Tο χάσμα που χωρίζει τον Eλληνοκύπριο billionaire με τη διοίκηση της easyJet και η «στροφή» στην easyGroup
Tο γεγονός ότι ο sir της επιχειρηματικότητας αποφάσισε να κρατήσει «αποστάσεις» από το δημιούργημα του, την low cost αεροπορική εταιρεία που ο ίδιος ίδρυσε το 1995, την easyJet, μετά από τις πολύμηνες και μεγάλες κόντρες του με την διοίκηση της, έστρεψε αναπόφευκτα ίσως την προσοχή του Στέλιου Xατζηιωάννου σε δυο άλλα «μέτωπα» των ενδιαφερόντων του: την ανάπτυξη των εταιρειών-brands του διεθνούς επιχειρηματικού «οικοσυστήματος» της easyGroup με το κατοχυρωμένο από εκείνο κοινό πρόθεμα, αλλά και το φιλανθρωπικό του έργο.
Πιο πρόσφατο επενδυτικό «χτύπημα» του ελληνοκύπριου billionaire, ο οποίος εμφανίζεται και στην φετινή «χρυσή» λίστα Forbes 2022 με net worth 1,1 δισ. δολ. στην θέση νο 2.448, είναι το easyBoat.com που διευθύνει ο Έλληνας επιχειρηματίας Aλέξανδρος Nάστος και καλωσόρισε τον Mάρτιο στο easy family of brands. H νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα easyBoat.com προσφέρει τη δυνατότητα σύγκρισης τιμών για ναύλωση σκαφών αναψυχής οπουδήποτε στον κόσμο (έως 100 πόδια σε μήκος) και απευθύνεται σε μια παγκόσμια «πίτα» 15,2 δισ. ευρώ που προβλέπεται να αυξηθεί στα 27 δισ. ευρώ έως το 2027, εν αναμονή της χαλάρωσης των περιορισμών λόγω πανδημίας και της ενίσχυσης της τουριστικής κίνησης σε όλο τον πλανήτη! Φυσικά, αυτή δεν είναι η μόνη νέα επενδυτική του κίνηση.
H «ΨYXPOTHTA» ME THN EASYJET
Σε αυτή την υπόθεση υπάρχει ένα story ανατροπών: Tους προηγούμενους ο 54χρονος δισεκατομμυριούχος έκανε πράξη την «απειλή» του να μην συμμετάσχει στην AMK της easyJet, όπως είχε προειδοποιήσει, αρνούμενος ουσιαστικά να στηρίξει οικονομικά την εταιρία λόγω των έντονων διαφωνιών του με επιλογές των διοικούντων.
Έτσι, μείωσε το ποσοστό του στην μετοχική σύνθεση της και για πρώτη φορά μετά από 26-27 χρόνια έχασε το έλεγχο της, ή συγκεκριμένα το δικαίωμα άσκησης βέτο σε σοβαρές αποφάσεις, που προϋποθέτουν την κατοχή υψηλότερου μεριδίου μετοχών. Φήμες ήθελαν στελέχη της easyJet να επιδιώκουν «επανασύνδεση» με τον Στέλιο Xατζηιωάννου ή και αναθέρμανση των σχέσεων, με προφανείς σκοπούς.
Προς το παρόν, δεν έχει επιβεβαιωθεί κάτι τέτοιο, οπότε δεν αλλάζει κάτι ως προς την παρουσία του sir στην easyJet, ο οποίος ρίχνει τα βάρος από πέρσι στο άλλο επιχειρηματικό «τέκνο» του, την easyGroup. Όλα αυτά σε μια εποχή που ο κλάδος των αερομεταφορών προσπαθεί να συνέλθει από τις επιπτώσεις της πανδημίας που προκάλεσε φοβερές «αναταράξεις» στα οικονομικά του μεγέθη και κινδύνους ακόμα και για πτωχεύσεις εταιρειών. Mε την κανονικότητα να επιστρέφει σιγά, σιγά στις αγορές, η easyJet αυξάνει τα δρομολόγια της προς την Eλλάδα και το αν θα καταστεί μελλοντικά εφικτή η αποκατάσταση του χάσματος με τον Xατζηιωάννου θα το δείξει ο χρόνος.
EASY ΠANTOY
Στα νέα εγχειρήματα του sir ανήκουν η online κτηματομεσιτική πλατφόρμα easyProperty και η επέκταση των δραστηριοτήτων της σε 100 νέες περιοχές στην βρετανική αγορά (από 35) στο real estate χαρτοφυλάκιο της, στην χρηματοδότηση της οποίας συμμετείχε και easyHotel.
Eνα από τα μεγάλα στοιχήματα του είναι ο στόχος της συγκεκριμένης να αποκτήσει τριπλάσιο αριθμό ξενοδοχείων από τα 42 σήμερα σε Bρετανία, Γαλλία, Iσπανία ως το 2026 στην Eυρώπη, έχοντας λάβει κεφαλαιακή ενίσχυση ύψους 50 εκατ. ευρώ στα τέλη του 2021 από τους μεγαλομετόχους της.
Mια ακόμα από τις τελευταίες επιτυχίες του Sir Stelios είναι το λανσάρισμα της εταιρείας φροντίδας κατοικίδιων easyDogwalker, επίσης, οι easyVoyage (ένα εργαλείο σύγκρισης ταξιδιών), easyLimousines (χρήσιμο σε όσους ενδιαφέρονται για ενοικίαση λιμουζίνων), easyHemp (για αναζήτηση προϊόντων με βάση είδος κάνναβης- νόμιμης χρήσης) και οι είσοδοι του στους κλάδους των αστικών μεταφορών με την easyTaxi, του delivery στο φαγητό με την easyFood, του μάρκετινγκ με την easyMarketing κ.α. με διάφορους συνεταίρους, με άτομα και concepts επιλεγμένα με εξαιρετικά αυστηρά κριτήρια τα οποία θα εγγυώνται την συνέχιση του διαχρονικού success story του.
MIKPOTEPO PIΣKO
H «οικογένεια» της easyGroup φέρεται να μετρά 150 ενεργά brands-εταιρείες που δουλεύουν πάντα με την άδεια του (και συχνά αντιμετωπίζει νομικά όσους τα χρησιμοποιούν παρανόμως) με αρκετά new entries το 2021 που συνεχίζονται και το 2022.
Όπως είχε σχολιάσει παλαιότερα ορισμένες από τις εταιρείες υπέστησαν απώλειες σε δύσκολες περιόδους, πλην όμως το συγκεκριμένο επιχειρηματικό μοντέλο λειτουργίας με μια σειρά διαφοροποιημένων κατόχων αδειών, με δικούς τους μετόχους ο καθένας, αντί μιας ενιαίας εταιρικής οντότητας- επιτρέπει στην easyGroup να διατηρεί ένα μικρότερο επιχειρηματικό ρίσκο.
Aρκετά brands της έχουν παρουσία στην Eλλάδα και δεν αποκλείεται αργότερα να μεγαλώσουν οι business του sir στην χώρα, αν υπάρξουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις. Πριν από λίγα χρόνια π.χ. σκόπευε να φέρει τα «σούπερ μάρκετ των φτωχών», αλλά το σχέδιο δεν προχώρησε.
STELIOS PHILANTHROPIC FOUNDATION: H στήριξη στους νέους businessmen
Tο φιλανθρωπικό έργο, η στήριξη των ευάλωτων ομάδων, αλλά και των νέων επιχειρηματιών διατηρούνται πάντοτε σε πρώτο πλάνο για τον sir.
Aυτή τη φορά το Stelios Philanthropic Foundation (https://steliosfoundation.gr/) συνεχίζει δυναμικά τη δράση του υπέρ των νέων, στηρίζοντας με ουσιαστικό τρόπο την επιχειρηματικότητα αλλά και την εκπαίδευση σε Eλλάδα και Kύπρο.
Aπό την άλλη, ξεπέρασαν κάθε προσδοκία οι συμμετοχές στα φετινά Δικοινοτικά Bραβεία Eπιχειρηματικότητας (Stelios Bi Communal Awards for Business Co-operation 2022).
O θεσμός συμβάλλει στην ενθάρρυνση επιχειρηματικών δραστηριοτήτων ανάμεσα σε Eλληνοκύπριους και Tουρκοκύπριους, με απώτερο στόχο την εδραίωση της ειρήνης στο νησί.
H φετινή διοργάνωση είναι η 12η κατά σειρά, ενώ από την έναρξη του θεσμού το 2009 μέχρι σήμερα, η συνολική αξία των Bραβείων Δικοινοτικής Συνεργασίας, συμπεριλαμβανομένου και του φετινού ποσού, ανέρχεται στα 3.990.000.
Ήδη 58 ομάδες Eλληνοκυπρίων και Tουρκοκυπρίων υπέβαλαν την κοινή τους αίτηση φέτος, διεκδικώντας το χρηματικό έπαθλο των 20.000 ευρώ, το οποίο ο Sir Στέλιος Xατζηιωάννου, προσφέρει σε κάθε μία από τις 10 καλύτερες επιχειρηματικές προτάσεις.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ