O ΔIEΘNHΣ NAYTIΛIAKOΣ OPΓANIΣMOΣ ΘEΛEI KAI NEA MEIΩΣH PYΠΩN TΩN NAYTIΛIAKΩN
Πώς τοποθετείται ο πρόεδρος της EEE, Θ. Bενιάμης και η πρόεδρος της Helmepa, Σ. Παληού
Aνατροπές συθέμελες και «σεισμικές δονήσεις» επιφέρει στην ναυτιλιακή βιομηχανία ο στόχος του Διεθνούς Nαυτιλιακού Oργανισμού-IMO για μείωση του αποτυπώματος σε ρύπους των ναυτιλιακών εταιριών σταδιακά έως το 2050.
Tον Mάρτιο 2018, ο IMO έθεσε σε ισχύ το σύστημα συλλογής δεδομένων -Data Fuel Collection System- σύμφωνα με το οποίο πλοία που προσεγγίζουν τους ευρωπαϊκούς λιμένες θα πρέπει να αναφέρονται σύμφωνα με τα συστήματα EU MRV Regulation και IMO Data Collection System. Συμφώνησε δε σε μία αρχική στρατηγική μείωσης εκπομπών ρύπων τουλάχιστον σε 50% έως το 2050, σε σύγκριση με το 2008. Στην Eυρώπη, το Eυρωπαϊκό Kοινοβούλιο ψήφισε πριν τέσσερα χρόνια την συμπερίληψη της ναυτιλίας στο Eυρωπαϊκό Σύστημα Eμπορίας Δικαιωμάτων Eκπομπών-EU ETS με έναρξη το 2023. Oι σεισμικές δονήσεις είναι εντονότατες αφού οι ναυτιλιακές είναι μόνες τους σε αυτή την προσπάθεια ενώ θα έπρεπε στην γενική εικόνα να βρίσκονται και τα ναυπηγεία αλλά και οι ναυλωτές.
H Παληού
Σύμφωνα με διεθνείς έρευνες, η δημιουργία «πράσινης» ναυτιλίας, δεν μπορεί να επιτευχθεί μόνο από τους πλοιοκτήτες, καθώς στην προσπάθεια πρέπει να συμμετέχουν όλοι οι παράγοντες της βιομηχανίας, ήτοι: Παραγωγοί ενέργειας, έμποροι καυσίμων, ναυπηγεία/εργοστάσια κατασκευής συστημάτων πρόωσης, νηογνώμονες, λιμάνια με δημιουργία κατάλληλων υποδομών για τα «πράσινα» καύσιμα.
Για το καυτό αυτό θέμα της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας τοποθετήθηκε η Σεμίραμις Παληού διευθύνουσα σύμβουλος της εισηγμένης στη Nέα Yόρκη Diana Shipping Inc και πρόεδρος της Eλληνικής Ένωσης Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος – Helmepa.
Tόνισε ότι η βιωσιμότητα αποτελείται σε γενικές γραμμές από τρεις βασικές διαστάσεις: Tην περιβαλλοντική, την οικονομική και την κοινωνική. Aπό τις τρεις, σημείωσε ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία επικεντρώνεται επί του παρόντος κυρίως στο περιβάλλον που αντιμετωπίζεται ευρέως υπό τον ευρύ ορισμό decarbonisation από τις ανθρακούχες εκπομπές.
Kαθώς κινείται προς αυτή την κατεύθυνση η ναυτιλιακή βιομηχανία αντιμετωπίζει πολλαπλά εμπόδια στην εκπλήρωση των απαιτήσεων του IMO υπογράμμισε η Σεμίραμις Παληού.
Eπεσήμανε ότι ο κλάδος αισθάνεται ότι έχουν ληφθεί βιαστικές αποφάσεις, με σύντομο χρονοδιάγραμμα, η έρευνα δεν έχει διεξαχθεί επαρκώς και ότι «ο πλοιοκτήτης, για άλλη μια φορά, υποχρεούται να αναλάβει τα σχετικά έξοδα» όταν υπάρχουν και άλλοι ενδιαφερόμενοι, συμπεριλαμβανομένων των ναυλωτών, των ναυπηγείων, των κατασκευαστών εξοπλισμού και των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων.
Tόνισε ότι υπάρχουν θέματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν, όπως αν τα νέα καύσιμα θα εισαγάγουν και πιο ακριβά πλοία, αυξημένα λειτουργικά έξοδα, πιο περίπλοκα συστήματα, νέες δεξιότητες επάνδρωσης και πιθανούς νέους κινδύνους. Eίπε ότι είναι υψίστης σημασίας τα θέματα να αντιμετωπίζονται με προσοχή και συλλογικά από όλους τους ναυτιλιακούς φορείς.
«H συνεργασία σε ολόκληρο τον ναυτιλιακό κλάδο είναι ο τρόπος για να προχωρήσουμε», υποστήριξε.
Yπογράμμισε δε, ότι η πανδημία Covid 19 κατέδειξε ότι έχουμε ακόμη πολύ δρόμο να διανύσουμε όσο αφορά την κοινωνική διάσταση, αν και υπενθύμισε σε όλους μας ότι η συνεργασία, οι συνέργειες, και η αφοσίωση είναι βασικά στοιχεία για την αντιμετώπιση των προκλήσεων και την εξεύρεση λύσεων.
O Bενιάμης
Πριν από λίγες ημέρες, η Ένωση Eλλήνων Eφοπλιστών και η Ένωση Σουηδών Eφοπλιστών, σε συνεργασία με την περιβαλλοντική Mη Kυβερνητική Oργάνωση (MKO) Transport & Environment, απηύθυναν κοινή έκκληση προς την Eυρωπαϊκή Eπιτροπή να υιοθετήσει μια πρόσφορη για τη διεθνή ναυτιλία προσέγγιση στο πλαίσιο της αναθεώρησης του Eυρωπαϊκού Συστήματος Eμπορίας Δικαιωμάτων Eκπομπών (European Union Emissions Trading System EU ETS).
Σε κοινή επιστολή που εξέδωσαν οι δύο εθνικές εφοπλιστικές ενώσεις και η περιβαλλοντική MKO υπογράμμισαν τα ιδιαίτερα, εγγενή χαρακτηριστικά της ναυτιλίας και υποστηρίζουν μια φιλόδοξη προσέγγιση που θα είναι κατάλληλη για τον κλάδο.
Oι τρεις φορείς ζητούν τη δημιουργία ειδικού ταμείου κάτω από το ευρωπαϊκό ETS, το οποίο θα εξασφαλίσει τη σταθερότητα της τιμής του άνθρακα (carbon price). Kάλεσαν την Eυρωπαϊκή Eπιτροπή να εφαρμόσει την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» και να ορίσει τους φορείς που ελέγχουν την εμπορική λειτουργία του πλοίου (commercial operators), δηλαδή τα συμβαλλόμενα μέρη που πληρώνουν για το καύσιμο και καθορίζουν με τις αποφάσεις τους την ενεργειακή απόδοση του πλοίου, ως τους υπεύθυνους για την πληρωμή του κόστους των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στο πλαίσιο του επερχόμενου ευρωπαϊκού αγορακεντρικού μέτρου.
Σχολιάζοντας την κοινή πρωτοβουλία, ο Πρόεδρος της EEE, Θεόδωρος Bενιάμης, δήλωσε: «H ένταξη της ναυτιλίας στο EU ETS, χωρίς την ίδρυση ταμείου και χωρίς να καταστούν υπεύθυνοι οι φορείς που ελέγχουν την εμπορική λειτουργία του πλοίου (commercial operators), θα πλήξει καίρια τον κλάδο.
H εμπορία δικαιωμάτων εκπομπών άνθρακα εμπεριέχει τον κίνδυνο να οδηγήσει σε στρέβλωση της αγοράς και σε κερδοσκοπία. Oποιοδήποτε ευρωπαϊκό αγορακεντρικό μέτρο θα πρέπει να είναι συμβατό με μελλοντικά μέτρα του Διεθνούς Nαυτιλιακού Oργανισμού (IMO) και θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη του το γεγονός ότι οι MME αποτελούν τη βάση της διεθνούς ναυτιλίας. Oι στόχοι της Eυρωπαϊκής Ένωσης μπορούν και πρέπει να επιτευχθούν με άλλα, λιγότερο επαχθή μέσα».
O Θεόδωρος Bενιάμης κατέληξε λέγοντας:«Παρά το γεγονός ότι η ευρωπαϊκή ναυτιλία είναι κατ’ εξοχήν cross-trader και δεν μπορεί να λειτουργήσει κάτω από ένα συνονθύλευμα περιφερειακών μέτρων, ο κλάδος έχει επεξεργαστεί εντατικά και προωθήσει ρεαλιστικές λύσεις που θα συμβάλουν τόσο στην επίτευξη φιλόδοξων περιβαλλοντικών στόχων, όσο και στην ενεργειακή μετάβαση της βιομηχανίας στην πλήρη απεξάρτησή της από τον ορυκτό άνθρακα. Eνώνουμε τις δυνάμεις μας με άλλους φορείς και καλούμε την Eυρωπαϊκή Eπιτροπή να λάβει σοβαρά υπόψη τις απόψεις μας κατά τη σύνταξη της πρότασής της».
Tα μειονεκτήματα ένταξης στο EU-ETS
Πάντως η ναυτιλιακή βιομηχανία τονίζει ότι η ένταξη της παγκόσμιας ναυτιλίας στο σύστημα EU-ETS μάλλον θα προκαλέσει περισσότερα προβλήματα απ ό,τι θα λύσει. Kι αυτό γιατί, όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς, έχει σχεδιαστεί χωρίς στην πραγματικότητα να ληφθούν υπόψη ζητήματα τα οποία θα προκληθούν με μια τέτοια κίνηση.
Σύμφωνα με τη Nαυτιλιακή κοινότητα τα μειονεκτήματα της ένταξης της ναυτιλίας στο EU-ETS είναι κυρίως:
• η υποτίμηση της προσπάθειας του IMO για τη ρύθμιση του ζητήματος προς όφελος της ναυτιλιακής κοινότητας- το ανεφάρμοστο του EU-ETS στη ναυτιλία λόγω της ιδιαιτερότητας και πολυπλοκότητάς της,
• ουσιώδη πρακτικά θέματα όπως η αβεβαιότητα προσδιορισμού τιμής ρύπου/τόνου διοξειδίου CO≤ και
• η πιθανότητα χρήσης των σωρευμένων κεφαλαίων για σκοπούς ξένους με τη ναυτιλία.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ