Η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) έγινε το τσιτάτο για την αποδοτικότητα των επιχειρήσεων πριν από μερικά χρόνια, αλλά μιανέα έρευνα δείχνει ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν την τεχνολογία εξακολουθούν να πειραματίζονται με αυτήν και μόλις το 12% από αυτές έχουν φτάσει σε ένα επίπεδο ωριμότητας που οδηγεί σε ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Η παγκόσμια έρευνα από την Accenture με τίτλο «The Art of AI Maturity: Advancing from Practice to Performance» λέει ότι ο δείκτης ωριμότητας AI θεωρείται ο βαθμός στον οποίο οι οργανισμοί ξεπερνούν τους ομοτίμους τους σε συνδυασμό θεμελιωδών και διαφοροποιητικών ικανοτήτων που σχετίζονται με την AI.
Η έκθεση αποκαλύπτει στρατηγικές για την επιτυχία της τεχνητής νοημοσύνης μέσω ενός ολιστικού πλαισίου, το οποίο περιλαμβάνει έναν νέο δείκτη για την έκφραση της εταιρικής ωριμότητας τεχνητής νοημοσύνης σε κλίμακα 0-100. Αυτές οι δυνατότητες περιλαμβάνουν την τεχνολογία (δεδομένα, τεχνητή νοημοσύνη,cloud) καθώς και οργανωτική στρατηγική(υπεύθυνη χρήση τεχνητής νοημοσύνης, ταλέντο, πολιτισμικό πλαίσιο κτλ.).
Σε αυτή την κλίμακα αξιολόγησης ξεχωρίζει μια μικρή ομάδα οργανισμών (12%) που αξιοποιούν ήδη την τεχνητή νοημοσύνη ως βάση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Αυτή η ομάδα ονομάζεται AI Achievers και έχει βαθμολογία 64 στην κλίμακα ωριμότητας, η οποία είναι διπλάσια σε σχέση με των άλλων εταιρειών και οδηγεί σε 50% υψηλότερη αύξηση εσόδων.
Η πλειοψηφία των εταιρειών (63%) βρίσκονται σε στάδιο πειραματισμού (ΑΙ Experimenters), το οποίο σημαίνει ότι οριακά αγγίζουν τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης σημειώνοντας βαθμολογία 29. Οι εταιρείες AI Innovators (13%) με βαθμολογία 50 και οι AI Builders (12%) με 44 είναι ελαφρώς πιο προχωρημένες σε επίπεδο ωριμότητας, ωστόσο εξακολουθούν να μην αξιοποιούν την πλήρη δυναμική του ΑΙ.
Ως προς τις κλαδικές διαφοροποιήσεις, οι εταιρείες τεχνολογίας έχουν ήδη υψηλή βαθμολογία ωριμότητας ΑΙ (54), η οποία αναμένεται να αυξηθεί σε 60 το 2024, διατηρώντας την κυρίαρχη θέση τους στην κατάταξη των κλάδων. Αντίθετα, η αυτοκινητοβιομηχανία αναμένεται να εκτιναχθεί από 39 σήμερα σε 57 σε δύο χρόνια, απόρροια των προβλέψεων για σημαντική αύξηση των πωλήσεων αυτο-οδηγούμενων οχημάτων.
Ομοίως, οι εταιρείες λιανικού εμπορίου αναμένεται να κινηθούν από 38 σήμερα σε 54 το 2024. Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλές εταιρείες λιανικού εμπορίου δείχνουν βαθύτερη δέσμευση στον μετασχηματισμό μέσω της τεχνητής νοημοσύνης σε σχέση άλλους κλάδους.
Σε κάθε περίπτωση και ανεξαρτήτως κλάδου, ο αντίκτυπος της τεχνητής νοημοσύνης στις επιχειρήσεις αυξάνεται και επιταχύνεται διαρκώς. Οι μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου που αναφέρθηκαν στην τεχνητή νοημοσύνη στη διάρκεια των earning calls τους το 2021 είχαν 40% μεγαλύτερες πιθανότητες για αύξηση των μετοχών τους, σε σχέση με 23% το 2018.
Τέλος, οι επενδύσεις σε τεχνητή νοημοσύνη αυξάνονται. Το 2021, το 19% των εταιρειών που συμμετείχαν στην έρευνα επένδυσαν >30% των προϋπολογισμών τεχνολογίας σε πρωτοβουλίες τεχνητής νοημοσύνης. Μέχρι το 2024, το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί στο 49%.