσσεται ένας ολόκληρος κύκλος παράπλευρων δραστηριοτήτων, που απασχολεί, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, 192.000 ανθρώπους.
Έτσι η ναυτιλία μας δημιουργεί πολλαπλασιαστικά οφέλη σε τομείς υπηρεσιών όπως οι τραπεζικές και οι ασφαλιστικές, στον τομέα των χρηματοδοτήσεων, της ψηφιοποίησης, αλλά και σε άλλες βιομηχανικές δραστηριότητες, όπως του θαλάσσιου εξοπλισμού. Η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι υποστηρίζει την υγιή επιχειρηματικότητα με αναπτυξιακές δράσεις και ευνοϊκά φορολογικά μέτρα και θα συνεχίσει να πορεύεται προς την κατεύθυνση αυτή, με επίκεντρο πάντα, σε ό,τι αφορά το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, τη ναυτιλία μας.
Στη μετά-κορωνοϊό εποχή κύριο μέλημά μας θα αποτελέσει επίσης η αξιοποίηση όλων των δυνατοτήτων που παρέχονται, τόσο από εθνικούς πόρους όσο και από τα διαθρωτικά ταμεία της ΕΕ για την ομαλότερη δυνατή προσαρμογή της ναυτιλίας μας τόσο στις νέες απαιτήσεις όσο και στην εξασφάλιση της ρευστότητας των ναυτιλιακών εταιριών, έτσι ώστε να δύνανται να συμμετάσχουν ενεργά στην ανάκαμψη της ελληνικής και ευρωπαϊκής οικονομίας.
ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΟΣΕΛΚΥΣΗΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΣΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ
«Άρχισε η μεγάλη αλλαγή στη Ναυτική Εκπαίδευση»
Tο ναυτικό επάγγελμα δεν αποτελεί πλέον κυρίαρχη επιλογή για τους νέους. Θεωρείτε πως υπάρχει τρόπος ανάσχεσης του φαινομένου;
Η Ελλάδα έχει μια τεράστια ναυτική παράδοση και οι Έλληνες ναυτικοί είναι περιζήτητοι, σε παγκόσμιο επίπεδο. Είναι αλήθεια, ότι η ναυτοσύνη δεν απολαμβάνει του σεβασμού που δικαιούται, σε σχέση με την τεράστια προσφορά της. Και αυτό είναι κάτι που πρέπει να φροντίσουμε να αλλάξει.
Το καθοριστικό όμως, αυτό που ήδη έχουμε ξεκινήσει, είναι η μεγάλη αλλαγή στη Ναυτική Εκπαίδευση στη χώρα μας. Η αναβάθμιση της Ναυτικής Eκπαίδευσης, αποτελεί το κομβικό στοιχείο για τη σταθερή ενίσχυση της θέσης των Ελλήνων Ναυτικών στον παγκόσμιο ανταγωνισμό και, κατά συνέπεια, και για την στροφή των νέων στο ναυτικό επάγγελμα. Ακριβώς γι’ αυτό, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προχώρησε σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ευγενίδη και πολύ σύντομα θα έχουμε στα χέρια μας τη συνολική στρατηγική πρόταση για την αναβάθμιση της δημόσιας Nαυτικής Eκπαίδευσης στη χώρα μας. Μια πρόταση που θα υλοποιηθεί άμεσα, αφού δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο.
ΤΙ ΛΕΕΙ ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΕΝΙΚΟ ΚΑΙ ΤΑ ΝΕΑ ΣΚΑΦΗ
«Τα θαλάσσια σύνορά μας, πιο ασφαλή από ποτέ»
Πόσο ασφαλή είναι σήμερα τα θαλάσσια σύνορά μας;
Περισσότερο από κάθε άλλη φορά. Οι γυναίκες και οι άνδρες του Λιμενικού, φυλάσσουν τα θαλάσσια σύνορά μας με αποφασιστικότητα, ψυχραιμία, αλλά και ευαισθησία σε σχέση με την ανθρώπινη ζωή. Για μία ακόμα φορά, τους ευχαριστώ για την προσφορά τους.
Η ενίσχυση σε μέσα και προσωπικό του Λιμενικού Σώματος στο Αιγαίο έχει αυξήσει τις επιχειρησιακές του δυνατότητες. Οι αυξημένες περιπολίες έχουν οδηγήσει σε πολύ μεγάλο περιορισμό των προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών. Τους τέσσερις τελευταίους τρέχοντες μήνες του 2020, η μείωση ξεπερνά το 85% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Απόφασή μας είναι να συνεχίσουμε εφαρμόζοντας την ίδια στρατηγική και επιχειρησιακή κατεύθυνση.
Πολύ σημαντικές κινήσεις για την υλοποίηση της απόφασής μας αυτής, είναι η παραλαβή 10 νέων περιπολικών σκαφών, δωρεά της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, η αύξηση των Οργανικών θέσεων του Λιμενικού Σώματος κατά 1.500, από τις οποίες οι 900 αφορούν το Ανατολικό Αιγαίο, καθώς και η προκήρυξη, πριν λίγες ημέρες, του διαγωνισμού για το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ