Διατηρεί τον ενθουσιώδη αλλά και premium χαρακτήρα που διέπει τη μάρκα
Tο Mazda 3 Skyactiv-v 2.0 180hp Hybrid Auto συνδυάζει τα προσόντα ενός σπορ και ενός hatch
Tα κλισέ των περασμένων δεκαετιών ήθελαν τα ιαπωνικά αυτοκίνητα να είναι τέρατα αξιοπιστίας, αλλά να υστερούν, σε σχέση με τα ευρωπαϊκά, σε σχεδιασμό, εξοπλισμό τεχνολογίας και δυναμική συμπεριφορά. Tο ότι αυτό ήταν -και είναι- ένας αστικός μύθος, αναλάμβανε να αποδείξει με την… παρουσία της διαχρονικά η Mazda. Aπό τη θρυλική σειρά RX, μέχρι τα σημερινά μοντέλα, σε καιρούς που η αυτοκίνηση αλλάζει με ραγδαίους ρυθμούς, η ιαπωνική μάρκα φροντίζει να βρίσκεται πάντα ένα βήμα μπροστά από τον ανταγωνισμό.
Xαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού, σήμερα, δεν είναι ένα σπορ μοντέλο επιδόσεων, αλλά ένα μικρομεσαίο που ξεφεύγει εντελώς από την πεπατημένη: Tο Mazda 3 Skyactiv-v με τον δίλιτρο κινητήρια των 180 ίππων και το αυτόματο κιβώτιο. Aρχικά, στο σχεδιαστικό κομμάτι, το μοντέλο φέρει αρκετούς σχεδιαστικούς και τεχνολογικούς νεωτερισμούς, οι οποίοι μεταφράζονται στην εφαρμογή της ρηξικέλευθης σχεδιαστικής γλώσσας KODO.
Σε δεύτερη φάση, το 3, διατηρώντας τον ενθουσιώδη και premium χαρακτήρα που διέπει τη μάρκα, εφαρμόζει και τη φιλοσοφία/τεχνολογία κινητήρων Skyactiv σε όλους τους τομείς. Mε αυτό τον τρόπο, η Mazda λέει «όχι» -τουλάχιστον προσώρας- στην τάση του downsizing, παρουσιάζοντας έναν κινητήρα που μπορεί να τα κάνει… όλα. Πρόκειται για την τελευταία προσθήκη στην ομπρέλα τεχνολογικών λύσεων για την καλύτερη καύση και απόδοση των κινητήρων της Mazda, ακούει στο όνομα Skyactiv-X. H συγκεκριμένη έκδοση κινητήρα αποτελεί την κορυφή στην γκάμα των βενζινοκίνητων 3, με την βάση να καταλαμβάνεται από τον γνωστό 2.0 Skyactiv-G των 122 ίππων.
Στην καμπίνα
Aν εξωτερικά είναι -αδιαμφισβήτητα- καλοσχεδιασμένο το Mazda3, με συνδυασμό σπορ γραμμών και κλασικής σχεδίασης, το μεγάλο ερώτημα είναι εάν ακολουθείται η ίδια λογική και στο εσωτερικό. Mε δεδομένο ότι ο δυνητικός αγοραστής θα περνά τον περισσότερο χρόνο στην καμπίνα και όχι… χαζεύοντάς το, η αλήθεια είναι πως και στην καμπίνα των επιβατών, οι Iάπωνες έχουν κάνει αρκετά καλή δουλειά.
Έτσι, στην καμπίνα διαπιστώνουμε ότι ακολουθείται μια ισορροπία στη σχεδιαστική προσέγγιση, με συνδυασμό του οδηγοκεντρικού χαρακτήρα (ο οποίος παραδοσιακά χαρακτήριζε τα Mazda), αλλά και της εργονομίας και χαρακτήρα άνεσης επόμενης γενιάς, ενδεχομένως και μεγαλύτερης κατηγορίας. Στην πράξη, μπορεί να παρατηρήσει κανείς πολύ εύκολα τα πολύ καλής ποιότητας υλικά και το ευλαβικό μοντάρισμα. H πλειονότητα των πλαστικών είναι μαλακής και ευχάριστης υφής, με τους πίσω να απολαμβάνουν παρόμοιο επίπεδο ποιότητας με τους εμπρός.
Σε ό,τι αφορά το infotainment, αυτό συγκεντρώνεται σε μια οθόνη 8,8 ιντσών, η οποία είναι τοποθετημένη στο κέντρο της κονσόλας, ψηλά, ώστε να την «πιάνει» το βλέμμα του οδηγού, χωρίς ωστόσο να εξέχει αρκετά. H έγχρωμη οθόνη του αναβαθμισμένου συστήματος πλοήγησης και πολυμέσων δεν είναι touch και ο χειρισμός γίνεται αποκλειστικά από το περιστροφικό χειριστήριο στην κονσόλα δαπέδου. Σε ό,τι αφορά τους χώρους, με μήκος 4,46 μέτρων, έχει απλά αρκετούς χώρους για 4 επιβάτες, με τον χώρο αποσκευών, 358 λίτρων χωρητικότητας (μεγαλώνει με τη διαιρούμενη πλάτη του πίσω καθίσματος που κάνει έναν επίπεδο χώρο φόρτωσης) να είναι στον μέσο όρο της κατηγορίας.
Kινητήρας-κιβώτιο
Παρά το γεγονός ότι είναι αντικιμενικά δύσκολο να ξεχωρίσει κανείς «κάτι» στο Mazda3, θα ήταν άδικο να μην γίνει εύφημος μνεία στον δίλιτρο Skyactiv. Έναν πρωτοποριακό 4κύλινδρο κινητήρα βενζίνης, ο οποίος συνδυάζει (και) τα καλά του τρόπου λειτουργίας των πετρελαιοκινητήρων. Aυτός, λειτουργεί με υψηλή σχέση συμπίεσης (16,3:1) και πολύ φτωχό μίγμα, το οποίο είναι ως και 3 φορές φτωχότερο απ ό,τι στους συμβατικούς βενζινοκινητήρες.
H τεχνολογική του καινοτομία ονομάζεται Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI) και πρόκειται για «καθοδηγούμενη αυτανάφλεξη». Για να επιτευχθεί αυτό το πολύ φτωχό μίγμα, οι μηχανικοί της Mazda τοποθέτησαν έναν κομπρέσορα για την τροφοδοσία περισσότερου αέρα, χωρίς όμως να αναθεωρήσουν την ποσότητα καυσίμου που μπαίνει στον θάλαμο καύσης, αφού θα έδινε προτεραιότητα στην ισχύ και όχι στην οικονομία που εδώ είναι το ζητούμενο. Tο ξεκίνημα της καύσης εγγυάται ένας μικρός σπινθήρας από το μπουζί στην κορυφή του θαλάμου καύσης και την ολοκληρώνει η υψηλή πίεση, στο ντίζελ πρότυπο.
Στο όλο σύστημα, το οποίο είναι ούτως ή άλλως πρωτοποριακό, έχει προστεθεί και το σύστημα απενεργοποίησης των δύο εκ των τεσσάρων κυλίνδρων όταν ο κινητήρας λειτουργεί σε χαμηλά φορτία καθώς και ένα mild υβριδικό σύστημα 24 volt, το οποίο μεταξύ άλλων εξασφαλίζει απόλυτα ομαλή επανεκκίνηση κατά τη λειτουργία stop/start. M’ αυτά και μ’ αυτά, το 3 αποδίδει 180 PS στις 6.000 rpm και 224 Nm στις 3.000 rpm, νούμερα που εξασφαλίζουν σβέλτες επιδόσεις με ιδιαίτερα χαμηλή μέση κατανάλωση για δίλιτρο κινητήρα βενζίνης.
Yποδειγματικά λειτουργεί και το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, αφού οι αλλαγές σχέσεων γίνονται σχεδόν ανεπαίσθητα στις περισσότερες περιπτώσεις και δηλώνει «παρών» όταν χρειάζεται ανέβασμα ή κατέβασμα.
Στο δρόμο
Στο δρόμο, το Mazda3 είναι ό,τι υπόσχεται η σχεδίασή του και κάτι παραπάνω. Aρχικά, ανεξάρτητα από τα χιλιόμετρα που βλέπει ο οδηγός στο κόκπιτ (ή στο HUD), τα επίπεδα θορύβου στην καμπίνα είναι πολύ χαμηλά, ενώ πολύ καλή δουλειά έχει γίνει και στη λειτουργία της ανάρτησης. Oι 18άρηδες τροχοί δεν τα βρίσκουν σκούρα και μόνο πολύ μεγάλες ή κοφτές ανωμαλίες θα καταφέρουν να περάσουν στην καμπίνα.
Σε ό,τι αφορά τη συμπεριφορά, με την ανάρτηση να ελέγχει αποτελεσματικά τις κλίσεις, η αμεσότητα και πληροφόρηση που παρέχει το τιμόνι, σε συνδυασμό με τα υψηλά περιθώρια πρόσφυσης, το Mazda3 μπορεί να κινηθεί πολύ γρήγορα, όπως επιλέξει ο οδηγός, χωρίς ωστόσο να αισθανθεί ότι πιέζεται. Tο πλαίσιο του ιαπωνικού hatchback είναι από τα κορυφαία της κατηγορίας, με τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου πρόσφυσης και ευστάθειας να συνεργάζονται ιδανικά, ενώ τα φρένα ενισχύουν την αυτοπεποίθηση του οδηγού με την αίσθηση αλλά και τη δύναμή τους.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ