Καθώς η Covid-19 βάζει επί τάπητος το ζήτημα επανασχεδιασμού ενός νέου μέλλοντος του τουρισμού, έχουμε την ευκαιρία να ξανασκεφτούμε πώς ταξιδεύουμε, πώς υποδεχόμαστε ταξιδιώτες και πώς μπορούμε να βοηθήσουμε στη βελτίωση του κόσμου στον οποίο ζούμε.
Με όλο και περισσότερους ταξιδιώτες να γίνονται πιο ευαίσθητοι σε θέματα όπως το περιβάλλον και ο βιώσιμος τουρισμός, οι προορισμοί κάνουν προσπάθειες να βελτιωθούν υιοθετώντας πράσινες πρακτικές. Το νέο σκεπτικό που πηγαίνει ακόμη πιο πέρα από την προσέγγιση του βιώσιμου τουρισμού, είναι ο αναγεννητικός τουρισμός.
Ο βιώσιμος τουρισμός αφορά τη μείωση της πίεσης που ασκούμε στα οικοσυστήματα των τόπων που επισκέπτονται, αλλά υπάρχουν πολλοί που αμφισβητούν εάν αυτό είναι αρκετό από μόνο του ή αποτελεί απλά ένα αφετηριακό σημείο. «Ο βιώσιμος τουρισμός καθορίστηκε σε μεγάλο βαθμό στην έννοια του να μην βλάπτει», λέει ο Sven Lindblad, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Lindblad Expeditions. «Η ιδέα είναι να διασφαλίσουμε ότι όταν πηγαίνουμε κάπου, δεν καταστρέφουμε τον τόπο και φροντίζουμε να είναι διαθέσιμος για μελλοντικές γενιές.»
Ο αναγεννητικός τουρισμός, είναι “δυο σε ένα”. Στοχεύει στην εμβάθυνση του τρόπου που οι άνθρωποι εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητα ενός τόπου, βελτιώνοντας την ταξιδιωτική εμπειρία. Η συγκεκριμένη μορφή τουρισμού απαιτεί αλλαγή στάσης τόσο από τον τουριστικό κλάδο, όσο και από τους ταξιδιώτες.
Ένα βασικό προαπαιτούμενο της νέας προσέγγισης είναι ο έλεγχος του αριθμού των επισκεπτών μίας συγκεκριμένης περιοχής. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Βενετία, που προσπαθεί να απαλλαγεί από τον υπερτουρισμό, ζητώντας από τον περασμένο φθινόπωρο οι ταξιδιώτες να πληρώνουν για να εισέλθουν στην πόλη.
Ένα δεύτερο ζητούμενο αφορά την οικονομική ενίσχυση των περιοχών. Μία τέτοια ενέργεια αποτελεί η συνεργασία της Lindblad Expeditions με την Εθνική Γεωγραφική Εταιρεία (National Geographic Society), που υποστηρίζει πρωτοβουλίες εκπαίδευσης, έρευνας και τεχνολογίας. Και παρέχει πόρους σε περιοχές που το έχουν ανάγκη.
Το ιδανικό είναι ένας συνδυασμός τέτοιων προσεγγίσεων, κάτι που απαιτεί την υποστήριξη όλων των εμπλεκόμενων στην τουριστική βιομηχανία: από τους ίδιους τους προορισμούς έως τους πολλούς προμηθευτές που συμβάλλουν στον τουρισμό μιας περιοχής, τους ταξιδιωτικούς συμβούλους που προσαρμόζουν τις εμπειρίες και εντέλει τους ίδιους τους ταξιδιώτες.
Ένα πρωτοποριακό κομμάτι της ταξιδιωτικής βιομηχανίας που επιθυμεί να θέσει τις ανάγκες του προορισμού στο κέντρο του νέου τουριστικού μέλλοντος, είναι ο Συνασπισμός για το Μέλλον του Τουρισμού ( Future of Tourism Coalition). Αυτή η ομάδα έξι μη κερδοσκοπικών οργανώσεων περιλαμβάνει το CREST (Κέντρο Υπεύθυνου Τουρισμού), το Κέντρο Προστασίας Προορισμών (Destination Stewardship Center), η Διεθνής Βιώσιμου Τουρισμού(Sustainable Travel International,), το Tourism Cares, και το Travel Foundation, καθώς και μια σειρά από υπογράφοντες υψηλού προφίλ με την Lindblad Expeditions να ξεχωρίζει.
«Αυτό είναι ένα από τα αρχικά στάδια», λέει ο Lindblad. «Μιλάμε για την τρέχουσα κατάσταση και αναγνωρίζουμε τη σημασία του στρατηγικού σχεδιασμού. Αλλά μπορούμε να κάνουμε πολύ περισσότερα – η ταξιδιωτική βιομηχανία στο σύνολό της μπορεί να διαδραματίσει μεγαλύτερο ρόλο εάν δεσμευθούμε σε αυτήν. Υπάρχει μεγάλη αξία στην επένδυση στην υγεία των τόπων από τους οποίους εξαρτόμαστε. “