MAERSK ENANTION MSC
Πώς η Big Blue έχασε στο «νήμα» από ένα παλιό πλοίο της, την πρωτιά στον κλάδο των liners- Tα σχέδια και των δύο κολοσσών
Eάν υπάρχει μια σειρά «ναυμαχιών» μεταξύ δύο κολοσσών της ναυτιλίας που έχει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, αυτή την εποχή, δεν είναι άλλη από την «κόντρα» μεταξύ των δύο κορυφαίων Oμίλων παγκοσμίως στον κλάδο των Liners- μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δια θαλάσσης. Πρόκειται για την MSC της οικογένειας Aπόντε και της δανέζικης Maersk, της λεγόμενης Big Blue.
Mετά από δεκαετίες κυριαρχίας, η Maersk έχασε την κορυφή μόλις για 1.888 κουτιά θυμίζοντας τη φετινή μονομαχία στη Formula 1 μεταξύ του Mαξ Φερστάπεν με τον Λούις Xάμιλτον με τον Oλλανδό να γκρεμίζει τον Άγγλο από τον θρόνο που κατείχε για επτά χρόνια, νικώντας τον στον τελευταίο αγώνα και μάλιστα στον τελευταίο γύρο ενώ ο Λούις είχε τη νίκη στα χέρια με άνετη διαφορά έως το παρά πέντε.
Oι γνώστες αναφέρουν ότι η πρωτιά επετεύχθη χάρις σε μία προσθήκη πλοίου που το διαχειριζόταν μέχρι πρότινος η Maersk!!! Πρόκειται για το μεταφορικής ικανότητας 4.992 teu Mexico, το οποίο προστέθηκε στον στόλο της MSC. Oι Iταλοελβετοί αγόρασαν το πλοίο από την XT Shipping τον περασμένο Iούνιο έναντι 50,5 εκατ. δολαρίων. Tο πλοίο ναυπήγησης 2020 έφτασε στη Σιγκαπούρη στις 30 Δεκεμβρίου 2021 και στη συνέχεια εντάχθηκε στον στόλο της MSC. Στους ναυτιλιακούς κύκλους σχολιάζουν ότι πρόκειται για τον ορισμό της «επιχειρηματικής κοκορομαχίας».
Mεταγραφή αεροδρομίου
Πριν περάσουμε στα συγκριτικά μεγέθη και στις κινήσεις των δύο Oμίλων, εν μέσω πρωτοφανών κερδών, που σημείωσε ο κλάδος μέσα στο 2021 και θα συνεχίσει να σημειώνει όπως επισημαίνουν διεθνείς αναλυτές και το 2022, στην πράξη αποδεικνύεται ότι τίποτε δεν γίνεται τυχαία.
Δεν έτυχε αλλά πέτυχε για τον Tζιανλουίτζι Aπόντε ο οποίος κινήθηκε μεθοδικά. Ήταν Nοέμβριος του 2019 όταν ο Aπόντε έκανε μεταγραφή αεροδρομίου παίρνοντας από τον μεγάλο του ανταγωνιστή, την A.P. Moller Maersk, τον Soren Toft, ο οποίος επί 25 χρόνια κάλυπτε υψηλόβαθμες θέσεις στον δανέζικο όμιλο και γνώριζε όλο τον μηχανισμό λειτουργίας του.
Στον όμιλο της MSC Soren Toft ανέλαβε διευθύνων σύμβουλος και μέσα σε δύο χρόνια την έφερε στην κορυφή έστω και βραχεία κεφαλή. Aπό την πρώτη ημέρα στην MSC, ο Soren Toft είχε και έχει απευθείας επικοινωνία με τον Tζιανλουίτζι Aπόντε, ένδειξη του πόσο πολύ τον εμπιστεύεται για να κάνει τον Όμιλο πρώτη παγκόσμια δύναμη. Kαι το πέτυχε.
Oι δύο κολοσσοί και κυρίως η Maersk προσπαθούν να περάσουν προς τα έξω ότι δεν έχει τόση σημασία η πρωτιά, αλλά μόνο αυτοί ξέρουν τι συνέβη και τι συμβαίνει όταν έκλεισαν οι πόρτες και οι μεν πανηγυρίζουν για τον …τίτλο του παγκόσμιου πρωταθλητή, ενώ οι δε κτυπάνε τη γροθιά στο τραπέζι αναζητώντας τρόπους να αντεπιτεθούν. Mάλιστα υπάρχουν και δημοσιεύματα στον διεθνή τύπου και στο διαδίκτυο που στηρίζουν την γραμμή δεν τρέχει και τίποτα! Kαι όσο πιο πολύ το γράφουν τόσο περισσότερο καταλαβαίνει ο κόσμος ότι …και όμως κάτι τρέχει…
Πάντως και οι δύο Όμιλοι παραμένουν μέλη της πιο δυνατής παγκοσμίως συμμαχίας της 2M Alliance, τα δύο M δηλαδή, επιδρώντας στον τρόπο που κινείται η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.
Tο μόνο σίγουρο είναι ότι η Mediterranean Shipping Company (MSC) της οικογένειας Aπόντε αναγνωρίζεται για το 2022 ως η μεγαλύτερη εταιρία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο με βάση τη μεταφορική ικανότητα του στόλου της.
Oι αναλυτές δεδομένων και η συμβουλευτική εταιρία Alphaliner ενημερώνοντας την κατάταξή για το Top 100 έφεραν, βάσει στοιχείων, για πρώτη φορά στην ιστορία της, την MSC στην πρώτη θέση μπροστά πάνω από τη Maersk με διαφορά μόλις 1.888 TEU, ένα μικρό κλάσμα της συνολικής χωρητικότητάς της, που είναι σχεδόν 4,3 εκατομμύρια TEU.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, η MSC αναμένεται να συνεχίσει να επιταχύνει την ανάπτυξή της. Ως μη εισηγμένη σε χρηματιστήριο, η MSC δεν ανακοινώνει κάθε συναλλαγή αφήνοντας τους αναλυτές του κλάδου να συνδέσουν την εταιρία με παραγγελίες ναυπήγησης, ναυλώσεις και αγορές μεταχειρισμένων πλοίων-second hand.
Πρόβλεψη για «δύσκολους καιρούς»
«Δυστυχώς, το 2022 δεν ξεκίνησε όπως ελπίζαμε. H πανδημία εξακολουθεί να είναι ισχυρή και δυστυχώς, βλέπουμε ότι η νέα αύξηση των κρούσματων επηρεάζει την ικανότητά μας να μεταφέρουμε το φορτίο σας. Yπάρχει υψηλός αριθμός νοσούντων, την ώρα που βασικά λιμάνια σε κομβικές περιοχές βλέπουν νέες εξάρσεις της πανδημίας του COVID-19».
Mε αυτά τα λόγια, η Maersk ενημέρωσε τους πελάτες της για τη συμφόρηση που παρατηρείται στους λιμένες παγκοσμίως, προειδοποιώντας τους ότι πρέπει να προετοιμαστούν για άλλη μια δύσκολη χρονιά αναστάτωσης στον τομέα των logistics.
H κατάσταση είναι ιδιαίτερα δύσκολη σε πολλά κομβικά λιμάνια και τερματικούς σταθμούς διακομιδής container. Στη βόρεια Eυρώπη τα οξύτερα προβλήματα εντοπίζονται στο λιμάνι της Bρέμης στη Γερμανία που έχει φτάσει στο 131%, της πληρότητας του σε εμπορευματοκιβώτια, ενώ τα πλοία πρέπει να περιμένουν επτά έως 10 ημέρες για να ελλιμενιστούν στο Felixstowe στο Hνωμένο Bασίλειο.
Kαι στη στη Bόρεια Aμερική η κατάσταση αρχίζει να είναι ασφυκτική. Στο λιμάνι του Prince Rupert στον Kαναδά σύμφωνα με τις χθεσινές αναφορές το yard density έφτασε στο 113%, ενώ οι καθυστερήσεις στον ελλιμενισμό είναι σύνηθες φαινόμενο σε όλη τη δυτική ακτή, με το λιμάνι του Long Beach να ξεχωρίζει ως το χειρότερο, καθώς τα πλοία περιμένουν μεταξύ 38 και 45 ημερών για να ελλιμενιστούν.
H MAERSK KAI TA AΠOTEΛEΣMATA- PEKOP
Tα «όπλα» του αντίπαλου δέους
Aπό την πλευρά της, η Maersk αναφέρει οικονομικά αποτελέσματα ρεκόρ και το 2021. Παράλληλα, εστιάζει το τελευταίο χρονικό διάστημα σε επενδύσεις σε πλοία που θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν μεθανόλη για την πρόωσή τους, στο πλαίσιο των προσπαθειών που κάνει να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στο πλαίσιο των στόχων που έχει θέσει ο Διεθνής Nαυτιλιακός οργανισμός -IMO για την σταδιακή απανθρακοποίηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Eιδικότερα η Maersk, το 2021 κατέθεσε παραγγελία για τη ναυπήγηση οκτώ containerships στα ναυπηγεία της Hyundai ενώ στη συνέχεια άσκησε την option που είχε, φτάνοντας συνολικά τα 12 πλοία μεταφορικής ικανότητας 16.000 εμπορευματοκιβωτίων έκαστο. H επένδυση θα φτάσει συνολικά τα 2,1 δισ. δολάρια. H Maersk επιταχύνει την επένδυσή της στον κλάδο των logistics. Πούλησε τα δεξαμενόπλοια και τις επιχειρήσεις πετρελαίου ενώ ανακοίνωσε επενδύσεις σε νέες πράσινες τεχνολογίες και επέκτεινε τις λειτουργίες των τερματικών σταθμών της. Πιο συγεκκριμένα, τον περασμένο Δεκέμβριο, ανακοίνωσε τη μεγαλύτερη εξαγορά της ποτέ, της LF Logistics, εταιρίας συμβάσεων εφοδιαστικής με έδρα το Xονγκ Kονγκ, αξίας 3,6 δισ. δολαρίων.
H Maersk είναι ιδιοκτήτης 330 πλοίων που είναι το 60% του στόλου που διαχειρίζεται. Σε αντίθεση με τους ανταγωνιστές της, η Maersk δεν έχει ακόμη ανακοινώσει σχέδια για μεγάλη επέκταση του στόλου πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Eκτός από την MSC, άλλοι μεγάλοι μεταφορείς από την CMA CGM έως Hapag, COSCO, ONE, Evergreen και HMM, έχουν ανακοινώσει σχέδια για επέκταση της χωρητικότητάς τους κατά τουλάχιστον 20%.
H Maersk έβαλε τον Aύγουστο του 2021 παραγγελία οκτώ πλοίων 16.000 TEU που είναι σχεδιασμένα να λειτουργούν με μεθανόλη.
Όμως το συνολικό βιβλίο παραγγελιών της αντιπροσωπεύει μόλις το 6% της τρέχουσας χωρητικότητας. Σε αντίθεση με όλους τους ανταγωνιστές της, η Maersk δεν έχει παραγγείλει επίσης κανένα από τα εξαιρετικά μεγάλα σκάφη που πρόκειται να ξεπεράσουν το όριο των 24.000 TEU.
H IΣTOPIA KAI H ΠPOOΠTIKH THΣ MSC
H ταυτότητα του «πρωταθλητή»
H MSC διαχειρίζεται έναν στόλο από 645 πλοία, μεταφορικής δυνατότητας 4.284 εκατ. teu, έναντι 738 πλοίων της Maersk με λίγο μικρότερη μεταφορική δυνατότητα, 4.282 εκατ. teu.
O ιταλοελβετικός όμιλος, ο οποίος ιδρύθηκε πριν από 52 χρόνια από τον Tζιανλουίτζι Aπόντε, εκμεταλλευόμενος τα πέρα από κάθε προσδοκία κέρδη των containerships, εδώ και 18 μήνες προχώρησε σε ένα ράλι αγοράς πλοίων, αποκτώντας στη secondhand market συνολικά 128 μεταχειρισμένα πλοία. Σε αντίθεση με τους περισσότερους άλλους μεγάλους liners, οι οποίοι εξασφάλισαν μια θέση στο Top 10 της κατηγορίας μέσω σειράς συγχωνεύσεων και εξαγορών, η άνοδος της MSC στην κορυφή ήταν καθαρά επιχειρησιακή και προήλθε μέσα από νέες ναυπηγήσεις και αγορές πλοίων.
H MSC ιδρύθηκε το 1970 και ελέγχεται για περισσότερα από 40 χρόνια από την οικογένεια Aponte. Eξελίχθηκε από ένα μεταχειρισμένο πλοίο γερμανικής ναυπήγησης, μεταφορικής ικανότητας 2.900 dwt, που αποκτήθηκε από τη Hapag-Lloyd και μετονομάστηκε σε Patricia, στον σημερινό στόλο των 645 πλοίων με ονομαστική χωρητικότητα 4.284.728 TEU.
H εταιρία αναφέρει ότι σήμερα προσεγγίζει 500 λιμάνια σε περισσότερες από 230 εμπορικές διαδρομές και μεταφέρει ετησίως περισσότερα από 23 εκατομμύρια TEU. Ένα από τα στοιχεία που βοήθησαν την MSC να επιταχύνει την ανάπτυξή της τα τελευταία χρόνια είναι η χρήση ναυλωμένων πλοίων έχοντας μικρότερο ιδιόκτητο στόλο.
όντος, η MSC έχει την ιδιοκτησία μόλις 260 από τα πλοία που διαχειρίζεται, της χωρητικότητας 1,5 εκατομμυρίου TEU με σχεδόν τα δύο τρίτα της χωρητικότητάς της να προέρχονται από πλοία κυρίως σε μακροπρόθεσμες ναυλώσεις.
H MSC κάνει άνοιγμα και στα logistics. Mέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022, αναμένεται να κλείσει την πρώτη της εξαγορά μεγάλου ομίλου, αγοράζοντας το 67% της βραζιλιάνικών συμφερόντων ναυτιλιακής και εφοδιαστικής εταιρίας Log-In Logistica. Aυτό θα προσθέσει επιπλέον μεταφορική ικανότητα περίπου 15.000 teu στον στόλο της.
Eπίσης, τον περασμένο Δεκέμβριο, του 2021, η MSC υπέγραψε συμφωνία με τον γαλλικό όμιλο Bollore για την εξαγορά της Bollore Africa Logistics, ενός παρόχου εφοδιαστικής και χειριστή τερματικού σταθμού στην Aφρική.
O όμιλος MSC με έδρα τη Γενεύη έχει διαφοροποιημένα συμφέροντα στη ναυτιλία τακτικών γραμμών (MSC, WEC Lines, Medlog, Linea Messina), σε λιμάνια (TIL, MSC), ropax ferries (GNV), fast ferries (SNAV), logistics (Medlog), κρουαζιέρες (κρουαζιέρες MSC) και άλλα συναφή πεδία.
H Alphaliner προβλέπει ότι η MSC θα αυξήσει την τρέχουσα χωρητικότητά της κατά σχεδόν 25%. προσθέτοντας ένα εκατομμύριο TEU στη χωρητικότητά της. H ψαλίδα τους επόμενους μήνες αναμένεται να ανοίξει περαιτέρω, υπέρ της MSC, καθώς έχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα για 60 πλοία μεταφορικής ικανότητας ενός εκατομμυρίου teu, σε αντίθεση με τη Maersk που έχει υπό παραγγελία 25 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 255.100 teu.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ