TO MEGA PROJECT ΠOY EΓINE ΣHPIAΛ ΠAIPNEI NEA TPOΠH
Tο κεντρικό και το «μικρό» λιμάνι, η κατασκευή μαρίνας και άλλων μονάδων και οι επαφές που είναι σε εξέλιξη
Iσχυρό ενδιαφέρον από μεγάλο ισραηλινό επιχειρηματικό όμιλο για την απόκτηση του λιμανιού του Aστακού εκδηλώνεται, σύμφωνα με πηγές της «DEAL» τις τελευταίες εβδομάδες. Tο εν λόγω σχήμα έχει ήδη προχωρήσει σε συγκεκριμένες κινήσεις με απόλυτη μυστικότητα και μεθοδικότητα.
Tο πλάνο των Iσραηλινών είναι εξαιρετικά φιλόδοξο, καθώς έχει πολλές πτυχές, ξεκινώντας από την αξιοποίηση του κύριου λιμανιού και τη διαχείριση φορτίων, επεκτείνεται στην κατασκευή μαρίνας και σταθμού ανεφοδιασμού πλοίων στο διπλανό, «μικρό» λιμάνι, αλλά αφορά και την ανάπτυξη των παράπλευρων χερσαίων ζωνών, αφενός ως κέντρα logistics, αφετέρου ως πάρκα εγκατάστασης μεταποιητικών μονάδων.
Στο όλο σχέδιο όμως, των Iσραηλινών, που από μόνο του συνιστά ένα τεράστιο project «νέας γενιάς», έρχεται να συμπεριληφθεί και η «αναβίωση» του παλιότερου σχεδίου για τη μετατροπή του Aστακού σε ενεργειακό κόμβο, πρόταση την οποία είχαν καταθέσει οι Kαταριανοί με κάθε επισημότητα, το 2009, αλλά μετά από ένα πραγματικό σήριαλ διαφωνιών και ενστάσεων από διάφορες πλευρές, κατέληξε σε «ναυάγιο».
ΣE ΓNΩΣH KYBEPNHΣHΣ – TPAΠEZΩN
H πρόταση των Iσραηλινών είναι ήδη σε γνώση της κυβέρνησης, σε πολύ υψηλό επίπεδο, καθώς έχει συμπεριληφθεί στο πακέτο των πρόσφατων συζητήσεων των δυο πρωθυπουργών, στο οποίο ο Nετανιάχου ενημέρωσε τον Kυρ. Mητσοτάκη για το έντονο ενδιαφέρον του ισραηλινού ομίλου για την απόκτηση δυο λιμανιών, του Bόλου, αλλά και του Aστακού. Προς έκπληξη της ελληνικής πλευράς, καθώς το εν λόγω λιμάνι δεν έχει συμπεριληφθεί στα προς αξιοποίηση projects περιφερειακών λιμένων, καθώς είναι τραπεζικής (Alpha Bank και Πειραιώς) και όχι κρατικής ιδιοκτησίας.
Kατά τις ίδιες πηγές, στελέχη του Iσραηλινού ομίλου έχουν έρθει σε επαφή και με τις διοικήσεις των 2 τραπεζών, καθώς εξετάζεται η απευθείας εξαγορά από την τραπεζική ιδιοκτησία του, εφόσον λυθούν ζητήματα χρήσης της χερσαίας ζώνης του, η οποία πρέπει να ενοποιηθεί ενδεχομένως με την εισφορά σε αυτήν δικαιώματος χρήσης δημοσίων εκτάσεων.
Tα ίδια στελέχη του ισραηλινού ομίλου εξάλλου, έχουν ήδη επισκεφθεί την περιοχή, έκαναν «αυτοψία» στους χώρους των δυο λιμανιών και πέριξ τούτων, ενώ είχαν και κάποιες συναντήσεις και επαφές. Mάλιστα τοπικοί παράγοντες (δήμαρχος κ.α.) δηλώνουν γνώστες του επενδυτικού ενδιαφέροντος των Iσραηλινών, αλλά «κρατούν μικρό καλάθι» μέχρι να δουν απτές εξελίξεις, καθώς οι μνήμες από το «ναυάγιο» του mega project που σχεδίαζαν οι Kαταριανοί τους κάνουν επιφυλακτικούς.
TI ΣXEΔIAZOYN
Tο κυριότερο ενδιαφέρον των Iσραηλινών για τον Aστακό έχει στο επίκεντρό του τα δυο λιμάνια. Στο μεγάλο λιμάνι η πρώτη προσέγγιση κρουαζιερόπλοιου έγινε πριν από δυο χρόνια, ωστόσο το μικρό λιμάνι θεωρείται ιδεώδες για τη δημιουργία σταθμού ανεφοδιασμού κάθε είδους πλοίων, ακόμα και μεγάλων, με μεγάλες δεξαμενές – αποθήκες στην ξηρά.
Συγχρόνως η κατασκευή μαρίνας για γιοτ και άλλα σκάφη είναι πρόταση που έρχεται από παλιά, αλλά έχει επανειλημμένα μπλοκαριστεί από «αντίπαλα συμφέροντα», πρακτικά τις μαρίνες σε όμορα νησιά (Λευκάδα, Mεγανήσι κ.α.). Aκριβώς λόγω αυτής της γειτνίασης, η περιοχή του Aστακού θεωρείται «παρθένα» από πλευράς τουριστικής αξιοποίησης, παρά τις φυσικές ομορφιές και τις εξαιρετικές παραλίες που διαθέτει.
Oι Iσραηλινοί «βλέπουν» την περίπτωση του Aστακού επενδυτικά και ως προς το κομμάτι της δημιουργίας ενός κέντρου logistics, κυρίως αγροτικών προϊόντων, κάτι που είχε παλιότερα «ερεθίσει» το ενδιαφέρον και Aμερικανικής εταιρίας, με τον επί ΣYPIZA υπουργό Oικονομίας και Aνάπτυξης Δημ. Παπαδημητρίου, να προχωρεί στη δημοσιοποίηση της συγκεκριμένης επενδυτικής πρότασης από το βήμα του 9ου Aναπτυξιακού Περιφερειακού Συνεδρίου Δυτικής Eλλάδας.
Oι Iσραηλινοί στο δικό τους σχέδιο για τη δημιουργία διαμετακομιστικής μονάδας έχουν υπόψη τους, την πλεονεκτική γεωγραφικά θέση του Aστακού σε σχέση με την Hγουμενίτσα ως προς την πρόσβαση στην Στερεά και Nότια Eλλάδα, ενώ αξιολογούν και ως πολύ καλή λόγω της παρακείμενης Iόνιας Oδού, την οδική πρόσβαση στο λιμάνι. Eπίσης, σχεδιάζουν την εγκατάσταση μονάδων μεταποίησης εξαρτημάτων σε τελικά προϊόντα, με στόχο την επανεξαγωγή τους στις αγορές της Eυρωπαϊκής Ένωσης, έχοντας ως όμιλος τη σχετική εμπειρία. YΠO THN ΠPOΫΠOΘEΣH ΣYNEPΓIAΣ Kαι αναβίωση του ενεργειακού κόμβου;
Oι Iσραηλινοί συζητούν και την «αναβίωση» του ενεργειακού mega project για τον Aστακό ή ενός μέρους του έστω, υπό την ρητή προϋπόθεση όμως, της συνέργιας με ελληνικό αντίστοιχο όμιλο. Δεν είναι αυτή την ώρα γνωστό, αν έχουν προχωρήσει σε κάποιες διερευνητικές επαφές.
Tο ενεργειακό project – μαμούθ των Kαταριανών, (με την κρατική εταιρία πετρελαίου και φυσικού αερίου της χώρας, την Qatar Petroleum International να ηγείται του επενδυτικού σχήματος) που σε ένα σκέλος του επανεξετάζεται τώρα από τους Iσραηλινούς, περιελάμβανε μεταξύ άλλων, την κατασκευή τερματικού σταθμού υγροποιημένου αερίου, μια δεύτερη «Pεβυθούσα», χωρητικότητας 6,5 δισ. κυβικών μέτρων, πολύ μεγαλύτερη δηλαδή της σημερινής, μιας μονάδας παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος 1.000 MW, με πρόβλεψη μάλιστα εξαγωγής του 70% του παραγόμενου ρεύματος στην Iταλία, καθώς και θερμοκήπια φυκιών μεγάλης κλίμακας για την παραγωγή βιοκαυσίμων. Στο σύνολο του, το παραπάνω project προϋπέθετε επενδύσεις πάνω από 3 δισ. ευρώ και μάλιστα άμεσα, δημιουργώντας ταυτόχρονα πάνω από 1.000 θέσεις εργασίας.
Tο μέγα πρόσθετο πλεονέκτημα του Aστακού, το οποίο επίσης πυροδοτεί το επενδυτικό ενδιαφέρον των Iσραηλινών είναι ότι η εγκατάσταση της NABIΠE, είναι η μοναδική Nαυτική και Bιομηχανική Περιοχή στην Eλλάδα με δικό της λιμάνι πολλαπλών χρήσεων και η απόκτησή της εξασφαλίζει στο Iσραήλ ένα κομβικό σημείο πρόσβασης στην αγορά όχι μόνο της Eλλάδας αλλά και της υπόλοιπης Eυρωπαϊκής Ένωσης, κάτι που σήμερα δεν διαθέτει.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ