Οι Έλληνες μαθητές αναδεικνύονται πρωταθλητές στο εξωσχολικό διάβασμα, ανάμεσα στα μέλη του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, αν και όχι ιδιαίτερα επιμελείς στη μελέτη, σύμφωνα με έρευνα του προγράμματος PISA του ΟΟΣΑ. Σε ποσοστό 82,5% οι 15χρονοι Έλληνες δηλώνουν ότι διαβάζουν για δική τους ευχαρίστηση, καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση ανάμεσα στις χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ, αφήνοντας στη δεύτερη θέση τους συμμαθητές τους από την Τουρκία.
Σημαντικό στοιχείο είναι η αύξηση σε σχέση με το 2000 κατά 4,5 μονάδες, στο ποσοστό των Ελλήνων μαθητών που διαβάζουν για ευχαρίστηση, όταν ο μέσος όρος στον ΟΟΣΑ εμφανίζει πτώση πέντε μονάδων για το ίδιο διάστημα. Συγκεκριμένα, ο μέσος όρος των μαθητών στις χώρες του ΟΟΣΑ που διαβάζουν για προσωπική τους ευχαρίστηση μειώθηκε σε 63,8% το 2009 από 68,8% το 2000.
Καλύτερη σχέση με το εξωσχολικό διάβασμα φαίνεται να έχουν τα κορίτσια με διαφορά της τάξεως των 12 μονάδων σε σχέση με τα αγόρια. Τα κορίτσια στην Ελλάδα διαβάζουν για δική τους ευχαρίστηση σε ποσοστό 86,4% έναντι ποσοστού 74,4% των αγοριών, ενώ σε άλλες χώρες η διαφορά είναι συντριπτικά μεγαλύτερη υπέρ των κοριτσιών.Στην Αυστρία, για παράδειγμα, τα κορίτσια διαβάζουν για τη δική τους ευχαρίστηση σε ποσοστό 60,9% έναντι 38,5% των αγοριών, ενώ στη Φινλανδία διαβάζουν 4 στα πέντε κορίτσια και μόλις ένα στα δύο αγόρια.
Παρά την “πρωτιά” ανάμεσα στις 35 χώρες του ΟΟΣΑ, οι Ελληνες μαθητές φαίνεται να υστερούν στην ποιότητα του αναγνωστικού αντικειμένου, αφού το ποσοστό που διαβάζει λογοτεχνία (μυθιστορήματα, νουβέλες και διηγήματα) έχει μειωθεί κατά δύο μονάδες σε σχέση το 2000, ενώ υπολείπεται κατά εννέα μονάδες του μέσου όρου των χωρών του ΟΟΣΑ. Το 60,5% των μαθητών αναφέρει ότι διαβάζει με δική του πρωτοβουλία “αρκετές φορές το μήνα” ή “αρκετές φορές την εβδομάδα” περιοδικά και ακολουθούν οι εφημερίδες (42,8%), τα κόμικς (24,7%), τα λογοτεχνικά βιβλία (21,5%). Ο μεγάλος χαμένος είναι τα δοκίμια αφού ο αριθμός των μαθητών που τα προτιμούν μειώθηκε σε 7,2% το 2009 από 26,4% το 2000.
«Το αρνητικό αυτό δεδομένο παραπέμπει αναπόφευκτα, μεταξύ άλλων, στη θλιβερή κατάσταση που επικρατεί στον τομέα των σχολικών βιβλιοθηκών, καθώς τα περισσότερα σχολεία, ιδίως της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, στερούνται ακόμη και μια στοιχειώδη σχολική βιβλιοθήκη. Χρειάζεται, επομένως, να γίνουν ακόμη πολλά, για να καλλιεργηθεί η φιλαναγνωσία της νέας γενιάς”, επισημαίνει ο κ.Χαραμής, πρόεδρος του Κέντρου Μελετών και Τεκμηρίωσης της ΟΛΜΕ.
Διάβασμα και Διαδίκτυο
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα του προγράμματος PISA, σε όλες τις χώρες το on line διάβασμα συνδέεται με υψηλότερες επιδόσεις στην κατανόηση κειμένου.
«Οι μαθητές που είναι εξοικειωμένοι με δραστηριότητες όπως το να διαβάζουν μηνύματα στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, στα φόρουμ συζητήσεων, ειδήσεις, διαδικτυακές εγκυκλοπαίδειες, ή αναζητούν πληροφορίες στο Διαδίκτυο, έχουν σε γενικές γραμμές μεγαλύτερη αναγνωστική ικανότητα», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση.