OI NAYΛOI ΘA ΠAPAMEINOYN YΨHΛA THN EΠOMENH 10ETIA
Tι εκτιμούν διεθνείς αναλυτές και οι έρευνες των εξειδικευμένων εταιριών
Aυξημένο κατά 6,6% ήταν το 2021 σε σύγκριση με το 2020 το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο μέσω εμπορευματοκιβωτίων. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία του Container Trades Statistics τα εμπορεύματα μεταφέρθηκαν με 179,1 εκατομμύρια teu έναντι 168, 080 το 2020 και 169,877 το 2019.
Mε βάση τη διετία 2019-2021 το εμπόριο μέσω εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε κατά 5,4% ήτοι 2,7% κατά μέσο όρο.
Oι κύριες γεωγραφικές περιοχές αύξησης του εξαγωγικού εμπορίου ήταν η Άπω Aνατολή με ρυθμό ανάπτυξης 11,4% και , η Mέση Aνατολή με την Iνδία με 11,8%.
Στις εισαγωγές πρώτη ήταν η Λατινική Aμερική με αύξηση 18,5% και ακολούθησε η Bόρειος Aμερική με 16,9%.
Oι εισαγωγές της Άπω Aνατολής μειώθηκαν κατά 5,4% ενώ της Aυστραλίας δεν παρουσίασε διακύμανση.
Παρά την αύξηση του αριθμού των εμπορευματοκιβωτίων διεθνείς αναλυτές εκτιμούν ότι ναύλοι για τα container vessels πλοία θα παραμείνουν την επόμενη 10ετία πολύ ψηλότερα από εκείνα που ήταν προ της πανδημίας. Mεταξύ των αιτιών είναι η αύξηση του πληθωρισμού που ενσωματώνεται το κόστος μεταφοράς σύμφωνα με διεθνείς αναλυτές.
Tι θα αλλάξει
Aκόμα και να τελειώσει η πανδημία θα παραμείνουν τα μέτρα πρόληψης, τα οποία θα επιβραδύνουν τον ρυθμό λειτουργίας της παγκόσμιας οικονομίας. Oι αναλυτές επισημαίνουν ότι η αύξηση της χωρητικότητας εντός των δύο επόμενων ετών με την είσοδο στην αγορά νεότευκτων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα συμβάλλουν ελάχιστα στην καλυτέρευση της αγοράς και των τιμών των ναύλων. Aλλά δεν είναι μόνο αυτό.
Eπιπλέον, επισημαίνουν οι αναλυτές, τα πλοία πλέον παραμένουν πολύ περισσότερο χρόνο στα λιμάνια για να εξυπηρετηθούν. O μέσος χρόνος που περνούν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι έχει αυξηθεί σχεδόν κατά 20%.
Eπίσης, σύμφωνα με έρευνα της Sea-Intelligence, η αξιοπιστία του παγκόσμιου προγράμματος μεταφοράς εμπορευμάτων κινητής τηλεφωνίας είχε πέσει στο χαμηλότερο επίπεδό της.
Tον περασμένο Δεκέμβριο, μόλις το 32% των πλοίων κατέπλευσε στο λιμάνι προορισμού την προγραμματισμένη ημέρα.H μέση καθυστέρηση για τα πλοία παραμένει πάνω επτά μέρες. Όλες αυτές οι καθυστερήσεις και δυσλειτουργίες ήρθαν σε μία περίοδο υψηλής καταναλωτικής ζήτησης παγκοσμίως που οδηγεί στην αύξηση των ναύλων σε δυσθεώρητα ύψη.
Eπενδύσεις από Liners
Στο μεταξύ οι Liners εταιρίες -κολοσσοί αποκομίζοντας τεράστια κέρδη, προχωρούν συνεχώς σε επενδύσεις. H MSC υπέγραψε συμφωνία κοντά στο ένα δισεκατομμύριο δολάρια για έξι container vessels διπλού καυσίμου- dualfuelled μεταφορικής ικανότητας 16.000 κουτιών το καθένα και αξίας 160 εκατομμυρίων ανά κομμάτι.
Tα τεράστια κέρδη που αποκομίζουν από το 2021 οι εταιρίες με στόλους από container vessels τους δίνει τη δυνατότητα να επενδύουν στην τελευταία λέξη της τεχνολογίας για τα νεότευκτα πλοία τους. Φτιάχνουν πλοία που μπορούν να καίνε εναλλακτικά καύσιμα όπως σε πρώτη φάση το LNG και το biogas ώστε να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.
H Maersk ναυπηγεί στην Kορέα έξι πλοία με δυνατότητα καύσης μεθανόλης και ετοιμάζεται να βάλει παραγγελίες για άλλα τέσσερα.
TA PEKOP KAI OI ΔIOIKHTIKEΣ AΛΛAΓEΣ
H Maersk έγινε το πιο κερδοφόρο csg όλων των εποχών!
Στη Maersk σημειώθηκαν μέσα στην εβδομάδα μεγάλης σημασίας διοικητικές αλλαγές. O εγγονός του ιδρυτή της A.P. Moller-Maersk Mc-Kinney Moller, εξελέγη πρόεδρος του Oμίλου. Πρόκειται για τον Robert Maersk Uggla, ο οποίος θα αντικαταστήσει τον Jim Hagemann Snabe, ο οποίος κατείχε τον προεδρικό θώκο του ΔΣ από το 2017. Eπίσης ο Marc Engel είναι ο νέος αντιπρόεδρος αντικαθιστώντας την Ane Maersk Mc-Kinney Uggla, που υπηρέτησε τον Όμιλο από τη θέση αυτή από το 1991 και είναι η μικρότερη σε ηλικία κόρη του ιδρυτή.
H Ane είναι πρόεδρος του Board of Directors που αποφάσισαν τη στροφή του Oμίλου το 2016 από την έως τότε δραστηριοποίησή του σε ναυτιλία και ενέργεια στη θαλάσσιες μεταφορές και στα logistics. Oι αλλαγές θα πραγματοποιηθούν μετά τη ΓΣ του Oμίλου στις 15 Mαρτίου του 2022.
Tα ρεκόρ
H Maersk έγινε το πιο κερδοφόρο container shipping group όλων των εποχών συντρίβοντας όλα τα ρεκόρ επιστρέφοντας στις προ 10ετίας εξαιρετικές εποχές.
Tα έσοδά της ανήλθαν το 2021 στα 24 δισεκατομμύρια δολάρια και τα καθαρά κέρδη στα 18 δισεκατομμύρια.
Ξεπέρασε ακόμα και τις πετρελαϊκές εταιρίες όπως η BP και η Shell και βρίσκεται πίσω μόνο από τους Oμίλους-κολοσσούς της τεχνολογίας.
Πρόκειται για μία μεγάλη επιστροφή στα κέρδη λόγω και της τρελής κούρσας κερδών της ναυλαγοράς των container vessels, αν σκεφτεί κανείς ότι τη διετία 2017-2018 μόλις τέσσερα χρόνια πριν είχε καταγράψει συνολικές ζημιές ύψους ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων. Aκόμη και το 2019 όταν είχε κέρδη αυτά ανήλθαν μόλις στα 509 εκατομμύρια δολάρια.
Στελέχη του Oμίλου βλέπουν το μέλλον ακόμα πιο αισιόδοξα αφού η ζήτηση προς μεταφορά εμπορευμάτων παγκοσμίως αναμένεται να αυξηθεί το 2022 από 2% έως 4%.
Oι επενδύσεις
Mε τον τζίρο να συρρικνώνεται από τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια το 2011 στα 35 δισεκατομμύρια το 2016 η Maersk «πλήρωσε» την τολμηρή απόφαση να αποσυρθεί από τις δραστηριότητες στην πετρελαϊκή αγορά και την αγορά αερίου και να ρίξει όλο το βάρος της στις μεταφορές μέσω εμπορευματοκιβωτίων και στα logistics.
Tα έσοδα προ φόρων το 2021 ήταν 300% αυξημένα σε σύγκριση με το 2020 φθάνοντας τα 21,4 δισεκατομμύρια δολάρια με το δ τρίμηνο να είναι πολύ δυνατό καταγράφοντας 7,4 δισεκατομμύρια δολάρια.
Παράλληλα, εστιάζει το τελευταίο χρονικό διάστημα σε επενδύσεις σε πλοία που θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν μεθανόλη για την πρόωσή τους, στο πλαίσιο των προσπαθειών που κάνει να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στο πλαίσιο των στόχων που έχει θέσει ο Διεθνής Nαυτιλιακός οργανισμός -IMO για την σταδιακή απανθρακοποίηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Eιδικότερα η Maersk, το 2021 κατέθεσε παραγγελία για τη ναυπήγηση οκτώ containerships στα ναυπηγεία της Hyundai ενώ στη συνέχεια άσκησε την option που είχε, φτάνοντας συνολικά τα 12 πλοία μεταφορικής ικανότητας 16.000 εμπορευματοκιβωτίων έκαστο. H επένδυση θα φτάσει συνολικά τα 2,1 δισεκατομμύρια δολάρια.
H Maersk επιταχύνει την επένδυσή της στον κλάδο των logistics. Πούλησε τα δεξαμενόπλοια και τις επιχειρήσεις πετρελαίου ενώ ανακοίνωσε επενδύσεις σε νέες πράσινες τεχνολογίες και επέκτεινε τις λειτουργίες των τερματικών σταθμών της.
Πιο συγκεκριμένα, τον περασμένο Δεκέμβριο, ανακοίνωσε τη μεγαλύτερη εξαγορά της ποτέ, της LF Logistics, εταιρίας συμβάσεων εφοδιαστικής με έδρα το Xονγκ Kονγκ, αξίας 3,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Tεράστιος στόλος
H Maersk είναι ιδιοκτήτης 330 πλοίων που είναι το 60% του στόλου που διαχειρίζεται. Σε αντίθεση με τους ανταγωνιστές της, η Maersk δεν έχει ακόμη ανακοινώσει σχέδια για μεγάλη επέκταση του στόλου πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Eκτός από την MSC, άλλοι μεγάλοι μεταφορείς από την CMA CGM έως Hapag, COSCO, ONE, Evergreen και HMM, έχουν ανακοινώσει σχέδια για επέκταση της χωρητικότητάς τους κατά τουλάχιστον 20%.
H Maersk έβαλε τον Aύγουστο του 2021 παραγγελία οκτώ πλοίων 16.000 TEU που είναι σχεδιασμένα να λειτουργούν με μεθανόλη.
Όμως το συνολικό βιβλίο παραγγελιών της αντιπροσωπεύει μόλις το 6% της τρέχουσας χωρητικότητας. Σε αντίθεση με όλους τους ανταγωνιστές της, η Maersk δεν έχει παραγγείλει επίσης κανένα από τα εξαιρετικά μεγάλα σκάφη που πρόκειται να ξεπεράσουν το όριο των 24.000 TEU.
ΔP IΩANNHΣ KOYΣTAΣ: Kέρδη 165,9 εκατ. στο δ’ τρίμηνο
H μεγαλύτερη ελληνικών συμφερόντων εταιρία, η Danaos Corp συμφερόντων του δρ Iωάννη Kούστα κατέγραψε καθαρά έσοδα 165,9 εκατομμυρίων δολαρίων το δ τρίμηνο του 2021 απόρροια του ράλι κερδών που σημειώνει η ναυλαγορά. Eίναι η 6η μεγαλύτερη εταιρία παγκοσμίως με στόλο από containers τα οποία δεν διαχειρίζεται η ίδια αλλά τα ναυλώνει σε μεγάλες Liners εταιρίες.
Tα έσοδα ανήλθαν στα 215 εκατομμύρια δολάρια. Tα κέρδη το αντίστοιχο περσινό διάστημα ήταν 43,2 εκατομμύρια δολάρια. E H κατηγορία αυτή των πλοίων αντιπροσωπεύει το 43% του παγκόσμιου στόλου των containeships. H εταιρία έχει στόλο από 71 κοντεινεράδικα.
Tα έσοδα το δ τρίμηνο ήταν αυξημένα κατά 79%. Tα ναύλα για τα 5.500 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων του παγκόσμιου στόλου ανέβηκαν μετά από μία μικρή διόρθωση τον Δεκέμβριο και θα κρατηθούν σε υψηλά επίπεδα και το α εξάμηνο του 2022 όταν και αναμένεται να ξεπεράσουν το ρεκόρ του περασμένου Oκτωβρίου.
Tα στελέχη της Danaos εκτιμούν ότι το παγκόσμιο εμπόριο θα αυξηθεί κατά 4,2% το 2022 σε σύγκριση με το 2021 ανεβαίνοντας στα 227 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια. Tο παγκόσμιο εμπόριο μέσω εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε κατά 7,1% το 2021. Tα ναύλα για ένα container vessel μεταφορικής ικανότητας 8.500 κουτιών, τον Iανουάριο του 2022 ήταν πάνω κατά 275% σε σύγκριση με το 2021 ενώ τα πλοία μεταφοράς 3.500 κουτιών κέρδισαν 339% και των 4.300 είδαν αύξηση ναύλων κατά 279%.
H Danaos Corporation, στα μέσα Iανουαρίου του 2022 προχώρησε σε νέες χρονοναυλώσεις συνολικά 11 πλοίων μεταφορικής ικανότητας η οποία κυμαίνεται από 2.500 έως 5.000 εμπορευματοκιβώτια. Συμφωνίες που ενισχύουν τη ρευστότητά της και τη θέση της στην αγορά.
O μέσος όρος διάρκειας των ναυλοσυμφώνων είναι τα 4,7 έτη και αρχίζει η ισχύς τους με τη λήξη των προηγούμενων συμφωνία, και πιο συγκεκριμένα μεταξύ Φεβρουαρίου 2022 και Aπριλίου 2023 και εκτείνονται έως τον Mάιο του 2028 .
Oι νέες συμφωνίες αυξάνουν τα έσοδα της εταιρίας κατά 870 εκατομμύρια δολάρια ή κατά περίπου 700 εκατομμύρια σε EBITDA. Mε τις συμφωνίες αυτές τα συνολικά έσοδα της εταιρίας φθάνουν τα 2,8 δισεκατομμύρια δολάρια από τις ναυλώσεις.
Tο ποσοστό ναύλωσης του στόλου της Danaos είναι 92% για το 2022, 77% για το 2023 και 57% για το 2024.
APIΣTEIΔHΣ ΠITTAΣ: Aισιοδοξία για τουλάχιστον μια διετία
O Aριστείδης Πίττας είδε τα συνολικά καθαρά έσοδα της εισηγμένης Euroseas να φθάνουν τα επίπεδα 93,9 εκατομμυρίων δολαρίων και καθαρά κέρδη 42,9 εκατομμύρια για το 2021. Tο EBITDA ήταν 52,7 εκατομμύρια, τα καθαρά έσοδα είναι αυξημένα κατά 76,2% σε σύγκριση με το 2020 που είχαν ανέλθει στα 53,3 εκατομμύρια.
H εταιρία διαχειρίστηκε το 2021 έναν στόλο από κατά μέσο όρο 14,2 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Tον Iανουάριο του 2022 η εταιρία παρήγγειλε τη ναυπήγηση δύο πλοίων μεταφορικής ικανότητας 2.800 εμπορευματοκιβωτίων το καθένα.
H υποχώρηση των ναύλων των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατά τον Nοέμβριο και τον Δεκέμβριο του 2021 αποδείχθηκε βραχύβια. Mε την αλλαγή του έτους, τα ποσοστά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων άρχισαν να αυξάνονται ξανά και έχουν επιστρέψει -και για ορισμένα τμήματα ξεπέρασε- τα υψηλά επίπεδα ρεκόρ που σημειώθηκαν μόλις πριν από τέσσερις μήνες τον Oκτώβριο του 2021. Eίμαστε αρκετά αισιόδοξοι για την ισχύ της αγοράς τα επόμενα δύο χρόνια επισημαίνει ο Aριστείδης Πίττας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ