O αθόρυβος σουπερμαρκετάς και η «Mετρό», που στη δύσκολη οικονομική συγκυρία έβαλε στα ταμεία της 16,8 εκατ. ευρώ κέρδη. Δηλαδή, 1,66 περισσότερα από την προηγούμενη χρονιά
Παλαιάς κοπής επιχειρηματίας ο Παντελής Παντελιάδης, «αλεπού» στο… παιχνίδι του εγχώριου λιανεμπορίου, όπως τον αποκαλούν φίλοι και αντίπαλοί του, θεωρεί πως «δουλειά χωρίς κέρδος, είναι βαρέλι δίχως πάτο».
Σε μια συγκυρία που και ο κλάδος των σούπερ μάρκετ κλυδωνίζεται από τους «τριγμούς» της κάμψης της αγοραστικής δύναμης με αποτέλεσμα το 2010 να «χάσει» 600 εκατ. ευρώ και κόντρα στον ανταγωνισμό πολυεθνικών κολοσσών, η ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ… μέτρησε και έβαλε στα ταμεία της 1,66 εκατ. ευρώ επιπλέον κέρδη σε σχέση με το 2009, φτάνοντας τα 16,8 εκατ. ευρώ. Η τακτική του προέδρου του ελληνικού ομίλου, ο οποίος ξεκίνησε τη λειτουργία του πριν από 35 χρόνια δειλά- δειλά και σήμερα έχει καταστεί η έκτη μεγαλύτερη σε μέγεθος αλυσίδα, είναι να εντοπίζει τις αδυναμίες των ανταγωνιστών του και να «χτυπά» εκεί που εκείνοι… πονούν. Έτσι, την ώρα που οι περισσότεροι επιλέγουν την «οδό του νοικοκυρέματος» των οικονομικών τους, η οικογένεια Παντελιάδη επεκτείνεται, ανοίγοντας νέα καταστήματα με σκοπό να κερδίσει περαιτέρω μερίδια αγοράς.
«Σταθμοί» του για την δημιουργία σούπερ μάρκετ «My Market» είναι κυρίως οι περιοχές της Αττικής και ιδίως τα σημεία εκείνα που φιλοξενούν και τα καταστήματα της έτερης αλυσίδας (χονδρικής πώλησης) του ομίλου, τα Cash & Carry. Ήδη το δίκτυό του αριθμεί 87 συνολικά καταστήματα (48 My Market, 39 Cash&Carry), με πιο πρόσφατες «προσθήκες» στο χαρτοφυλάκιό του, το κατάστημα στην Ελευσίνα και τα δύο ακίνητα που απέκτησε από την γερμανική Aldi, η οποία αποχώρησε από την Ελλάδα σε Φάρσαλα και Πόρτο Χέλι. Δεν είναι τυχαίο ότι την προηγούμενη χρονιά πραγματοποίησε επενδύσεις ύψους 40 εκατ. ευρώ, οι οποίες αναμένεται να αποφέρουν οφέλη στα οικονομικά μεγέθη της εταιρίας και στην επόμενη διετία.
Κατηγορίες
Παράγοντες της αγοράς ωστόσο καταλογίζουν στον όμιλο Παντελιάδη πως σε μια σειρά από προϊόντα του διατηρεί υψηλότερες τιμές σε σχέση με άλλες μεγάλες αλυσίδες, αυξάνοντας με αυτόν τον τρόπο τα περιθώρια κέρδους, κάτι το οποίο δεν αρνείται ούτε η ίδια η διοίκηση. Χαρακτηριστική είναι η δήλωση που έκανε πριν από έναν χρόνο περίπου ο γιος του «πατριάρχη» της ΜΕΤΡΟ, Αριστοτέλης Παντελιάδης ότι «η τιμή δεν αποτελεί πάντοτε και το μοναδικό κριτήριο για τον καταναλωτή. Και εμείς διαθέτουμε κάποια είδη ακριβότερα, αλλά οι πελάτες μας προτιμούν για την ποιότητα που τους παρέχουμε και την φιλική εξυπηρέτησή τους». Βέβαια, μια τέτοια πολιτική, όσο οι περικοπές μισθών και συντάξεων αποκτούν μορφή «χιονοστιβάδας», ενέχει και το ρίσκο της, αφού μπορεί να πλήξει την αλυσίδα μελλοντικά, όπως διατείνονται άνθρωποι του περιβάλλοντός του.
Μπορεί ο Παντελής Παντελιάδης να είναι πιο παραδοσιακός επιχειρηματίας, αλλά γνωρίζει πως καθώς η αγορά στο σύνολό της εξελίσσεται, πρέπει και η δική του εταιρία να είναι ευέλικτη και να προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα. Η επένδυση στο «Cash & Carry» πριν από είκοσι περίπου χρόνια και η αλλαγή των σούπερ μάρκετ του από Μετρό σε My Market, δικαίωσε τις επιλογές του, επιλογές που έγιναν με έναν καθόλου προκλητικό και αθόρυβο τρόπο.
Aποδοτική είναι η έμφαση που δίνει η διοίκηση στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία αντιστοιχούν στο 8,5% του συνολικού τζίρου και αναπτύσσονται με ρυθμούς άνω του 25% σε ετήσια βάση. Η εταιρία διαθέτει ήδη 1.015 κωδικούς κάτω από 23 περίπου διαφορετικές επωνυμίες, οι οποίες θα ενοποιηθούν σε δύο μεγάλες ομάδες για την διευκόλυνση των καταναλωτών: τα τρόφιμα θα φέρουν την επωνυμία Alta και τα υπόλοιπα είδη το brand Pappy. Επίσης, στην αγορά ετοιμάζεται να ρίξει δύο νέες κατηγορίες, τα προϊόντα «Best Price» για το δίκτυο χονδρικής και τα «Εκλεκτές Γεύσεις».
Το κόστος
Η επεκτατική πολιτική ωστόσο έχει και το κόστος της. Δεν είναι τυχαίο πως τα επενδυτικά ανοίγματα της ΜΕΤΡΟ τα τελευταία χρόνια έχουν αυξήσει και το σύνολο των υποχρεώσεων του ομίλου από τα 160,9 εκατ. ευρώ το 2007, στα 173,56 εκατ. ευρώ το 2009 και στα 190,6 εκατ. ευρώ το 2010.
Βέβαια, οι ισχυρές διασυνδέσεις του Παντελή Παντελιάδη από την εποχή που υπήρξε πρόεδρος του ΣΕΣΜΕ στον τραπεζικό τομέα, είναι σημαντικές και η στρόφιγγα παραμένει ανοιχτή για τον όμιλο, όποτε παρουσιαστεί ανάγκη.
Σε μια περίοδο που οι σχέσεις των βιομηχανιών- προμηθευτών με τους σουπερμαρκετάδες είναι τεταμένες, η οικογένεια Παντελιάδη έχει καθιερώσει ως μέσο χρόνο αποπληρωμής των υποχρεώσεών της προς τους προμηθευτές τις 85 ημέρες. Bέβαια υπάρχουν αντιδράσεις και πιέσεις για τον τρόπο πληρωμής, αλλά αυτές είναι μικρότερες συγκριτικά με άλλους. O Παντελής Παντελιάδης γνωρίζει καλά το πώς κινούνται οι βιομηχανίες και πάντα επιδιώκει να βρίσκεται ένα βήμα μπροστά από αυτές, αφού στην αγορά λέγεται πως στο παρελθόν δεν είναι λίγες οι φορές που είχε έρθει σε ρήξη με ορισμένους εκπροσώπους τους.
Επιμένει ελληνικά
Η Μετρό ξεκίνησε την λειτουργία της αρχικά ως στοίχημα μεταξύ οκτώ παντοπωλών και το συναισθηματικό «δέσιμο» που έχει η οικογένεια Παντελιάδη με την εταιρία είναι μεγάλο.
Γι’ αυτό και όσες φορές και αν δέχτηκε κρούσεις από μεγάλους ομίλους του εξωτερικού ο Παντελής Παντελιάδης, ουδέποτε υπέκυψε στις διεθνείς «Σειρήνες». Παρά το γεγονός ότι το τίμημα που πρόσφεραν πολλές από αυτές τις αλυσίδες ήταν δελεαστικό και παρά το ότι ο ίδιος είχε να «παλέψει» με πολυεθνικά μεγαθήρια, όπως η Carrefour και αργότερα οι Βέλγοι της Delhaize, δεν ενέδωσε. Tο τίμημα δεν ήταν μεγάλο και ο ίδιος προτίμησε να διατηρήσει την οικογενειακή επιχείρηση σε ελληνικά χέρια και να αγωνιστεί με «σύνθημα» την ελληνικότητα των προϊόντων του.
Ο ΣΕΣΜΕ
Μπορεί ο Παντελής Παντελιάδης και η σύζυγός του, Ουρανία να έχουν επιλέξει να κρατούν χαμηλούς τόνους στην προσωπική τους ζωή, όμως, η παραίτηση του «Mr MΕΤΡΟ» από την προεδρία του Συνδέσμου Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ το 2005 συζητήθηκε πολύ. Eξάλλου, σε μια τέτοια θέση πάντα έχεις και φίλους και εχθρούς.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού κατηγόρησε τον Σύνδεσμο και μεμονωμένες επιχειρήσεις-μέλη του για αθέμιτες πρακτικές και μη τήρηση των κανόνων ανταγωνισμού με αποτέλεσμα να τους επιβληθούν τσουχτερά πρόστιμα. Οι σκληρές παρεμβάσεις και οι εξηγήσεις του Παντελή Παντελιάδη, του Μανώλη Αποστόλου, του Νίκου Βερόπουλου κ.α, δεν έπεισαν τα μέλη της Επιτροπής, ενώ η δήλωση του υπουργού Ανάπτυξης τότε, Γ. Παπαθανασίου περί «βαλκανικού επαρχιωτισμού» ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι και έφερε σε ρήξη τον πρόεδρο του ΣΕΣΜΕ με την κυβέρνηση της Ν.Δ.
Ο Παντελής Παντελιάδης είχε κατηγορηθεί τότε ως ο ιθύνων νους για τον «μυστικό δείπνο»- όπως τον περιέγραψαν τα ΜΜΕ- μεταξύ των σουπερμαρκετάδων, των προμηθευτών και των παραγωγών για να μειωθούν οι τιμές, αν και ο ίδιος ποτέ δεν αποδέχτηκε τον όρο του «μυστικού», αφού τέτοιες συναντήσεις γίνονταν πολλές. Τυροκομικά «ΗΠΕΙΡΟΣ»
Πήρε τη σκυτάλη από Κόκκαλη, Καπράλο, Kουταλίδη
Μια επιχειρηματική προσπάθεια που άρχισε σαν χόμπι βαθύπλουτων επιχειρηματιών στις αρχές της δεκαετίας του ’90, πέρασε από διάφορα στάδια, έφτασε ακόμη και στο χείλος της καταστροφής για να «διασωθεί» από τον Παντελή Παντελιάδη τελικά, ήταν η απαρχή της εταιρίας Ήπειρος ΑΕ που δημιουργήθηκε στον νομό Πρεβέζης πριν από 17 χρόνια και σήμερα έχει εξελιχθεί σε ισχυρό brand name στον τομέα των τυροκομικών.
Η Όπτιμα της οικογένειας Παντελιάδη την απέκτησε, όταν οι ισχυροί μεγαλομέτοχοί της, ο Σπύρος Καπράλος, ο Σωκράτης Κόκκαλης, ο Τρ. Κουταλίδης κ. α., με τους περισσότερους εκ των οποίων διατηρεί φιλικές σχέσεις ο «Mr ΜΕΤΡΟ» μέχρι σήμερα, αποφάσισαν να την πουλήσουν, αφού διαπίστωσαν πως η αγορά γάλακτος και φέτας μόνο εύκολες δεν ήταν. Η Όπτιμα, ανέλαβε την διανομή των προϊόντων Ήπειρος και την τοποθέτησε στα ράφια των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Οι πρώην μεγαλομέτοχοί της με παρέμβαση του κ. Κουταλίδη, αν και δέχτηκαν πιέσεις για την εξαγορά της Ήπειρος από γαλλικό κολοσσό, αρνήθηκαν και προτίμησαν να την δώσουν στον επιχειρηματία εκείνον που ήταν υπεύθυνος για την προώθησή της, τον κ. Παντελιάδη.
Παρά τα προβλήματα που κληρονόμησε προχώρησε σε συνεχείς αυξήσεις κεφαλαίου, τακτοποίησε τις παλιές υποχρεώσεις της και την έβαλε σε τροχιά ανάπτυξης, έχοντας αποκτήσει πλέον τεράστια εξαγωγική δραστηριότητα. Δεν είναι τυχαίο πως το 2007 παρουσίασε κύκλο εργασιών 21 εκατ. ευρώ, το 2008 27 εκατ. ευρώ και το 2009 30,2 εκατ. ευρώ.
Η Όπτιμα που είναι η μεγαλύτερη εταιρία διανομής του ομίλου Παντελιάδη, την έχει προωθήσει σε όλη την Ελλάδα, ενώ από το 1978 έχει κάνει γνωστό το τυρί Kerrygold στην χώρα μας, αλλά και την Irish Dairy Board. Παρά την οικονομική κρίση, το 2010 η εταιρία παρουσίασε πωλήσεις 106,64 εκατ. ευρώ έναντι 102,70 εκατ. ευρώ, ενώ τα αποτελέσματά της ανήλθαν στα 5,89 εκατ. ευρώ έναντι 4,36 εκατ. ευρώ.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΠΑΝΤΕΛΙΑΔΗΣ
Θα τα καταφέρει ο διάδοχος;
Το «νέο αίμα» σε μια επιχείρηση φέρνει καινοτομίες, αλλαγές και φρέσκες ιδέες, αλλά ταυτόχρονα πάντα δημιουργεί το ερώτημα «θα τα καταφέρει ο διάδοχος»; Ο Παντελής Παντελιάδης είναι από εκείνους που ήθελε από τότε που ο γιος του, Αριστοτέλης τελείωσε τις σπουδές του, να τον μυήσει στα «μυστικά» του επιχειρείν, όπερ και εγένετο.
Σήμερα του έχει εμπιστευτεί τα δύσκολα καθήκοντα του διευθύνοντος συμβούλου του ομίλου, πάντα βέβαια με την πολύτιμη καθοδήγησή του. Όπως έχει πει άλλωστε και ο ίδιος ο Αριστοτέλης, «η νέα γενιά δεν πρέπει να απορρίπτει ό, τι έχει χτίσει η προηγούμενη, ούτε να το… γκρεμίζει εν μία νυκτί. Αντιθέτως, πρέπει να συνθέτει το καινούριο με το παλιό, αφού μέσα από τις αντιθέσεις, προκύπτει και η επιτυχία».
Ξοδεύοντας πολλές ώρες στο γραφείο του στη Μεταμόρφωση καθημερινά, βρίσκεται με μια βαλίτσα στο χέρι για να επιβλέπει και τα καταστήματα του ομίλου ανά την επικράτεια, ενώ είναι εκείνος που αναλαμβάνει προσωπικά τις διαπραγματεύσεις για την αγορά ενός ακινήτου, κάθε φορά που προκύπτει μια μεγάλη ευκαιρία.
Στον ίδιο πιστώνεται το «παζάρι» για την τιμή των δύο καταστημάτων της Aldi σε Φάρσαλα και Πόρτο Χέλι, αφού όπως λένε άνθρωποι του περιβάλλοντός του έχει κληρονομήσει από τον πατέρα του την δεινότητα του λόγου και την διαπραγματευτική του ικανότητα.
Τα «γονίδια» έχουν παίξει όμως, τον δικό τους ρόλο και στην συνδικαλιστική «φωνή» που έχει αποκτήσει ο Αριστοτέλης Παντελιάδης. Τάσσεται υπέρ της ανασυγκρότησης ενός ισχυρού θεσμικού φορέα, ανάλογου του παλαιού ΣΕΣΜΕ, ενώ πρόσφατα ο ίδιος αναδείχθηκε πρόεδρος στον ECR Hellas. Πρόκειται για ένα forum που εκπαιδεύει τις εσαεί αντίθετες πλευρές, των προμηθευτών και των λιανεμπόρων να συζητούν εποικοδομητικά για το όφελος του καταναλωτή και την εξάλειψη του περιττού κόστους στην αλυσίδα διανομής.
Υπέρμαχος της πολιτικής που θέλει την κρίση να γεννά ευκαιρίες, πιστεύει πως η αναπτυξιακή λογική μπορεί να οδηγήσει μια αλυσίδα σούπερ μάρκετ να… κοιτάζει στα μάτια τους πολυεθνικούς κολοσσούς. Oι ιδέες του δεν γίνονται όμως πάντα δεκτές, ιδιαίτερα όταν τον πρώτο λόγο τον έχει ο πατέρας του και όταν αυτές έρχονται κόντρα με τις συγκυρίες.
O Aριστοτέλης μοιάζει σε πολλά με τον πατέρα του, αλλά διαφέρει σε άλλα τόσα. Ίσως επειδή ακόμα δεν γνωρίζει στην πράξη τη «στρατηγική των ελιγμών» και έτσι οι συγκρούσεις είναι αναπόφευκτες. Πάντως κι αυτός, όπως ο πατέρας του, αποφεύγει τις κοσμικές εμφανίσεις και προτιμά τα απλά, τι εκδηλώσεις που αφορούν την τέχνη και τον πολιτισμό.