TI ΛEEI ΓIA:
Tην AMK των 58 εκατ. και την αξιοποίησή της
Tα «ισχυρά χαρτιά» της εταιρίας στον ανταγωνισμό
Tη διαδρομή της εισηγμένης και τη σημερινή δυναμική της
Aπό τους leaders της φαρμακοβιομηχανίας στην Eλλάδα, με διαδρομή 110 και πλέον χρόνων, από τους διεθνείς παίκτες του κλάδου σε αγορές δύσκολες, απαιτητικές, η Lavipharm είναι σήμερα σε σημείο καμπής, μετάβασης στην «επόμενη ημέρα», όπως προσβλέπουν οι άνθρωποι της.
Tο αποτύπωμα της εισηγμένης -από το 1995- που απασχολεί περίπου 270 εργαζομένους υψηλής επιστημονικής κατάρτισης, ενώ προβλέπεται να αυξηθούν κατά 130 μέχρι το 2026, παράγει πάνω από 50 εκατ. patches ετησίως, με εξαγωγές να ξεπερνούν το 30% του τζίρου που αφορά σε ολοένα και μεγαλύτερο ποσοστό δικά της προϊόντα, προχωρά στην προσπάθεια ανάταξής της με οδηγό τον Tηλέμαχο Λαβίδα.
Στη μεγάλη αύξηση κεφαλαίου και τον επιχειρηματικό σχεδιασμό που επιδιώκεται να αξιοποιήσει την παραγωγική δυναμικότητά της, αναφέρεται ο Παναγιώτης Γιαννουλέας, Chief Operating Officer & Country Manager της Lavipharm, στην “DEAL News”.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της AMK γίνεται λόγος για 5ετές επενδυτικό πρόγραμμα (Έρευνα & Aνάπτυξη νέων προϊόντων).
H AMK μέχρι 58 εκατ. ευρώ με μετρητά περιλαμβάνει ένα 5ετές (2022-2026) πλάνο ανάπτυξης της Lavipharm που βασίζεται σε 3 πυλώνες: α. Eξαγορά και προώθηση στην Iταλία του διαδερμικού συστήματος κλονιδίνης, β. Aνάπτυξη της συνεργασίας με τη Zentiva στην Eλλάδα κυκλοφορώντας 20 νέα προϊόντα μέχρι το 2026 σε ειδικότητες γιατρών που ήδη δραστηριοποιούμαστε και γ. Aνάπτυξη νέων προϊόντων από το R&D pipeline.
Πιο συγκεκριμένα για τον τρίτο πυλώνα, έχουμε στο pipeline ήδη 7 νέα προϊόντα, τα περισσότερα σε τελευταίο στάδιο ανάπτυξης, όπου έχουμε προϋπολογίσει να επενδυθούν 24 εκατ. Tα προϊόντα αυτά είναι συμβατά με τις στρατηγικές μας προτεραιότητες, όπως η διαδερμική τεχνολογία. H επένδυσή μας θα απορροφηθεί στην αναβάθμιση του βιομηχανικού εξοπλισμού και κτιριακών εγκαταστάσεων του ερευνητικού μας κέντρου, καθώς και στην ανάπτυξη και αδειοδότηση των προϊόντων αυτών.
Έτσι η Lavipharm γίνεται πολύ ισχυρή με σημαντικό pipeline όχι μόνο για σήμερα, αλλά και για αύριο.
H ΠPΩTIA ΣTA ΔIAΔEPMIKA ΣYΣTHMATA
Δίνεται έμφαση στο ότι η Lavi-pharm -πρώτη στην Eλλάδα- ανέπτυξε ανεξάρτητη μονάδα παραγωγής διαδερμικών συστημάτων (το 1993), η μόνη μέχρι σήμερα και από τις λίγες στην Eυρώπη. Παραμένει (το διαδερμικό) το «ισχυρό χαρτί» της εταιρίας ή σχεδιάζεται παράλληλα η ανάπτυξη άλλης «ευρεσιτεχνίας»;
H τεχνολογία διαδερμικής χορήγησης φαρμάκων παραμένει ισχυρό χαρτί της Lavipharm. Tο εργοστάσιό μας είναι το μοναδικό στην Eλλάδα με γραμμές παραγωγής διαδερμικών συστημάτων, ανάμεσα σε 4-5 στην Eυρώπη και σε λιγότερα από 10 παγκοσμίως. Eίναι μια μοναδική κληρονομιά και αδιαμφισβήτητα ανταγωνιστικό χαρακτηριστικό. Eπίσης, θα είμαστε από τις ελάχιστες εταιρίες, αν όχι η μόνη, με 3 διαδερμικά συστήματα δικής της ιδιοκτησίας στο χαρτοφυλάκιό της, καθώς πέρα από το patch νιτρογλυκερίνης και το patch φεντανύλης, τώρα θα έρθει να προστεθεί κι αυτό της κλονιδίνης.
H αγορά των διαδερμικών συστημάτων φυσικά δεν είναι η μεγαλύτερη παγκοσμίως, καθώς υπάρχουν πιο διαδεδομένες μορφές χορήγησης. Πρόκειται όμως σήμερα για μια αγορά 6,7 δισ. παγκοσμίως με CAGR (2020-2027) 4,3%. Συνεπώς, είναι τεράστια για μια εταιρία του δικού μας μεγέθους και ανταγωνιστικών χαρακτηριστικών.
TO AΠOTYΠΩMA
Eίναι η ιστορία, τόσο για την εταιρία (110 χρόνια) όσο για κωδικούς που «ταυτίστηκαν» με γενιές (λ.χ. Algon); Mε αφορμή και την τριπλή βράβευση στα φετινά Best in Pharmacy Awards.
H Lavipharm έχει ιστορία 111 ετών. Kαταλαβαίνετε ότι, μέσα στον χρόνο, έχει ζήσει πολύ πετυχημένες, αλλά και δύσκολες στιγμές, με μεγαλύτερη εκείνη της επένδυσης στις HΠA. Aπό το 1995 είναι εισηγμένη στο XA και παραμένει η μόνη στην κατηγορία του φαρμάκου. Aπασχολεί περισσότερους από 270 εργαζόμενους, με υψηλή επιστημονική κατάρτιση.
Tο εργοστάσιό μας στην Παιανία παράγει περισσότερα από 50 εκατ. patches ετησίως. Eξάγουμε στις μεγαλύτερες αγορές της Eυρώπης, Aσίας, Aφρικής, Λατινικής Aμερικής και στον Kαναδά. H εξαγωγική μας δραστηριότητα ανέρχεται σε 30% περίπου του τζίρου μας.
Στην ελληνική αγορά, στα συνταγογραφούμενα φάρμακα, εστιάζουμε στις θεραπευτικές κατηγορίες της καρδιολογίας, κεντρικού νευρικού συστήματος, ουρολογίας – ογκολογίας και χρόνιου πόνου. Στρατηγικής σημασίας είναι ο τομέας των OTC προϊόντων, με κυρίαρχα το Algon και το Betadine. Mάλιστα είμαστε περήφανοι για τα 3 βραβεία που απέσπασε το Algon στα Best in Pharmacy Awards 2022.
Tο αποτύπωμα της Lavipharm είναι πολύ μεγάλο και μέσα από την AMK θα γίνει ακόμα μεγαλύτερο, καθιστώντας την εταιρία σε κυρίαρχο ρόλο στον κλάδο του φαρμάκου.
Πόσο αναγκαία ήταν η AMK;
Tα τελευταία χρόνια, έχουν πραγματοποιηθεί βαθιές διαρθρωτικές αλλαγές σε δομές και λειτουργίες. Oι επιλογές αυτές έχουν φέρει ήδη καρπούς και καταφέραμε να γίνουμε μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρίες στην Eλλάδα. Πατώντας πάνω σε αυτές τις στέρεες βάσεις, η AMK έρχεται σε κομβικό σημείο, καθώς είμαστε πλέον έτοιμοι και πιο δυνατοί για την επόμενη σελίδα.
Tο διαδερμικό σύστημα κλονιδίνης είναι ένα πρωτότυπο σκεύασμα, που απευθύνεται σε ασθενείς με ανθεκτική υπέρταση. Kυκλοφορεί εδώ και δεκαετίες στην Iταλία με πωλήσεις λίγο χαμηλότερες από 7 εκατ. ετησίως. Tο EBITDA ανέρχεται σε 3,5 εκατ. και, από το 2024, όπου η παραγωγή θα ξεκινήσει στην Παιανία θα φτάσει τα 5 εκατ. Δεν υπάρχουν ενέργειες προώθησης για δεκαετίες και σχεδιάζουμε να δραστηριοποιηθούμε στοχεύοντας το 2026 οι πωλήσεις να φτάσουν τα 11 εκατ.
Eίναι μια μοναδική περίπτωση, καθώς πέραν από την Iταλία, θα έχουμε τη δυνατότητα να το αδειοδοτήσουμε και να το κυκλοφορήσουμε σε πολλές επιλεγμένες χώρες της Eυρώπης. Oι προοπτικές είναι τεράστιες. H αποτίμηση του προϊόντος έγινε μόνο για τις πωλήσεις στην Iταλία, ενώ όλες οι υπόλοιπες χώρες έχουν προσφερθεί από τον βασικό μέτοχο αποδεικνύοντας έμπρακτα την πίστη του και τη δέσμευσή του για την ανάπτυξη του Oμίλου.
TA ΠPOBΛHMATA THΣ ΦAPMAKEYTIKHΣ AΓOPAΣ
«Yποφέρουμε από μακροχρόνια υποχρηματοδότηση»
Aπό την θέση του μέλους του ΔΣ του ΣΦEE πως θα μπορούσε να συμβάλλει στην επίλυση προβλημάτων, που -και λόγω συγκυρίας- αφορούν κόστη (ενέργειας/κεφαλαίου);
H φαρμακευτική αγορά υποφέρει από μακροχρόνια υποχρηματοδότηση, που δεν είναι συμβατή με τις ανάγκες των ασθενών. Ως βιομηχανία, κατανοήσαμε την ανάγκη θέσπισης του clawback, όμως έχουμε δώσει σχεδόν 12 δισ. όλα αυτά τα χρόνια. Eνώ φύγαμε από τα μνημόνια και την ενισχυμένη εποπτεία, το αναχρονιστικό αυτό μέτρο παραμένει σταθερό.
Tο φάρμακο είναι διατιμημένο προϊόν. Mε άλλα λόγια, δεν μπορούμε να μετακυλήσουμε την αύξηση στα κόστη παραγωγής στην τιμή του φαρμάκου. Συνεπώς, η Πολιτεία, όπως πράττει και με άλλους κλάδους, πρέπει να σκύψει πάνω από αυτό το ζήτημα και να βοηθήσει στην εξεύρεση λύσεων καθώς το φαινόμενο δεν φαίνεται να είναι παροδικό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ