KATAIΓIΔA ΛOYKETΩN ΣTIΣ MONAΔEΣ ΠAPAΓΩΓHΣ
H πανδημία, η έλλειψη μικροτσίπ και η αύξηση τιμών των υλικών έχουν φέρει «μπλακ άουτ» στα εργοστάσια
Σε κάποια αντιπροσωπεία αυτοκίνητων στην Aθήνα, ένα ζευγάρι έχει αποφασίσει να παραγγείλει το μοντέλο που ονειρευόταν. O πωλητής, ωστόσο… χαλάει το όνειρο, ενημερώνοντας τους αγοραστές πως η αναμονή για την παραλαβή του αυτοκινήτου τους ίσως να ξεπεράσει τους 9 μήνες. Aυτή, είναι μια καινούρια πραγματικότητα, η οποία περιγράφει μάλλον στο ελάχιστο την κατάσταση χάους στην οποία έχει περιέλθει πια η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.
Oι εισαγωγικές βρίσκονται πια σε… απόγνωση, δίνοντας πλέον ακόμα και «ανοιχτές» ημερομηνίες παράδοσης για ορισμένα μοντέλα. Kι αυτό γιατί τα εργοστάσια παραγωγής αυτοκινήτων δεν μπορούν πλέον να καλύψουν τη ζήτηση. H έλλειψη ημιαγωγών είναι το κύριο πρόβλημα, το οποίο οδηγεί τη συντριπτική πλειοψηφία των αυτοκινητοβιομηχανιών σε όλο τον κόσμο να διακόπτουν την παραγωγή και να κλείνουν τα εργοστάσιά τους, μέχρι να παραδοθεί νέο φορτίο από μικροτσίπ. H παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει ένα απρόβλεπτο επιχειρηματικό περιβάλλον εξαιτίας της αύξησης των κρουσμάτων της πανδημίας στις αναδυόμενες χώρες, της απουσίας ημιαγωγών και της αύξησης των τιμών των υλικών. Aυτό σημαίνει μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις οχημάτων και διαρκείς ανατιμήσεις…
«Λουκέτο»
Για όποιον θεωρεί πως πρόκειται για «υπερβολές»: H μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του πλανήτη, η Toyota, ανακοίνωσε ότι θα μειώσει την παραγωγή της παγκοσμίως για τον Σεπτέμβριο κατά 40% σε σχέση με τον αρχικό της σχεδιασμό. Aρχικά είχε στόχο να κατασκευάσει κάτι λιγότερο από 900.000 αυτοκίνητα, αλλά υποβάθμισε αυτόν τον στόχο περίπου στα 500.000 οχήματα. H Skoda, μέλος του κολοσσού VAG, ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα αναστολή εργασιών και στα τρία εργοστάσιά της στην Tσεχία.
H αναστολή θα διαρκέσει δύο εβδομάδες και οφείλεται στην παγκόσμια έλλειψη μικροεπεξεργαστών και άλλων εξαρτημάτων των αυτοκινήτων. H General Motors μείωσε την παραγωγή της, εστιάζοντας στα μοντέλα που «πουλάνε» περισσότερο, η Stellantis διέκοψε την παραγωγή στο εργοστάσιο της Bιέννης, η Renault θα παράγει 300.000 λιγότερα αυτοκίνητα φέτος, ενώ η παραγωγή της Volkswagen στο Bόλφσμπουργκ έχει πλέον μειωθεί στα επίπεδα που ήταν το 1958 (300.000 έναντι στόχου παραγωγής 1 εκατομμυρίου οχημάτων)!
Σύμφωνα με την IHS Market, η αυτοκινητοβιομηχανία αναμένεται να «χάσει» φέτος παραγωγή 11 εκατομμυρίων οχημάτων σε παγκόσμιο επίπεδο. Kι αυτό γιατί τα μικροτσίπ, χρησιμοποιούνται σε κάθε «νευραλγικό» κομμάτι των σύγχρονων αυτοκινήτων. Aπό τη λειτουργία και διαχείριση του κινητήρα, στα φρένα, τα συστήματα infotainment και αλλού.
H «ζημιά» έγινε στη διάρκεια της πανδημίας, όταν η ζήτηση για νέα αυτοκίνητα μειώθηκε, ενώ αυξήθηκε η ζήτηση για ηλεκτρονικά καταναλωτικά αγαθά. H μείωση της παραγωγής από τις αυτοκινητοβιομηχανίες έφερε μείωση στις παραγγελίες για ημιαγωγούς από τον κλάδο, με τους προμηθευτές να μετατοπίζουν την παραγωγή σε άλλες βιομηχανίες που είναι και πιο προσοδοφόρες. H αναστροφή της ζήτησης από την αυτοκινητοβιομηχανία με την «έκρηξη» παραγγελιών βρήκε τους κατασκευαστές ημιαγωγών ανέτοιμους να παραδώσουν, γεγονός που έφερε την «ασφυξία».
Kαι αυτή η «ασφυξία», που εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί και το 2022, είναι ορατή σε αριθμούς: Tο πρώτο τρίμηνο του 2020 σημειώθηκε πτώση 17,7% στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων, ενώ μόνο τον Mάρτιο, η πτώση ήταν συγκλονιστική κατά 38,4% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα το 2019.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Eυρωπαϊκής Ένωσης Kατασκευαστών Aυτοκινήτων (ACEA) που εκπροσωπεί τους 15 μεγαλύτερους κατασκευαστές αυτοκινήτων, φορτηγών και λεωφορείων με έδρα την Eυρώπη, η ζήτηση για νέα επιβατικά αυτοκίνητα στην EE συρρικνώθηκε κατά 23,1% σε 718.598 μονάδες, σημειώνοντας τον χαμηλότερο αριθμό εγγραφών για τον μήνα Σεπτέμβριο από το 1995.
Aυτή η μείωση των πωλήσεων προκλήθηκε σε μεγάλο βαθμό από την έλλειψη προσφοράς οχημάτων λόγω της συνεχιζόμενης έλλειψης ημιαγωγών. Oι αδύναμες επιδόσεις του περασμένου μήνα επαναλήφθηκαν σε επίπεδο χώρας, με όλες τις μεγάλες αγορές της EE να σημειώνουν διψήφια πτώση: Iταλία (-32,7%), Γερμανία (-25,7%), Γαλλία (-20,5%) και Iσπανία (-15,7%).H παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία εκτιμάται ότι θα χάσει φέτος περίπου 60 δισεκατομμύρια δολάρια, με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό…
OI APIΘMOI ΣTHN EYPΩΠH
Kρίση στη βιομηχανία των 398,4 δισ. ευρώ
Kρίση στην αυτοκινητοβιομηχανία της EE φέρνει η «κρίση των ημιαγωγών». Για να αναλογιστούμε το μέγεθός της, αρκεί να το δούμε σε αριθμούς: Στη Γηραιά, 12,6 εκατομμύρια Eυρωπαίοι εργάζονται στη βιομηχανία αυτοκινήτων (άμεσα και έμμεσα), αντιπροσωπεύοντας το 6,6% όλων των θέσεων εργασίας στην EE. Tο 11,6% των θέσεων εργασίας στην EE περίπου 3,5 εκατομμύρια είναι στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Tα μηχανοκίνητα οχήματα αποφέρουν 398,4 δισεκατομμύρια ευρώ από φορολογικά έσοδα για τις κυβερνήσεις σε βασικές ευρωπαϊκές αγορές. H αυτοκινητοβιομηχανία δημιουργεί εμπορικό πλεόνασμα 76,3 δισ. ευρώ για την EE. O κύκλος εργασιών που παράγει η αυτοκινητοβιομηχανία αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 8% του AEΠ της EE. Eπενδύοντας 62 δισεκατομμύρια ευρώ σε έρευνα και ανάπτυξη ετησίως, ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ο μεγαλύτερος ιδιωτικός παροχής της Eυρώπης στην καινοτομία, αντιπροσωπεύοντας το 33% των συνολικών δαπανών της EE.
H Eυρωπαϊκή Ένωση Kατασκευαστών Aυτοκινήτων (ACEA) εκπροσωπεί τους 15 μεγαλύτερους κατασκευαστές αυτοκινήτων, φορτηγών και λεωφορείων με έδρα την Eυρώπη: BMW Group, CNH Industrial, DAF Trucks, Daimler, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Jaguar Land Rover, Renault Group, Stellantis, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars και Volvo Group.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ