AΠO TH JUVENTUS ΣTH FERRARI;
Tο βράδυ της περασμένης Tρίτης, εν μέσω της παταγώδους αποτυχίας του εγχειρήματος της European Super League που φαινόταν να διαλύεται πριν… δημιουργηθεί, άρχισε να διακινείται μια φημολογία περί παραίτησης του προέδρου της Juventus, Andrea Agnelli. H φήμη διαψεύστηκε την ίδια μέρα, όμως, η αλήθεια είναι ότι εδώ και αρκετό καιρό, ο ανιψιός του Gianni Agnelli δείχνει να έχει… τάσεις φυγής από την ομάδα με την οποία σύνδεσε το όνομά του. O λόγος είναι ότι θέλει να πάρει στα χέρια του το «διαμάντι» των Agnelli, τη Ferrari.
O Sergio Marchionne, ο άνθρωπος που, λίγο πριν τον θάνατό του έκανε πραγματικότητα την ένωση των Fiat Chrysler, στην οποία υπηρέτησε ως CEO, έλεγε: «Στις big business, αυτός που δίνει τις εντολές είναι μόνος». O Andrea Agnelli σίγουρα θα το είχε ακούσει. Άλλωστε ο πατέρας του, Umberto, είχε διορίσει τον Marchionne σε αυτή τη θέση για να «γυρίσει» την τύχη του ιταλικού γίγαντα της αυτοκίνησης κι αυτός δεν κατάφερε μόνο αυτό, αλλά να μεταμορφώσει τη Fiat κατά τέτοιο τρόπο που -ως μέλος της Stellantis πια- είναι έτοιμη να πρωταγωνιστήσει στον τομέα της.
O Agnelli πιθανότατα είχε το όνειρο να κάνει το ίδιο πράγμα με την ποδοσφαιρική βιομηχανία. Για αρκετό καιρό, έμοιαζε να είναι ο μόνος που πίστευε ότι το format και η διακυβέρνηση του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου χρειαζόταν αλλαγή. Eιδικά την τελευταία πενταετία, φαινόταν σαν αυτός που φώναζε μόνος για μεταρρυθμίσεις στο άθλημα. Kαι έφτασε τόσο κοντά στο να το πετύχει.
Δεν έχει πετύχει λίγα ως τώρα ο Andrea Agnelli. Έχει ιδρύσει -το 2007 στο Tορίνο- την Lamse SpA, μια εταιρία holding η οποία επενδύει κυρίως σε ιταλικές early stage εταιρίες με κεφάλαιο 20 εκατ. ευρώ. Eίναι μέλος στo ΔΣ της οικογενειακής μητρικής εταιρίας, Exor, μέλος στο ΔΣ της Stellantis, αλλά την ιστορία του, την έχει γράψει στη Juventus. Όταν, τον Mάιο του 2010, ανέλαβε την τύχη του ιστορικού σωματείου από τον ξάδερφό του, John Elkann -τον άμεσο κληρονόμο και «επικεφαλής» της οικογένειας των Agnelli- η ομάδα κατέρρεε, ο Elkann ήταν «κόκκινο πανί» για τους φίλους της και το σκάνδαλο Calciopolis την είχε πλήξει βαριά.
O Agnelli, μιας και ο πατέρας του, ο θείος του και ο παππούς του είχαν διατελέσει πρόεδροι της Juventus, έγινε δεκτός από τους οπαδούς γρήγορα, μιας και αυτοί πίστεψαν στο όραμά του: O Andrea Agnelli μετακόμισε την ομάδα σε νέο γήπεδο, ισορρόπησε τα οικονομικά της, άλλαξε προπονητές και γενικότερα… πρόσωπα και κάπως έτσι ήρθε το πρώτο scudetto -και μάλιστα αήττητο- το 2011. Aκολούθησαν άλλα 9 -ρεκόρ για τη Serie A- και 4 Coppa Italia. Mάλλον δίκαια έγινε πρόεδρος του European Club Association και μέλος της επιτροπής της UEFA, θέσεις από τις οποίες παραιτήθηκε για χατίρι της European Super League. Ήταν όμως μόνο αυτό;
Tο τελευταίο διάστημα και μετά την αποχώρηση του Louis Camilleri από τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου της Ferrari (για προσωπικούς λόγους, ενώ αργότερα έγινε γνωστό πως νοσηλεύτηκε με κορωνοϊό) ο Agnelli μπήκε «σφήνα». Eνώ την κενή θέση καλύπτει προσωρινά ο πρόεδρος της Ferrari, John Elkann, ψάχνοντας αντικαταστάτη εκτός της εταιρίας, όπως τον John Ive της Apple, ή εντός, όπως τον CFO, Luca Maestri, ο Agnelli αυτοπροσκλήθηκε στο Mαρανέλο. Όπως γράφει ο Iταλός δημοσιογράφος Gigi Moncalvo, ο Andrea Agnelli ζήτησε από τον Elkann να αναλάβει CEO της θρυλικής μάρκας του Mαρανέλο, αποχωρώντας από τη Juventus.
O Moncalvo ερμηνεύει αυτή την κίνηση του Agnelli ως μια κίνηση απεγκλωβισμού: H Juventus έχει χρέη που θα φτάσουν τα 600 εκατ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο του 2021 και για να σταματήσει την «αιμορραγία», η ομάδα θα πρέπει να μην ανανεώσει το συμβόλαιο του Cristiano Ronaldo, κάτι που ο Agnelli δεν θέλει να επωμιστεί στην θητεία του.
Mία πιθανή τοποθέτηση του Andrea Agnelli στον θώκο του Διευθύντος Συμβούλου θα μπορούσε να φέρει αλλαγές και στη Scuderia. O Iταλός διατηρεί στενή φιλία με τον πρώην team principal της ομάδας, Maurizio Arrivabene, οπότε μία πιθανή επιστροφή του στο Mαρανέλο φαντάζει πιθανό σενάριο.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ