Η «ευκαιρία» που δημιουργεί το lockdown γεμίζει τα… καρότσια του κλάδου με νέα deals
Η… υποψία και μόνο του lockdown έφερε, πριν καν ανακοινωθεί από τα χείλη του πρωθυπουργού, ουρές στα ταμεία των σούπερ μάρκετ. Τα μέτρα περιορισμού κίνησης για την αντιμετώπισης της πανδημίας φέρνουν αύξηση τζίρου στον κλάδο και… γεμίζουν τα καρότσια των αλυσίδων σούπερ μάρκετ με επερχόμενα deals και πιθανές ανατροπές στον χάρτη. Ποια από αυτά θα προχωρήσουν;
Προς το παρόν, τα νέα μέτρα οδηγούν τους Έλληνες σε μια φρενίτιδα αγορών, εκτοξεύοντας τον τζίρο τους. Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων του κλάδου στη «Deal», ο τζίρος το τελευταίο τριήμερο πριν από το καθολικό lockdown είχε αυξηθεί κατά 20% ως 30% στην Αττική και την υπόλοιπη χώρα ,ενώ στη Θεσσαλονίκη, όπου ήδη είχε επιβληθεί lockdown, την ίδια περίοδο καταγράφεται αύξηση απο 35% ως και 55% -ενδεικτική του πώς θα κινηθεί η αγορά σε όλη την Ελλάδα. Ούτως ή άλλως, στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του έτους, η αγορά των ελληνικών σουπερ μάρκετ καταγράφει αύξηση του τζίρου κατά 12,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, με το συνολικό ποσό να ξεπερνά τα 1,8 δισεκατ. ευρώ.
«Ψώνια»
Όταν έχεις γεμάτο πορτοφόλι, είναι λογικό να κάνεις περισσότερα ψώνια. Έτσι και στον κλάδο που γνωρίζει άνθηση, είναι λογικό οι μεγάλες αλυσίδες να επιχειρούν να εκμεταλλευτούν αυτή την «υγεία» και να χαράζουν τη στρατηγική τους για την επόμενη μέρα, με κύριο στόχο να ισχυροποιήσουν ακόμα περισσότερο τη θέση τους στην αγορά.
Με τις Σκλαβενίτης και ΑΒ Βασιλόπουλος να ελέγχουν περίπου το 50% του συνολικού τζίρου, το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να δοθεί μια «μάχη» εξαγορών, καθώς εντείνεται ο ανταγωνισμός για ένα μερίδιο από την υπόλοιπη πίτα, την οποία διεκδικούν αλυσίδες όπως οι ΜyMarket, Μασούτης, Γαλαξίας και άλλες. Το ενδιαφέρον, φυσικά, στρέφεται στους μικρότερους παίκτες της αγοράς, σε δίκτυα καταστημάτων- «ευκαιρίες» από σούπερ μάρκετ της περιφέρειας. Ήδη, οι ισχυρότεροι του χώρου βρίσκονται σε προχωρημένες επαφές με μικρού και μεσαίου μεγέθους τοπικές αλυσίδες ενώ διερευνούν και άλλες περιπτώσεις οι οποίες θα μπορούσαν να εξαγοραστούν, ενισχύοντας το δίκτυό τους.
Οι ευκαιρίες προκύπτουν από τοπικές αλυσίδες της περιφέρειας που υφίστανται απώλειες καθώς ήταν εξαρτημένες από την τουριστική κίνηση και ο κορωνοϊός τους προκάλεσε προβλήματα βιωσιμότητας. Με πολλές τέτοιες περιφερειακές αλυσίδες σουπερ μάρκετ να βρίσκονται στα όριά τους λόγω της ελάχιστης τουριστικής κίνησης, αναμένεται «καταιγίδα» συγχωνεύσεων και εξαγορών σε bargain επιχειρήσεις από τους «μεγάλους» του χώρου.
Την αρχή, βάζοντας στο «καλάθι» του το πρώτο, φαίνεται πως κάνει η Γαλαξίας, η οποία φαίνεται πως έχει κλείσει το deal για την εξαγορά της αλυσίδας σούπερ μάρκετ «Olla», η οποία θα ενδυναμώσει την παρουσία της Γαλαξίας στη βόρεια Ελλάδα, τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της χώρας. Τα καταστήματα της Olla βρίσκονται σε Ιωάννινα και Θεσσαλονίκη, συγκεκριμένα σε Καλαμαριά, Σταυρούπολη, Τούμπα και Χαριλάου και ο τζίρος τους κυμαίνεται μεταξύ 13-15 εκατ. ευρώ και απασχολεί 90 εργαζομένους.
Στη Μασούτης, ο CEO της εταιρίας έχει αναλάβει προσωπικά τις συζητήσεις με τοπικούς retailers για απόκτηση των αλυσίδων τους, ενώ η MyMarket αναζητά ευκαιρίες εκτός Αθηνών και με αυστηρά οικονομικά κριτήρια. Ενδιαφέρον για απόκτηση μικρότερων αλυσίδων super market εμφανίζει και η ΑΒ Βασιλόπουλος. Με επενδύσεις 350 εκατ. ευρώ για επέκταση στο δίκτυο καταστημάτων της «απαντά» η Lidl.
ΣΥΜΦΩΝΙΕΣ ΜΕ E-SHOPS ΚΑΙ COURIER
Μπαράζ επενδύσεων στις online πωλήσεις
Με τις online παραγγελίες στα σούπερ μάρκετ να αυξάνονται κατά 150% το πρώτο εξάμηνο του 2020, όπως επισημαίνεται σε μελέτη της Ira Media και τις διαδικτυακές πωλήσεις σε αυτό το διάστημα να ξεπερνούν κατά 21% το σύνολο των πωλήσεων ολόκληρου του 2019, είναι φυσικό οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ να προχωρούν σε μπαράζ επενδύσεων για την ενίσχυση των διαδικτυακών καταστημάτων τους.
Την «τάση» προς τα e-shops (αφού βάσει του ΙΕΛΚΑ, 1,7 εκατ. καταναλωτές στράφηκαν στα ηλεκτρονικό shopping), είδε από νωρίς η Σκλαβενίτης, η οποία στις αρχές του έτους προχώρησε στην εξαγορά του caremarket.gr και έκλεισε συνεργασία με την e-food.gr. Μέσα στο 2020 αναμένεται εξάλλου και το λανσάρισμα του sklavenitis.gr.
Η ΑΒ Βασιλόπουλος, εκ των πρωτοπόρων στο ηλεκτρονικό εμπόριο της χώρας (με το AB click2shop), έχει ήδη προγραμματίσει επενδύσεις ύψους 250 εκατ. ευρώ για το 2021 για ενίσχυση του e-shop της ενώ ήδη δημιούργησε εξειδικευμένο spot στου Ρέντη για εξυπηρέτηση ηλεκτρονικών παραγγελιών και έκλεισε deal με τη Speedex για την παράδοση των προϊόντων. Η MyMarket, ετοιμάζει την επιπλέον ανάπτυξη του welovesupermaket.gr, ενώ έχει κλείσει συμφωνίες με Speedex- Uber. Με το box.gr της Cosmote για 45 πόλεις έκλεισε συμφωνία η Μασούτης η οποία φέτος λειτουργεί το eshop της και «τρέχει» στρατηγικό πλάνο ανάπτυξής του. Το 2021 θα ανοίξει το eshop της η Γαλαξίας, ενώ η Κρητικός έκλεισε επίσης συνεργασία με την box.gr.
ΤΙ ΦΕΡΝΕΙ Η ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΤΩΝ ΤΑΜΕΙΩΝ ΣΕ… ΑΤΜ
Μπαίνουν και σε νέους κλάδους;
Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, είναι συνηθισμένο: Οι πελάτες μπαίνουν στο σούπερ μάρκετ, ή στο μίνι μάρκετ, κατευθύνονται στο ταμείο και ζητούν από την υπάλληλο να κάνει… ανάληψη ενός ποσού από τον τραπεζικό τους λογαριασμό και να τους δώσει το cash. Στην Ελλάδα, κάτι τέτοιο ως σήμερα ήταν αδιανόητο, όμως (και) αυτή η υπηρεσία, όχι μόνο εμφανίζεται, αλλά και αναπτύσσεται ραγδαία στη χώρα μας, δείχνοντας τη δυναμική που έχουν τα σούπερ μάρκετ αλλά και την πρόθεσή τους να μπουν και σε άλλους κλάδους, όπως, προ ετών, έκαναν μπαίνοντας στα είδη ένδυσης-υπόδησης, επίπλων, εστιατόρια κ.α.
Το παραπάνω ενισχύεται και από το γεγονός ότι την υπηρεσία ανάληψης λάνσαραν σχεδόν ταυτόχρονα δύο μεγάλοι παίκτες του κλάδου. Την αρχή έκανε η αλυσίδα σούπερ μάρκετ MyMarket, η οποία ανακοίνωσε την έναρξη συνεργασίας με τη Viva Wallet. Μέσω αυτής, εφεξής, οι πελάτες της αλυσίδας θα έχουν τη δυνατότητα ανάληψης μετρητών έως 100 ευρώ από τα ταμεία των καταστημάτων. Ακολούθησε η Bazaar, η οποία γίνεται το «όχημα» για την είσοδο στην ελληνική αγορά της γερμανικής εταιρίας viafintech.
Όπως ανακοίνωσε η εταιρία, οι πελάτες της Bazaar θα μπορούν να χρησιμοποιούν την υπηρεσία viacash, κάνοντας ανάληψη, ή κατάθεση στον τραπεζικό τους λογαριασμό, χρησιμοποιώντας τα smartphones τους στα 110 καταστήματα που διαθέτει η αλυσίδα Bazaar σε όλη την Ελλάδα. Αν και μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει γνωστό με ποιες ελληνικές τράπεζες θα συνεργαστεί η viafintech καθώς οι διαπραγματεύσεις δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα (αναμένεται λανσάρισμα αυτή την εβδομάδα), ωστόσο πληροφορίες αναφέρουν ότι οι πελάτες θα μπορούν να κάνουν αναλήψεις ως 300 ευρώ και καταθέσεις ως 999. Και το ερώτημα είναι, ποιος θα είναι ο επόμενος «σταθμός» για τα σούπερ μάρκετ;
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ