Πώς τα social media αλλάζουν το παιχνίδι
Συνεχίζονται οι διαβουλεύσεις του εμπορικού κόσμου με το οικονομικό επιτελείο, για πρόσθετα μέτρα στήριξης και διευκολύνσεις.
Στόχος να «σβήσουν» οι επιπτώσεις της πανδημίας και της ενεργειακής κρίσης.
Την ίδια ώρα, όμως, έρευνα των ίδιων των εμπόρων δείχνει ότι κάποιοι άρχισαν να «παίζουν» με άλλους όρους, όχι μόνο για να επιβιώσουν αλλά και για να αυξήσουν τζίρους – κέρδη.
Μείωση πωλήσεων τις γιορτές για το 33% των επιχειρήσεων
Η πρώτη ανάγνωση της πανελλαδικής έρευνας της ΕΣΕΕ για το «κλείσιμο» του 2021, που περιλαμβάνει και την εορταστική περίοδο, δείχνει ότι το 33% των επιχειρήσεων κατέγραψε μείωση πωλήσεων, ενώ το 36% κατέγραψε άνοδο και το 31% παρέμεινε στα ίδια επίπεδα. Υπάρχει, όμως, μια ακόμα παράμετρος της έρευνας που διαφοροποιεί τα δεδομένα: οι επιχειρήσεις που είχαν τη δυνατότητα πωλήσεων και εκτός φυσικών καταστημάτων (τηλεφωνικές παραγγελίες, πωλήσεις μέσω κοινωνικών δικτύων, site, e-shop) εμφάνισαν σημαντικά καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με εκείνες που δεν είχαν.
Τα e-shop αύξησαν τα κέρδη των περισσότερων από εκείνους που τα χρησιμοποίησαν
Ειδικότερα, το 41% των επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου που χρησιμοποίησαν και το ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων, είδαν τον τζίρο τους να αυξάνεται και μόλις το 27% είδε πτώση. Σημειωτέον ότι από αυτές τις επιχειρήσεις, το 32% απέκτησε τη δυνατότητα να πραγματοποιεί πωλήσεις εκτός φυσικών καταστημάτων κατά τη διάρκεια της πανδημίας, κάτι που σημαίνει ότι όποιοι «επένδυσαν» σε αυτήν τη δύσκολη περίοδο και προσαρμόστηκαν γρήγορα στα νέα δεδομένα, βγήκαν κερδισμένοι και απέκτησαν συγκριτικό πλεονέκτημα για τη δύσκολη συνέχεια.
Σύμφωνα με έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου σε συνεργασία με το ΣΕΛΠΕ, η αξία του ηλεκτρονικού εμπορίου (σε προϊόντα και υπηρεσίες) το 2021, εκτιμάται στο επίπεδο-ρεκόρ των 14 δις ευρώ! Tα ποσοστά e-αγορών ανά κατηγορία προϊόντων/υπηρεσιών το Δεκέμβριο 2021 είναι περίπου στα ίδια επίπεδα με τον Ιούλιο του 2021 και σχετικά μειωμένα σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2020. Τα υψηλότερα ποσοστά καταγράφονται στις κατηγορίες εισιτήρια ξενοδοχεία (45%) και ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά είδη (34%) κι ακολουθούν τα είδη ρουχισμού (20%), τα παιχνίδια – είδη δώρων – κοσμήματα (17%), τα είδη προσωπικής περιποίησης (13%) και τα έπιπλα (13%).
Οι μισοί χρήστες του Διαδικτύου ψώνισαν online το τελευταίο 15μερο
Το 50% των χρηστών Διαδικτύου προέβη σε κάποια online αγορά το τελευταίο 15ήμερο και με αναγωγή, αυτό σημαίνει ότι τουλάχιστον 6 στους 10 χρήστες του Διαδικτύου χαρακτηρίζονται πλέον online αγοραστές. Αν και τα ποσοστά αυτά είναι ακόμη μακριά από τα αντίστοιχα των ώριμων αγορών της Δυτικής και Βόρειας Ευρώπης όπου 8 στους 10 πολίτες κάνουν πλέον online αγορές, η άλλη ανάγνωση είναι ότι διαγράφονται προοπτικές σημαντικής ανόδου για όσους επενδύσουν στα ηλεκτρονικά κανάλια πωλήσεων.
Το γεγονός ότι οι εξελίξεις τρέχουν με ασύλληπτες ταχύτητες, καθιστώντας δυσχερέστερη τη θέση όσων δεν προσαρμοστούν γρήγορα, προκύπτει κι από την έκθεση της Accenture, που δείχνει ότι το παγκόσμιο κοινωνικό εμπόριο (κοινωνικά δίκτυα), πρόκειται να αυξηθεί 3 φορές ταχύτερα από το παραδοσιακό ηλεκτρονικό εμπόριο και συγκεκριμένα από 492 δις σε 1,2 τρις δολάρια μέχρι το 2025! Σήμερα, το 10% του συνόλου των δαπανών για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο πραγματοποιείται μέσω του κοινωνικού εμπορίου, ενώ τα επόμενα τρία χρόνια ο αριθμός αυτός αναμένεται να φτάσει το 17%. Η ανάπτυξη αυτή θα προέλθει κυρίως από τη Γενιά Z και τους Millennials χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, οι οποίοι θα αντιπροσωπεύουν το 62% των παγκόσμιων δαπανών για το κοινωνικό εμπόριο μέχρι το 2025.
Κορυφαία κατηγορία του κοινωνικού εμπορίου παγκοσμίως αναμένεται να είναι τα είδη ένδυσης το 2025 (18%), ακολουθούμενη από τα ηλεκτρονικά είδη (13%) και τη διακόσμηση σπιτιού (7%).