Τι προκαλεί ανησυχία
Τη «σοβαρή ανησυχία» τους εξέφρασαν σήμερα οι Ευρωπαίοι εκδότες για το νέο σύστημα διαφημιστικής στόχευσης που προβλέπει να εφαρμόσει η Google αφού εγκαταλείψει τα τρίτα «cookies», που της επιτρέπουν να πουλάει εξαιρετικά προσωποποιημένους χώρους διαφημιστικών καταχωρίσεων.
Όπως καταγγέλλουν σε κοινή ανακοίνωσή τους οι ενώσεις EMMA (European Media Magazine Association) και ENPA (European Newspaper Publishers’ Association) το νέο διαφημιστικό μοντέλο της γιγάντιας αμερικανικής εταιρείας «θα επηρεάσει τη διαφημιστική αγορά και θα αναστατώσει το εμπορικό μοντέλο του ψηφιακού Τύπου». «Σε τελική ανάλυση» θα επιτρέψει στην Google «να επεκτείνει περαιτέρω το μονοπώλιο της στα δεδομένα», προσθέτουν οι ενώσεις αυτές, εφόσον δεν θα είναι «πλέον δυνατό σε τρίτους να κατανοήσουν και να χειριστούν αποτελεσματικά τις καταγραφές δεδομένων».
Σύμφωνα με τους Ευρωπαίους εκδότες, «μια τόσο σημαντική αλλαγή στη λειτουργία της ψηφιακής οικονομίας δεν πρέπει να αποφασίζεται από έναν τεχνολογικό γίγαντα του ιδιωτικού τομέα». Ζητούν από τους ευρωπαίους νομοθέτες να χρησιμοποιήσουν τα νέα σχέδιά τους για την κανονιστική ρύθμιση του ψηφιακού τομέα για να «περιορίσουν τη διακριτική ευχέρεια των πλατφορμών, να διαφυλάξουν τον θεμιτό ανταγωνισμό και τη βιωσιμότητα του Τύπου στην Ευρώπη».
Στις 3 Μαρτίου η Google ανακοίνωσε πως από το δεύτερο τρίμηνο θα προχωρήσει σε δοκιμές στη Chrome, τη μηχανή της περιήγησης στο διαδίκτυο, του νέου συστήματος της διαφημιστικής στόχευσης που είναι βασισμένο σε ομάδες κοινού. Το σύστημα αυτό έχει στόχο να αντικαταστήσει τα τρίτα cookies, τα οποία επιτρέπουν να στοχεύονται εξατομικευμένα οι χρήστες, αλλά προκαλούν τις αντιδράσεις των υπερασπιστών του εμπιστευτικού χαρακτήρα των δεδομένων.
Οι διαφημιζόμενοι θα στοχεύουν πλέον τμήματα του κοινού που περιλαμβάνουν εκατοντάδες ή χιλιάδες ανθρώπους και θα προσδιορίζονται από την Google ανάλογα με την περιήγηση των χρηστών στο ίντερνετ. Όμως η Google δεν θα δημιουργήσει συστήματα αναγνώρισης εναλλακτικά στα cookies «για να ιχνηλατούν τα άτομα όταν σερφάρουν», εξήγησε. Σύμφωνα με το γραφείο eMarketer, η Google αναμένεται να κερδίσει 116,7 δισ. δολάρια σε καθαρά διαφημιστικά έσοδα το 2021 (+18,4% σε έναν χρόνο), δηλαδή σχεδόν το 30% αυτής της αγοράς.
Για τις EMMA και EMPA, «μια τέτοια αλλαγή θα επηρεάσει δυσανάλογα τους μικρούς παίκτες», οι οποίοι δεν θα μπορέσουν «να προσαρμόσουν το εμπορικό μοντέλο τους». «Όλα τα μακροπρόθεσμα εμπορικά μοντέλα, που είναι βασισμένα στα δεδομένα, θα εξαρτώνται πλήρως και απολύτως από την Google, η οποία μπορεί μονομερώς και χωρίς συνέπειες να αποφασίζει και να τροποποιεί κάθε κανόνα» προσθέτουν.
Σημειώνεται ότι ηEMMA αντιπροσωπεύει περισσότερους από 15.000 εκδοτικούς οίκους στην Ευρώπη που εκδίδουν πάνω από 50.000 περιοδικά, ενώ η ENPA αντιπροσωπεύει πάνω από 5.200 ευρωπαϊκές εθνικές, περιφερειακές και τοπικές εφημερίδες.