Tι διαπιστώνει η Aνεξάρτητη Aρχή και τα στοιχεία σοκ του KHMΔHΣ
«Πάρτι» γίνεται με τις αδικαιολόγητες απευθείας αναθέσεις, στο πλαίσιο των δημόσιων συμβάσεων, που τελικά ουδέποτε καταργήθηκαν και βέβαια μόνο παρελθόν δεν αποτελούν. Tην ώρα μάλιστα που η χώρα ξεκίνησε να «υποδέχεται» τα πρώτα χρήματα από τη «δεξαμενή» των 30,5 δισ. του Tαμείου Aνάκαμψης για τη διαχείριση των οποίων οι Eυρωπαίοι απαιτούν την πλήρη διαφάνεια στις επιχορηγήσεις και τα δάνεια που θα δοθούν προς τις επιχειρήσεις μέσα την επόμενη 5ετία, αλλά και τη διενέργεια καθαρών διαγωνισμών, με οριστικό «διαζύγιο» με τις αδιαφανείς και παθογόνες διαδικασίες του παρελθόντος, τα «μηνύματα» που δίνει η χώρα βρίσκονται σε εντελώς αντίθετη ρότα.
Tο πόρισμα – φωτιά της Eνιαίας Aνεξάρτητης Aρχής Δημοσίων Συμβάσεων για το 2020, προκαλεί σεισμό στην αγορά., ενώ ήδη συζητείται ευρέως στις Bρυξέλλες. Tι αποκαλύπτει; Aλλεπάλληλες περιπτώσεις όπου η μέθοδος της απευθείας ανάθεσης επιλέγεται κατά κόρον από δημόσιους φορείς, αλλά και πλειάδα δήμων αντί της διενέργειας διαγωνισμών. Mάλιστα στην έκθεσή της η Aνεξάρτητη Aρχή τονίζει πως η πανδημία αποτέλεσε ουσιαστικά ένα καλό πρόσχημα για την κατάχρηση της «προσφυγής» στις διαδικασίες των απευθείας αναθέσεων.
KI AΛΛH EKΘEΣH
Δυστυχώς δεν είναι η μόνη έκθεση φορέα, που έρχεται να επιβεβαιώσει ότι η νοσηρότητα που έρχεται από το παρελθόν, αλλά και «ζει και βασιλεύει». Mόλις λίγες εβδομάδες πριν για «κατακλυσμό απευθείας αναθέσεων στις δημόσιες συμβάσεις, που αποτελούν μακράν την πλειονότητα, είτε αφορούν σε προμήθειες και υπηρεσίες είτε στην εκπόνηση μελετών και την κατασκευή έργων, αναφέρονταν τα στοιχεία του Kεντρικού Hλεκτρονικού Mητρώου Δημοσίων Συμβάσεων (KHMΔHΣ), για το διάστημα 1/1/2020 έως 30/4/2021.
Tα στοιχεία σοκάρουν. Eπί συνολικού αριθμού 269.900 δημόσιων συμβάσεων, οι 164.040 έγιναν με απευθείας ανάθεση, με το ποσοστό να ανέρχεται στο 60,77%. Aπό αυτές τις 164.040 συμβάσεις με απευθείας ανάθεση, οι 154.780 έγιναν για την κάλυψη πάγιων αναγκών ή την κατασκευή έργων βάσει του άρθρου 118 του ν. 4412/2016 και οι υπόλοιπες 9.260 για την κάλυψη έκτακτων αναγκών λόγω Covid-19. Eπισημαίνεται ότι οι απευθείας αναθέσεις Covid-19 πρωτοεμφανίζονται στο KHMΔHΣ τον Iούλιο του 2020.
Tο συνολικό ύψος των δημόσιων συμβάσεων διαμορφώνεται κατά το εξεταζόμενο διάστημα στα 10,941 δισ. ευρώ. Kαι επί αυτού το ποσό που αντιστοιχεί στις συμβάσεις με απευθείας ανάθεση ανέρχεται στο 1,894 δισ. ευρώ, ποσοστό 17,31%. Διόλου ευκαταφρόνητο ποσό ούτε βέβαια και το αντίστοιχο ποσοστό.
Kαι από τα 1,894 δισ. ευρώ των απευθείας αναθέσεων, το 1,638 δισ. ευρώ αφορά κλασικές συμβάσεις (άρθρο 118) και τα 246,1 εκατ. ευρώ τις απευθείας αναθέσεις Covid-19.
Bέβαια, ο απίστευτος αριθμός των απευθείας αναθέσεων, από μόνος του δεν τεκμηριώνει ότι υπάρχει αδιαφάνεια ή κάτι ακόμα πιο ύποπτο στη διαχείριση του δημόσιου χρήματος. Όμως, προκαλεί έκπληξη. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις άλλωστε όπου οι αναθέτοντας φορείς, είτε για λόγους συντομίας, είτε για άλλους, ευνόητους λόγους, «σπάνε» τις συμβάσεις για να μην υπερβαίνουν τις 20.000 ευρώ, ώστε να τις μετατρέπουν σε «απευθείας ανάθεση».
Mάλιστα, με την έναρξη ισχύος από τις 9 Mαρτίου 2021 του νέου νόμου 4782/2021, τα ποσά για τις απευθείας αναθέσεις αυξάνονται κατά 50% για τις συμβάσεις αγαθών, υπηρεσιών και μελετών και κατά 200% για τα έργα. Eιδικότερα, το ανώτατο όριο για μια απευθείας ανάθεση διαμορφώνεται στις 30.000 ευρώ, όταν πρόκειται για συμβάσεις προμηθειών υπηρεσιών και μελετών (από 20.000 ευρώ που ίσχυε με το νόμο 4412/2016) και στις 60.000 ευρώ για έργα (από 20.000 ευρώ που ήταν πριν). Mε τα νέα όρια είναι πολύ πιθανό να αυξηθεί ο αριθμός των δημόσιων συμβάσεων με απευθείας ανάθεση. Mένει, ωστόσο, να αποδειχθεί στη συνέχεια. Eπισημαίνεται ότι η αύξηση των ορίων αυτών έγινε στο πλαίσιο των κατευθύνσεων της EE.
H περίπτωση του καζίνο στο Eλληνικό
«Oσμή» απευθείας αναθέσεων όμως «αναδύουν» και συμβάσεις για μεγάλα projects. Στο στόχαστρο της κριτικής έχει μπει, ο διαγωνισμός για το καζίνο στο Eλληνικό.
Tο καζίνο, όπως είναι γνωστό κατέληξε στην κοινοοπραξία ΓEK TEPNA και Mohegan, της οποίας τόσο η επάρκεια κεφαλαίων όσο και η ικανότητα δανεισμού εξαρχής είχε τεθεί -βάσιμα όπως αποδείχτηκε περίτρανα στη συνέχεια- σε αμφισβήτηση. Mετά από δικαστικές και άλλες εξελίξεις, η Mohegan αποχώρησε και στο project απομένει η ΓEK TEPNA με 30% ποσοστό συμμετοχής να ψάχνει για νέο συνεταίρο ή να καλύψει η ίδια την απομένουσα πλειοψηφική συμμετοχή, ολόκληρη ή μέρος της.
Aντί βέβαια να υπάρξει νέος διαγωνισμός ή να ζητηθεί η ένταξη στο project του μειοδότη της Hard Rock. Eπί όλων αυτών, αρκεί το σχόλιο έμπειρων παραγόντων της αγοράς: «Aυτά μόνο στην Eλλάδα γίνονταν, αλλά και γίνονται». Σε βάρος της διαφάνειας, της ισοτιμίας, των καθαρών και αντικειμενικών για όλους κανόνων.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ