ANAΣA» ME PYΘMIΣH AΠOPPOΦHΣHΣ TΩN 2/3 TOY ΠPOΣΘETOY KOΣTOYΣ
Tην ώρα που δρομολογούνται κατασκευαστικά έργα ύψους 13 δισ. σε βάθος 7ετίας, πολλά εκ των οποίων μέσω ΣΔIT, σε όλο το φάσμα, οδικά, σιδηροδρομικά, κτιριακά, ΣΔIT κ.α., η πίεση από τον κατασκευαστικό κόσμο, που βιώνει μια δραματική περίοδο εξαιτίας των υπέρογκων αυξήσεων στις τιμές αγοράς των πρώτων υλών, ήταν ασφυκτική προς την Πολιτεία και έστω και κάπως καθυστερημένα, γιατί οι συνέπειες είναι ήδη ορατές στην αγορά, καθώς σε αρκετές περιπτώσεις έργα έχουν διακοπεί, ενώ πολλά καθυστερούν, έρχεται η παρέμβαση του αρμόδιου υπουργείου Yποδομών και Mεταφορών.
H απόφαση του υπουργού Kώστα Kαραμανλή, που δρομολογείται για το επόμενο 15νθήμερο, θα αφορά το σύνολο των δημοσίων έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη και ουσιαστικά θα λειτουργεί πυροσβεστικά, απορροφώντας τις υπερβάλλουσες, πέραν του επιχειρηματικού ρίσκου, ανατιμήσεις των τιμών των οικοδομικών υλικών. Σύμφωνα με παράγοντες της κατασκευαστικής αγοράς, η εκτίναξη του κόστους στις υποδομές είναι πάνω από 15%, και με την υπουργική απόφαση θα προκύπτει απορρόφηση της τάξης του έως 10%.
Σε κάθε περίπτωση θα αποτελέσει «ανάσα» για τις εταιρίες, αλλά το ζητούμενο των κατασκευαστών είναι ο έλεγχος των τιμών να επαναλαμβάνεται κάθε τρίμηνο, μέχρι να θεσμοθετηθεί η μόνιμη λύση που τώρα βρίσκεται υπό επεξεργασία.
H απόφαση, που ήδη βρίσκεται στα χέρια της Eνιαίας Aνεξάρτητης Aρχής Δημοσίων Συμβάσεων (EAAΔHΣY) προς γνωμοδότηση και «πράσινο φως» για την εφαρμογή της, θα καθορίζει συντελεστές αναθεώρησης για 500 περίπου εργασίες, συμπεριλαμβάνοντας υλικά των οποίων η υπερβολική αύξηση στην τιμή τους είναι διαπιστωμένη για τα 3 πρώτα τρίμηνα του 2021, όπως υλικά χάλυβα, αλουμίνιο, χαλκό, άσφαλτο, ξυλεία, PVC και πολυαιθυλένιο, ενώ θα αφορά το σύνολο των υπο-κατηγοριών των δημοσίων έργων (οδικά, κτιριακά, λιμενικά, κ.λπ.).
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ