Οι επιθέσεις DDoS (επιθέσεις που στοχεύουν να κατακλύσουν ένα δίκτυο έως ότου ο server καταρρεύσει) ενάντια σε εκπαιδευτικούς πόρους αυξήθηκαν εκθετικά αυτή την άνοιξη σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Σύμφωνα με μια νέα έκθεση της Kaspersky, από τον Ιανουάριο έως τον Ιούνιο του 2020, ο αριθμός των επιθέσεων DDoS που επηρέασαν εκπαιδευτικούς διαδικτυακούς πόρους αυξήθηκε κατά τουλάχιστον 350% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019.
Η μεγαλύτερη αύξηση σε μηνιαία βάση σημειώθηκε τον Ιανουάριο, όταν οι επιθέσεις αυξήθηκαν κατά 550%. Σε παγκόσμιο επίπεδο, ο συνολικός αριθμός επιθέσεων DDoS αυξήθηκε κατά 80% το πρώτο τρίμηνο του 2020, σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2019, με τις επιθέσεις σε εκπαιδευτικούς πόρους να αντιπροσωπεύουν μεγάλο μέρος αυτής της αύξησης.
Οι επιθέσεις DDoS είναι ιδιαίτερα προβληματικές επειδή μπορούν να διαρκέσουν από δύο ημέρες έως μερικές εβδομάδες, προκαλώντας διαταραχές στις επιχειρήσεις των οργανισμών και – στην περίπτωση εκπαιδευτικών πόρων – απαγορεύοντας σε μαθητές και προσωπικό την πρόσβαση σε κρίσιμο υλικό.
Οι επιθέσεις DDoS δεν ήταν και οι μοναδικές ψηφιακές απειλές που αντιμετώπισαν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές την περασμένη άνοιξη. Από τον Ιανουάριο έως τον Ιούνιο του 2020, 168.550 μοναδικοί χρήστες προϊόντων της Kaspersky αντιμετώπισαν αυξανόμενο αριθμό διαφόρων απειλών που διανεμήθηκαν με το πρόσχημα δημοφιλών διαδικτυακών πλατφορμών μάθησης/ εφαρμογών τηλεδιάσκεψης (Moodle, Zoom, edX, Coursera, Google Meet, Google Classroom, Blackboard).
Οι εκπαιδευτικοί αντιμετώπισαν επίσης έναν αυξανόμενο αριθμό σελίδων phishing που εκμεταλλεύονταν αυτές τις ίδιες πλατφόρμες, θέτοντας τους επίσης σε κίνδυνο να «κατεβάσουν» διάφορες απειλές.
Μια άνευ προηγουμένου χρήση διαδικτυακών εκπαιδευτικών πόρων σημειώθηκε το 2020, η οποία προκλήθηκε από το κλείσιμο των σχολείων σε όλο τον κόσμο με σκοπό την επιβράδυνση της διάδοσης του COVID-19. Οι επιτιθέμενοι, επιδιώκοντας να εκμεταλλευτούν την ταχεία μαζική μετακίνηση από τη φυσική στην ψηφιακή μάθηση, στόχευσαν αυτό το τεράστιο νέο έδαφος επίθεσης, που αναπτύχθηκε χωρίς πλήρη εξέταση των βέλτιστων πρακτικών ασφάλειας.
«Η τηλε-εκπαίδευση έγινε αναγκαιότητα για δισεκατομμύρια μαθητές την περασμένη άνοιξη και πολλά εκπαιδευτικά ιδρύματα αναγκάστηκαν να κάνουν τη μετάβαση με ελάχιστη ή καθόλου προετοιμασία», δήλωσε ο Αλέξανδρος Γκούτνικοφ, ειδικός ασφαλείας στο Kaspersky.
«Η επακόλουθη αύξηση της δημοτικότητας των διαδικτυακών εκπαιδευτικών πόρων, σε συνδυασμό με αυτήν την έλλειψη ετοιμότητας, έκανε τον εκπαιδευτικό τομέα ιδανικό στόχο για κυβερνοεπιθέσεις. Ενόψει του φθινοπώρου, καθώς πολλά σχολεία και πανεπιστήμια σχεδιάζουν να διεξάγουν μαθήματα στο διαδίκτυο – τουλάχιστον κάποιο μέρος του χρόνου – είναι κρίσιμο οι οργανισμοί αυτοί να λάβουν μέτρα για να διασφαλίσουν τα ψηφιακά μαθησιακά τους περιβάλλοντα”, κατέληξε.