Η συμφωνία για τις αεροπορικές μεταφορές
Μία από τις παρενέργειες του Qatar Gate είναι ότι όλες οι συμφωνίες ανάμεσα στη μοναρχία του Κόλπου και την ΕΕ μπαίνουν στο μικροσκόπιο για να εξεταστεί εάν υπήρξε «αθέμιτη» άσκηση επιρροής.
Στις 18 Οκτωβρίου 2021 υπογράφτηκε η συμφωνία για τις αεροπορικές μεταφορές ανάμεσα στην ΕΕ και το Κατάρ. Τυπικά είναι μια συμφωνία απελευθέρωσης των αεροπορικών συγκοινωνιών, καθώς όλες οι αεροπορικές εταιρείες της ΕΕ θα μπορούν να κάνουν πτήσεις από και προς το Κατάρ και το αντίστοιχο.
Οι εκπρόσωποι της Ένωσης είχαν χαιρετήσει τη συμφωνία, την πρώτη αυτού του είδους με χώρα του Κόλπου.
Όμως, πολλοί υποστήριξαν ότι είναι μια συμφωνία που δίνει στην Qatar Airways ανεμπόδιστη πρόσβαση στην αγορά της Ευρώπης, σε βάρος των ευρωπαϊκών εταιρειών αλλά και των άλλων εταιρειών του Κόλπου.
Το λόμπινγκ της Qatar Airways
Για την περίοδο ανάμεσα στον Απρίλιο του 2020 και τον Μάρτιο του 2021, η Qatar Airways δήλωσε κόστη λόμπινγκ στην ΕΕ ύψους 10 εκατομμυρίων ευρώ, ένα ποσό μεγαλύτερο αυτών άλλων εταιρειών.
Μάλιστα, όπως επεσήμανε το Coprorate Europe Observatory, που συλλέγει στοιχεία για το λόμπινγκ στην ΕΕ, το ποσό αυτό είχε θεωρηθεί «φουσκωμένο» και γι’ αυτό είχε ανασταλεί η εγγραφή της στο μητρώο διαφάνειας.
Πάντως ως ένα βασικό αντικείμενο του λόμπινγκ της είχε δηλώσει ακριβώς τη συμφωνία για τις αεροπορικές μεταφορές με την ΕΕ.
Σε αυτό το φόντο γίνεται κατανοητό ότι ακούγονται φωνές στην ΕΕ που ζητούν να επανεξεταστεί η συγκεκριμένη συμφωνία.
Το σκάνδαλο αυτό έχει κόστος και στις θαλάσσιες μεταφορές.