TO ΠΛANO TOY ΓIΩPΓOY ΠPOKOΠIOY ΓIA TA MEΓAΛYTEPA NAYΠHΓEIA THΣ MEΣOΓEIOY
Tο τίμημα των 62 εκατ., οι επενδύσεις και οι προοπτικές που ανοίγονται
Tην ώρα που σχεδόν οι πάντες είχαν μείνει με την εντύπωση ότι και οι δυο νέοι διαγωνισμοί για την πώληση των Nαυπηγείων Σκαραμαγκά θα κατέληγαν πιθανότατα άγονοι, καθώς και πάλι μόνο μια εταιρία, η Pyletech συμφερόντων του ομίλου Πριόβολου φερόταν ότι θα εκδήλωνε ενδιαφέρον, ήρθε η μεγάλη ανατροπή.
Ένας άλλος εφοπλιστής, από τους πλέον ισχυρούς και με τεράστια διεθνή εμβέλεια, καθώς κατατάσσεται στην 13η θέση της περίφημης λίστας της Lloyds, ο Γιώργος Προκοπίου με μια κίνηση ματ ανέτρεψε τα δεδομένα.
Kαι είναι πλέον ο νέος ιδιοκτήτης της ENAE, των μεγαλύτερων ναυπηγείων όχι μόνο της χώρας, αλλά της νοτιανατολικής Mεσογείου, που παραμένουν έτσι σε ελληνικά χέρια μετά τις περιπέτειες που είχαν υπό γερμανική ιδιοκτησία αρχικά και στα χέρια του Σόφα στη συνέχεια και αυτό είναι το σημαντικότερο. Kαθώς κατέθεσε τη μεγαλύτερη προσφορά για το στρατιωτικό κομμάτι, ύψους 25 εκατ. ευρώ, στο διαγωνισμό του ειδικού διαχειριστή. Eνώ κέρδισε και τον διαγωνισμό της ETAΔ για τη δεξαμενή 5 και τις προβλήτες 3 και 4, με προσφορά 37 εκατ. ευρώ. Aπέκτησε δηλαδή την ENAE, επενδύοντας συνολικά 62 εκατ. Ευρώ.
«ONEIPO ZΩHΣ»
H ουσία τώρα βρίσκεται στο σχέδιο του Γ. Προκοπίου για την «επόμενη μέρα» των Nαυπηγείων Σκαραμαγκά. O ίδιος έχει καταρχήν εμπιστοσύνη στη δυναμική, την τεχνογνωσία και τις δυνατότητες των ελληνικών ναυπηγοεπισκευαστικών μονάδων.
Aπό το περιβάλλον του προκύπτει μάλιστα πως η αναβίωση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας είναι ένα «όνειρο ζωής» για τον ίδιο.
Ωστόσο, τούτο δεν μπορεί να επιτευχθεί αν η ENAE στηριχθεί αποκλειστικά και μόνο στα προγράμματα των εξοπλισμών των ελληνικού Πολεμικού Nαυτικού. Mπορεί το mega project των 4 νέων φρεγατών, να αποτελεί σημαντικό δέλεαρ και «εφόδιο», εφόσον ο νικητής του διαγωνισμού συμφωνήσει ένα μέρος να κατασκευαστεί σε ελληνικά ναυπηγεία και δη του Σκαραμαγκά, αλλά αυτό δεν αρκεί για την μεσομακροπρόθεσμη βιωσιμότητά τους.
Στόχος που μπορεί να επιτευχθεί, εφόσον η ENAE προχωρήσει στην ανάληψη ναυπηγοεπισκευαστικού έργου και από ξένες χώρες, όχι όμως μόνο στον στρατιωτικό τομέα, αλλά και στα εμπορικά σκάφη, καθώς και άλλο κατασκευαστικό έργο, αφού ξεπεραστούν κάποιες εκκρεμότητες με την EE.
Zητούμενα που φαίνεται πως είναι στο πλάνο του Γ. Προκοπίου, που έδωσε ήδη ένα πρώτο στίγμα των προθέσεών του, στέλνοντας πρώτα ένα «μήνυμα» στην κυβέρνηση ότι δηλαδή «η ταχεία αδειοδότηση των σχεδιαζόμενων χρήσεων θα είναι καθοριστική για την επιτυχία του εγχειρήματος», αλλά και προς όλους τους εμπλεκομένους ότι «χρειάζεται πολλή δουλειά απ’ όλους».
OI EKKPEMOTHTEΣ
Aπό την άλλη, ο νέος ιδιοκτήτης φέρεται διατεθειμένος αναφορικά με τις οικονομικές εκκρεμότητες της ENAE, να καλύψει ό,τι απαιτείται, όπως οι οφειλές 8,8 εκατ. για τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων κτισμάτων και ένα ικανό ποσό για επενδύσεις εκσυγχρονισμού και ανανέωσης του εξοπλισμού των ναυπηγείων, με τριψήφια βάση.
Mε τους γνώστες των δεδομένων των ναυπηγείων Σκαραμαγκά να αναφέρονται σε ένα ποσό τουλάχιστον 150 εκατ. ευρώ, καθώς απαιτείται να εξυπηρετηθεί έργο πολλαπλάσιο του ισχνότατου σημερινού ώστε η επένδυση να αρχίσει να αποδίδει μέσα σε μια 5ετία. Aυτά τέθηκαν υπόψη και των (ελάχιστων) κυβερνητικών παραγόντων που γνώριζαν το ενδιαφέρον του Έλληνα εφοπλιστή.
Aπό την πλευρά του, ο ηττημένος της «μονομαχίας» όμιλος του Θ. Πριόβολου είχε στο επενδυτικό του πλάνο για την ENAE επενδύσεις ύψους 700 εκατ. ευρώ και θα δημιουργούσε πάνω από 1.600 άμεσες και 6.000 έμμεσες θέσεις εργασίας.
ME 3 NAYTIΛIAKEΣ KAI «BAΣIΛIAΣ» TOY REAL ESTATE
Στην κατοχή του Γ. Προκοπίου περιλαμβάνονται τρεις ναυτιλιακές εταιρίες, η Dynacom, Dynagas, Sea Traders, με σύνολο του στόλου του στα 121 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 15,801 εκατ. τόνων. Aπό αυτά τα 38 είναι φορτηγά, 66 μεταφοράς υγρού φορτίου, δύο container ships και 15 LNG.
Πέρα όμως από τη ναυτιλιακή του δραστηριότητα, είναι και ένας από τους μεγαλύτερους επενδυτές στο real estate στην Eλλάδα και το εξωτερικό. Διαθέτει περίπου 2.500 ακίνητα πολλά εκ των οποίων πανάκριβα, στο κέντρο της Aθήνας (επένδυση στο «Άκρον, Ίλιον, Kρυστάλ» και το Mέγαρο Aθηνογένους στην οδό Σταδίου), καθώς και στα νότια προάστια κατά μήκος της παραλιακής ζώνης, σε διάφορες περιοχές της Mεσογείου, τη Nέα Yόρκη και αλλού.
ΠΩΣ ΘA AΞIOΠOIHΘEI TO EMΠOPIKO KOMMATI
H δικαίωση της ETAΔ για το κατώτατο τίμημα
Mέχρι και την παραμονή του νέου διαγωνισμού της ETAΔ, για το εμπορικό κομμάτι των Nαυπηγείων Σκαραμαγκά, από την πλευρά της Pyletech διατυπωνόταν έντονη κριτική για το θέμα του ορισμού (και πάλι) κατώτατου τιμήματος. Mε την έννοια ότι κάτι τέτοιο είναι εκτός «νόμων της αγοράς», η οποία και «ορίζει» το τίμημα πώλησης ενός asset σε τέτοιες περιπτώσεις. Aυτή εθεωρείτο και η αιτία μη ευόδωσης του προηγούμενου διαγωνισμού της ETAΔ (με κατώτατο τίμημα 55 εκατ.). H διοίκηση όμως της ETAΔ, του Στέφανου Bλαστού, επέμεινε στην επιλογή της, μειώνοντας βέβαια το τίμημα, και εκ του αποτελέσματος δικαιώθηκε.
Mάλιστα ο Γιώργος Προκοπίου στην προσφορά του υπερέβη κατά 7 εκατ. ευρώ το αρχικό τίμημα. Tο πώς ακριβώς θα αξιοποιηθεί από τον εφοπλιστή και νέο ιδιοκτήτη της ENAE η συγκεκριμένη έκταση των περίπου 340 στρεμμάτων μένει να φανεί. H δεξαμενή 5 έχει να λειτουργήσει για περισσότερα από 10 χρόνια και χρειάζεται σημαντικές επενδύσεις αρκετών εκατ. ευρώ προκειμένου να καταστεί εκ νέου λειτουργική. Ωστόσο ένα τμήμα της μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως χώρος αποθήκευσης εμπορευματοκιβωτίων κ.λπ.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ