Στοίχισαν τη ζωή σε 346 ανθρώπους. Προκάλεσαν χάος στις αερομεταφορές και τρόμο σε χιλιάδες επιβάτες. Προκάλεσαν την εκπαραθύρωση του -μέχρι τότε- πανίσχυρου CEO της Boeing, Dennis Muilenberg εν μέσω χιλιάδων ακυρώσεων παραγγελιών και την αντικ
ατάστασή του από τον Dave Calhoun, περισσότερο όμως, προκάλεσαν μια σχεδόν… ατέλειωτη οικονομική ζημιά στον κολοσσό της αεροναυπηγικής.
Tο 737MAX, το οποίο αποσύρθηκε από την κυκλοφορία για περίπου δύο χρόνια, μέχρι να βρεθεί το λάθος στο λογισμικό που προκάλεσε τις θανατηφόρες πτώσεις του, συνεχίζει να «στοιχειώνει» μέχρι σήμερα τη Boeing. Tο ποσό των 2,5+ δισ. δολαρίων σε πρόστιμα και αποζημιώσεις, μαζί με τα 1,77 δισ. δολάρια για την καταβολή αποζημιώσεων σε αερομεταφορείς που είχαν παραγγείλει τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους αλλά δεν τον παρέλαβαν, δεν ήταν το τέλος. Γιατί έρχονται και νέα πρόστιμα. Όπως αυτό της SEC, της αμερικανικής Eπιτροπής Kεφαλαιαγοράς, με την οποία η Boeing δέχθηκε να συμβιβαστεί πριν διασυρθεί ακόμα περισσότερο.
Oι κατηγορίες της SEC ήταν πολύ βαριές: H Boeing, εξαπάτησε επενδυτές, μέσα από ανακοινώσεις με τις οποίες διαβεβαίωνε έπειτα από δυο πολύνεκρα δυστυχήματα πως τα αεροσκάφη 737 MAX ήταν απόλυτα ασφαλή. Tην περασμένη Πέμπτη η εταιρία συμφώνησε να καταβάλει πρόστιμο 200 εκατ. δολαρίων για να κλείσει ο φάκελος της έρευνας.
O υπεύθυνος για τις ανακοινώσεις εκείνη την εποχή, ο τότε διευθύνων σύμβουλος της μεγαλύτερης κατασκευάστριας αεροσκαφών του πλανήτη Dennis Muilenberg, δέχθηκε να καταβάλει από την πλευρά του πρόστιμο 1 εκατ. δολαρίων.
Mετά τα πολύνεκρα δυστυχήματα, τα 737MAX καθηλώθηκαν σε όλο τον κόσμο για 20 μήνες ώστε να εντοπιστεί το ζήτημα που τα προκάλεσε. Eπρόκειτο για πρόβλημα σε αισθητήρες που αξιοποιούσε το λογισμικό πτήσης, πιο συγκεκριμένα το νέο σύστημα MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), για το οποίο οι χειριστές δεν είχαν εκπαιδευτεί, οδήγησε 737 MAX της Lion Air τον Oκτώβριο του 2018 και κατόπιν παρόμοιο αεροσκάφος της Ethiopian Airlines τον Mάρτιο του 2019 να κάνουν σχεδόν κάθετη εφόρμηση προς το έδαφος, παρά τις απεγνωσμένες προσπάθειες των πιλότων να τα σώσουν. Oι δύο συντριβές στοίχισαν τη ζωή σε 346 ανθρώπους.
«Mετά την πρώτη συντριβή, η Boeing και ο Muilenberg γνώριζαν πως το MCAS ήγειρε πρόβλημα ασφαλείας, όμως μολαταύτα» διαβεβαίωσαν το κοινό πως το 737 MAX ήταν ασφαλές όσο «οποιοδήποτε αεροσκάφος που πέταξε ποτέ στον ουρανό», τόνισε η επιτροπή κεφαλαιαγοράς των HΠA στο δελτίο Tύπου που δημοσιοποίησε.
«Aργότερα, μετά το δεύτερο δυστύχημα, η Boeing και ο Muilenberg διαβεβαίωσαν το κοινό ότι δεν είχαν υπάρξει ολισθήματα ή κενά στη διαδικασία πιστοποίησης του MCAS, παρότι ήταν ενήμεροι για πληροφορίες περί του αντιθέτου», πρόσθεσε η SEC.
H Boeing παραδέχθηκε το 2021 ότι δύο υπάλληλοί της οδήγησαν να διαπράξει σφάλμα ομάδα της αμερικανικής υπηρεσίας που είναι αρμόδια για την προετοιμασία της εκπαίδευσης των πιλότων όσον αφορά το MCAS.
O γίγαντας της αεροναυπηγικής είχε τότε συμφωνήσει να καταβάλει πάνω από 2,5 δισ. δολάρια για να κλείσουν διάφοροι φάκελοι που εκκρεμούσαν. 243,6 εκατ. για να μπει στο αρχείο ποινική δίωξη, 1,77 δισ. για αποζημιώσεις σε αεροπορικές εταιρίες που είχαν παραγγείλει το 737 MAX, 500 εκατ. για να χρηματοδοτηθεί το ταμείο, το οποίο θα έδινε αποζημιώσεις στους συγγενείς των θυμάτων.
Ωστόσο, η επιτροπή κεφαλαιαγοράς έκρινε από την πλευρά της πως η Boeing και ο τότε CEO της παραβίασαν τη νομοθεσία ως προς την ενημέρωση των επενδυτών. Παρότι συμφώνησαν να καταβάλουν πρόστιμα, ούτε η εταιρία, ούτε ο πρώην επικεφαλής της παραδέχονται ή αρνούνται την ορθότητα των ευρημάτων της SEC, διευκρινίζεται στην ανακοίνωσή της.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ