Στόχος το υποθαλάσσιο καλώδιο των 2 δισ. και οι αγορές των Βαλκανίων
Το γιγαντιαίο έργο των 2 δισ. ευρώ του υποβρύχιου καλωδίου υπερυψηλής τάσης, με το οποίο θα γίνει η καλωδιακή σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα και η αύξηση των πωλήσεων στις ξένες αγορές και ιδιαίτερα στα Βαλκάνια, εξελίσσεται σε ένα μπρα ντε φερ του Γιώργου Μυλωνά της Αλουμύλ με τον Νίκο Στασινόπουλο της Βιοχάλκο.
Η οικοδομική δραστηριότητα στην Ελλάδα έχει μειωθεί δραματικά, προκαλώντας ζημιές στις δύο μεγάλες βιομηχανίες μετάλλων. Έτσι, οι επικεφαλής τους διαφοροποιούν το μίγμα των πωλήσεών τους και αναζητούν projects στην πράσινη ενέργεια και συμφωνίες που θα ενισχύσουν τα ταμεία τους και θα ανατρέψουν τα δυσμενή δεδομένα.
Σ’ αυτή τη μάχη, ο Νίκος Στασινόπουλος, ως ηγέτης του μεγαλύτερου ελληνικού ομίλου στην αγορά των μετάλλων και των καλωδίων, βρίσκεται συνήθως ένα βήμα μπροστά. Έτσι, ο Γιώργος Μυλωνάς, για να κερδίσει το… χαμένο έδαφος και να αποσπάσει μερίδια και στα projects και στις χώρες που κινείται ο μεγάλος ανταγωνιστής του, ετοιμάζει την αντεπίθεσή του.
Η διεκδίκηση του κομματιού των 400 εκατ. ευρώ από το «χρυσό συμβόλαιο» των 2 δισ. ευρώ, που αφορά στο υποβρύχιο καλώδιο της διασύνδεσης των Κυκλάδων με την ηπειρωτική Ελλάδα, έμοιαζε να είναι χαμένη υπόθεση για την Αλουμύλ. Τα Ελληνικά Καλώδια του ομίλου Βιοχάλκο κατέθεσαν τεχνική προσφορά στον διαγωνισμό της ΔΕΗ μαζί με τον γαλλικό κολοσσό Alstom, έχοντας αντίπαλο τη γερμανική Siemens, η οποία συμμετέχει σε κοινοπραξία με τη γαλλική Nexans και την ιταλική Prysmian.
Το έργο είναι τεράστιο και ο Γιώργος Μυλωνάς, δεν θέλει να μείνει έξω από το μεγάλο παιχνίδι, ακόμα κι αν δεν συμμετέχει στον διαγωνισμό, αφού ο όμιλός του δεν έχει αναπτύξει την παραγωγή καλωδίων υψηλής και υπερυψηλής τάσης. Γι’ αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες, βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με δύο μεγάλους ομίλους παραγωγής καλωδίων της Ρωσίας και της Κίνας για συνεργασία στην διεκδίκηση μέρους εργολαβιών, από το μεγάλο έργο.
Απώτερος στόχος, όμως, του Γιώργου Μυλωνά με τις συνεργασίες που επιδιώκει, είναι η συμμετοχή του στους υπόλοιπους διαγωνισμούς για το μεγάλο κομμάτων του 1,6 δισ. ευρώ, που αφορά στα υποβρύχια καλώδια υπερυψηλής τάσης, που θα συνδέουν την Κρήτη και την Εύβοια με την ηπειρωτική Ελλάδα. Για τα ίδια projects έχει ήδη αφήνει να εννοηθεί ότι ενδιαφέρεται και ο Νίκος Στασινόπουλος με τα Ελληνικά Καλώδια, που έχουν ενισχυθεί ιδιαίτερα, μετά την εξαγορά της Fulgor.
Σε Βουλγαρία – Ρουμανία
Μπορεί Αλουμύλ και Βιοχάλκο να δραστηριοποιούνται σε πάνω από 45 χώρες των 4 ηπείρων, ωστόσο η μεγάλη κόντρα των δύο ομίλων για τις πωλήσεις των προϊόντων αλουμινίου εξελίσσεται στα Βαλκάνια και πιο συγκεκριμένα στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία.
Η Αλουμύλ στη Βουλγαρία διαθέτει ιδιόκτητες αποθηκευτικές εγκαταστάσεις και δραστηριοποιείται με την θυγατρική Alumil Bulgaria. Οι επιδόσεις της εταιρίας είναι ιδιαίτερα αξιόλογες και είχαν καταστήσει τον όμιλο ηγέτη στη βουλγαρική αγορά προφίλ αλουμινίου. Πριν από τέσσερα χρόνια μάλιστα, ο Γ. Μυλωνάς εξέτασε την εισαγωγή της Alumil Bulgaria στο Χρηματιστήριο της Σόφιας, κάτι όμως που δεν προχώρησε.
Από την άλλη πλευρά, η Βιοχάλκο είχε δυναμική παρουσία στη βουλγαρική αγορά αλουμινίου και χάλυβα, και μέσω της εξαγοράς της βιομηχανίας Stomana και της Steelmet, θυγατρικής της ΕΤΕΜ. Το colpo grosso όμως του προέδρου της Βιοχάλκο, όχι μόνο για να κερδίσει την αγορά της Βουλγαρίας και τον ισχυρό αντίπαλό του Γ. Μυλωνά, αλλά και να διακινήσει τα προϊόντα του προς την Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη, ήταν η απόκτηση των λιμενικών εγκαταστάσεων Sviloza, που βρίσκεται σε κομβικό σημείο πάνω στον ποταμό Δούναβη.
Η αγορά της Ρουμανίας αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο πεδίο δράσης και ανταγωνισμού των δύο ελληνικών ομίλων. Η Αλουμύλ δραστηριοποιείται με την Alumil Rom στην αγορά αλουμινίου της Ρουμανίας, δαπανώντας 5 εκατ. ευρώ για την επένδυσή της με εξαγορά χώρων. Η Alumil Rom μάλιστα είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του Βουκουρεστίου. Οι πωλήσεις της εταιρίας παρουσίασαν διακυμάνσεις τα δύο τελευταία χρόνια, ωστόσο το 2011 υπήρξε ανάκαμψη της κερδοφορίας που είχε υποχωρήσει. Κι αυτό «άνοιξε την όρεξη» στον Γιώργο Μυλωνά, για τη δημιουργία νέας μονάδας παραγωγής αλουμινίου στη Ρουμανία, εξασφαλίζοντας για το σκοπό αυτό δάνειο 3,45 εκατ. ευρώ από τη Millennium.
Ο όμιλος Βιοχάλκο μπήκε στην ρουμανική αγορά με μονάδα παραγωγής χάλυβα και αλουμινίου απέναντι από την Αλουμύλ, ο Νίκος Στασινόπουλος, όμως, έδωσε περισσότερο βάρος στα καλώδια, ιδρύοντας δύο θυγατρικές των Ελληνικών Καλωδίων, της Τηλεκαλώδια και της ICME ECAB. Έτσι, κάλυψε μια αγορά, στην οποία δεν δραστηριοποιείτο ο Γιώργος Μυλωνάς, καταγράφοντας αξιόλογες επιδόσεις. Τους χωρίζουν οι επενδύσεις, τους… ενώνουν οι ζημιές Μπορεί Αλουμύλ και Βιοχάλκο να έρχονται αντιμέτωπες στα επενδυτικά τους πλάνα στο εσωτερικό και το εξωτερικό, ωστόσο τις… ενώνουν οι ζημιές που καταγράφουν. Το 2011 δεν ήταν καλό και για τους δύο ομίλους, που δεν κατάφερε ούτε η εξωστρέφεια να λειτουργήσει ως αντιστάθμισμα για τις εγχώριες απώλειες.
Η Βιοχάλκο, στο εννεάμηνο του 2011 είχε διευρυμένες ζημιές 25,09 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 4,94 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2010, παρά την αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 22,6%. Από την άλλη πλευρά, η Αλουμύλ βρέθηκε σε χειρότερη κατάσταση, καθώς τα κέρδη των 234 χιλ. ευρώ του 2010 εξανεμίστηκαν και μετατράπηκαν σε ζημιές 6,8 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2011.
Η δυσμενής αυτή εξέλιξη των οικονομικών μεγεθών των δύο ομίλων, όπως εκτιμούν οι διοικήσεις τους, οφείλεται στο γεγονός ότι υποχρεώθηκαν, εξαιτίας της σημαντικής οικοδομικής δραστηριότητας στην Ελλάδα να προωθήσουν τις πωλήσεις τους με χαμηλότερα περιθώρια κέρδους, αλλά και στην αύξηση του κόστους της ενέργειας που οδήγησε στην αύξηση του κόστους παραγωγής. Γι’ αυτό και οι επόμενες επενδυτικές τους κινήσεις γίνονται με μεγάλη προσοχή και φειδώ.