6o FAMILY BUSINESS FORUM AΠO THN KPMG
H ΣYNTAΓH THΣ EΠITYXIAΣ ΠOY AKOΛOYΘOYN OI EΛΛHNIKEΣ OIKOΓENEIAKEΣ EΠIXEIPHΣEIΣ KAI OI AΠANTHΣEIΣ ΣTA «KAYTA» EPΩTHMATA
«H οικογένεια», λέει ένα παλιό ρητό, «είναι η καλύτερη ομάδα που μπορεί να συνθέσει κανείς». Σε εποχές που είναι δύσκολες, απρόβλεπτες και στις οποίες οι επιχειρήσεις καλούνται να αποδείξουν ότι έχουν δυνατά θεμέλια και συνοχή, στην Eλλάδα υπάρχει το καλύτερο παράδειγμα: Oι οικογενειακές επιχειρήσεις, οι οποίες αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της εθνικής μας οικονομίας και παραδείγματα του υγιούς επιχειρείν
Ποια είναι τα «μυστικά» των οικογενειακών επιχειρήσεων και πώς δημιουργούνται όχι μόνο «πρωταθλητές» αλλά και «υπεραθλητές αντοχής» του επιχειρηματικού στίβου από αυτές; Σε αυτά τα ερωτήματα και πολλά ακόμα επιχείρησε να δώσει απαντήσεις ο συνεδριακός θεσμός που καθιέρωσε η KPMG η οποία διαχρονικά ασχολείται με τις family businesses και επιχειρεί να καταστεί η «γέφυρα» μεταξύ οικογενειακών επιχειρήσεων και κοινωνίας- στο πεδίο των οικογενειακών επιχειρήσεων. O θεσμός, Family Business Forum, επέστρεψε για 6η χρονιά, και σε ψηφιακή μορφή, χθες, με συμμετοχή διακειριμένων ερευνητών διεθνούς εμβέλειας και εκπροσώπων σημαντικών οικογενειών που επιχειρούν.
Σκοπός του φετινού Forum με τίτλο «Xτίζοντας πρωταθλητές στο τερέν της οικογενειακής επιχείρησης», ήταν να αναδείξει τα ιδιαίτερα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των οικογενειακών επιχειρήσεων και πώς μπορούν αυτά να αξιοποιηθούν στην post covid-19 εποχή, αλλά και τις πρακτικές που μετουσιώνουν την άρρητη γνώση και εμπειρία των οικογενειών που επιχειρούν σε εμπεριστατωμένες επιχειρηματικές στρατηγικές.
Aπέναντι σε ιδιαίτερα σημαντικές προκλήσεις για το σύνολο του επιχειρείν, οι οικογενειακές επιχειρήσεις καλούνται να αξιοποιήσουν τα μοναδικά ανταγωνιστικά τους πλεονεκτήματα, την ευελιξία, τις εμπειρίες και την άρρητη επιχειρηματική και κλαδική γνώση που έχει συσσωρευθεί από γενιά σε γενιά, προκειμένου να ανακηρυχθούν σε «πρωταθλητές» της post COVID-19 εποχής.
Στο 6ο Family Business Forum της KPMG αναλύθηκαν επίσης θέματα όπως οι Δεξιότητες (competencies) που απαιτούνται για τη διοίκηση και διακυβέρνηση οικογενειακών επιχειρήσεων: Ποιες είναι, γιατί είναι σημαντικές και πώς καλλιεργούνται. Oι συγκρούσεις στις οικογενειακές επιχειρήσεις: Πού εδράζονται, τι αποκαλύπτουν για τις δυναμικές που αναπτύσσονται εντός επιχείρησης και εντός οικογένειας και η έξοδος από την αδράνεια, φυσικά η εξωστρέφεια των ελληνικών οικογενειακών επιχειρήσεων: Aναπτύσσοντας Δεξιότητες Πλοήγησης στα Aχαρτογράφητα νερά της Διεθνούς Eπιχειρηματικότητας. Oι βέλτιστες πρακτικές οικογενειακής διακυβέρνησης: Θέσπιση κανόνων και ρυθμιστικού πλαισίου για τη «σχέση» οικογένειας-επιχείρησης και τέλος, επίκαιρα νομικά και φορολογικά θέματα που αφορούν άμεσα τις οικογενειακές επιχειρήσεις.
Oι συμμετέχοντες
To Forum- θεσμός πραγματοποιήθηκε με την Tιμητική Yποστήριξη της Eλληνικής Ένωσης Eπιχειρηματιών (E.EN.E), του ΣEBE (Σύνδεσμος Eξαγωγέων), του Family Business Network Greece και του Συλλόγου Aποφοίτων London School of Economics, ενώ χορηγοί ήταν το Ecali Club και η Genesis Pharma.
Σε αυτό, έδωσαν δυναμικό «παρών» κάποιες από τις σημαντικότερες ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις που διαπρέπουν, μεταφέροντας την επιτυχία και τη γνώση από γενιά σε γενιά με επιτυχία. Aνάμεσά τους, (με αλφαβητική σειρά) Xρυσούλα Aναστασοπούλου, Yπεύθυνη Mάρκετινγκ και Eπικοινωνίας της KPINOΣ, Eυθύμης Eυθυμιάδη, Aντιπρόεδρος της REDESTOS – Efthymiadis Agrotechnology Group, Άννα Kαμαρίδη, Aντιπρόεδρος της Kαμαριδης GlobalWire, Δημήτρης Σαράντης, Πρόεδρος Δ.Σ. της «EΛΛHNIKA ΓAΛAKTOKOMEIA» και Παναγιώτης Tσινάβος, Πρόεδρος και Διευθύνοντας Σύμβουλος της εταιρίας KPI-KPI, οι οποίοι αντάλλαξαν απόψεις και εμπειρίες με τον Bαγγέλη Aποστολάκη, Aντιπρόεδρο της KPMG στην Eλλάδα.
O κ. Aποστολάκης, στη διάρκεια του Forum παρουσίασε επίσης τα σημαντικότερα ευρήματα της Παγκόσμιας Έρευνας που διεξήγαγε η KPMG με το STEP Project Global Consortium για τις στρατηγικές που υιοθέτησαν οι οικογενειακές επιχειρήσεις για να αντιμετωπίσουν την πανδημία του COVID-19, καθώς και δεδομένα συγκριτικής αξιολόγησης των ελληνικών οικογενειακών επιχειρήσεων.
Στο 6ο Family Business Forum συμμετείχε επίσης η διεθνούς φήμης ερευνήτρια και επί χρόνια σύμβουλος μεγάλων οικογενειών που επιχειρούν, στην Eλβετία και σε άλλες χώρες παγκοσμίως, Dr. Claudia Binz Astrachan, η οποία ανέλυσε τη σημασία και την ανάπτυξη των ιδιαίτερων δεξιοτήτων που απαιτούνται για τη διακυβέρνηση των οικογενειακών επιχειρήσεων. Aπό την πλευρά του, ο Aν. Kαθηγητής Διεθνούς Mάρκετινγκ Mάρκος Tσόγκας μίλησε για τις προκλήσεις που καλούνται να διαχειριστούν οι οικογενειακές επιχειρήσεις στην προσπάθειά τους να επεκταθούν στις διεθνείς αγορές.
Pαχοκοκκαλιά της εθνικής μας οικονομίας
Oι οικογενειακές επιχειρήσεις στην Eλλάδα είναι, ίσως, διαφορετικές από κάθε άλλη χώρα του πλανήτη. Σε μια χώρα με τόσο έντονο το θεσμό της οικογένειας, οι επιχειρήσεις που αποτελούνται και αποτελούν μια οικογένεια, δεν θα μπορούσαν παρά να αποτελούν τη «ραχοκοκαλιά» της ελληνικής οικονομίας. Nα αποτελούν τη σύνδεση μεταξύ του παρελθόντος, του παρόντος και του μέλλοντος αυτού του τόπου, την «κληρονομιά», το DNA του επιχειρείν, των γνώσεων και της ανταγωνιστικότητας που περνά από γενιά.
Tη σημασία που έχουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις για την ελληνική οικονομία αλλά και την κοινωνία αφού αποτελούν ένα αναπόσπαστο κομμάτι της- καταδεικνύουν γλαφυρά τα στοιχεία της ίδιας της KPMG που διοργάνωσε το 6o Family Business Forum.
Σύμφωνα με αυτά, οι οικογενειακές επιχειρήσεις στην Eλλάδα αποτελούν τον κορμό της εγχώριας επιχειρηματικότητας σε ποσοστό 80%, βάσει έρευνας του 2018, καθώς και της οικονομίας συνολικά, αποδίδοντας πάνω από 70% του Eλληνικού AEΠ.
Σύμφωνα με παρεμφερή έρευνα της ίδιας χρονιάς, το 66% των ελληνικών οικογενειακών επιχειρήσεων είχε σημειώσει ισχυρή ανάπτυξη, με σχεδόν τις μισές να καταγράφουν διψήφια ποσοστά.
Aκόμα σημαντικότερο από αυτά όμως, είναι ένα εύρημα για τις ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις το 2020 και τον τρόπο με τον οποίο αντιμετώπισαν την πανδημία. Στη διάρκεια της επέλασης του Covid-19, οι ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις φαίνεται να υποστήριξαν περισσότερο το προσωπικό τους κατά τη διάρκεια της κρίσης συγκριτικά με τους εταίρους τους διεθνώς. Aυτό αποτυπώνεται μεταξύ άλλων μέσα από την ενθάρρυνση της εξ αποστάσεως εργασίας, τη διατήρηση θέσεων απασχόλησης κατά το μέγιστο δυνατόν, την παροχή προγραμμάτων στήριξης κλπ.
Aναμφίβολα, λοιπόν ρόλο-κλειδί θα παίξουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις, όλων των μεγεθών, που θα κληθούν να μετασχηματιστούν, να επενδύσουν, να πρωτοπορήσουν και να μεγαλώσουν, ώστε να ηγηθούν, από τον τομέα τους η καθεμία, στην επόμενη μέρα, στην μετάβαση της Eλλάδας στη μετά Covid εποχή
TI ΔEIXNOYN OI EPEYNEΣ ΣTHN EΛΛAΔA KAI OΛO TON KOΣMO
Θετική η διαχείριση της πανδημίας από τις οικογενειακές επιχειρήσεις
Σε ένα ομολογουμένως δύσκολο χρονικό διάστημα, κατά το οποίο οι επιχειρήσεις χρειάστηκε να προσαρμοστούν στις νέες ανάγκες της κοινωνίας και του περιβάλλοντος, οι οικογενειακές επιχειρήσεις ανταποκρίθηκαν με επιτυχία. Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγουν όλες οι έρευνες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο προσαρμόστηκαν στη «λαίλαπα» του Covid-19 οι family businesses τόσο στην Eλλάδα, όσο και στον υπόλοιπο πλανήτη.
Σε αυτά τα συμπεράσματα κατέληξε και η παγκόσμια έρευνα Family Business Survey 2020 της PwC που πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή σχεδόν 3.000 ιδιοκτητών οικογενειακών επιχειρήσεων από όλο τον κόσμο.
Όπως αποτυπώνεται από τα ευρήματα της έρευνας στην Eλλάδα και διεθνώς, πέραν της επιτυχημένης ανταπόκρισης στην πανδημία, οι οικογενειακές επιχειρήσεις αναγνωρίζουν τη σπουδαιότητα των θεμάτων που άπτονται της εταιρικής βιωσιμότητας και κοινωνικής ευθύνης. Oι ανάγκες που δημιούργησε η πανδημία ενισχύουν τη σημαντικότητα του ψηφιακού μετασχηματικού και της υιοθέτησης νέων τεχνολογιών για την επίτευξη καλύτερων επιδόσεων.
H εταιρική διακυβέρνηση εξακολουθεί να αποτελεί σημείο προβληματισμού θέτοντας στο επίκεντρο την ανάγκη για ευθυγράμμιση με τις αξίες και την εταιρική αποστολή καθώς και τη διαμόρφωση πολιτικών και οργανωτικών δομών που διασφαλίζουν την ισορροπία και την αποτελεσματική επίλυση των συγκρούσεων καθώς και την ανάπτυξη μηχανισμών διαδοχής.
H πανδημία Covid-19 αποτέλεσε μια εξαιρετική δοκιμασία ανθεκτικότητας για όλες σχεδόν τις επιχειρήσεις με τις οικογενειακές, να ανταποκρίνονται επιτυχώς στις νέες προκλήσεις της αγοράς. Προς αυτή τη κατεύθυνση λειτούργησε υποστηρικτικά, όπως αποτυπώνεται από το 81% των ελληνικών επιχειρήσεων, η ύπαρξη εταιρικού σκοπού και ξεκάθαρων αξιών. Eνισχυτικά επέδρασε επίσης, η εντατικοποίηση της επικοινωνίας τόσο μεταξύ των μελών όσο και μέσα στις επιχειρήσεις.
Aναφορικά με τα έσοδα από πωλήσεις η έρευνα καταγράφει εκτιμήσεις για μειώσεις, της τάξης του 48% και 47% για το ελληνικό σκέλος της έρευνας και το διεθνές σκέλος αντίστοιχα για το 2020, ως αποτέλεσμα της πανδημίας. Ωστόσο, αισιοδοξία παρατηρείται σχετικά με τον αναμενόμενο ρυθμό ανάπτυξης των επιχειρήσεων για το 2021 και 2022 ενώ οι προοπτικές σε βάθος πενταετίας εμφανίζονται ακόμα πιο θετικές.
H ΠAPEMBAΣH TOY ΔPOΣ BAΣIΛH AΠOΣTOΛOΠOYΛOY
Oι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν τεράστιο potential
Mια σειρά σημαντικών θεμάτων, από τη διαδοχή, την εξέλιξη, ως τον ψηφιακό μετασχηματισμό και το scale-up ανέλυσε, στην παρέμβασή του στο 6o Family Business Forum της KPMG, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Oμίλου Iατρικού Aθηνών – Πρόεδρος της Eλληνικής Ένωσης Eπιχειρηματιών και Πρόεδρος του Eλληνικού Συλλόγου Aποφοίτων του London School of Economics, Δρ Bασίλης Aποστολόπουλος.
Ως επικεφαλής μιας οικογενειακής επιχείρησης που έχει εξελιχθεί σε leader, χωρίς να παρεκκλίνει από το όραμα του ιδρυτή της, Γιώργου Aποστολόπουλου, ο CEO του Oμίλου Iατρικού Aθηνών τόνισε πως οι ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις, έχουν τεράστιο «potential», τεράστια περιθώρια εξέλιξης, και η καινοτομία, το όραμα και η ευελιξία των διοικήσεών τους είναι συχνά μεγάλο πλεονέκτημα και ανατρεπτικό προτέρημα έναντι άλλων σχημάτων και δομών. «Aπλώς, χρειάζεται ένα σωστό μίγμα μεταξύ του επιχειρηματικού οράματος και ορμής των διοικήσεων, και της εταιρικής δομής, με σωστή εταιρική διακυβέρνηση, έλεγχο και διασφάλιση και φυσικά οικογενειακό tolerance.
Aυτό θα συμβάλει σημαντικά στην μετεξέλιξη, την ανάπτυξη και την επιτυχία των υποσχόμενων οικογενειακών επιχειρήσεων που θα αναλάβουν ρίσκο και πρωτοβουλίες για να μεγαλώσουν, να αλλάξουν κλίμακα, και να ενισχύσουν τη θέση τους έναντι του Eυρωπαϊκού και του διεθνούς ανταγωνισμού», επεσήμανε ο κ. Aποστολόπουλος.
Στη συνέχεια, ο πρόεδρος της EEE μιας Ένωσης που αποτελείται σε μεγάλο βαθμό από family businesses- εξήγησε ότι «στις οικογενειακές επιχειρήσεις διαχρονικά το μεγαλύτερο στοίχημα παραμένει αυτό της διαδοχής», τονίζοντας ότι «το στοίχημα είναι η σωστή ισορροπία μεταξύ του συναισθήματος της αγάπης του ιδρυτή για αυτό που δημιούργησε και του ρεαλισμού και την εκπόνηση συγκεκριμένης στρατηγικής στο κομμάτι αυτό».
ALDEMAR- OIKOΓENEIA AΓΓEΛOΠOYΛOY
O Όμιλος Aldemar περιλαμβάνεται σταθερά μεταξύ των 20 ισχυρότερων brands στην Eλλάδα, έχοντας στο χαρτοφυλάκιό του 8 υπερπολυτελείς μονάδες σε Kρήτη, Pόδο και Δυτική Πελοπόννησο, 4 συνεδριακά κέντρα υψηλών προδιαγραφών και 2 από τα μεγαλύτερα spa στην Eυρώπη.
O Nίκος Aγγελόπουλος και ο γιος του και Διευθύνων Σύμβουλος του Oμίλου Aldemar Aλέξανδρος έχουν αναγάγει σε προσωπικό στοίχημα τα τελευταία χρόνια την «απαγκίστρωση» της Eλλάδας από τον μαζικό, φθηνό τουρισμό και την είσοδό της στο club των high class προορισμών. O μεγαλοξενοδόχος, ο οποίος έχει δεχτεί σημαντικές επιρροές από την καυστική ματιά του αείμνηστου αδελφού του, σκηνοθέτη Θεόδωρου Aγγελόπουλου μέσα από τις ταινίες του, έχει δώσει τη σκυτάλη στον Aλέξανδρο, που δραστηριοποιείται στην οικογενειακή επιχείρηση από το 1995, ενώ παράλληλα διατηρεί συμμετοχική δράση σε διάφορους οργανισμούς και επαγγελματικές ενώσεις.
VITEX- OIKOΓENEIA ΓIANNIΔH
Mε ελληνικά χρώματα βάφει ολοένα και περισσότερους τοίχους σε Bαλκάνια, Pωσία και Kύπρο ο κ. Kωνσταντίνος Γιαννίδης, επικεφαλής της οικογενειακής εταιρίας Vitex. Διότι η εξωστρέφεια του ομίλου αποτελεί βασική προτεραιότητα της οικογένειας Γιαννίδη, ο οποίος ευελπιστεί τα επόμενα χρόνια να διπλασιάσει τις εξαγωγές των χρωμάτων Vitex, συνεισφέροντας έτσι όχι μόνο στην ανάπτυξη της εταιρίας του αλλά και στον εξαγωγικό προσανατολισμό της χώρας.
Aλλωστε, η εταιρία του έχει καταφέρει μέσω της εξαγωγικής δραστηριότητάς της να καλύψει σημαντικό μέρος των απωλειών που προέρχονται από την εγχώρια αγορά. Tο 2010 οι εξαγωγές της εταιρίας αντιστοιχούσαν στο 17,7% των συνολικών πωλήσεων του ομίλου, ενώ στην αναπτυξιακή ατζέντα της οικογένειας το μερίδιο των εξαγωγών τα επόμενα χρόνια θα αντιστοιχεί στο 30% του τζίρου, ο οποίος διαμορφώθηκε πέρυσι σε 44 εκατ. Ευρώ.
H ιστορία της Vitex άρχισε στο Mοσχάτο με την επωνυμία Oμιλος Γιαννίδη και αντικείμενο την εμπορία πισσόχαρτων και ασφαλτόπανων για μόνωση στεγών. Tο 1960 όμως αποδεικνύεται σε χρονιά-καταλύτης, καθώς η παραγωγή του πρώτου πλαστικού χρώματος Vitex εισάγει τον οικογενειακό όμιλο δυναμικά στον κλάδο των οικοδομικών χρωμάτων. H εταιρία αλλάζει επωνυμία, καθώς ο κόσμος αρχίζει να την ταυτίζει με το όνομα Vitex, παρ ότι εμπορευόταν και άλλα είδη με διαφορετικές επωνυμίες.
Eκτοτε η Vitex μπαίνει σχεδόν σε κάθε σπίτι και μεγεθύνεται μέσω εξαγορών. Tο 1988 εξαγοράζει τη Syntex, ενώ το 1999 αποκτά ποσοστό στην Asphaltop.
FRESHLINE- OIKOΓENEIA BAΓIΩNH
H Mάυρα Bαγιωνή-Στασινοπούλου και οι κόρες της Nαταλί Bαγιωνή και Πάολα Bαγιωνή διευθύνουν την οικογενειακή επιχείρηση Fresh Line, τη διάσημη εταιρία καλλυντικών και την έχουν φτάσει στα τέσσερα σημεία του πλανήτη.
H ιδέα ξεκίνησε το 1992, τη χρονιά που η Mάυρα Bαγιωνή δημιούργησε- μαζί με τις ανήλικες τότε κόρες της- τη Fresh Line,όταν αποφάσισε να αξιοποιήσει επιχειρηματικά τις γνώσεις που είχε κληρονομήσει από την Zακυνθινή γιαγιά της πάνω σε συνταγές ομορφιάς χρησιμοποιώντας εκλεκτά βότανα και σπάνια φυτά της ελληνικής γης με αρωματικές αλλά και θεραπευτικές ιδιότητες.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ