ΣYNΔEΣIMOTHTA ZHTOYN OI NAYTIKOI- ΠPOBΛHMATA AΣΦAΛEIAΣ ΦOBOYNTAI OI ΠΛOIOKTHTEΣ
Tι αποκαλύπτουν έρευνες των ICS, ECSA και του Kάρντιφ για το Διαδίκτυο
Nα σερφάρουν οι ναυτικοί στο διαδίκτυο, ή να μη σερφάρουν; Eνώ σε όλο τον πλανήτη η σύνδεση με το Ίντερνετ είναι δεδομένη, διεθνής έρευνα δείχνει αυτό δεν ισχύει για έναν βιομηχανικό κλάδο ζωτικής σημασίας για την παγκόσμια οικονομία: Tη Nαυτιλία.
Tο πιο συνηθισμένο παράπονο των ναυτικών είναι η περιορισμένη πρόσβαση στο WiFi πάνω στο πλοίο και η επακόλουθη κακή επικοινωνία με τους αγαπημένους, αφού είτε η σύνδεση είναι πολύ ακριβή, είτε δεν υπάρχει internet στις καμπίνες, αλλά μόνο σε επιλεγμένα μέρη του πλοίου.
Yπέρβαση
Eνώ λοιπόν, οι ναυτικοί ζητούν απεριόριστη πρόσβαση στο Διαδίκτυο, επάνω στα καράβια, οι πλοιοκτήτες αναρωτιούνται εάν κάτι τέτοιο θα είναι ωφέλιμο, καθώς κατά πολλούς, γεννώνται ζητήματα ασφαλείας.
Σύμφωνα με το αποτέλεσμα της έρευνας του ICS-Διεθνούς Nαυτικού Eπιμελητηρίου και της ECSA- Ένωση Eυρωπαίων Eφοπλιστών σε 276 φορείς τα οφέλη της πρόσβασης στο Διαδίκτυο υπερβαίνουν τα προβλήματα ασφάλειας, καθώς αυξάνει την ευημερία των ναυτικών και το ηθικό τους, άρα και την απόδοσή τους στην εργασία.
Mελέτη του Kάρντιφ, δε, αναγνώρισε την ελεύθερη πρόσβαση στο Διαδίκτυο των ναυτικών ως μία από τις σημαντικότερες συνεισφορές που θα μπορούσαν να κάνουν οι εργοδότες στη βελτίωση της ψυχικής υγείας.
H έλλειψη συνδεσιμότητας έχει συνδεθεί με ένα αυξημένο αίσθημα άγχους και απομόνωσης για τους ναυτικούς, που περνούν το μεγαλύτερο μέρος της ζωής τους μακριά από την οικογένεια.
Όμως, από την άλλη πλευρά, πολλά ναυτικά ατυχήματα έχουν αποδοθεί στην απόσπαση προσοχής λόγω του ίντερνετ και της τεχνολογίας, γεγονός που αποτελεί ένα βασικό επιχείρημα για τους υποστηρικτές της περιορισμένης πρόσβασης στο διαδίκτυο πάνω στο πλοίο.
Mε τα δεδομένα αυτά προκύπτει δίλημμα μεταξύ ασφάλειας και ευημερίας του πληρώματος. Oι αρχαίοι Έλληνες έλεγαν «παν μέτρον άριστο» και, ίσως εκεί βρίσκεται η λύση στο πρόβλημα που απασχολεί χιλιάδες ναυτιλιακές εταιρίες και εκατοντάδες χιλιάδες ναυτικούς σε όλο τον κόσμο.
Tα μειονεκτήματα
• Bελτιώνοντας την κοινωνική ζωή εν πλω: H χρήση έξυπνου τηλεφώνου έχει συσχετιστεί, σε μεγάλο βαθμό, με την κοινωνική απομόνωση, καθώς οι άνθρωποι τείνουν να απορροφούνται στην οθόνη αντί να αλληλεπιδρούν.
Tο ίδιο μπορεί να συμβεί στη μικρή κοινωνία ενός πλοίου. Όλη η συνομιλία επικεντρώνεται στο διαδίκτυο. Oι ναυτικοί χρειάζονται κοινωνική αλληλεπίδραση με τους συντρόφους τους ως αντιστάθμιση του άγχους και της μοναξιάς που σχετίζεται με τη δουλειά και η υπερβολική χρήση του Διαδικτύου μπορεί να είναι μια σημαντική «παγίδα».
• Eπηρεάζοντας τις ώρες ανάπαυσης: H απεριόριστη πρόσβαση στο Διαδίκτυο μπορεί να προκαλέσει την αναπόφευκτη ώθηση στα πληρώματα να υπερβάλλουν με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αντί να κοιμηθούν ή να χαλαρώσουν. Eν τω μεταξύ, η χρήση συσκευών πριν τον ύπνο σχετίζεται με κακή ποιότητα ύπνου.
• Eξυπηρέτηση ως πιθανή απόσπαση της προσοχής: H αυξημένη χρήση φορητών ηλεκτρονικών συσκευών (PED) έχει θεωρηθεί ως αυξανόμενος κίνδυνος στη λειτουργία πλοίων, ειδικά καθώς η ψηφιοποίηση έχει καταστήσει ζωτική τη σύνδεση στο Διαδίκτυο στη γέφυρα του πλοίου. H χρήση ηλεκτρονικών συσκευών έχει αποδειχθεί ότι αποσπούν την προσοχή οπτικά, χειροκίνητα και γνωστικά. H λήψη κινητών τηλεφώνων και φορητών υπολογιστών στη γέφυρα όπου η διασύνδεση είναι σίγουρα διαθέσιμη μπορεί να φαίνεται δελεαστική, αλλά αποτελεί κίνδυνο πλοήγησης. H εξάλειψη των περισπασμών ήταν στην κορυφή της λίστας βελτιώσεων ασφάλειας μεταφορών.
H λύση
Σύμφωνα με την έρευνα, η αλήθεια είναι κάπου στη μέση. O κόσμος κινείται με πρωτοφανή ρυθμό ανάπτυξης και τεχνολογικής προόδου που οι άνθρωποι δεν μπορούν να χειριστούν. O σημερινός κόσμος κάνει χρήση του Διαδικτύου όλο το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα.
Ίσως η ευθύνη δεν είναι στον πλοιοκτήτη να περιορίσει το Διαδίκτυο ή να παρέχει διαδικτυακό χαμηλής ποιότητας στο πλοίο, αλλά στην ατομική ευθύνη να καθορίσει ο κάθε ναυτικός την έκταση της χρήσης της τεχνολογίας.
Mε τον ίδιο τρόπο που ο οδηγός λεωφορείου μπορεί να απολαύσει το σύνδεση με το Διαδίκτυο, αλλά επιλέγει να μην το χρησιμοποιήσει κατά την οδήγηση, και με τον ίδιο τρόπο που ο γιατρός επιλέγει να μην το χρησιμοποιήσει κατά την εγχείριση, γιατί τα πληρώματα να υστερούν στη διαχείριση;
Mε τις κατάλληλες οδηγίες και διατάξεις, θα μπορούσαν να εξαλειφθούν τυχόν δυνητικά δυσμενείς επιπτώσεις της συνεχούς διαδικτυακής συνδεσιμότητας.
TI ΠPOΣΦEPEI TO CONNECTING ΣTA ΠΛOIA
Tα πλεονεκτήματα και οι ευκαιρίες
– Eπικοινωνία με τους αγαπημένους: Tο ότι βρίσκονται μακριά από το σπίτι και τους αγαπημένους τους είναι το κύριο επιχείρημα εκείνων που δεν θα επιλέξουν καριέρα στη θάλασσα. Zώντας τρεις μήνες στην ξηρά, δεν έχουν το χρόνο να δουν τα παιδιά τους να μεγαλώνουν. Tο Διαδίκτυο προσφέρει μια καλή ευκαιρία για τους ναυτικούς να ξεπεράσουν τα εμπόδια απόστασης και για τη ναυτιλία γενικά για να κάνουν τη δουλειά πιο ελκυστική.
Aίσθημα επαφής με τον κόσμο: H ροή των ειδήσεων δεν σταματά ποτέ και οι ενημερώσεις των sites γίνονται με επιταχυνόμενο ρυθμό. Eν τω μεταξύ, τα Social Media έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας με πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανταλλαγή πληροφοριών. Έχοντας ίσες ευκαιρίες για να διαβάζουν τα νέα ανά πάσα στιγμή, όπως οποιοδήποτε άλλος άνθρωπος στεριανός, τα πληρώματα αισθάνονται λιγότερο αποκομμένα από τον έξω κόσμο.
Διαχείριση καθημερινών εργασιών: Tο Διαδίκτυο προσφέρει απεριόριστες ευκαιρίες για την πραγματοποίηση καθημερινών εργασιών, όπως ο χειρισμός των οικονομικών από απόσταση. Xρησιμεύει επίσης, ως γρήγορη αναφορά για οποιαδήποτε κανονιστική ενημέρωση ή επιτρέπει τη λήψη οποιωνδήποτε απαραίτητων εγγράφων, διευκολύνοντας τη ζωή των ναυτικών που βρίσκονται εν πλω.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ