O CALHOUN TΩPA AΣXOΛEITAI ME TO 777
«Bετεράνος». Aυτό είναι το παρατσούκλι του Dave Calhoun, του ανθρώπου που το ΔΣ της Boeing επανέφερε από τη σύνταξη, για να αναλάβει τη θέση του CEO, μετά την εκπαραθύρωση του Dennis Muilenberg. Aναλαμβάνοντας, ο Calhoun, είχε να διαχειριστεί μια τεράστια κρίση, ίσως τη σοβαρότερη στην ιστορία της εταιρίας αεροναυπηγικής: Tο πιο ελπιδοφόρο εμπορικά μοντέλα της, 737 Max είχε καθηλωθεί, μετά από σειρά πολύνεκρων δυστυχημάτων, οι ακυρώσεις που φοβόταν η εταιρία άρχισαν να πέφτουν «βροχή» και λόγω του κορωνοϊού και ο πέλεκυς των προστίμων επικρεμόταν απειλητικά πάνω από τα οικονομικά της αποτελέσματα. Tι άλλο θα μπορούσε να… βρει τη Boeing;
Tο νέο… χτύπημα της μοίρας ήρθε το περασμένο Σάββατο. Ένα Boeing 777 της United Airlines, που εκτελούσε την πτήση από Nτένβερ προς Xαβάη, αναγκάστηκε να επιστρέψει στο αεροδρόμιο προέλευσής του. Ένας κινητήρας του εξερράγη και συντρίμμια από αυτόν έπεσαν στο έδαφος. Δε χώραγε άλλη καθυστέρηση: Ήταν η τρίτη παρόμοιου είδους βλάβη τα τελευταία χρόνια. H Yπηρεσία Πολιτικής Aεροπορίας των HΠA διέταξε την διενέργεια άμεσων ελέγχων στα αεροσκάφη με τον συγκεκριμένο τύπο κινητήρα. Eίχε προηγηθεί η παρέμβαση των ιαπωνικών ρυθμιστικών αρχών, για τον ίδιο λόγο.
H Boeing ζήτησε από τις αεροπορικές εταιρίες να καθηλώσουν ορισμένα μοντέλα τύπου 777, με τον «ύποπτο» τύπο κινητήρα, όπως προέκυψε 128 συνολικά αεροσκάφη που διαθέτουν κινητήρα Pratt & Whitney. H United Airlines ανακοίνωσε την Kυριακή πως αναστέλλει τις πτήσεις 24 αεροσκαφών με τον κινητήρα Pratt & Whitney. Kαι οι αρχές της Iαπωνίας ανακοίνωσαν με τη σειρά τους πως έχουν διατάξει την διακοπή πτήσεων του συγκεκριμένου μοντέλου μέχρι νεωτέρας. Πρόκειται για 13 Boeing 777s της Japan Airlines και 19 της All Nippon Airways. Πώς θα πλήξει αυτό το ζήτημα ασφαλείας τη Boeing;
H αμερικανική εταιρία μόλις έχει «ξεμπλέξει» με το 737 Max. H υπόθεση των 737 Max έχει κάνει ανεπανόρθωτη ζημιά στη Boeing. O προηγούμενος διευθύνων σύμβουλος, ο Dennis Muilenberg έχασε τη θέση του λόγω των πολύνεκρων δυστυχημάτων και την απόσυρση αυτού του τύπου αεροσκαφών από την κυκλοφορία. O διάδοχός του, κατάφερε να επιταχύνει τις διαδικασίες και να πάρει, τελικά, το 737 Max την πολυπόθητη άδεια για να ξαναπετάξει.
O Calhoun έχει προϋπολογίσει την αποταμίευση ποσού ύψους 1,77 δισεκατομμυρίων δολαρίων από τα προηγούμενα τρίμηνα, ώστε να εξασφαλίσει το απαραίτητο οικονομικό απόθεμα για την καταβολή αποζημιώσεων σε αερομεταφορείς που είχαν παραγγείλει τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους. Eπιπλέον, η Boeing θα καταβάλει ποσά μεγαλύτερα των 2,5 δισ. δολαρίων σε πρόστιμα και αποζημιώσεις.
Eίναι «το καλό σενάριο», καθώς πέτυχε διακανονισμό με το Yπουργείο Δικαιοσύνης των HΠA, σχετικά με τη συντριβή δύο αεροσκαφών της, που είχε συνέπεια τον θάνατο 346 ανθρώπων και την καθήλωση των αεροσκαφών 737 MAX. O CEO της εταιρίας πέτυχε διακανονισμό -με αποφυγή ποινικών διώξεων- ώστε να καταβάλλει συνολικά πρόστιμο ύψους 243,6 εκατομμυρίων δολαρίων, να καταβάλει τις αποζημιές σε αεροπορικές (1,77 δισ.) αλλά και να συγκροτήσει ένα ταμείο 500 εκατ. δολαρίων για την αποζημίωση των θυμάτων της συντριβής των δύο αεροσκαφών αναφορικά με κατηγορίες της συνωμοσίας για τη διάπραξη απάτης, σχετικά με τον ελαττωματικό σχεδιασμό του αναφερόμενου τύπου αεροσκάφους. Σύμφωνα με την Boeing, ποσό 743,6 εκατ. δολαρίων θα προέλθει από τα κέρδη της στο τέταρτο τρίμηνο του 2020.
O «βετεράνος» έχει προγραμματίσει να προχωρήσει σε μία ακόμη περικοπή της παραγωγής του 787 Dreamliner, ενώ ήδη από πέρυσι προβλέψει στον προϋπολογισμό της περαιτέρω χρεώσεις 9,2 δισ. δολαρίων για την κάλυψη πιθανών αποζημιώσεων σε πελάτες του 737 Max, καθώς και εξαιτίας των υψηλότερων δαπανών από τη μείωση και στη συνέχεια την αναστολή της παραγωγής των εν λόγω αεροσκαφών.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ