Μόλις δύο εβδομάδες απομένουν μέχρι να τεθούν σε ισχύ οι κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά η Ρωσία έχει ήδη χάσει περισσότερο από το 90% της αγοράς της στις βόρειες χώρες του μπλοκ, που προηγουμένως ήταν ο βασικός προορισμός των αποστολών από τους τερματικούς σταθμούς της Βαλτικής και της Αρκτικής.
Η Ρωσία απέστειλε μόλις 95.000 βαρέλια την ημέρα στο Ρότερνταμ -τον μόνο εναπομείναντα ευρωπαϊκό προορισμό της για θαλάσσιες παραδόσεις εκτός της ζώνης Μεσογείου/Μαύρης Θάλασσας- τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 18 Νοεμβρίου. Εστελνε περισσότερα από 1,2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα στις αρχές Φεβρουαρίου. Κράτη όπως η Λιθουανία, η Γαλλία και η Γερμανία διέκοψαν τις εισαγωγές πριν από αρκετούς μήνες, ενώ η Πολωνία ακολούθησε το παράδειγμα τον Σεπτέμβριο.
Τα τρία τέταρτα του αργού που φορτώνεται στα λιμάνια της Ρωσίας στη Βαλτική κατευθύνεται τώρα προς την Ασία, με τα ινδικά διυλιστήρια να αγοράζουν ώστε να επωφεληθούν από την «περίοδο χάριτος» που προσφέρουν οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο και αναμένεται να υιοθετηθεί από την ΕΕ. Προβλέπει ότι απαλλάσσονται από κυρώσεις τα φορτία που κινήθηκαν πριν τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση στις 5 Δεκεμβρίου, εφόσον παραδοθούν έως τις 19 Ιανουαρίου.
Τα κράτη της G7 αναμένεται να ανακοινώσουν το επίπεδο του πλαφόν των τιμών τους στις αποστολές ρωσικού αργού το συντομότερο την Τετάρτη. Τα φορτία που αγοράζονται σε τιμές πάνω από αυτό το επίπεδο θα χάσουν την πρόσβαση σε ευρωπαϊκές και βρετανικές υπηρεσίες, όπως η ασφάλιση.
Οι συνολικοί όγκοι που αποστέλλονται από τη Ρωσία μειώθηκαν σε χαμηλό εννέα εβδομάδων των 2,67 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως τις επτά ημέρες έως τις 18 Νοεμβρίου, ενώ ο λιγότερο ασταθής μέσος όρος των τεσσάρων εβδομάδων ήταν επίσης χαμηλός, αν και παρέμεινε πάνω από τα 3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Οι συνεχιζόμενες μειώσεις συνέβαλαν στην πτώση των εβδομαδιαίων εσόδων του Κρεμλίνου από το εμπόριο πετρελαίου στο χαμηλότερο επίπεδο από τις αρχές Ιανουαρίου.
Ο όγκος του αργού πετρελαίου στα πλοία που κατευθύνονται προς την Κίνα, την Ινδία και την Τουρκία, τις τρεις χώρες που έχουν αναδειχθεί ως οι μεγαλύτεροι αγοραστές ρωσικού πετρελαίου, συν οι ποσότητες σε πλοία που δεν έχουν ακόμη δείξει τελικό προορισμό, αυξήθηκαν σε επίπεδα-ρεκόρ στα 2,45 εκατομμύρια βαρέλια την μέρα στις τέσσερις εβδομάδες έως τις 18 Νοεμβρίου.
Η εκτροπή των εξαγωγών αργού της Ρωσίας στην Ασία ανατρέπει τις εμπορικές ροές και δίνει νέα πνοή στα γηρασμένα πετρελαιοφόρα, που διαφορετικά θα κατευθύνονταν προς το σκραπ, σημειώνει το Bloomberg.
Και τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν ρωσικό αργό γίνονται πιο μυστικοπαθήσχετικά με τους τελικούς προορισμούς τους. Σημειώθηκε μεγάλο άλμα στα πλοία που φεύγουν από τη Βαλτική και δείχνουν ως επόμενο προορισμό τους το Πορτ Σάιντ ή τη Διώρυγα του Σουέζ. Παραμένει πιθανό ότι τα περισσότερα από αυτά τα πλοία θα αρχίσουν να γνωστοποιούν, μόλις περάσουν από το κανάλι, ως προορισμούς λιμάνια της Ινδίας.