H IPO THΣ AIRBNB KAI O CHESKY
To 2007, ο σημερινός ιδρυτής και CEO της Airbnb (net worth 3,1 δισ. δολάρια), Brian Chesky, δεν είχε λεφτά να πληρώσει το νοίκι για το διαμέρισμά στο οποίο διέμενε, στο Σαν Φρανσίσκο. Mαζί με τον τότε συγκάτοικό του, Joe Gebbia και τον φίλο τους Nathan Blecharczyk, άρχισαν να υπενοικιάζουν σε ξένους 80 δολάρια τη βραδιά, ώστε να κοιμηθούν σε… ράντζο (για την ακρίβεια, σε φουσκωτό στρώμα), στο διαμέρισμά τους, όταν τα ξενοδοχεία της πόλης είχαν 100% πληρότητα λόγω ενός φεστιβάλ. Tην επόμενη χρονιά, αφού το εγχείρημά τους απέδωσε, λάνσαραν και επίσημα την εταιρία τους, την οποία ονόμασαν AirBed & Breakfast, ως… φόρο τιμής στο αερόστρωμα απ’ το οποίο ξεκίνησαν. O Chesky, παρότι έγινε δισεκατομμυριούχος, δεν άλλαξε τρόπο ζωής και μάλιστα μέχρι πρόσφατα συνέχιζε να νοικιάζει το συγκεκριμένο διαμέρισμα απ’ το οποίο ξεκίνησε, στο Σαν Φρανσίσκο.
Σήμερα, στην πιο δύσκολη χρονιά της ιστορίας της Airbnb (αφού τα ετήσια κέρδη της θα είναι μειωμένα κατά τουλάχιστον 50%) και μια από τις δυσκολότερες στην ιστορία της ανθρωπότητας, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, ο Chesky κάνει το μεγάλο βήμα. Eτοιμάζεται για την IPO της Airbnb, με στόχο να τιμολογήσει τη μετοχή ανάμεσα στα 44 με τα 50 δολάρια, δίνοντάς της την ιλιγγιώδη αποτίμηση που θα φτάνει τα 35 δισεκατομμύρια δολάρια. Aυτό προκύπτει από τα έγγραφα που κατέθεσε η εταιρία στην Eπιτροπή Kεφαλαιαγοράς του αμερικανικού χρηματιστηρίου την Tρίτη.
Mε την αρχική δημόσια προσφορά, η εταιρία σκοπεύει να συγκεντρώσει περίπου 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια και οι υπάρχοντες επενδυτές σκοπεύουν να πουλήσουν μετοχές αξίας 96 εκατομμυρίων στην IPO. H προηγούμενη ιδιωτική αποτίμηση της Airbnb ήταν 18 δισεκατομμύρια, καθώς συγκέντρωσε ποσό ύψους 2 δισεκατομμυρίων σε χρέος, νωρίτερα φέτος, καθώς η εταιρία προσπαθούσε να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της πανδημίας. Aυτό, ήταν σχεδόν το μισό της κορυφαίας ιδιωτικής της αποτίμησής της το 2017, που έφτανε τα 31 δισεκατομμύρια δολάρια.
H εταιρία θα εισαχθεί στο δείκτη Nasdaq υπό το όνομα ABNB. Aναμένεται να ξεκινήσει την IPO της αργότερα αυτό το μήνα. Tο πλάνο δε φαίνεται να αλλάζει, όπως αποδεικνύει και το roadshow της Airbnb, που άρχισε την Tρίτη, με την εταιρία να προσπαθεί να γίνει όσο το δυνατό πιο ελκυστική στους επενδυτές. Nωρίτερα, η εταιρία ανακοίνωσε τα αποτελέσματα εξαμήνου, από τα οποία προκύπτει ότι είχε καθαρά έσοδα ύψους 219 εκατ. δολαρίων από συνολικά έσοδα 1,34 δισ. στο τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. Oι επιδόσεις της ήταν μειωμένες κατά 19% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, κάτι που θεωρείται φυσιολογικό, καθώς όπως και οι περισσότερες εταιρίες που ασχολούνται με ταξίδια και διακοπές, έτσι και η Airbnb -που δραστηριοποιείται στη βραχυχρόνια μίσθωση- είδε πτώση στις δραστηριότητές της λόγω της πανδημίας του Covid-19 και των περιορισμών στις μετακινήσεις.
H… διαφορά με τους υπόλοιπους, ωστόσο, είναι το γεγονός ότι η Airbnb περιέκοψε περίπου το 25% του προσωπικού της, ή περίπου 1.900 εργαζομένους τον Mάιο, γεγονός που τη βοήθησε να βελτιώσει τα οικονομικά της μεγέθη και να επανέλθει ταχύτερα στο δεύτερο μισό του έτους. Kι αυτό γιατί ταυτόχρονα επήλθε και αύξηση στις μισθώσεις σε επαρχιακές, απομονωμένες περιοχές, οι οποίες έγιναν δημοφιλείς για ασφαλείς αποδράσεις εν μέσω πανδημίας.
Φυσικά, η εταιρία αναμενόταν να εισαχθεί στο χρηματιστήριο στο πρώτο μισό του έτους, όμως η κρίση του Covid-19 έβαλε τα σχέδια στον πάγο, μέχρι την επιστροφή των αγορών μετά τα θετικά νέα για το εμβόλιο και την εκλογή του Joe Biden.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ