Το ενδιαφέρον για τη ΔΕΠΑ, η συνεργασία με Κοπελούζο και ο ITGI
Επεκτείνει τον… αγωγό για μεγάλες business στην Ελλάδα ο ρωσικός κολοσσός φυσικού αερίου Gazprom. Το επίσημο ενδιαφέρον για την εξαγορά της ΔΕΠΑ, που εκδηλώθηκε με την επίσκεψη του αντιπροέδρου της διοικούσας επιτροπής της Gazprom, Αλεξάντερ Μεντβέντεφ, στον κ. Παπακωνσταντίνου, υποδηλώνει τα σχέδια του ρωσικού «γίγαντα» να στήσει ένα «στρατηγείο» στην Ελλάδα με το βλέμμα στη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Σ’ αυτό το «στρατηγείο» επιτελικό ρόλο θα έχει ο Δημήτρης Κοπελούζος, διευθύνων σύμβουλος της ελληνορωσικής εταιρίας Προμηθέας Gas, μέσω της οποίας η Gazprom θα καταθέσει προσφορά για την εξαγορά της ΔΕΠΑ, η αποκρατικοποίηση της οποίας μπήκε στην τελική ευθεία. Σημειώνεται ότι η Προμηθέας Gaz είναι η πρώτη μεικτή εταιρεία που έχει ιδρύσει η Gazprom στη Δυτική Ευρώπη.
Η εξέλιξη αυτή, αποτελεί πανηγυρική επιβεβαίωση του αποκλειστικού ρεπορτάζ της “Deal” στις 21 Οκτωβρίου 2011.
Η αποκάλυψη αφορούσε στο ταξίδι του κ. Κοπελούζου στη Μόσχα και τις συζητήσεις που είχε με τον πρόεδρο της Gazprom, Αλεξέι Μίλερ, και με άλλα στελέχη της εταιρίας, προκειμένου να εξετάσουν όλες τις παραμέτρους της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ και να ζυγίσουν το ενδεχόμενο να εμπλακούν ή όχι στην εξαγορά της.
Τα δεδομένα έχουν ήδη διαμορφωθεί έτσι, που συνηγορούν στην υποβολή προσφοράς από την Gazprom για την Δημόσια Επιχείρηση Αερίου. Άλλωστε, ο ρωσικός κολοσσός, είναι ο βασικός προμηθευτής της ΔΕΠΑ (με αγωγό μέσω των δικτύων Ρουμανίας – Βουλγαρίας) και έχει υπογράψει σύμβαση για την προμήθεια 2,8 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου το χρόνο, η οποία λήγει το 2016.
Δεν θέλει όμως να χάσει την παρουσία της στην Ελλάδα και δείγματα του ενδιαφέροντός της έδωσε με τις επιπλέον ποσότητες φυσικού αερίου που προμήθευσε στη χώρα μας η Gazprom, κατά την περίοδο του αυξημένου ψύχους του φετινού χειμώνα.
Διπλό όφελος
Το ενδιαφέρον της Gazprom για τη ΔΕΠΑ, όπως αναφέρουν στελέχη της ενεργειακής αγοράς, αποτελεί διπλό όφελος για την Ελλάδα. Από τη μία πλευρά, ο ρωσικός ενεργειακός γίγαντας αποτελεί έναν εγγυημένο επενδυτή, που δοκιμάστηκε με επιτυχία σε δύσκολες περιόδους για τη χώρα μας. Από την άλλη, η εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου δεν είναι άσχετη με τον αποκλεισμό του ελληνοϊταλικού αγωγού ITGI από την κοινοπραξία της BP, που «έκλεισε» τις οδούς μεταφοράς του αζέρικου αερίου στην Ευρώπη.
Η Gazprom (όπως και οι άλλοι ενδιαφερόμενοι) θεωρούν κομβικό σημείο τη συμμετοχή της ΔΕΠΑ στον ITGI, καθώς θα μπορούσε να αποτελέσει το νότιο βραχίονα του αγωγού South Stream, που σχεδιάζουν οι Ρώσοι για τη μεταφορά αερίου στην Ευρώπη, παρακάμπτοντας την Ουκρανία. Το ενδιαφέρον της Gazprom για την αξιοποίηση του ITGI, θεωρείται σίγουρο από τους ενεργειακούς αναλυτές, ότι θα λειτουργήσει και ως πίεση προς την κοινοπραξία που διαχειρίζεται το κοίτασμα του Αζερμπαϊτζάν Σαχ Ντενίζ 2 για να επανεξετάσει τη στάση της απέναντι στον ελληνοϊταλικό αγωγό.
Έτσι θα επωφεληθεί και η ελληνική οικονομία, καθώς η συμμετοχή της ΔΕΠΑ στον αγωγό ITGI θα ανεβάσει σημαντικά και το ύψος του τιμήματος της Εταιρίας. Στο πλαίσιο αυτό, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, Χάρης Σαχίνης, αναφέρεται στη δέσμευση για την υλοποίηση του συστήματος αγωγών ITGI, εκτιμώντας ότι η απόφαση του Σαχ Ντενίζ είναι προσωρινή και ότι η κοινοπραξία θα αντιληφθεί ότι ο ITGI αποτελεί την καλύτερη λύση για το άνοιγμα του Νότιου Διαδρόμου και την εξαγωγή φυσικού αερίου στην Ευρώπη από το Αζερμπαϊτζάν ή άλλη χώρα παραγωγής φυσικού αερίου. Οι Pώσοι πάντως ενδιαφέρονται και για τον ΔΕΣΦΑ, είτε πουληθεί μαζί με την ΔΕΠΑ, είτε ξεχωριστά, όπως είναι πολύ πιθανόν.
Παγκόσμιος «παίκτης»
Η Gazprom είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός φυσικού αερίου στον κόσμο, καθώς αντιπροσωπεύει το 15% έως 20% της παγκόσμιας παραγωγής. Αυτή η παραγωγή έφερε κέρδη – ρεκόρ για το 2011 που έφθασαν τα 42,2 δισ. δολάρια έναντι 35,2 δισ. δολάρια το 2010
Σύμφωνα με τα ρωσικά πρότυπα, τα αποθέματα φυσικού αερίου που διαθέτει ανέρχονται σε 33,1 τρισ. κυβικά μέτρα, ενώ τα αποθέματα πετρελαίου σε 1,73 δισ. τόνους και τα αποθέματα συμπυκνωμάτων αερίου σε 1,28 δισ. τόνους. Το 2011 η παραγωγή του ρωσικού κολοσσού ανήλθαν στα 514 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου και οι εξαγωγές στη Δυτική Ευρώπη ανήλθαν στα 150 δισ. κυβικά μέτρα και στις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης στα 71 δισ. κυβικά μέτρα.
Ένα σημαντικό βήμα ή καλύτερα άλμα στις επιχειρηματικές επεκτάσεις της Gazprom αποτελεί και η συμφωνία με την Κίνα, από την οποία η απουσία του ρωσικού γίγαντα προκαλούσε έκπληξη. Σύμφωνα με τα σχέδια της Gazporm, το 2015 θα αρχίσουν οι παραδόσεις φυσικού αερίου στην Κίνα, σε αρχικές ετήσιες ποσότητες της τάξεως των 30 δισ. κυβικών μέτρων, με στόχο να αυξηθούν στο μέλλον στα 150 δισ. κυβικά μέτρα.
Οι ισχυροί αντίπαλοι και οι ηχηρές απουσίες
Το ενδιαφέρον της Gazprom για τη ΔΕΠΑ μπορεί να ανεβάζει τις προσδοκίες για τα έσοδα που θα προκύψουν, ωστόσο υπάρχει προβληματισμός για τη στάση της Κομισιόν, η οποία αντιμετωπίζει με επιφύλαξη των περαιτέρω αύξηση της ενεργειακής εξάρτησης της Ευρώπης από τη Ρωσία. Ωστόσο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις ενεργειακών παραγόντων, οι ενδεχόμενες αντιδράσεις της Ε.Ε. μπορεί να καμφθούν από την παρουσία Έλληνα επιχειρηματία, του Δημήτρη Κοπελούζου στην υπόθεση ΔΕΠΑ με την Προμηθέας Gaz.
Πάντως, το ρωσικό ενδιαφέρον, αυξάνει τον ανταγωνισμό. Οι πληροφορίες φέρνουν σημαντικούς αντιπάλους για τους Ρώσους, που ενδιαφέρονται, αλλά και ηχηρές απουσίες. Σύμφωνα με πληροφορίες, στη μάχη για τη ΔΕΠΑ, αναμένεται να εμπλακούν, η γαλλική GDF Suez, πιθανότατα χωρίς τον συνεταίρο της στην Ήρων Γιώργο Περιστέρη, η ιταλική Eni, η κρατική εταιρία φυσικού αερίου του Κατάρ, η αυστριακή OMV και η αλγερινή Sonatrach. Έκπληξη αποτελεί η απόφαση των γερμανικών κολοσσών Ε.ΟΝ και RWE να μη συμμετάσχουν στο διαγωνισμό για ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ, παρά το γεγονός ότι θεωρούντο σίγουρες.
Ερωτηματικά υπάρχουν για τη συμμετοχή της τουρκικής Botas, μεγάλου ανταγωνιστή της Gazprom, καθώς το κλίμα για τους Τούρκους είναι βαρύ. Κι αυτό, γιατί τη στιγμή που η Gazprom αύξανε τις ποσότητες φυσικού αερίου προς την Ελλάδα την περίοδο του αυξημένου ψύχους στη χώρα, η Botas διέκοπτε συχνά την παροχή στον ελληνο-τουρκικό αγωγό, κρατώντας όλες τις ποσότητες για την εσωτερική αγορά.