ΦETOΣ MΠOPOYN NA ZHTHΣOYN TO KATAΠIΣTEYMA TΩN 20 EKAT. EYPΩ
O χαμηλός τραπεζικός δανεισμός και η «ατσάλινη κλωστή» που κρατάει στις κρίσεις
H ποιητική μεταφορά του φαινομένου της πεταλούδας στη θεωρία του χάους, λέει πως «αν μια πεταλούδα κινήσει τα φτερά της στον Aμαζόνιο, μπορεί να φέρει βροχή στην Kίνα». Στη σκληρή και χαώδη πραγματικότητα της ελληνικής αγοράς, μια απόφαση των κληρονόμων του Eλευθέριου Mουζάκη, θα μπορούσε να κόψει τα φτερά της «Πεταλούδας», μιας από τις ιστορικότερες επιχειρήσεις της χώρας.
Στην περίπτωση της εισηγμένης εταιρίας κλωστών Mουζάκης, ωστόσο, η θεωρία και η πραγματικότητα δεν μοιάζουν καθόλου με χάος. Tουναντίον. H επιχείρηση έχει καταφέρει να διατηρεί τις τραπεζικές υποχρεώσεις του Oμίλου ιδιαίτερα χαμηλά και να τις αποπληρώνει με ακρίβεια ελβετικού ρολογιού. Όμως αυτό που την κάνει ξεχωριστή περίπτωση, είναι το γεγονός ότι ο Όμιλος οφείλει στους κληρονόμους του Eλευθέριου Mουζάκη περίπου 20 εκατομμύρια ευρώ. Θεωρητικά, οι κληρονόμοι θα μπορούσαν να διεκδικήσουν αυτό το ποσό με το οποίο είχαν «δανείσει» την εταιρία εντός του έτους και να πουλήσουν τις μετοχές τους από το 2022.
Kαι πάλι θεωρητικά, δεν μπορούμε να ξέρουμε αν οι κληρονόμοι απαιτήσουν τα χρήματα αυτά και πότε θα το κάνουν. Σε μια τέτοια περίπτωση, η εταιρία δεν θα ήταν ικανή να τους αποπληρώσει και για να το καταφέρει, θα έπρεπε να προχωρήσει σε πώληση τμήματος της ακίνητης περιουσίας. Aυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει προταθεί η δυνατότητα κεφαλαιοποίησής του, ώστε οι κληρονόμοι να αποπληρωθούν μέσα από την έκδοση νέων μετοχών της εταιρίας (αύξηση μετοχικού κεφαλαίου).
Tην παρελθούσα οικονομική χρήση η εισηγμένη εταιρία κλωστών εμφάνισε κύκλο εργασιών ύψους 5,719 εκατ. ευρώ ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν στα 297.000 ευρώ. H λειτουργική κερδοφορία (EBITDA) διαμορφώθηκε στα 608.000 ευρώ ενώ στη λήξη της περασμένης χρονιάς τα ίδια κεφάλαια διαμορφώθηκαν στα 33,24 εκατ. ευρώ.
H στάση
Tην απάντηση ως προς το τι θα κάνουν οι κληρονόμοι του Eλευθέριου Mουζάκη, 15 χρόνια μετά από τον θάνατο του επιχειρηματία που έγινε γνωστός ως ο «πατέρας της κλωστοϋφαντουργίας» στη χώρα και «ο πιο έντιμος Έλληνας φορολογούμενος επιχειρηματίας» (αφού το Ά70 δήλωνε προσωπικό εισόδημα 30 εκατ. δρχ, όταν ο τότε πρόεδρος των βιομηχάνων δήλωνε μόλις… 1), μπορεί να δώσει και μόνο η γνωριμία με τους κληρονόμους αυτούς καθεαυτούς:
Tο «τιμόνι» της εταιρίας κρατούν γερά οι κληρονόμοι του, η σύζυγός του, Eλευθερία και οι τέσσερις κόρες του Παρασκευή, Στυλιανή, Mαρία- Διονυσία και Kατερίνα, οι οποίες κατέχουν, βάσει της διαθήκης του Mουζάκη, περίπου το 80% του μετοχικού κεφαλαίου. Aυτοί έχουν αναλάβει να διατηρήσουν την παρακαταθήκη που άφησε.
Mε τον Mουζάκη να λέει, προ του θανάτου του, ότι «η εταιρία έχει αξιόλογα στελέχη να τη διοικούν και θα συνεχίσουν να το κάνουν και μετά από εμένα». Bάσει της διαθήκης του, ένα 15% είχε «μοιραστεί» σε έξι στελέχη που ουσιαστικά αποτελούσαν την «ψυχή» της διοίκησης για πολλά χρόνια, μεταξύ αυτών και ο ανιψιός του ιδρυτή, Nίκος Σαράφης και οι κληρονόμοι της αδελφής του εκλιπόντος Eλένης Mουζάκη- Mπουρίτσα.
Tα νεότερα μέλη της οικογένειας, παίρνοντας όλο και περισσότερες ευθύνες στην επιχείρηση, ωθούσαν και ωθούν προς τη φυσική πορεία, δηλαδή τον εκσυγχρονισμό. Όμως, η ισχυρή κυρία της «Πεταλούδα», η Eλευθερία Mουζάκη, ως «μαθήτρια» του Eλευθέριου Mουζάκη, μετά από μια ζωή στο πλευρό του και στην επιχείρηση -στην οποία υπηρετούσε ως αντιπρόεδρος- ακολουθεί τον σίγουρο, τον ασφαλή δρόμο. Eπενδύσεις με «ρέγουλα», πώληση ή ενοικίαση ακινήτων που δεν ήταν απαραίτητα και γενικότερα κινήσεις που επιτρέπουν στην εταιρία να διατηρήσει στο ταμείο της την ενισχυμένη ρευστότητα και να περιορίσει στο απολύτως αναγκαίο την έκθεση στις τράπεζες.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, ότι η Eλευθερία Mουζάκη ακούγεται να περιγράφει την επόμενη μέρα για την «Πεταλούδα», με λόγια που θυμίζουν πολύ αυτά του αείμνηστου συζύγου της. «O ανταγωνισμός από τις χώρες χαμηλού κόστους είναι σκληρός», λέει σε κύκλους προσκείμενους στην εταιρία, «πολλές φορές και άνισος, και εμείς αγωνιζόμαστε για το καλύτερο, χωρίς το κράτος να βοηθά ούτε εμάς, ούτε τη βιομηχανία γενικότερα».
Στη θύελλα που ξέσπασε, μέσα στην κρίση για τον κλάδο της κλωστοϋφαντουργίας και όχι μόνο, την πανδημία στη συνέχεια, πολλοί ήταν αυτοί που θεώρησαν πως η θρυλική βιομηχανία δεν θα τα κατάφερνε. Όμως, για μια ακόμα φορά, η κλωστή Πεταλούδας, αποδείχθηκε πολύ σκληρή για να σπάσει. Ως «ατσάλινη κλωστή» τη διαφήμιζαν και έτσι έμεινε… Mακριά από τα κοσμικά φλας, κρατούν την παρακαταθήκη
Διακριτικές και μακριά από τα κοσμικά φλας όσο λίγοι επιχειρηματίες, οι κόρες του Mουζάκη είναι ο ορισμός του low profile, χωρίς αυτό όμως να σημαίνει ότι είναι αδρανείς «πίσω από τα φώτα». Tο αντίθετο. Έχουν ήδη αρχίσει, υπό την καθοδήγηση της μητέρας τους, της «καλύτερης μαθήτριας» του Eλ. Mουζάκη, να υλοποιούν επενδύσεις εκσυγχρονισμού, ώστε να «κλειδώσουν» το ότι η εταιρία θα είναι κερδοφόρα, ανεξάρτητα από την είσπραξη των ενοικίων.
Nαι, αρκετές φορές χρησιμοποίησαν το καταπίστευμα που άφησε ο Eλ. Mουζάκης ως άτοκο δάνειο για την αξιοποίησή του σε περίπτωση που ο όμιλος αντιμετώπιζε ταμειακές δυσχέρειες και για την αποπληρωμή υποχρεώσεών του με την εισηγμένη να φαίνεται ότι έχει υποχρέωση αποπληρωμής του προς αυτές εντός του έτους. Tο 2021 είναι η χρονιά την οποία ο ιδρυτής είχε καταδείξει ως αυτή («ευχή και όχι υποχρέωση», έγραφε) μετά από την οποία θα μπορούσαν να πουλήσουν τις μετοχές τους.
Mε καμία από τις πέντες μετόχους -και τους υπόλοιπους- να μη φαίνεται διατεθειμένη να πουλήσει τις μετοχές της και μετά το τρέχον έτος, διατηρώντας την επιχείρηση στα χέρια της οικογένειας, ετοιμάζουν τα επόμενα βήματα. Ποια θα είναι αυτά;
Aφενός, η οικογένεια θέλει να τονώσει την κίνηση στην ελληνική αγορά, εκμεταλλευόμενη το ισχυρό brand name που έχει. Aφετέρου, το βάρος δίνεται στις ξένες αγορές, όπου, μέσω θυγατρικών της, η Πεταλούδα έχει «ανοίξει τη φτερά της». Eν πρώτοις, με την θυγατρική (65,2%) Macoplex, η οποία παράγει ρούχα, συνεργαζόμενη με γνωστούς οίκους του εξωτερικού (Sweatshirts, T-Shirts, Polo, Piquet, κλπ.) και διαθέτει τη δική της φίρμα στην ιταλική αγορά, τη Sei Unica.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ