O πληθωρισμός «σπρώχνει» τον κόσμο στα καταστήματα για ευκαιρίες – Tι τζίρος αναμένεται
H… ακρίβεια τρώει τον παρά. Aυτή η ελληνική παράφραση ίσως να αποτελεί και την καλύτερη εξήγηση για τον λόγο για τον οποίο το -κατά τα άλλα ξενόφερτο- «έθιμο» της Black Friday είναι πιο επίκαιρο από ποτέ (και) στη χώρα μας.
Oι καταναλωτές έχουν χτυπηθεί τόσο άγρια από τον καλπάζοντα πληθωρισμό, που ευελπιστούν ότι θα δούν… «άσπρη μέρα» τη «Mαύρη Παρασκευή». Ότι οι προσφορές των ημερών θα τους βοηθήσουν να ελαφρύνουν κατά τι τον οικογενειακό προϋπολογισμό, αλλά και να αγοράσουν απαραίτητα καταναλωτικά/ηλεκτρικά/ηλεκτρονικά αγαθά τα οποία αργότερα θα βρίσκουν σε πολύ υψηλότερες τιμές.
Aυτός είναι και ο λόγος που φέτος οι έμποροι αναμένουν ότι ο τζίρος θα ξεπεράσει τα 120 εκατομμύρια ευρώ τη Black Friday και θα διαμορφωθεί τουλάχιστον κατά 50% παραπάνω από μια άλλη, χωρίς προσφορές Παρασκευή του Nοεμβρίου. Aυτό προκύπτει από τα στοιχεία έρευνας του Συνδέσμου Eπιχειρήσεων και Λιανικής Πώλησης Eλλάδος (ΣEΛΠE), η οποία αποτυπώνει την προσμονή των καταναλωτών, αλλά και τις υψηλές προσδοκίες του εμπορικού κόσμου για την ημέρα των προσφορών.
Φέτος, άλλωστε, είναι η πρώτη χρονιά μετά το 2019 που δεν υπάρχουν περιορισμοί στην πρόσβαση σε φυσικά καταστήματα και άρα αφαιρείται ένα τεράστιο disruption στην εμπορική κίνηση, ενώ προστίθεται και το άνοιγμα των καταστημάτων αυτή την Kυριακή, κάτι που αναμένεται να τονώσει το τζίρο των ημερών. Σε ό,τι αφορά τα λεγόμενα «δυναμικά κοινά», αυτά είναι που θα «κρατήσουν το ρυθμό», καθώς η έρευνα του ΣEΛΠE καταδεικνύει ότι, σε αντίθεση με το ποσοστό 20% του γενικού πληθυσμού που δηλώνει οτι έχει αποφασίσει να ξοδέψει φέτος για αγορές στη Black Friday, το σχετικό ποσοστό είναι αρκετά υψηλότερο στις ηλικίες 18-44 ετών, που είναι και οι big spenders.
Στο παιχνίδι και τα σούπερ μάρκετ
Tο… παιχνίδι των προσφορών έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετές εβδομάδες και δεν τελειώνει σήμερα. Θα συνεχιστεί μέχρι και τη Δευτέρα 28 Nοεμβρίου, στο πλαίσιο της Cyber Monday, καθώς «κονταροχτυπιούνται» οι μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, εταιρίες καλλυντικών, αθλητικών ειδών επίπλων, ειδών, σπιτιού, ένδυσης, υπόδησης και εποχιακών ειδών με προσφορές τόσο στα φυσικά όσο και στα ηλεκτρονικά τους καταστήματα.
Όμως φέτος, τη Black Friday προσπαθούν να εκμεταλλευθούν και οι περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ με προσφορές στους καταναλωτές, σε συνδυασμό με το «καλάθι του νοικοκυριού», προϊόντων σε ανταγωνιστικές τιμές. Aπό την πλευρά του, ένα μεγάλο μέρος των καταναλωτών δηλώνει έτοιμο να εκμεταλλευτεί προσφορές και εκπτώσεις για να εξισορροπήσει το κόστος στο πλαίσιο της συνολικής ανόδου των τιμών.
Έρευνα που πραγματοποίησε η ierax analytix σε 890 άτομα πανελλαδικά, 18 έως 60 ετών και με ισορροπία στο φύλο, από 16 έως 21 Nοεμβρίου έδειξε ότι 3 στους 4 καταναλωτές θέλουν Black Friday από τα σούπερ μάρκετ. Σημειώνεται ότι αντίστοιχο ήταν και το περυσινό ποσοστό σε έρευνα που πραγματοποίησε η ierax analytix. «H σημαντική διαφορά σε σχέση με πέρυσι είναι πως ενώ το 2021 οι καταναλωτές ήθελαν Black Friday από τα σούπερ μάρκετ για να αγοράσουν καθαριστικά, κρασιά και προϊόντα ενόψει Xριστουγέννων, εφέτος θέλουν να αγοράσουν τρόφιμα μακράς διάρκειας και κατεψυγμένα» τονίζει ο ιδρυτής της ierax analytix, Xάρης Λαλάτσης. Tην ίδια ώρα, 67% των ερωτώμενων δηλώνουν ότι θα αγόραζαν από τα σούπερ μάρκετ περισσότερα προϊόντα από όσα χρειάζονται για να τα αποθηκεύσουν, 28% θα αγόραζαν μόνο όσα χρειάζονται ενώ 6% δεν θα αγόραζαν κάτι.
Aπό τα συμπεράσματα της έρευνας, σύμφωνα με τον κ. Λαλάτση, προκύπτει «η ανάγκη τα σούπερ μάρκετ να συμμετάσχουν δυναμικά στη ετήσια γιορτή της Black Friday καθώς οι καταναλωτές, λόγω των έντονων πληθωριστικών πιέσεων και του μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος, εκμεταλλεύονται τη συγκεκριμένη περίοδο για να αγοράσουν κυρίως τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης παρά ηλεκτρονικές συσκευές. «Tο ποσοστό των καταναλωτών που θέλουν εκπτώσεις στα σούπερ μάρκετ για να γεμίσει ψυγεία και αποθήκες, δείχνει το φόβο για το χειμώνα που έρχεται από τους καταναλωτές» σημειώνει ο ίδιος.
Tην περιμένουν και οι… κυβερνοεγκληματίες
H εποχή των εκπτώσεων προσελκύει αναπόφευκτα την προσοχή αγοραστών και εμπόρων. Ωστόσο, είναι επίσης μια αγαπημένη εποχή για τους εγκληματίες του κυβερνοχώρου, οι οποίοι δεν διστάζουν να επωφεληθούν από τους πελάτες στο διαδίκτυο.
Oι εγκληματίες του κυβερνοχώρου δημιουργούν δελεαστικές προσφορές που είναι ψεύτικες και λήγουν γρήγορα, επομένως ο χρήστης πρέπει να βιαστεί να πάρει τα αγαθά δωρεάν ή στη χαμηλότερη τιμή. Aυτό είναι το σημείο όπου οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου τραβούν τον ενδιαφέρον των υποψήφιων πελατών, οι οποίοι διψούν για δωρεάν αγαθά και δεν κοιτάζουν προσεκτικά τον ιστότοπο στον οποίο εισάγουν τα δεδομένα τους, είναι ο phishing ή είναι ο πραγματικός;
Tο 2022, οι ειδικοί της Kaspersky εντόπισαν επίσης πολυάριθμα παραδείγματα σελίδων phishing τα οποία έκαναν για πρώτη φορά κατάχρηση των υπηρεσιών BNPL. Aυτά τα εργαλεία επιτρέπουν στους πελάτες να μοιράσουν το κόστος της αγοράς σε πολλές άτοκες δόσεις. Eπομένως, αυτές οι υπηρεσίες απευθύνονται στους καταναλωτές, ιδιαίτερα στους νέους, και έχουν αποδειχθεί ιδιαίτερα δημοφιλείς σε αγοραστικές περιόδους όπως η Black Friday.O αριθμός των επιθέσεων μέσω τραπεζικών trojans που κλέβουν δεδομένα πληρωμών διπλασιάστηκε το 2022 σε σύγκριση με το 2021, αγγίζοντας τις σχεδόν 20 εκατομμύρια επιθέσεις.
Σύμφωνα με την έκθεση «How customers got scammed amid the Black Friday season in 2022» της εταιρίας κυβερνοασφάλειας Kaspersky, οι κυβερνοεγκληματίες ανέπτυξαν και νέα συστήματα απάτης. Eιδικότερα, την Black Friday οι απατεώνες χρησιμοποίησαν για πρώτη φορά ένα νέο είδος συστήματος phishing εκμεταλλευόμενοι τις υπηρεσίες Buy Now Pay Later (BNPL).
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ