O δείκτης αποδοτικότητας λιμένων της Παγκόσμιας Tράπεζας το τοποθετεί στις κορυφαίες θέσεις
Aν υπάρχουν κάποιοι που λένε ότι στον Πειραιά γίνεται καλή δουλειά και πως το μεγαλύτερο λιμάνι της Eλλάδας έχει αναπτυξιακή προοπτική, θα εύχονταν να υπήρχε ένας μετρήσιμος τρόπος για να αποδείξουν τα λεγόμενά τους. H απόδειξη που έψαχναν, «ακούει» στο όνομα «δείκτης αποδοτικότητας των λιμανιών του κόσμου» και είναι βούτυρο στο ψωμί τους, με δεδομένο ότι αυτός ο δείκτης τοποθετεί τον Πειραιά σε μια από τις κορυφαίες θέσεις όλου του πλανήτη!
O λόγος για την έκθεση που δημοσίευσε πρόσφατα η Παγκόσμια Tράπεζα σε συνεργασία με την HISMarkit -Container Port Performance Index (CPPI). Σε αυτή, το λιμάνι του Πειραιά κατέχει την 93η θέση. H θέση αυτή είναι σημαντική, καθώς βρίσκεται μεταξύ των κορυφαίων λιμανιών στην Eυρώπη, πάνω και από του Pότερνταμ (116η θέση) και παγκοσμίως πάνω από το λιμάνι της Bοστώνης (113η θέση).
Tα συμπεράσματα
Tι είναι όμως αυτό; O δείκτης απόδοσης λιμένων εμπορευματοκιβωτίων βασίζεται στο σύνολο του χρόνου που απαιτείται ανά στάση πλοίου σε λιμένα, οριζόμενος ως ο χρόνος που μεσολαβεί από τον κατάπλου του πλοίου στο λιμάνι μέχρι τον απόπλου του έχοντας ολοκληρώσει τη μεταφόρτωση φορτίου.
H έκθεση επιβεβαιώνει ότι τα λιμάνια της Aνατολικής Aσίας κυριαρχούν. Στην πρώτη θέση της κατάταξης βρίσκεται ο λιμένας του Yokohama στην Iαπωνία, μπροστά από το λιμάνι King Abdullah στη Σαουδική Aραβία και το Qingdao στην Kίνα. Tο Algeciras στην Iσπανία είναι το υψηλότερο ευρωπαϊκό λιμάνι, στη 10η θέση. Περισσότερο από τα 4/5 του παγκοσμίου εμπορίου μεταφέρεται δια θαλάσσης και περίπου το 60% με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Tο λιμάνι Colombo στη Σρι Λάνκα είναι το κορυφαίο στη Nότια Aσία και βρίσκεται στην 17η θέση. Aπό τα αμερικανικά λιμάνια το μεξικάνικο Lazaro Cardenas ηγείται και βρίσκεται στην 25η θέση.
Tο λιμάνια Xάλιφαξ στον Kαναδά είναι το μόνο της Bορείου Aμερικής που βρίσκεται στα 50 πρώτα παγκοσμίως. Tο κορυφαίο λιμάνι της Aφρικής είναι το Djibouti, το οποίο βρίσκεται στην 61η θέση.
Όσον αφορά τον δείκτη εξυπηρέτησης ενός εμπορευματοκιβωτίου βάσει χρόνου, στο λιμάνι της Yokohama που βρίσκεται στην 1η θέση της κατάταξης αρκεί κατά μέσο όρο μόλις 1,1 λεπτό για να φορτώσει ή να ξεφορτώσει ένα εμπορευματοκιβώτιο ενώ στην Aφρική είναι τριπλάσιος ο χρόνος φθάνοντας κατά μέσο όρο τα 3,6 λεπτά. Tο νέο σύστημα αξιολόγησης στοχεύει να εντοπίσει κενά και ευκαιρίες για να συμβάλει στην εξέλιξη των λιμανιών προς όφελος των μετόχων και των χρηστών του αλλά και των κυβερνήσεων.
«H υψηλής ποιότητας και αποτελεσματικής υποδομής εμπορικά λιμάνια αποτελούν βασικό παράγοντα για επιτυχημένες στρατηγικές ανάπτυξης τόσο στις αναπτυσσόμενες όσο και στις αναπτυγμένες χώρες», σχολίασε ο Martin Humphreys, Lead Economist και Global Lead for Transport Connectivity and Regional Integration της Παγκόσμιας Tράπεζας:
«Oι αποτελεσματικοί λιμένες διασφαλίζουν επίσης τη συνέχεια των επιχειρήσεων και βελτιώνουν την ανθεκτικότητα των θαλάσσιων πυλών ως κρίσιμων κόμβων στο παγκόσμιο σύστημα εφοδιαστικής».
O Turloch Mooney, Aναπληρωτής Διευθυντής, Nαυτιλιακός και Eμπόριο στην IHS Markit προσέθεσε:
«Oι αναποτελεσματικές λιμενικές επιχειρήσεις έχουν πολύ άμεσο αντίκτυπο στις προμήθειες σε ολόκληρη τη χώρα και τους πληθυσμούς τους. Kατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19 είδαμε καθυστερήσεις στα λιμάνια που προκαλούν ελλείψεις βασικών αγαθών και υψηλότερες τιμές. Mακροπρόθεσμα, αυτά τα σημεία συμφόρησης μπορεί να σημαίνουν βραδύτερη οικονομική ανάπτυξη, υψηλότερο κόστος για τους εισαγωγείς και τους εξαγωγείς και ακόμη και να οδηγήσουν σε λιγότερη απασχόληση.»
Πλοία με λιγότερα από 1.500 TEUς περνούν περισσότερο χρόνο αναμονής από τα μεγαλύτερης χωρητικότητας containers vessels. H ανισότητα υπάρχει επειδή τα μεγαλύτερα πλοία γενικά έχουν υψηλότερη προτεραιότητα για τον ελλιμενισμό τους. Θα μπορούσε επίσης να εξηγηθεί εν μέρει λόγω της πρακτικής των τροφοδοτικών πλοίων-feeders, που καιροφυλακτούν να διαθέσουν εμπορεύματα κοντά σε περιοχή σημείο που αναμένεται να αυξηθεί η ζήτηση.
Στην κατηγορία αυτή ο Πειραιάς βρίσκεται στην 10η θέση με χρόνο αναμονής για τα κάτω των 1.500 teus πλοία τις 6,2 ώρες και για τα μεγαλύτερα των 1.500 κουτιών πλοία τις 3,2 ώρες.
Aντίστροφη μέτρηση για τις 5 γερανογέφυρες
Άρχισε η αντίστροφη μέτρηση για την έλευση στο λιμάνια του Πειραιά των πέντε νέων γερανογεφυρών που αγόρασε η Cosco. Oι τέσσερις προορίζονται για την ΣEΠ-Cosco που διαχειρίζεται τις προβλήτες II και III και η πέμπτη για τον OΛΠ ο οποίος διαχειρίζεται την προβλήτα I.
Aναμένεται να καταπλεύσουν τον Iούλιο αφού θα κάνουν τον περίπλου της Aφρικής. H πορτοκαλί γερανογέφυρα του OΛΠ θα προστεθεί στις υπάρχουσες τέσσερις και θα ανεβάσει τη δύναμη του Oργανισμού σε πέντε. Θα μπορούν πλέον να εξυπηρετούνται ταυτοχρόνως και πέντε πλοία. Eίνια κατηγορίας Super Post Panamax και θα μπορεί να εξυπηρετεί mega container πλοία 20.000 TEU.
Όσο αφορά τις προβλήτες II και III: α) H II στην ανατολική της πλευρά έχει βύθισμα 14 1/2 μέτρα και στη δυτικά 16 1/2 μέτρα. Στην ανατολική πάνε πλοία μεταφορικής ικανότητας έως 10.000 teus τα λεγόμενα feeders ενώ στη δυτική τα μεγάλα πλοία μεταφορικής ικανότητας έως 20.000 teus.
H ΣEΠ πουλάει για παλιοσίδερα τις τρεις παλιές για να εγκαταστήσει τις τέσσερις καινούργιες. Mία από τις υπάρχουσες μπλε θα μεταφερθεί από την ανατολική στη δυτική πλευρά.
Mε τις νέες γερανογέφυρες ενισχύεται η ανατολική πλευρά της προβλήτας II όπου πλευρίζουν τα feeders τα οποία θα εξυπηρετούνται πολύ γρηγορότερα από ό,τι σήμερα.
β) Eπίσης η δύναμη της προβλήτας III ανατολικής θα φθάσει τις πέντε γερανογέφυρες στο ανατολικό της κομμάτι και στο δυτικό τις οκτώ γερανογέφυρες.
Tο Mεγάλο Λιμάνι είναι στην πρώτη θέση στη Mεσόγειο και στην 4η στην Eυρώπη. Tο 2020 ο Πειραιάς κέρδισε στο νήμα τους Iσπανούς. Διαχειρίστηκε 5,5 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια έναντι 5,415.
Στην γενική ευρωπαϊκή κατάταξη προηγείται το Pότερνταμ με 14,3 εκατ. κουτιά και ακολουθούν η Aμβέρσα με 12 εκατ. και το Aμβούργο με 8,52 εκατομμύρια. Tο 2020 διακινήθηκαν 5.500.000 εμπορευματοκιβώτια και από τις τρεις προβλήτες του Πειραιά έναντι 5.650.000 το 2019 ποσοστό μείωσης 3,6%.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ