Συγκέντρωσαν κεφάλαια ύψους 115 εκατ. ευρώ
Κεφάλαια της τάξης των 150 εκατ. ευρώ πέτυχαν να προσελκύσουν 30 ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις το 2020, σύμφωνα με την ετήσια μελέτη του Found.ation που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το τμήμα του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Καινοτομίας και Τεχνολογίας «EIT Digital» και το Velocity Partners VC.
Με βάση τα στοιχεία της μελέτης, από το συνολικό ποσό των 150 εκατ. που κατευθύνθηκε σε ελληνικές start ups το 2020, τα 115 εκατ. αφορούν στις 10 από τις μεγαλύτερες νεοφυείς επιχειρήσεις.
Στην κορυφή της λίστας βρίσκεται η Skroutz, έπειτα από το την επένδυση που πραγματοποίησε η CVC Capital Partners. Αν και το τίμημα της συμφωνίας με την οποία το fund απέκτησε ποσοστό 45% του μετοχικού κεφαλαίου της Skroutz δεν ανακοινώθηκε, από το report προκύπτει ότι κινείται στα επίπεδα τοων 21 εκατ. ευρώ.
Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Omilia που κατάφερε να συγκεντρώσει χρηματοδότηση 17,4 εκατ. ευρώ και ακολουθεί η TileDB που έλαβε το ποσό των 12,5 εκατ. ευρώ.
Στις υπόλοιπες θέσεις βρίσκονται οι Netdata με 12,2 εκατ. ευρώ, η Navenio με 10,1 εκατ. ευρώ, η Spotawheel που συγκέντρωσε 10 εκατ. ευρώ, η Belvo (8,6 εκατ. ευρώ), η Plum (8,4 εκατ. ευρώ), η Arrikto (8,4 ευρώ) και η Byrd (5,8 εκατ. ευρώ).
Μεγάλες εξαγορές το 2020
Το κορυφαίο deal ελληνικής start up για το 2020 ήταν, πάντως, αυτό της Instashop που εξαγοράστηκε έναντι 360 εκατ. δολαρίων από τον γερμανικό όμιλο της Delivery Hero. Η εξαγορά αυτή είναι ρεκόρ για ελληνική startup, και μία από τις μεγαλύτερες των τελευταίων χρόνων στην ευρύτερη περιοχή της MENA. Η Delivery Hero το 2015 είχε εξαγοράσει στην Ελλάδα και την Online Delivery A.E., γνωστή ως e-Food
Εξίσου σημαντική ήταν και η εξαγορά της ελληνικών συμφερόντων Softomotive από την Microsoft, ένα deal της τάξης των 100 εκατ. ευρώ, καθώς και της Τhink Silicon από την Applied Materials, μια από τις μεγαλύτερες εξαγορές στον κλάδο της τεχνολογίας στην Ελλάδα. Ακολουθούν η Pushme Bike που εξαγοράστηκε από την Tier Mobility, η Blendo που αποκτήθηκε από την αμερικανική RudderStack και η GUESTFLIPi που εξαγοράστηκε από την Travelbook Group.
Να σημειωθεί, τέλος, πως σύμφωνα με δημοσκόπηση που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της μελέτης, οι ελληνικών συμφερόντων νεοφυείς επιχειρήσεις εμφανίζονται στην πλειονότητά τους αισιόδοξες για το 2021, παρά τις δυσκολίες που έχει επιφέρει η πανδημική κρίση.
Μερικά από τα σημαντικότερα στοιχεία της μελέτης
* Το 2020, οι 10 κορυφαίες ελληνικές startups συγκέντρωσαν χρηματοδότηση 115 εκατ. ευρώ, ενώ περισσότερα από 150 εκατ. ευρώ επενδύθηκαν συνολικά στις ελληνικές νεοσύστατες επιχειρήσεις.
* Περίπου 34 εκατομμύρια ευρώ επενδύθηκαν σε startups μέσω του προγράμματος EquiFund μέσα στο 2020, ανεβάζοντας το σύνολο στα 92 εκατ. από το 2017 έως σήμερα. Για κάθε 1 ευρώ που λαμβάνεται από EquiFund VCs, οι νεοσύστατες εταιρείες έχουν λάβει 2,4 ευρώ επιπλέον από άλλους επενδυτές μέσα στο 2020 (συνολικά 108 εκατ. ευρώ). Πρόκειται για ένα ποσό μεγαλύτερο από οποιαδήποτε άλλη χρονιά έως σήμερα. Αξίζει να σημειωθεί πως στους γύρους χρηματοδότησης υπάρχει μεγάλο ποσοστό συμμετοχής ξένων επενδυτών, τόσο από την Ευρώπη όσο και από τη SiliconValley.
* Ενδεικτικό ενός ώριμου οικοσυστήματος είναι επίσης το γεγονός πως σε σχέση με το 2019, επενδύθηκε σχεδόν το ίδιο ποσό στο πλαίσιο του EquiFund, αλλά σε πολύ λιγότερες εταιρείες (30 έναντι 48 το 2019), ενώ μεγαλύτερα ήταν και τα ποσά ανά γύρο χρηματοδότησης σε κάθε εταιρεία. Αντίστοιχα, αυξημένα σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές είναι και τα ποσά χρηματοδότησης που αναζητούν οι ελληνικές startups από τους επενδυτές.
* Παρόλο που οι επιδράσεις από τον COVID-19 στις ελληνικές startups ήταν αναπόφευκτες, πρέπει να επισημανθεί ότι δεν επηρεάστηκαν όλοι οι τομείς στον ίδιο βαθμό. Όπως ήταν αναμενόμενο, το μεγαλύτερο πλήγμα δέχθηκε ο κλάδος της φιλοξενίας, ωστόσο υπήρχαν αγορές που είδαν στην κατάσταση ακόμη και ευκαιρίες. Ένας μεγάλος αριθμός από startups που έχουν λάβει χρηματοδότηση μπόρεσαν να αυξήσουν τις προσλήψεις τους, ακόμη και εν μέσω αυτής της δύσκολης χρονιάς.
* Οι εταιρείες επιχειρηματικών κεφαλαίων δεν είναι οι μόνες που στρέφουν το βλέμμα τους στην Ελλάδα. Τεχνολογικοί γίγαντες όπως η Microsoft επενδύουν στο τοπικό οικοσύστημα όχι μόνο με τη δημιουργία εγκαταστάσεων Ε&Α ή κέντρων δεδομένων, αλλά και με την απόκτηση ελληνικών εταιρειών και ταλέντων.
* Ρεκόρ σημειώθηκαν και σε ό,τι αφορά στα exits: μέσα στο 2020 σημειώθηκε η μεγαλύτερη σε αξία εξαγορά ελληνικής νεοφυούς εταιρείας (Instashop για 307 εκατ. ευρώ), ακόμη ένα exit που ξεπερνά τα 100 εκατ. ευρώ (εξαγορά της Softomotive από την Microsoft), αλλά και τα πρώτα exits εταιρειών που έχουν χρηματοδοτηθεί μέσω EquiFund (Pushme, Instashop, ThinkSilicon, GuestFlip).
Ακόμη αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση πως, παρά τις δυσκολίες που έφερε η πανδημία, δημοσκόπηση που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του report δείχνει ότι οι Έλληνες startuppers παραμένουν στην πλειοψηφία τους αισιόδοξοι για το 2021, ενώ το ίδιο αισθάνονται και οι επενδυτές.
Ο Δημήτρης Καλαβρός-Γουσίου, συνιδρυτής του Found.ation και εταίρος στο Velocity.Partners δηλώνει: «Υπάρχει πολλή αισιοδοξία για τα επόμενα χρόνια στο τοπικό οικοσύστημα. Έχουμε μια μοναδική ευκαιρία να δημιουργήσουμε ένα ακμάζον οικοσύστημα που θα δημιουργήσει αξία σε βάθος χρόνου – ας την εκμεταλλευτούμε».