Nέα «αιμορραγία» πωλήσεων 8,4% στα Carrefour, κάμψη εσόδων για ΦΑΜΑΡ
Το «καλάθι» του ομίλου Μαρινόπουλου είναι γεμάτο «τρύπες». Όχι μόνο εκείνο της ναυαρχίδας του, των Carrefour Μαρινόπουλος, τα οποία «βουλιάζουν» όλο και περισσότερο στην ύφεση της ελληνικής οικονομίας, αλλά και των άλλων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων της οικογένειας που εκτείνονται από την ένδυση, τα οπτικά και τα καλλυντικά μέχρι τα φάρμακα και την αγορά του καφέ.
Ο «κλοιός» της οικονομικής κρίσης σφίγγει όλο και περισσότερο και όπως λένε παράγοντες της αγοράς «έφτασε η ώρα των αποφάσεων» ακόμη και για έναν από τους μεγαλύτερους παίκτες του ελληνικού επιχειρείν. Πίσω από τις κλειστές πόρτες των γραφείων της οικογένειας στον Άλιμο, οι συσκέψεις των τεσσάρων ξάδελφων, Πάνου, Λεωνίδα, Στέφανου και Πάνου Μαρινόπουλου, οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι με την διοίκηση του ομίλου, έχοντας αναλάβει ο καθείς και από έναν κλάδο, είναι διαρκείς. Η καθημερινή τους «ατζέντα» είναι «καυτή». Από την αγωνία για τα σούπερ μάρκετ Carrefour σχετικά με το πώς θα καταφέρουν να επανέλθουν σε τροχιά κερδοφορίας και ανάκαμψης και για το μέλλον της παρουσίας των Γάλλων συνεταίρων τους στην ελληνική αγορά μέχρι την αναδιάρθρωση του δικτύου καταστημάτων των Starbucks και των Marks&Spencer, το στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης των GrandOttica και SEPHORA και τις επόμενες κινήσεις της κερδοφόρου μεν, αλλά όχι αλώβητης φαρμακοβιομηχανίας τους, ΦΑΜΑΡ.
Το μεγαλύτερο «αγκάθι» βέβαια αυτή την στιγμή αφορά στην Carrefour Μαρινόπουλος, η οποία μπορεί να παραμένει ο leader στον κλάδο του λιανεμπορίου με μερίδιο αγοράς 28%, όμως, η συνεχής αιμορραγία στις πωλήσεις, οι οποίες και στο τρίτο τρίμηνο υποχώρησαν περαιτέρω στα 610 εκατ. ευρώ (-8,4% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2010) και η μείωση του τζίρου σε επίπεδο εννεαμήνου κατά 7,3% επιβάλλουν δραστικά μέτρα σε διοικητικό και εμπορικό επίπεδο. Πληροφορίες κάνουν λόγο ακόμη και για εντολή των Γάλλων, αν η πίεση στα μεγέθη συνεχιστεί να προχωρήσουν σε κλείσιμο καταστημάτων με μεγάλο παθητικό.
Ο νέος CEO, Jerome Loubere έχει αναλάβει δύσκολη αποστολή, στόχος της οποίας είναι αφενός η αποκατάσταση της ελκτικής δύναμης των καταναλωτών μέσω επιθετικής εμπορικής πολιτικής, αφετέρου περικοπές του λειτουργικού κόστους, ακόμη και με «ψαλίδισμα» θέσεων εργασίας πέραν των 218 που έκανε πέρυσι ο όμιλος, κάτι που ο Π. Μαρινόπουλος θέλει να αποφύγει πάση θυσία, αλλά και η διευθέτηση των εκκρεμοτήτων με τους προμηθευτές. Κάθε σχέδιο περαιτέρω επέκτασης της αλυσίδας στην Ελλάδα έχει «παγώσει» πλην της μετατροπής των Dia σε Carrefour Express, μια διαδικασία που έχει ήδη καθυστερήσει και στοιχίσει ακριβά, ενώ και τα πλάνα για την δημιουργία 23 υπερμάρκετ Planet υπέστησαν haircut και προβλέπεται η δημιουργία μόλις 10 με άγνωστο χρόνο υλοποίησης.
«Λαβωμένη» η Φαμάρ
Μπορεί ο φαρμακευτικός βραχίονας του ομίλου Μαρινόπουλος, η ΦΑΜΑΡ να αποτελεί την έκτη από άποψη τζίρου φαρμακοβιομηχανία, με τις πωλήσεις το 2010 να φτάνουν τα 350 εκατ. ευρώ χάρη κυρίως στον εξαγωγικό της προσανατολισμό, όμως δεν έχει βγει αλώβητη από την κρίση εξαιτίας της πτώσης στην ελληνική αγορά φαρμάκου και των χρεών των νοσοκομείων προς τις φαρμακευτικές εταιρίες.
Ο όγκος και οι σχετικές παραγγελίες εκ μέρους εταιριών που καλύπτουν την χώρα μας, έχουν μειωθεί και αυτό επηρέασε και τα έσοδα της ελληνικής εταιρίας, τα οποία τον περασμένο χρόνο περιορίστηκαν σε 115,66 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 3,9% σε ποσοστό και κατά 4,75 εκατ. ευρώ σε αξία.
Η εταιρία που διαθέτει 12 εργοστάσια παραγωγής φαρμάκων σε Ελλάδα και εξωτερικό, που έχει πετύχει σημαντικές συμφωνίες, όπως με την J&J στη Ν. Ορλεάνη και η οποία πριν από μερικούς μήνες συζητούσε την εξαγορά ισπανικής φαρμακευτικής που ανήκει στην Sanofi-Aventis έναντι 70 εκατ. ευρώ, προχώρησε μάλιστα και σε περικοπές του αριθμού προσωπικού της, με αποτέλεσμα από 1.511 άτομα να παραμείνουν 1.288 άτομα στην εταιρία, ενδεικτικό ότι ο Στέφανος και ο Πάνος Μαρινόπουλος δεν απέφυγαν την πολιτική «συμμαζέματος» στα οικονομικά της. Η εγχώρια πτώση τους οδηγεί επίσης στην ανάπτυξη ενός στρατηγικού πλάνου που δίνει μεγαλύτερη έμφαση στις νέες επενδύσεις εκτός συνόρων για να εξισορροπηθούν οι απώλειες στην Ελλάδα.
Τα Sephora
«Πληγές» μετρά η οικογένεια Μαρινόπουλου και από την δραστηριότητα εκπροσώπησης στην ελληνική αγορά του αμερικανικού brand καλλυντικών Sephora, των οποίων οι πωλήσεις μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης πριν από μια διετία έχουν πάρει την κατιούσα και παρασύρουν και τα Βαλκάνια. Η μείωση των πωλήσεων εκτιμάται τους προηγούμενους μήνες στο 10% με αποτέλεσμα να μην αποκλείεται και περαιτέρω αναδιάρθρωση του δικτύου της αλυσίδας στο μέλλον. Η προσπάθεια των ιδιοκτητών να αντεπεξέλθουν «κολλά» στην οικονομική δυσπραγία, στις συχνές διοικητικές ανατροπές των προηγούμενων χρόνων, αλλά και σε ορισμένα κρούσματα αρνητικού κλίματος μεταξύ των δικαιοπαρόχων του δικτύου της.
ΤΑ ΛΟΥΚΕΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΦΕΙΔΩΛΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
Αναδιάρθρωση για Starbucks και M&S
Στην αγορά του καφέ η οικογένεια Μαρινόπουλου εισήλθε πριν από εννέα χρόνια, αλλά πλέον η κάμψη της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών και η αύξηση του ανταγωνισμού, έχουν επηρεάσει τα μεγέθη της αλυσίδας Starbucks.
Η διοίκηση έχει αποφασίσει την αναδιάρθρωση του δικτύου της και τη μετεγκατάσταση ορισμένων καταστημάτων της σε ακίνητα με χαμηλότερα ενοίκια, ενώ ήδη έχει προχωρήσει στην διακοπή λειτουργίας δύο καταστημάτων σε Δάφνη και στο Cosmopolis που δεν απέδιδαν τα αναμενόμενα.
Μέσα στο δυσμενές περιβάλλον έχουν κατορθώσει να διατηρήσουν την επισκεψιμότητα σε σταθερά επίπεδα, αν και ο κύκλος εργασιών σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, είχε υποχωρήσει στα 37,2 εκ. ευρώ.
Στάση αναμονής για την χώρα μας τηρεί η βρετανική εταιρία ένδυσης Marks&Spencer, η οποία στην Ελλάδα εκπροσωπείται από τον όμιλο Μαρινόπουλου και ελέγχει 30 καταστήματα. Το επενδυτικό της πλάνο υλοποιείται με το σταγονόμετρο. Την περασμένη χρονιά προχώρησε στο άνοιγμα τεσσάρων νέων καταστημάτων, σε Ελλάδα, Κροατία, Βουλγαρία, Ρουμανία, ενώ έκλεισε και δύο μη αποδοτικά σημεία, μεταξύ των οποίων το outlet της Αργυρούπολης. Το τέλος Δεκεμβρίου βρήκε την αλυσίδα με κάμψη πωλήσεων 4%, ενώ ο τζίρος της πέρυσι κυμάνθηκε στα 84,9 εκ. ευρώ.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ