Κατασχέθηκαν 2 πλοία και πουλήθηκαν άλλα 5 για να μείνει η NewLead στο NASDAQ
«Πλήγμα» για την ελληνική ναυτιλία και ταυτόχρονα «σημάδι» των καιρών αποτελεί η είδηση για την κατάσχεση δυο ποντοπόρων φορτηγών πλοίων kamsarmax, των NewLead Tomi και NewLead Gujarat συμφερόντων Μιχαήλ Ζολώτα-Νικόλα Φιστέ, για λογαριασμό της Bank of Scotland!
Σύμφωνα με τις αιτιάσεις της εταιρίας NewLead, τα δυο πλοία κατασχέθηκαν (μετά από δικαστική απόφαση, σε περιοχές όπου έπλεαν), λόγω οφειλών πληρωμών από δανειακές της υποχρεώσεις ύψους 84.500.000 δολαρίων, εκ των οποίων τα 7.000.000 αφορούν swaps. Το δανειακό «άνοιγμα» της εισηγμένης NewLead υπολογίζεται από το Bloomberg στα 677.860.000 δολάρια και μάλιστα μέχρι πρόσφατα τουλάχιστον, μεταξύ των πιστωτών της, ανήκαν και ελληνικές τράπεζες. Τα υπέρογκα δάνεια έχουν εξελιχθεί σε «θηλιά» για τις ναυτιλιακές, σε εποχές παγκόσμιας οικονομικής κρίσης κι ενώ η ελληνική ναυτιλία ειδικότερα εκπέμπει –στο πρόσωπο αρκετών εταιριών- σήμα S.O.S.
Η NewLead δίνει αγώνα για την παραμονή της στον NASDAQ, με «μοχλό» την αναδιάρθρωση του δανεισμού της και επιχειρεί εκ παραλλήλου να διατηρήσει την τιμή της μετοχής της επάνω από το κατώτατο όριο του 1 δολαρίου, έτσι ώστε να αποτρέψει την διακοπή της διαπραγμάτευσης της.
Ακολουθώντας, λοιπόν, τους κανόνες της αμερικανικής επιτροπής κεφαλαιαγοράς,πουλά και περιουσιακά στοιχεία της.
Η κατάσχεση των πλοίων της NewLead των κ.κ. Μιχαήλ Ζολώτα-Νικόλα Φιστέ «ήρθε» σχεδόν ταυτόχρονα με την πώληση 4 δεξαμενοπλοίων της μεταφοράς διυλισμένων πετρελαιοειδών (LR1) και ενός ποντοπόρου φορτηγού.
Η εκποίηση των 5 πλοίων επέφερε για την εταιρία μείωση του δανεισμού της κατά 159 εκατ. δολ., εξέλιξη που χαρακτηρίζεται «μνημειώδης» από το ναυτιλιακό μάνατζμεντ. Η NewLead διαθέτει πλέον στόλο 11 πλοίων, τα 9 εκ των οποίων είναι φορτηγά μεταφοράς ξηρού φορτίου. Η κρίση στις ναυλαγορές στερεί από τις επιχειρήσεις την απαραίτητη ρευστότητα για την εξυπηρέτηση των υποχρεώσεών τους και η αναζήτηση λύσεων είναι διαρκής. Από το καλοκαίρι δε, έχει αναθέσει σε ειδικευμένες νομικές εταιρίες την αναδιαπραγμάτευση των υποχρεώσεων της, συγκεκριμένα στις Moelis & Company και Fried, Frank, Harris, Shriver & Jacobson και η «μάχη» για την επιβίωση της δεν σταματά!
ΑΠΡΟΘΥΜΙΑ ΤΡΑΠΕΖΩΝ
Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά Bρετανοί οικονομολόγοι, με ειδικότητα στον κλάδο, η κατάσχεση των πλοίων της NewLead δείχνει την απροθυμία των τραπεζών του κόσμου να στηρίξουν δάνεια που βρίσκονται «κάτω από το νερό».
Η Bank of Scotland ηγείται κοινοπραξίας που περιλαμβάνει τις BTMU Capital-Bank of Ireland και «πήρε» τον έλεγχο των Newlead Tomi και Newlead Gujarat (κατασκευής 2010-11 και χωρητικότητας 79.000-79.263 dwt), για την αθέτηση συμφωνιών του 2010, δύο καινούργια σκαριά.
Το Tradewinds επισημαίνει, ακόμα, ότι η NewLead, όπως και άλλες εταιρίες σε ανάλογη θέση, μπήκε σε διαδικασία αναδιάρθρωσης των οικονομικών της και «μάχεται» για να κρατήσει «ζωντανή» τη δημόσια λίστα της. Η εταιρία δηλώνει αισιόδοξη ότι θα επιτευχθεί συμφωνία με τους δανειστές της για τους όρους αναδιάρθρωσης του δανείου της, κατά το ίδιο άρθρο, αλλά δεν μπορεί να υπάρξει διαβεβαίωση για την υπόθεση. Για τον επίλογο, όταν αγοράσθηκαν τα δυο kamsarmax bulkers από την NewLead, το συνδυασμένο τίμημα ανήλθε στα 112.700.000 δολάρια, με βάση στοιχεία από την ετήσια έκθεση της ηγεσίας της και ιδιαίτερα του Μιχαήλ Ζολώτα.
50 εκατ. ευρώ για την προστασία από την πειρατεία
Κεφάλαιο 50.000.000 δολαρίων «ρίχνουν» επενδυτές που ενδιαφέρονται για τη δημιουργία της πρώτης ιδιωτικής ναυτικής στρατιωτικής δύναμης για την προστασία των εμπορικών πλοίων από την τεράστια μάστιγα της πειρατείας, θέμα το οποίο απασχόλησε διεξοδικά και το πρόσφατο World Shipping Congress στο Καβούρι, με την συμμετοχή Ελλήνων και ξένων εφοπλιστών.
Ένα εγχείρημα που είναι στα «σκαριά» από πέρσι, φέρει την κωδική ονομασία Convoy Escort Programme (CEP) και προβλέπει την επάνδρωση 18 περιπολικών σκαφών με οπλισμένους ναυτικούς, που θα συνοδεύουν και θα προστατεύουν τα πλοία όσων εταιριών ζητήσουν την συνεργασία με αυτό. Πρόσωπο-«κλειδί» στην «μάχη» αυτή, ο Έλληνας εφοπλιστής Γιώργος Τσαβλίρης (ΦΩΤΟ), ο οποίος ελέγχει μαζί με τα αδέλφια του Νικόλαο και Ανδρέα τον όμιλο Tsavliris Salvage Group, μια από τις πιο μεγάλες και ιστορικές ναυτιλιακές στον τομέα της διάσωσης. Ποιοι θα βάλουν τα 50.000.000 δολάρια; Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι έχουν βρεθεί και από το εξωτερικό άνθρωποι οι οποίοι είναι διατεθειμένοι να χρηματοδοτήσουν το πρόγραμμα προστασίας των εμπορικών πλοίων και μέσα στον επόμενο μήνα πιθανότατα θα υπάρξουν ραγδαίες εξελίξεις και ίσως σχετικές ανακοινώσεις. Το άλλο στοιχείο είναι ότι ο στόλος των περιπολικών σκαφών ή σκαφών συνοδείας θα φέρει σημαία της Κύπρου, αφού, η αρμόδια αρχή της Κυπριακής Δημοκρατίας έχει δώσει την έγκριση της. Ελάχιστοι πλοιοκτήτες επιθυμούν την παρουσία ενόπλων ανδρών επάνω στα πλοία τους, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι ο περίφημος «νόμος Παπουτσή» καταλήγει στο αρχείο. Άλλωστε, ο εμπνευστής του, παραιτήθηκε πρόσφατα από τα καθήκοντα του για τους γνωστούς λόγους…
Θυμίζουμε ότι όπως είχε αποκαλυφθεί στο World Shipping Congress, τα στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (Ε.Ε.Ε.) μιλούν για οικονομικές επιπτώσεις ύψους 14 δισ. δολαρίων από τη μάστιγα της πειρατείας, οπότε οι συγκρίσεις «δείχνουν» ότι το κονδύλι των 50.000.000 δολαρίων είναι τελικά πολύ «μικρό» μπροστά στο πρόβλημα!