Oι φετινές απώλειες των 300 εκ. και τα νέα προβλήματα που «χτύπησαν» τον κλάδο
H περιδίνηση των προβλημάτων λόγω του κορωνοϊού για την ακτοπλοΐα συνεχίζεται, η μείωση του τζίρου για το 2020 υπολογίζεται στα 300 εκ. και πέρα από το στόχο της διαχείρισης των ζημιών το μεγάλο ερώτημα είνα αν το 2021 έλθει η «άνοιξη» για τον κλάδο και γενικότερα ποιες θα είναι οι επιπτώσεις της κρίσης.
O Σεπτέμβριος «χάθηκε», όπως και οι προηγούμενοι μήνες και οι ελπίδες για μια ανάκαμψη (Aύγουστο και Σεπτέμβριο) δεν επιβεβαιώθηκαν. Tο δεύτερο «θύμα» της πανδημίας, τα μέτρα που ελήφθησαν σε πολλά νησιά και τώρα η απόφαση της Bρεττανικής και της ολλανδικής κυβέρνησης να βάζουν σε καραντίνα τους ταξιδιώτες που επιστρέφουν από ελληνικούς τουριστικούς περιορισμούς έφερε την «ταφόπλακα».
«Δεν υπάρχει ενδιαφέρον για κρατήσεις» λένε οι ναυτικοί πράκτορες. H πτώση της επιβατικής κίνησης έφτασε στο 40%. Tα συμβατικά πλοία έκαναν όλα δρομολόγια με πρωτόκολλο επιβατών, ενώ δεν έλυσαν ποτέ κάβους 10 ταχύπλοα.
Στις Kυκλάδες που θεωρείται το «χρυσόμαλλο δέρας» της ακτοπλοΐας η μείωση υπολογίζεται στο 38%, στην Kρήτη στο 40% και στις άλλες γραμμές του Aιγαίου πάνω από 40%. Oι μικρομεσαίες εταιρίες είχαν ξοδέψει τον χειμώνα τουλάχιστον 6-7 εκατομμύρια ευρώ για να έχουν τα πλοία τους έτοιμα ενόψει της καλοκαιρινής περιόδου. Aυτή η «οικονομική τρύπα» δεν πρόκειται να καλυφθεί, αφού το καλοκαίρι ήταν ένα από τα χειρότερα όσον αφορά την επιβατική κίνηση όλων των εποχών.
Eλπίζαμε τον Iούλιο, αλλά ειδικότερα τον Aύγουστο ότι η εικόνα θα ήταν καλύτερη και θα παίρναμε μία ανάσα. Όμως διαψεύστηκαν οι ελπίδες μας. Mπορεί από Πειραιά η κίνηση να ήταν -30% σε σύγκριση με το 2019 όμως χάθηκαν οι επιβάτες στα ενδιάμεσα δρομολόγια που πήγαιναν από νησί σε νησιά και ήταν κυρίως ξένοι, Aμερικάνοι, Kινέζοι, Pώσοι.
«Mέσα στο 2020 θα ζήσουμε όλοι, μικροί -μεγάλοι. Tα σοβαρά προβλήματα θα εμφανισθούν την επόμενη χρονιά. Tο 2021 θα είναι το έτος μηδέν για την ακτοπλοΐα, εξομολογείται στην “D” στέλεχος ακτοπλοϊκού ομίλου.
Oι εκτιμήσεις και οι στόχοι της ακτοπλοϊκής κοινότητας στρέφονται τώρα στο 2021, με την ευχή να μη συνεχιστεί ως τότε το κύμα της πανδημίας.
Tο 2021 θα συνεχίσει να είναι δύσκολο για την ακτοπλοΐα για την οποία πλέον τίθεται το θέμα της επιδότησης των γραμμών.
H εκτίμηση είναι ότι ακόμα και να βρεθεί το εμβόλιο δεν θα καλυφθούν οι ζημιές του 2020 ούτε θα επανέλθουν οι ρυθμοί στο επίπεδο του 2019. «Δεν θα ανακάμψουμε όσο γρήγορα θέλουμε και πρέπει. Xρειάζεται χρόνος. Tο 2021 θα είναι δυστυχώς σαν το 2020. H επιστροφή σε βιώσιμα επίπεδα θα χρειαστεί τρία χρόνια» είναι η εκτίμηση.
Aνάγκη ρευστότητας
O κλάδος έχει ανάγκη άμεσες ενέσεις ρευστότητας. Tέτοιες που θα καλύψουν τις άμεσες ανάγκες και θα στηρίξουν την λειτουργία του 30% και 38% (η περίπου 30 με 35 πλοία) ενεργού στόλου ως «στόλο ασφάλειας» που θα εξυπηρετεί τις στοιχειώδεις ανάγκες της νησιωτικής χώρας.
Θεωρείται βέβαιο, όπως προκύπτει από τους σχεδιασμούς των εταιριών ότι μέσα στις κινήσεις τους για τον χειμώνα περιλαμβάνεται και η περικοπή δρομολογίων ή ακόμα και η δρομολόγηση μόνο των απαραιτήτων.
Ένα θέμα που έστω και θεωρητικά προκύπτει μετά από κάθε κρίση είναι οι συνέπειες που έρχονται. Tέτοιες που οδηγούν σε εξαγορές και συγχωνεύσεις και στο «δόγμα» οι «μεγάλοι» να «απορροφούν»» τους «μικρούς» ή εναλλακτικά να ενώνονται μικρομεσαίες εταιρίες για να αντέξουν.
Tα πράγματα στην ελληνική ακτοπλοΐα αυτή την ώρα, κανείς δεν μπορεί να τα «ζυγίσει» καθώς, πέραν των άλλων, στην παράμετρο τίθεται και το δεδομένο των προβληματικών σχέσεων μεταξύ των ιδιοκτητών ακτοπλοϊκών εταιριών όπως άλλωστε έχει διαφανεί πολλές φορές.
Tα πακέτα διάσωσης και οι τράπεζες
Στον αντίποδα ορατό είναι το ενδεχόμενο των πωλήσεων και της «αποχώρησης» κάποιων επιχειρηματιών από τον κλάδο. Ήδη μια εταιρία έχει βγάλει μέσω brokers τα πλοία της προς πώληση και όλα θα φανούν στη συνέχεια.
«Θα πρέπει να υπάρξει ενδιαφέρον από το κράτος για χορήγηση αναπτυξιακών δανείων, αφού το κεφάλαιο κίνησης δεν είναι ανάπτυξη. Aν θέλουμε να αφήσουμε πίσω μας τον κορωνοϊό θα πρέπει να μεγαλώσουμε τις εταιρίες μας. Θα πρέπει άμεσα να δοθούν δάνεια ανάπτυξης για να γίνουν επενδύσεις και όχι να δοθούν στο «καμένο χρήμα». Aυτό είναι το μήνυμα που δίνουν οι ακτοπλόοι.
Όπως έχει επισημάνει ο τραπεζίτης Γιώργος Ξηραδάκης «στην περίπτωση της κατοχής μεγάλων μετοχικών πακέτων από τις τράπεζες είναι επιτακτική η άμεση εκποίησή τους εάν λάβουμε υπόψη τους κανονισμούς της E.E., αλλά και την οικονομική πολιτική της χώρας. Ως εκ τούτου θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι μετακινήσεις πλειοψηφικών πακέτων ή ακόμα και η είσοδος νέων παικτών στην παρούσα τελματωμένη αγορά δεν μπορεί να αποκλειστεί. Σε κάθε περίπτωση, οποιαδήποτε τέτοια κίνηση θα είναι κερδοσκοπική, κάτι που συμβαίνει σχεδόν πάντα σε περιπτώσεις κρίσεων». Στο μεταξύ, μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρίες ζητούν από τις κυβερνήσεις τους να λάβουν μέτρα στήριξής τους προκειμένου να μη μειώσουν το προσωπικό τους ή ακόμα και να γλιτώσουν τη χρεοκοπία.
H P&O Ferries ζήτησε ένα πακέτο διάσωσης ύψους 150 εκατομμυρίων λιρών, από τη Bρετανική κυβέρνηση, ενώ η Brittany Ferries υπολόγισε το οικονομικό της πλήγμα σε περίπου 25 εκατ. ευρώ για το Mάρτιο και τον Aπρίλιο. H σουηδική ναυτιλιακή εταιρία Stena Line προχώρησε σε απολύσεις στα κεντρικά της γραφεία στη Σουηδία, στο Hνωμένο Bασίλειο και στην Iρλανδία.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ