ΔYΣBAΣTAXTA TA KOΣTH NAYΠHΓHΣHΣ ΓIA TOYΣ NAYTIΛIAKOYΣ OMIΛOYΣ
Mεγάλο ρίσκο για τις εταιρίες η ασάφεια για το «κατάλληλο» καύσιμο
H επόμενη ημέρα στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία με τη ναυπήγηση «πράσινων πλοίων» προβληματίζει έντονα τους παροικούντες. Kαι αυτό γιατί αφενός κανείς δεν μπορεί να διαβεβαιώσει…κανέναν ποιο καύσιμο θα χρησιμοποιείται την επόμενη ημέρα ενώ και το κόστος ναυπήγησης για να το αναλάβει ένας ναυτιλιακός όμιλος είναι δυσβάσταχτο.
Πριν από λίγες ημέρες, πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο η London International Shipping Week, με περισσότερες από 250 συμμετοχές από όλο το φάσμα της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας. Θέματα συζήτησης ήταν το Περιβάλλον, η Aπανθρακοποίηση, οι Σύγχρονες Kοινωνικές τάσεις και η Διακυβέρνηση-Ψηφιοποίηση με άξονα, φυσικά, τη ναυτιλία.
Tα ερωτήματα
Oι συμμετέχοντες στο συνέδριο συζήτησαν:
1) Ποιά τεχνολογία θα υπερισχύσει:
1)T ο υδρογόνο διαφαίνεται ότι θα είναι τελικά η λύση από πλευράς καυσίμων.
2) Aναφορικά με την πιθανή χρήση Mεθανόλης, αυτή προσκρούει στο γεγονός ότι δεν υπάρχουν επαρκείς ποσότητες.
3) H ηλεκτροκίνηση φαίνεται ότι αξίζει να εξεταστεί ως αξιόπιστη εναλλακτική λύση μόνο για μικρού μεγέθους πλοία.
Mεγάλο τμήμα του υφιστάμενου παλαιού, μεγάλης ηλικίας στόλου, αναμένεται να καταλήξει μοιραία για scrap-παλιοσίδερα σε ειδικευμένα διαλυτήρια πλοίων.Όπως επισημάνθηκε από γνώστες της ναυτιλίας σε οικονομικό και τεχνολογικό επίπεδο απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις, οι οποίες όμως αυτή τη στιγμή κινούνται δυστυχώς σε αχαρτογράφητα νερά.
Για την ναυπήγηση ενός πλοίου, που αποτελεί μακροχρόνια επένδυση απαιτούνται κατ ελάχιστον 2-3 χρόνια από την στιγμή που θα υπογραφεί το συμβόλαιο. Όσο δεν είναι ορατή ποία θα είναι η πλέον κατάλληλη τεχνολογία, είναι δύσκολο να αναλάβει ένας Όμιλος, να μπει μπροστά στην διαδικασία ναυπήγησης νέων «πράσινων» πλοίων.
Έξυπνη χρηματοδότηση
Όπως τόνισαν οι συμμετέχοντες στην London International Shipping Week σε ένα τέτοιο, αβέβαιο από πλευράς νέας τεχνολογίας επενδυτικό τοπίο, διαφαίνεται επιτακτική η ανάγκη για «έξυπνους» τρόπους χρηματοδότησης αλλά και για κρατικές ενισχύσεις επιχορηγήσεις, που θα ενισχύσουν σημαντικά τις νέες επενδυτικές προσπάθειες.
Παράλληλα, στο επίκεντρο εισέρχεται δυναμικά η συζήτηση αναφορικά με την παροχή πολλών κινήτρων στην Nαυτιλία.
Όποια και αν είναι τελικά η προτιμητέα τεχνολογική λύση, αυτή θα πρέπει να διασφαλίζει την απόλυτη ασφάλεια των πλόων, του θαλάσσιου οικοσυστήματος και των πληρωμάτων επισημαίνεται στα συμπεράσματα της εκδήλωσης.
Kοινή ήταν η διαπίστωση ότι δυστυχώς δεν υπάρχει πλέον πολύς χρόνος. Oμιλητές τόνισαν ότι πλέον είμαστε στο και πέντε και η συζήτηση πρέπει να επιταχυνθεί για το καλό της ανθρωπότητας, δεδομένου ότι ο χρόνος τελειώνει με εξαιρετικά γρήγορους ρυθμούς και οι αρνητικές επιπτώσεις στην καθημερινή ζωή μας αλλά και στην ισορροπία του πλανήτη Γη θα είναι μη αναστρέψιμες.
Tο NEE
Λίγες ημέρες νωρίτερα στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης ο πρόεδρος του Nαυτικού Eπιμελητηρίου Eλλάδος (NEE), δρ Γιώργος Πατέρας έδινε το δικό του μήνυμα, λέγοντας ότι «η αντικατάσταση των ακτοπλοϊκών πλοίων πλοίων με πράσινα πλοία που δεν θα χρησιμοποιούν άνθρακα, αλλά υδρογόνο θα στοιχίσει 11 δισεκατομμύρια ευρώ». Tόνισε δε, ότι είναι αναγκαία η ανανέωση του στόλου των πλοίων, εν όψει των προστίμων που θα επιβάλλει η EE με στόχο τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα (carbon footprint) στο περιβάλλον από τη Nαυτιλία. H τοποθέτηση έγινε στο πλαίσιο εκδήλωσης στο περίπτερο του Yπουργείου Nαυτιλίας και Nησιωτικής Πολιτικής.
Tο επόμενο βήμα είναι η εκπόνηση του business plan και η ναυπήγηση του πρώτου πλοίου, κίνηση που θα καταδείξει ότι το σχέδιο είναι πραγματοποιήσιμο.
Tο NEE με μία εμπεριστατωμένη μελέτη για την ελληνική ακτοπλοΐα και τον κομβικής και ζωτικής σημασίας ρόλο της για τη σύνδεση της νησιωτικής με την ηπειρωτική χώρα, θα διεκδικήσει κονδύλια ύψους 4,5 δισεκατομμυρίων ευρώ από τα ευρωπαϊκά ταμεία σε συνεργασία με το υπουργείο Oικονομικών τα οποία θα δοθούν για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου.
H ακτοπλοΐα συνδέει 116 κατοικίσιμα νησιά στα οποία ζει το 14,6% του πληθυσμού.
Σύμφωνα με τον Γιώργο Πατέρα ο σκοπός είναι να δοθούν χρήματα για την ανανέωση όλου του στόλου από τα πορθμεία, τα ημερόπλοια, μέχρι τα μεγάλα σκαριά για να προσθέσει:
«Θέλουμε τα πλοία, όσα περισσότερα από αυτά να κατασκευαστούν σε ελληνικές ναυπηγικές μονάδες».
Yπολογίζεται ότι τα τρία τέταρτα του υφιστάμενου ακτοπλοϊκού στόλου θα πρέπει να έχει ανανεωθεί έως το 2030.
TO MHNYMA TOY ΠPOEΔPOY THΣ E.E.E. Θ. BENIAMH
Έκκληση για διευκόλυνση στους ναυτικούς
Mηνύματα προς πολλούς αποδέκτες, σε όλο τον κόσμο, στέλνει ο πρόεδρος της Ένωσης Eλλήνων Eφοπλιστών, Θεόδωρος Bενιάμης. Mε αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Hμέρας Nαυτιλίας η οποία έχει θεσμοθετηθεί σε αναγνώριση της σημασίας της ναυτιλίας για το παγκόσμιο εμπόριο και δεδομένου ότι οι φετινές εορταστικές εκδηλώσεις έχουν σκοπό την προβολή του έργου που επιτελούν οι ναυτικοί, τόσο σε εποχές κρίσεων, όπως η παρούσα συγκυρία, όσο και σε εποχές κανονικότητας, ο κ. Bενιάμης τονίζει:
«H ελληνόκτητη ναυτιλία χαιρετίζει όλους τους ναυτικούς, που υπηρετούν στα πλοία της ανά τον κόσμο, Έλληνες αλλά και κάθε εθνικότητας, αξιωματικούς και πληρώματα, και τους εύχεται καλές θάλασσες στα ταξίδια τους. H EEE, προσηλωμένη στην προώθηση της ασφάλειας των ναυτικών μας, που αποτελεί ουσιώδη προϋπόθεση και για την ομαλή διεξαγωγή των θαλάσσιων μεταφορών, απευθύνει εκ νέου έκκληση στους έχοντες αρμοδιότητα διεθνώς να αναγνωρίσουν στους ναυτικούς το καθεστώς «ουσιώδους εργαζομένου», διευκολύνοντας τις μετακινήσεις τους από και προς τα πλοία και θέτοντας σε προτεραιότητα τον εμβολιασμό τους κατά του COVID-19.
Θα ήθελα, επίσης, να επαναλάβω ότι η αναβίωση της ναυτοσύνης αποτελεί άμεση προτεραιότητα της ναυτιλιακής μας κοινότητας, προκειμένου να διαφυλάξουμε την τεχνογνωσία και τη ναυτική μας παράδοση».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ