Το πετρέλαιο της Νέας Ζηλανδίας «κηλιδώνει» την Costamare. Η ναυτιλιακή εταιρεία του Κωνσταντίνου Κωνσταντακόπουλου έπεσε σε… ύφαλο, όπως εκείνος στον οποίο προσάραξε το φορτηγό πλοίο του μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, «Rena» πριν από δεκαπέντε μέρες, βάζοντας τον εφοπλιστή σε περιπέτειες.
Το ατύχημα ήρθε σε μια χρονική στιγμή που όλα πήγαιναν «πρίμα» για την εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά, η οποία έχει χαράξει κερδοφόρο ρότα παρά την οικονομική κρίση, έχει κερδίσει την ψήφο εμπιστοσύνης των ναυτιλιακών οίκων και αναλυτών και έχει προχωρήσει σε επενδύσεις για την ναυπήγηση νέων πλοίων ύψους 1 δισ. δολαρίων.
Οι 350 τόνοι πετρελαίου που έχουν χυθεί στην θάλασσα της Νέας Ζηλανδίας, τα 88 κοντέινερ από σύνολο 1.368 που μετέφερε, τα οποία επιπλέουν στο νερό και κυρίως ο φόβος κατοίκων, περιβαλλοντολόγων και Αρχών ότι ίσως η περιβαλλοντική καταστροφή δεν έχει τελειώσει, αφού δεν έχει αποσοβηθεί ο κίνδυνος να βρεθούν ακόμη 1.700 τόνοι μαύρου αργού και 200 τόνοι ντίζελ του πλοίου στις ακτές, βάζουν… φωτιά στον γιο του αείμνηστου Βασίλη Κωνσταντακόπουλου.
Ταυτόχρονα εγείρονται ερωτήματα για τα αίτια του ατυχήματος, τις συνθήκες κάτω από τις οποίες συνέβη και αν τηρήθηκαν όλοι οι κανόνες ασφαλείας.
Η οικονομική ζημιά που επιφέρει η προσάραξη του «Rena» στην εταιρεία είναι σημαντική, καθώς επρόκειτο για ένα πλοίο το οποίο είχε ναυλωθεί στον ελβετικό κολοσσό MSC για πέντε χρόνια που σημαίνει πως χάνει έσοδα από κάθε ημέρα ναύλωσης που δεν κινείται, ενώ και το σκαρί του containership κινδυνεύει να σπάσει στα δύο από την ρωγμή που έχει υποστεί το κύτος του προκαλώντας και απώλεια μέρους των κεφαλαίων που επενδύθηκαν για την κατασκευή του. Και λέμε μέρους γιατί οι εφοπλιστές ασφαλίζουν τα πλοία τους σε περιπτώσεις ατυχημάτων.
Εκτός από το οικονομικό πλήγμα παρόλ’ αυτά υπάρχει και η άλλη πλευρά: εκείνη κατά την οποία πλήττεται το κύρος της Costamare, αφού το όνομά της συνδέεται με ένα σοβαρό ατύχημα που προκάλεσε οικολογική καταστροφή και το οποίο την εμπλέκει και σε μια σειρά δικαστικών περιπετειών μέχρι να αποδοθούν οι σχετικές ευθύνες.
Η συγγνώμη
Από την πρώτη στιγμή που τα δυσάρεστα μαντάτα για το “Rena” έφτασαν στον Πειραιά, στο στρατηγείο του Κωνσταντίνου Κωνσταντακόπουλου, η εντολή προς τους συνεργάτες του ήταν ξεκάθαρη: «βοηθείστε με κάθε τρόπο και διευκολύνατε τις έρευνες».
Κλιμάκιο με εκπροσώπους της Costamare μετέβη στον τόπο, όπου συνέβη το ατύχημα και ενημερώθηκαν από τις Αρχές για το μέγεθος της οικολογικής καταστροφής, αν και οι πληροφορίες λένε πως δεν απέφυγαν και τις οργισμένες αντιδράσεις μερίδας τοπικών φορέων.
Ωστόσο, η εταιρεία μέσω του γενικού διευθυντή της, Διαμαντή Μάνου ζήτησε συγγνώμη από τον κόσμο της Ταουράνγκα χωρίς περιστροφές και τόνισε πως θα σταθεί στο πλευρό τους, συνδράμοντας την διερεύνηση των συνθηκών κάτω από τις οποίες έγινε το ατύχημα. Μάλιστα, τους διαβεβαίωσε πως όποιες τυχόν αποζημιώσεις επιδικάσουν τα αρμόδια δικαστήρια, τότε θα δοθούν κανονικά με βάση τους κανόνες και τους νόμους του Διεθνούς Δικαίου.
Σε όσους μίλησαν για κακή κατάσταση του πλοίου «Rena», το οποίο κατασκευάστηκε το 1990 και έχει μήκος 236 μέτρα, η απάντηση της εταιρείας είναι πως είχε περάσει πρόσφατα από επιθεώρηση και δεν είχε διαπιστωθεί κάποιο πρόβλημα, κάτι που επιβεβαίωσε και ο υπεύθυνος της ναυλώτριας του πλοίου εταιρείας, της MSC, Phil Abraham ο οποίος υπογράμμισε πως όταν εκείνοι παρέλαβαν το πλοίο πληρούσε όλες τις απαιτήσεις και νόμιμες προδιαγραφές ναυπήγησης. Ειδικά συνεργεία και πραγματογνώμονες ανέβηκαν τις προηγούμενες μέρες στο «Rena» προκειμένου να εξετάσουν τις ζημιές που έχει υποστεί το πλοίο και να διαπιστώσουν αν είναι άθικτα τα ενεργειακά συστήματα.
Οι πρώτες έρευνες έδειξαν πως η λειτουργία του «Rena» είναι ασφαλής, ενώ και οι σωλήνες μεταφόρτωσης πετρελαίου είναι σε πολύ μεγάλο βαθμό ανέπαφοι. Ωστόσο οι αρχικές εκτιμήσεις έδειξαν πως το βοηθητικό σύστημα τροφοδοσίας του πλοίου δεν λειτουργεί.
Σύμφωνα με τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, τα συνεργεία καθαρισμού των ακτών έχουν αντλήσει περίπου 50 τόνους πετρελαίου από την παραλία Ταουράνγκα, μήκους 17 χλμ., η οποία βρίσκεται 160 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά της πρωτεύουσας Όκλαντ.
Ο πλοίαρχος του πλοίου, με καταγωγή από τις Φιλιππίνες, αντιμετωπίζει κατηγορίες που επισύρουν ποινή φυλάκισης μέχρι έναν χρόνο και χρηματικό πρόστιμο ύψους 7.900 δολαρίων. Σε παράλληλες εξελίξεις, οι αρχές των Φιλιππίνων επαναπατρίζουν μέλη του πληρώματος του «MV Rena» για να αποφύγουν, όπως γράφουν οι εφημερίδες της Ν. Ζηλανδίας «την οργή των κατοίκων».
Επενδυτικό «κρεσέντο» και κέρδη 44,1 εκατ. δολ.
Το ατύχημα του «Rena» αποτελεί μια δυσάρεστη «παρένθεση» στο κερδοφόρο και επενδυτικό «κρεσέντο», στο οποίο έχει επιδοθεί ο Κωνσταντίνος Κωνσταντακόπουλος από τον περασμένο Νοέμβριο, οπότε και εισήγαγε την Costamare στο αμερικανικό χρηματιστήριο.
Συνέβη δεκαπέντε μέρες μετά την αγορά δύο νέων πλοίων, 90 εκατ. δολαρίων, την χρηματοδότηση των οποίων στήριξαν ευρωπαϊκές τράπεζες και αμερικανικοί επενδυτικοί οργανισμοί και τα οποία ναύλωσε για 10 χρόνια και 63 μήνες αντίστοιχα στην MSC. Ήταν η τελευταία του κίνηση σε μια σειρά ακόμη επενδύσεων 1 δις. για την κατασκευή 10 νεότευκτων πλοίων και την αγορά άλλων δέκα από δεύτερο χέρι.
Η Costamare έχει ρευστότητα 208 εκατ. δολ., πιστωτική γραμμή ύψους 194 εκατ. δολαρίων και 19 πλοία ελεύθερα δανείων. Τα κέρδη της το πρώτο εξάμηνο του 2011, αν και μειώθηκαν ελαφρώς, παραμένουν ισχυρά, αγγίζοντας τα 44,1 εκατ. δολ. έναντι 45,6 εκατ. δολ. πέρυσι το ίδιο διάστημα, ενώ τα έσοδά της αυξήθηκαν στα 180,3 εκατ. δολ. έναντι 178,8 εκατ. δολάρια.