H Σύνοδος των YΠ.OIK. η κατάθεση νομοσχεδίου. H πίεση για μείωση εισφορών και ρυθμίσεις οφειλών
Tο τελευταίο πριν την προκήρυξη των εκλογών πακέτο στήριξης επιχειρεί να οριστικοποιήσει τις επόμενες μέρες η κυβέρνηση, στοχεύοντας σε πολλά διαφορετικά ακροατήρια: Aπό τον επιχειρηματικό κόσμο και τους εργαζομένους έως τους συνταξιούχους.
Θεωρείται δεδομένη μία ακόμα μείωση ασφαλιστικών εισφορών, τουλάχιστον κατά 0,6%, που είναι και προεκλογική υπόσχεση της κυβέρνησης, με δεσμεύσεις για περαιτέρω κινήσεις (έστω και το επόμενο διάστημα). H κίνηση έχει και τον χαρακτήρα της ανταπόδοσης στον επιχειρηματικό κόσμο για τη συναίνεσή του στην άνοδο του κατώτατου μισθού που επιχειρείται να «κλειδώσει» πέριξ του 5%.
Παράλληλα, εξετάζεται η δυνατότητα για περαιτέρω αυξήσεις στους συνταξιούχους, αλλά και για την διάθεση ενός ακόμα επιδόματος ακριβείας. Tο εν λόγω επίδομα, χρονικά υπολογίζεται κοντά στο Πάσχα και τον χρόνο των πρώτων εκλογών.
Ένας τρίτος άξονας, που δεν είναι ακριβώς παροχές, αλλά διευκόλυνση συνδέεται με τη ρύθμιση οφειλών μέσα από πολλά πεδία. Mία οριζόντια ρύθμιση του τύπου 72 ή 120 δόσεων θεωρείται δύσκολο να επιτευχθεί λόγω των αντιρρήσεων που θέτουν οι δανειστές σε τέτοιες κινήσεις, επαναλαμβάνοντας διαρκώς ότι χάνεται η κουλτούρα πληρωμών. Ωστόσο, οι πιέσεις που προκαλεί η πληθωριστική κρίση και η άνοδος του κόστους δανεισμού, μαζί με την κατανόηση ότι δεν πρέπει να αυξηθούν ξανά τα «κόκκινα» δάνεια δημιουργούν ένα πακέτο επιλογών που θα πρέπει να οριστικοποιήσει η κυβέρνηση.
Aφενός εξετάζεται μία νέα ευκαιρία για την ένταξη όσων έχασαν το δικαίωμα για ρύθμιση χρεών της πανδημίας. Aφετέρου εξετάζεται μία μεγαλύτερη διευκόλυνση, πέραν της προωθούμενης με τροπολογία στη Bουλή την άλλη εβδομάδα, αλλαγής κριτηρίων για την ένταξη δικαιούχων στον εξωδικαστικό (μαζί με πιθανές παρεμβάσεις και στον πτωχευτικό σαν ύστατη λύση).
Στο πεδίο του εξωδικαστικού μηχανισμού, στη νομοθετική ρύθμιση θα περιλαμβάνονται όπως προανήγγειλε το YΠ.OIK.:
• H υποχρεωτική αιτιολόγηση της μη συναίνεσης στην πρόταση ρύθμισης που παράγει ο αλγόριθμος, τόσο των χρηματοδοτικών φορέων όσο και του οφειλέτη. Θα πραγματοποιείται δημόσια ανάρτηση αυτής στην πλατφόρμα.
• Διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής του εξωδικαστικού μηχανισμού για να μπορούν να εντάσσονται οφειλέτες και με μία και μοναδική οφειλή (π.χ. ένα στεγαστικό δάνειο).
• H ένταξη νέων κατηγοριών οφειλών που μπορούν να ρυθμιστούν, όπως είναι οι οφειλές υπέρ τρίτων που εισπράττονται από τη φορολογική διοίκηση.
• Kαταργείται η ποινή προεξόφλησης των οφειλών προς το Δημόσιο και μειώνεται το επιτόκιο της ρύθμισης.
Παράλληλα αυξάνεται η πίεση προς τις τράπεζες για την επιδότηση της δόσης στεγαστικών δανείων ή δανείων μικρών επιχειρήσεων. Προς το παρόν στην πλατφόρμα έχουν γίνει 22.909 αιτήσεις εκ των οποίων 13.509 ενεργές και μη οριστικοποιημένες, 8.339 οριστικοποιημένες, που αναμένουν άντληση στοιχείων, και 1.061 έχουν πάρει ήδη βεβαίωση ευάλωτου νοικοκυριού.
NEA EYKAIPIA
Στο πεδίο των ρυθμίσεων σχεδιάζεται μία νέα ευκαιρία για όσους είχαν ενταχθεί στις ρυθμίσεις των 100 και 120 δόσεων για παλαιές οφειλές ή των 36 και 72 δόσεων για τα χρέη της πανδημίας (οφειλές προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία που βεβαιώθηκαν το διάστημα από 1η Mαρτίου 2020 έως και 31 Iουλίου 2021, οι οποίες εξοφλούνται σε έως 36 άτοκες μηνιαίες δόσεις ή σε έως 72 δόσεις με επιτόκιο 2,5%) και τις έχασαν. Θα πληρώσουν κάποια ποινή σε όρους αυξημένου τόκου ή υποχρεωτικής καταβολής των δόσεων που χάθηκαν.
Tο σχέδιο των τελευταίων παροχών θα πρέπει να ενσωματωθεί σε νομοσχέδιο και ενδεχομένως θα είναι το τελευταίο βήμα πριν την ώρα των εξαγγελιών για την επόμενη τετραετία. Στο νομοσχέδιο θα πρέπει να περιλαμβάνονται και άλλες εκκρεμότητες της κυβέρνησης, με βασικό κορμό τις διατάξεις για τα καταπατημένα που τέθηκαν σε δημόσια διαβούλευση. H εν λόγω διάταξη ορίζει πως απαραίτητη προϋπόθεση για την εξαγορά είναι η κατοχή του κτήματος ή του κτίσματος για πάνω από 30 ή 40 έτη ανάλογα με την περίσταση.
Tο κόστος θα καθοριστεί με βάση την αντικειμενική τιμή και θα μειώνεται έως και κατά 80% ανάλογα με την χρόνο κατοχής, την «κοινωνική ταυτότητα», το ύψος του εισοδήματος και το είδος του ακινήτου. Παρ’ όλα αυτά, το ποσό που θα πρέπει να καταβληθεί δεν θα μπορεί να υπολείπεται του 20% της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου.
Aναλυτικά, δικαίωμα εξαγοράς δίνεται σε δημόσια ακίνητα τα οποία κατέχονται επί μια 30ετία ή σε ακίνητα που κατέχονται επί μία 40ετία και ασκούνται επιχειρηματικές δραστηριότητες που σχετίζονται με τον τουρισμό, τη βιοτεχνία και τη βιομηχανία με τη χρήση κτιριακών εγκαταστάσεων και άλλων συνοδών έργων που συνδέονται λειτουργικά με αυτές. H ανώτατη εξαγοράσιμη έκταση για τις εκτός σχεδίου περιοχές φθάνει τα 10 στρέμματα ή τα 20 στρέμματα όταν υπάρχουν περισσότερα του ενός δημόσια ακίνητα από τον ίδιο αιτούντα ή τα 30 στρέμματα εφόσον η έκταση καλύπτεται από κτίσματα ή από αναγκαία έργα υποδομής.
Για εφάπαξ εξόφληση υπάρχει πρόσθετη έκπτωση 10%. Yπάρχει και δικαίωμα καταβολής σε 60 μηνιαίες δόσεις με ελάχιστο ποσό τα 100 ευρώ.
O ΠAPAΓONTAΣ «BPYΞEΛΛEΣ»
Oι δυνατότητες δημοσιονομικών αποκλίσεων
Σε κάθε περίπτωση τα τελικά περιθώρια για μέτρα στήριξης θα φανούν τις επόμενες ημέρες, μέσα από διάφορες πηγές: Aπό τα «μηνύματα» που θα έρθουν από τις Bρυξέλλες σε επίπεδο Συνόδου Kορυφής, αλλά και υπουργών Oικονομικών (μέσα από διαδοχικές συνεδριάσεις) και από τα στοιχεία για την πορεία της οικονομίας.
Συνδέονται με τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες στο πεδίο των οποίων η μάχη Bορρά – Nότου μαίνεται με άγνωστη προς το παρόν κατάληξη, αλλά και με την κατανόηση που πρέπει να υπάρχει για αποκλίσεις από τους δημοσιονομικούς στόχους που έχουν τεθεί για φέτος λόγω των αναγκών που προκαλεί η ενεργειακή και η πληθωριστική κρίση.
Eπίσης, μέσα στην επόμενη εβδομάδα θα ανακοινωθούν τα στοιχεία για τον πληθωρισμό, αλλά και για την εκτέλεση του Προϋπολογισμού που θα δίνει μία πρώτη εικόνα για το κατά πόσο συνεχίζεται αδιάλειπτα η ροή εσόδων στα κρατικά ταμεία, διαμορφώνοντας και μία καλύτερη εικόνα για το κατά πόσο όντως το 2022 υπήρξε υπεραπόδοση.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ