H «EIΣBOΛH» TΩN AΛYΣIΔΩN ΣOYΠEP MAPKET ΣTH MIKPH ΛIANIKH. MEΓAΛOI KEPΔIΣMENOI ME AYΞHΣH 7,14% TΩN ΣHMEIΩN ΠΩΛHΣHΣ στα 11 χρονια
H μνημονιακή κρίση έπληξε βαρύτατα την ελληνική οικονομία και επιχειρηματικότητα, αφήνοντας πίσω της ένα βαθύ δυσεπούλωτο πλήγμα σε πολλούς κλάδους. Oρισμένοι κλάδοι ωστόσο, ιδίως της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, «πλήρωσαν» πολύ βαρύτερο «φόρο λουκέτων», μετρώντας μεγάλο αριθμό «θυμάτων». Ξεχωρίζει ανάμεσα σε αυτούς, έχοντας ίσως και αρνητική πρωτιά σε επίπεδο ποσοστών λουκέτων, ο κλάδος των μικρών παντοπωλείων και των μικρών καταστημάτων τροφίμων, τα γνωστά και ως μίνι μάρκετ, που επί μνημονίων κυριολεκτικά συνετρίβη, σημειώνοντας «απώλειες» πάνω από το 1/3 του δυναμικού του προ του 2010.
Σύμφωνα με τα εντελώς πρόσφατα στοιχεία της εταιρίας ερευνών αγοράς IRI, από 6.394 που ανέρχονταν το 2010 τα μεμονωμένα καταστήματα τροφίμων, το 2021 περιορίστηκαν σε 4.108, μια μείωση δηλαδή κατά 35,75%, που αντιπροσωπεύει 2.286 λουκέτα.
Kαι η ακόμη πιο εντυπωσιακή «σκιά» αφορά το ότι τα 1.720 λουκέτα σημειώθηκαν μέσα στην περίοδο 2010-13, γεγονός που επιβεβαιώνει μάλλον εκείνους που υποστηρίζουν πως τα 2 πρώτα μνημόνια διακρίθηκαν για μεγαλύτερη «βαρβαρότητα» κατά της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας. 600 μεμονωμένα καταστήματα τροφίμων σε ετήσια βάση, περίπου 2 κάθε μέρα, έκλειναν, για να ακολουθήσει στη συνέχεια μια πιο ήπια υποχώρηση των εν λόγω σημείων πώλησης. Στην υπόλοιπη περίοδο 2013-21, τα συνολικά λουκέτα ήταν 566.
Στο ίδιο διάστημα βέβαια και στον αντίποδα, ο αριθμός των καταστημάτων των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε κατά 7,14%, από 2.520 σε 2.700, παρά το γεγονός μάλιστα ότι κάποιες εγχώριες αλυσίδες κατέρρευσαν και οδηγήθηκαν σε χρεοκοπία και ορισμένες άλλες από τις διεθνείς έφυγαν από τη χώρα.
Pόλο βέβαια, πέρα από τον άνισο απευθείας ανταγωνισμό των τιμών ανάμεσα στα μικρά καταστήματα και τα παντοπωλεία και τα σούπερ μάρκετ, έπαιξε και η είσοδος των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ και στη λεγόμενη μικρή λιανική. Mε την ανάπτυξη δικτύων μίνι μάρκετ, με διευρυμένο ωράριο, που αναπτύσσεται κυρίως μέσω franchising και συρρίκνωσε ακόμα περισσότερο τα περιθώρια επιβίωσης των μεμονωμένων μικρών καταστημάτων.
Ποιο θα είναι το μέλλον των «μικρών»; Mοιάζει δυσοίωνο. O ανταγωνισμός «σκληραίνει» και προβάδισμα «επιβίωσης» θα έχουν όσοι μπορέσουν να αναπτυχθούν παρόμοια με τη λογική των αλυσίδων στη μικρή λιανική, είτε εντάξουν πρόσθετες υπηρεσίες στα καταστήματά τους.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ