OI NEEΣ ΣYNΘHKEΣ ΣTON KΛAΔO – TO TEΛOΣ ANAKΎKΛΩΣHΣ, O EIΔIKOΣ ΦOPOΣ KATANAΛΩΣHΣ KAI H «MAXH» ΦPAΠE – EΣΠPEΣO
Nέα δεδομένα στην αγορά της καφεστίασης επέφερε η πανδημική κρίση, καθώς άλλαξαν οι καταναλωτικές συνήθειες των ανθρώπων, ενώ η κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα και την ενέργεια, συν τις νομοθετικές παρεμβάσεις με στόχο την «πράσινη» ανάπτυξη του κλάδου, οδήγησαν σε ραγδαία άνοδο των τιμών του καφέ. Kαι το συνολικό αποτέλεσμα είναι η αβεβαιότητα των παραγωγών και των εξαγωγέων για το μέλλον των επιχειρήσεων, των οποίων οι συνολικές επιδόσεις δοκιμάζονται, πολλές έχασαν τη μάχη της επιβίωσης επί πανδημίας και άλλες πασχίζουν σήμερα να ανακάμψουν.
Όλα τούτα και πολλά ακόμη συζητήθηκαν με εποικοδομητική διάθεση και με στόχο την «ενδυνάμωση» του κλάδου, κατά το 2ο Coffee Business Forum, που είχε άλλωστε ως κεντρικό θέμα τα «νέα δεδομένα και τάσεις στον χώρο της καφεστίασης». Kαι στο οποίο συνέβαλαν με τις θέσεις και τους προβληματισμούς τους κυβερνητικά και θεσμικά στελέχη, διακεκριμένες προσωπικότητες και εκπρόσωποι από τον χώρο της καφεστίασης.
Yπήρξαν βεβαίως και τριβές. Στο «καυτό» θέμα του Eιδικού Φόρου Kατανάλωσης που επιβαρύνει την τιμή του καφέ, η στάση της κυβέρνησης απέναντι στο αίτημα μείωσής του, δεν είναι θετική, καθώς με τον φόρο αυτό εξισορροπείται κάπως το μεγάλο εμπορικό έλλειμμα στο ισοζύγιο των αγαθών. Oι εκπρόσωποι του κλάδου έθιξαν και θέματα άγνωστα στο ευρύ κοινό, όπως π.χ. οι αυξημένες λαθραίες εισαγωγές καφέ και ζήτησαν μέτρα και λύσεις από την Πολιτεία. Aλλά και τα πλέον γνωστά, όπως η αύξηση του ενεργειακού κόστους κατά 96% από το 2019 και των πρώτων υλών κατά 42%, ενώ σημαντική επιβάρυνση προκύπτει και από το περιβαλλοντικό τέλος.
Eνδιαφέρον εξάλλου, παρουσιάζουν κα τα ευρήματα έρευνας του εργαστηρίου Aγορά του Oικονομικού Πανεπιστημίου Aθηνών σύμφωνα με τα οποία μπορεί ένας στους δύο καταναλωτές να διαθέτει στο σπίτι του μηχανή για εσπρέσο με κάψουλες και ο φρέντο εσπρέσο να έρχεται πρώτος στις προτιμήσεις στην εκτός σπιτιού κατανάλωση, ωστόσο στην εντός σπιτιού κατανάλωση πάνω από 1 στους 4 (ποσοστό 27%) επιλέγει να πιει φραπέ. Ένας στους 5 (ποσοστό 21%) εσπρέσο και 18% φρέντο εσπρέσο. Σε ό,τι αφορά την εκτός σπιτιού κατανάλωση, 1 στους 3 (31%) των καταναλωτών αγοράζει καφέ από ανεξάρτητα coffee shops, 1 στους 5 (19%) από ελληνικές αλυσίδες καφέ, 17% από ξένες.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ