Η πληθώρα παραγγελιών «απειλεί» τις τιμές των ναύλων, σύμφωνα με τον Galbraith
Μήπως η τελευταία τάση της ναυτιλιακής «μόδας» που θέλει όλο και περισσότερους εφοπλιστές να επενδύουν σε μεσαίου μεγέθους (MRs) product tankers γυρίσει μπούμερανγκ;
Ένα «τσουνάμι» νέων παραγγελιών τέτοιων τύπου πλοίων τους τελευταίους πέντε μήνες έχει προκαλέσει ανησυχία σε πολλούς αναλυτές ναυλομεσιτικών οίκων, για το λόγο ότι αν αυτή η πληθώρα ναυπηγήσεων συνεχιστεί, τότε είναι ορατό το ενδεχόμενο να «απειληθεί» η προσδοκώμενη αύξηση των τιμών των ναύλων. Επισημαίνουν άλλωστε πως σε μια περίοδο που οι περισσότερες ναυλαγορές δέχονται ισχυρές πιέσεις, θα αποτελούσε πλήγμα μία ακόμη πτώση στον κλάδο των product tankers.
Πιο συγκεκριμένα, ο ναυλομεσιτικός οίκος Galbraith κρούει «καμπανάκια» πως όσο το βιβλίο παραγγελιών για την ναυπήγηση τέτοιων πλοίων διογκώνεται, τόσο πιο αυξημένες είναι οι πιθανότητες για αναταραχή στα κέρδη που θα αποφέρουν τα συγκεκριμένα πλοία στο μέλλον. Και δεν είναι ο μόνος που υποστηρίζει κάτι τέτοιο. Σύμφωνα με τον ναυτιλιακό βραχίονα της ICAP, το βιβλίο παραγγελιών σε μεσαίου μεγέθους τάνκερ περιλαμβάνει 143 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 7,1 εκατ. dwt, που αντιστοιχεί στο 15% (σε τονάζ) από τα 47,86 εκατ. dwt του παγκοσμίου στόλου, ενώ η τάση είναι αυξητική. Πολλοί, λοιπόν, τολμούν να προβλέψουν ότι μπορεί να ακολουθήσει και ο εν λόγω ναυτιλιακός κλάδος μια αντίστοιχη «ρότα» με τα πλοία LNG που ναι μεν έχουν προοπτικές, αλλά όσο αυξάνεται ο αριθμός των πλοίων, τόσο πιο πολύ πιέζονται τα ναύλα.
Ποιοι είναι οι λόγοι όμως, που όλο και περισσότεροι πλοιοκτήτες, μεταξύ των οποίων και ηχηρά ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού, όπως ο Σπύρος Λάτσης, η Αγγελική Φράγκου, ο Ευάγγελος Πιστιόλης, ο Χάρης Βαφειάς και ο Θανάσης Μαρτίνος επενδύουν στα product tankers, εκτός από την χωρητικότητα σε καύσιμα;
Σύμφωνα με τον οίκο Gibson, περισσότερα από 2,8 εκατ. βαρέλια ημερησίως θα παράγονται στη Μέση Ανατολή και την Ινδία μέχρι το 2016, αποτελώντας σημαντικό «στήριγμα» τόσο για το μικρών, όσο και για το μεγάλων αποστάσεων εμπόριο προϊόντων εκτός των συνόρων των δύο περιοχών. Υποστηρίζει, επίσης, πως σε συνδυασμό με τη μείωση της ανάπτυξης του παγκόσμιου στόλου product tankers, τίθεται μια «στέρεα βάση» για ουσιαστικές βελτιώσεις στα κέρδη μεσοπρόθεσμα.
Ο διεθνής στόλος των product tankers ενισχυόταν κατά πολύ από το 2005 με ρυθμούς κοντά στο 8% ετησίως, αλλά τα προηγούμενα χρόνια παρατηρήθηκε μια μικρή επιβράδυνση στο 3,5%, με την καθαρή αύξηση για τα μεσαίου μεγέθους πλοία να υπολογίζεται στο 1,5% φέτος, όπως τονίζουν οι αναλυτές του Gibson.
Έρευνα της Drewry Maritime Research υποστηρίζει επίσης ότι ο τομέας των μεσαίου μεγέθους δεξαμενόπλοιων ξεχωρίζει, καθώς «υπάρχουν μεγαλύτερες ευκαιρίες για κέρδη μακροπρόθεσμα», ενώ περιγράφει πως «η ζήτηση για αυτού του είδους τα πλοία είναι πιθανόν να αυξηθεί τα επόμενα χρόνια σε Ασία και Μέση Ανατολή». Οι σύμβουλοι αναλύουν πως μια μείωση στο ισοζύγιο προσφοράς / ζήτησης για τα MRs Tankers σε μόλις 500.000 dwt μέχρι το 2016 θα ωθήσει τις τιμές προς τα πάνω. Ναυλομεσίτες της Seasure Shipping επιπλέον, λένε ότι τα μεσαίου μεγέθους tankers είναι από τους λίγους κλάδους που έχουν «θετική πορεία» και μπορούν να προσελκύσουν πιθανούς επενδυτές.
Το ελληνικό «βιβλίο παραγγελιών»
Πολλοί είναι οι Έλληνες εφοπλιστές οι οποίοι πρόβλεψαν τις προοπτικές ανάπτυξης των μεσαίου μεγέθους product tankers και έσπευσαν να ναυπηγήσουν τέτοιου είδους πλοία.
ΣΠΥΡΟΣ ΛΑΤΣΗΣ: Στην παραγγελία δύο μεσαίας τάξης product tankers έχει προχωρήσει η εταιρία Consolidated Marine του Σπύρου Λάτση, από τα ναυπηγεία Hyundai Mipo. Τα tankers, χωρητικότητας 52.000 τόνων έκαστο, θα παραδοθούν τον ερχόμενο Οκτώβριο και Νοέμβριο.
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΠΙΣΤΙΟΛΗΣ: Μόλις πριν από δέκα μέρες περίπου, η εταιρία Central Shipping Monaco, συμφερόντων του Ευάγγελου Πιστιόλη παρήγγειλε δύο MRs tankers με χωρητικότητα 51.000 dwt, ταράσσοντας τα επιχειρηματικά νερά, αφού η κίνησή του αυτή συνέπεσε με εκείνη του Νορβηγού John Fredrksen, ο οποίος παρήγγειλε επίσης 10 MRs.
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΦΡΑΓΚΟΥ: Τις αγορές πλοίων product tankers έχει ξεκινήσει η Navios Maritime Acquisitions της Αγγελικής Φράγκου από το 2010 ακόμη, οπότε και αγόρασε 11 τέτοιου τύπου σκαριά, ενώ υπό ναυπήγηση έχει δύο ακόμη, σύμφωνα με πληροφορίες, των οποίων η αξία ανέρχεται σε 83 εκατ. δολάρια περίπου.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΜΑΡΤΙΝΟΣ: Τη δεύτερη εβδομάδα του Οκτωβρίου η East Med του Θανάση Μαρτίνου προέβη σε μια παραγγελία δύο δεξαμενόπλοιων από κορεάτικα ναυπηγεία με συμφωνία παράδοσης εντός του 2012 και option για δύο ακόμη πλοία. H τιμή του καθενός από αυτά ανέρχεται στα 35,5 εκατ.$.