Στενάζουν οι ακριτικές αγορές της Ελλάδας
Την πλάτη στην ελληνική αγορά έχουν γυρίσει περισσότεροι από 600.000 Έλληνες, οι οποίοι δεν μπορούν να εξασφαλίσουν στο σπίτι τους τα απαραίτητα προϊόντα λόγω των υψηλών τιμών (γεγονός που έχει συντελέσει η αυξημένη φορολογία) και αναζητούν λύσεις…εκτός συνόρων.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Εθνικής Συνομοσπονδίας του Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) περισσότεροι από 600.000 Έλληνες περνούν σε μηνιαία βάση στις παραμεθόριες περιοχές γειτονικών χωρών για τις αγορές τους, ενώ πάνω από 1.500 επιχειρήσεις μεταποίησης και υπηρεσιών έχουν ήδη μετεγκατασταθεί στα γειτονικά κράτη.
Μάλιστα, σύμφωνα με υπολογισμούς των εμπορικών συλλόγων ακριτικών περιοχών της χώρας, περισσότερα από 500 εκατ. ευρώ ελληνικού ρευστού χρήματος διαρρέουν κάθε χρόνο προς Βουλγαρία, Σκόπια και Τουρκία για την αγορά καταναλωτικών προϊόντων.
.
Τι ψωνίζουν από «δίπλα»
Τα προϊόντα που προτιμούν οι καταναλωτές που ξενιτεύονται είναι αυτά της ένδυσης, της υπόδησης, τα ποτά, τα τσιγάρα, η βενζίνη, οι οδοντιατρικές υπηρεσίες και οι επισκευές αυτοκινήτων, ενώ οι περισσότεροι αγοράζουν όλα τα τρόφιμα της εβδομάδας.
Ενδεικτικό είναι πως η προτίμηση στη φθηνότερη βουλγαρική βενζίνη οδήγησε τον τελευταίο χρόνο σε μπαράζ λουκέτων σε βενζινάδικα της Ανατολικής Μακεδονίας, αφού στα γειτονικά παραμεθόρια πρατήρια η βενζίνη κοστίζει τουλάχιστον 0,50 ευρώ το λίτρο φθηνότερα από όσο κοστίζει στη χώρα μας.
Η εικόνα στη Βόρεια Ελλάδα
Η εικόνα της καταναλωτικής μετανάστευσης στη Βόρεια Ελλάδα, όπως περιγράφεται από τα στοιχεία και τις παρατηρήσεις τοπικών εμπορικών συλλόγων που παραθέτει η ΕΣΕΕ, έχει ως εξής:
Ξάνθη
Υπάρχει μία κίνηση καταναλωτών από 20% έως 40% κυρίως προς υπηρεσίες (γιατρούς, ξενοδοχεία), οπότε η απώλεια του τζίρου είναι 10%. Ο κόσμος πάντως δεν ψωνίζει καταναλωτικά αγαθά από τη Βουλγαρία, καθώς οι Βούλγαροι ιδρύουν επιχειρήσεις στην Ξάνθη και πουλούν πολύ φθηνά (είτε στεγασμένο εμπόριο είτε πλανόδιο – νόμιμο/παράνομο).
Το φλέγον ζήτημα της περιοχής είναι η παράνομη διακίνηση εμπορευμάτων και τροφίμων από τη Βουλγαρία σε λαϊκές αγορές και σε πλανόδιους μικροπωλητές.
Αλεξανδρούπολη
Ο τοπικός εμπορικός σύλλογος δεν μπορεί να υπολογίσει την απώλεια τζίρου από την καταναλωτική μετανάστευση, ωστόσο η Αλεξανδρούπολη “διασώζεται” από τις υψηλές τιμές που υπάρχουν σε γαλακτοκομικά και κρέατα στην Τουρκία, καθώς και από τους υψηλούς δασμούς που επιβάλλονται στα επώνυμα προϊόντα.
Από την άλλη πλευρά, ιδιαίτερα επιβαρημένος είναι ο Βόρειος Έβρος, με μεγάλο αριθμό καταναλωτών να πηγαίνουν στη Βουλγαρία.
Ο εμπορικός σύλλογος έχει καταβάλει προσπάθειες για την αντιστροφή του αρνητικού κλίματος και την υποδοχή καταναλωτών από τρίτες χώρες. Στην Ορεστιάδα η μετακίνηση των καταναλωτών φτάνει το 30%-40% με αντίστοιχη απώλεια τζίρου.
Προμηθεύονται στη Βουλγαρία κυρίως καύσιμα, πετρέλαιο κίνησης, αλλά πηγαίνουν και για καταναλωτικά αγαθά λόγω πολύ χαμηλότερων τιμών.
Φλώρινα
Απώλεια τζίρου 50%-60% και 50% κίνηση καταναλωτών καταγράφεται από τη Φλώρινα προς τα Σκόπια. Το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος πέρασαν από τον μεθοριακό σταθμό 10.000 αυτοκίνητα Ελλήνων προς τα Σκόπια, από τον νομό Φλώρινας, την Καστοριά, αλλά και από το Αμύνταιο.
Προμηθεύονται βενζίνη, ενώ κάποιοι συνταξιούχοι πηγαίνουν σε οδοντιάτρους και αγοράζουν είδη διατροφής (σούπερ μάρκετ, λαχανικά). Στα σύνορα (στην πλευρά των Σκοπίων) υπάρχουν δύο σούπερ μάρκετ ελληνικών συμφερόντων που πουλούν ελληνικά προϊόντα με τιμές Σκοπίων. Ενδεικτικά υπολογίζεται πως η απώλεια φτάνει το 1 εκατ. ευρώ τον μήνα.
Το Μοναστήρι, η πρώτη μεγάλη πόλη που συναντά κανείς στη γειτονική χώρα, βρίσκεται μόλις 30 χλμ. από τη Φλώρινα. “Είναι σχεδόν σαν να έχει αντικατασταθεί η αγορά της Φλώρινας από την αγορά των Σκοπίων” αναφέρεται σχετικά.
Κιλκίς
Ένας σημαντικός αριθμός καταναλωτών κάνουν σήμερα ημερήσια ταξίδια για καταναλωτικούς σκοπούς και από το Κιλκίς. Κάποιοι για διήμερα με σκοπό την ψυχαγωγία, κυρίως στο καζίνο. Μία άλλη κατηγορία χρησιμοποιεί υπηρεσίες υγειονομικού ενδιαφέροντος και μία άλλη κατηγορία προμηθεύεται καύσιμα. Από αυτή τη μετακίνηση καταναλωτών υπάρχει μείωση τζίρου, αλλά δεν μπορεί να εκτιμηθεί.
Τι προτείνει η ΕΣΕΕ
Για την αντιμετώπιση του φαινομένου της καταναλωτικής μετανάστευσης, αλλά και για την προσέλκυση καταναλωτών από παραμεθόριες περιοχές στις ελληνικές εμπορικές αγορές, η ΕΣΕΕ καταθέτει τις ακόλουθες προτάσεις:
-Μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων όλων των ακριτικών περιοχών. Διατήρηση των χαμηλών συντελεστών ΦΠΑ και επέκτασή τους σε όλες τις παραμεθόριες περιοχές.
-Άρση όλων των εμποδίων έκδοσης βίζας με παροχή δυνατότητας έκδοσής της με την είσοδο του επισκέπτη στα σύνορα της χώρας.
– Αυστηροποίηση έλεγχου σε μικροπωλητές από τρίτες χώρες οι οποίοι εγκαθίστανται σε παραμεθόριες περιοχές, όπως και στις οδικές αρτηρίες από τις παραμεθόριες περιοχές προς τα σύνορα, για την αντιμετώπιση του περάσματος λαθραίων εμπορευμάτων.