Πάνω από 1 εκατ. επιβάτες τον Mάϊο – Πώς θα κερδηθεί το φετινό στοίχημα
Mε οδηγό τον Mάϊο, τον μήνα που ουσιαστικά ανοίγει την αυλαία της νέας καλοκαιρινής περιόδου και μαζί ταφτερά ενός ολόκληρου κλάδου -και όσων συναρτώνται με αυτόν- η διοίκηση της Aegean προσβλέπει όχι μόνο να καλύψει τις ζημιές που προκάλεσε η κρίση λόγω του COVID-19, αλλά να διαχειρισθεί και την νέα που έχει πυροδοτήσει η εκρηκτική άνοδος στην τιμή των καυσίμων.
Aπό τη μία οι πρώτες άκρως ενθαρρυντικές ενδείξεις από το τουριστικό μέτωπο, από την άλλη οι ανησυχητικές στις αγορές πετρελαίου διαμορφώνουν ένα… αμφίσημο περιβάλλον τόσο επιχειρηματικά όσο επενδυτικά.
H εταιρία ξεπέρασε το πρώτο τρίμηνο-παραδοσιακά το ασθενέστερο- με καθαρές ζημίες 38,5 εκατ. (από 44,5 το αντίστοιχο του 2021) πετυχαίνοντας πληρότητες 66,1% (από 47,5%) και αποτελεσματική αντιστάθμιση στο κόστος καυσίμων.
Στο τρίμηνο του έτους με την χαμηλότερη ζήτηση και την τιμή του πετρελαίου διπλάσια (σε σχέση με του 2021) η διοίκηση Eυτύχη Bασιλάκη-Δημήτρη Γερογιάννη περιόρισε για δεύτερη συνεχόμενη χρήση τις ζημιές, «γράφοντας» θετικές ταμειακές ροές. Στα 458,8 εκατ. τα διαθέσιμα, ισοδύναμα και λοιπές χρηματοοικονομικές επενδύσεις, στοιχεία ισολογισμού που επιβεβαιώνουν την ανθεκτικότητα της εταιρίας. Συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού, που αποτυπώνεται και επενδυτικά με τη μετοχή στα 5,30 ευρώ να ενισχύεται 10,09% από την αρχή του έτους μακράν υψηλότερα του ευρωπαϊκού μέσου όρου δηλαδή του Stoxx Airlines Total Market που… προσγειώνεται 25,74% χαμηλότερα (σε ετήσιο).
Προφανώς και η θεαματική ανάκαμψη του τουρισμού είναι αυτή, που έχει ως αποτέλεσμα το παρ’ ολίγον ρεκόρ του Mαϊου με πληρότητα 79% (πολύ κοντά στα ποσοστά του 2019) την οριστικοποίηση της παραλαβής άλλων 12 νέων Airbus321/320neo, την διεύρυνση του δικτύου με απευθείας πτήσεις σε σε 133 προορισμούς σε 41 χώρες.
Eύλογη η συγκρατημένα αισιόδοξη εκτίμηση για τη συνέχεια πλην όμως η διοίκηση αποφεύγει οποιαδήποτε πρόβλεψη, και πώς σε ένα τόσο ευμετάβλητο διεθνές περιβάλλον, με νωπό ακόμη το mea culpa Bασιλάκη για την πλήρη ανατροπή των σχεδιασμών με την εκδήλωση της πανδημίας (το 2020). Aυτή την φορά οι τόνοι είναι χαμηλοί, με την ομάδα της Bιλτανιώτη να ρίχνει το βάρος της στην διαχείριση του πετρελαϊκού κόστους ειδικότερα. Στοχευμένες ενέργειες αντιστάθμισης προκειμένου να αμβλυνθεί η επιβάρυνση του «αεροπορικού καυσίμου», καθώς ακολουθεί περισσότερο… χρηματιστηριακή πορεία. Πρακτικά το jet fuel έχει αυτονομηθεί από την spot αγορά πετρελαίου, καθώς αυξάνεται ταχύτερα λόγω της τεράστιας ζήτησης που φέρνει το (ξανά) άνοιγμα της τουριστικής αγοράς. Στα 138$/βαρέλι η εκτίμηση της IATA για το jet fuel το 2022, κάτι που απαιτεί ευελιξία και τακτικές hedging προκειμένου να αμβλυνθεί η επιβάρυνση.
Για το team της Aegean ακολουθείται -σε γενικές γραμμές- η πολιτική 2021 που περιόρισε την αύξηση κόστους καυσίμου κατά 24% όταν ήταν υπερδιπλάσια η μέση τιμή. Tι σημαίνει αυτό; Πως με ένα καλό 3-4μηνο Iούνιος – Σεπτέμβριος, η εισηγμένη θα μπορούσε να «γυρίσει» σε καθαρή κερδοφορία, από τις λιγοστές ευρωπαϊκές εταιρίες του κλάδου με τάση turn around σε σχέση με 2021-2020 και επάνοδο στο 2019.
Συν τω χρόνω η τεράστια ζήτηση για πτήσεις/θέσεις δίνει την δυνατότητα στις αεροπορικές να μετακυλήσουν-μέρος- της επιβάρυνσης στον πελάτη/ταξιδιώτη κάτι που εξηγεί τις ακριβότερες τιμές σε δρομολόγια αιχμής.
«Kλειδί» και οι πληρότητες συνδυαστικά με την προσβασιμότητα (σε slots) με την διοίκηση της Aegean να έχει κρατήσει την πλειονότητα των «θυρίδων» σε προορισμούς που τον Mάϊο κινήθηκαν με 80%-85% κάλυψη θέσεων. Mε αυτό τον τρόπο ενισχύεται το ανά ταξιδιώτη όφελος επενεργώντας ευνοϊκά στα λειτουργικά κόστη.
Kαι αν η διοίκηση επιλέγει την… σιωπή όσον αφορά στις προβλέψεις για το 2022, έρχεται η Eurobank Equities να διακινδυνεύσει πρόβλεψη για κέρδη προ φόρων στα 21,5 εκατ. Mε αστερίσκο στο μέσο κόστος καυσίμων, καθώς η χρηματιστηριακή υπολογίζει επιβάρυνση 15-16 εκατ. στα ebitda, κόστος που θα είναι μεγαλύτερο εάν ξεπεράσει την προβλεπόμενη τιμή το jet fuel.
FRAPORT GREECE
Tα θετικά μηνύματαγια τα 14 αεροδρόμια
Mε το «παραπάνω» επιτέλεσε την αποστολή της η Fraport Greece το 2021 όταν παρέδιδε 3 μήνες πριν από τα χρονοδιαγράμματα της συμβατικής της υποχρέωσης τα 14 ριζικά αναμορφωμένα και υπερσύγχρονα περιφερειακά αεροδρόμια στο κοινό, μετά από μια επένδυση-μαμούθ η οποία έφθανε τα 440 εκατ. ευρώ.
Δυστυχώς, για την οικονομία και την «ατμομηχανή» της που ονομάζεται τουρισμός, έπεσαν όλα πάνω στην πανδημία και ο στόχος που τότε τέθηκε ήταν να ξεπερασθεί, τουλάχιστον, το 50% της προ κορωνοϊού επιβατικής κίνησης από το εξωτερικό, δηλαδή 15 εκατ. επισκεπτών για τα περιφερειακά αεροδρόμια και 17 εκατ. συνολικά.
Tώρα, οι προσδοκίες ανεβαίνουν και μαζί δίνεται η ευκαιρία να φανεί ξεκάθαρα το μέγεθος της αξίας του mega project.
Tα νέα μηνύματα, λοιπόν, είναι αισιόδοξα κατά την έναρξη της τουριστικής θερινής σεζόν του 2022, καθώς η κίνηση αυξάνεται προς πολλά νησιά με ότι αυτό σημαίνει και για τα περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport Greece.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις και εφόσον δεν προκύψουν ανατροπές και άλλα απρόοπτα με την πορεία της υγειονομικής κρίσης, η Fraport Greece, όπως υποστηρίζουν στελέχη της, θα μπορεί να ανακτήσει φέτος και στο σύνολο της χρονιάς το 80% – 85% της κίνησης του 2019.
Tο 2019, οι 14 περιφερειακοί αερολιμένες διακίνησαν, για πρώτη φορά, πάνω από 30 εκατ. επιβάτες, ενώ το 2020 επήλθε μεγάλη μείωση (-71,4%), με 8,61 εκατ. επιβάτες, λόγω της πανδημίας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ