Η επιβάρυνση 29% από τα τέλη αεροδρομίου και η μείωση της επιβατικής κίνησης την… απειλούν με συρρίκνωση
Σήμα κινδύνου από την Aegean Airlines. Η «πτήση» της αεροπορικής εταιρίας του Θεόδωρου Βασιλάκη έχει πέσει σε… αναταράξεις και αν δεν βρεθεί άμεσα εναλλακτικό «σχέδιο πτήσης» σε κυβερνητικό επίπεδο με μέτρα για τη στήριξη του τουρισμού και τη μείωση των «αλμυρών» τελών στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και στα υπόλοιπα αεροδρόμια, τότε δεν αποκλείεται από του χρόνου ακόμη, η Aegean να είναι μια τελείως διαφορετική εταιρία. Συρρικνωμένη, τόσο ως προς το μέγεθός της, όσο και ως προς το πτητικό της έργο.
Ο πρόεδρος του ομίλου έχει σημάνει «συναγερμό». Τα «μηνύματα» που λαμβάνει για τους τρεις πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους δεν είναι ενθαρρυντικά. Η επιβατική κίνηση εσωτερικού υποχώρησε κατά 35% σε σχέση με την περίοδο 2008- 2009, οπότε ήταν και η τελευταία «καλή χρονιά» για τους αερομεταφορείς, ενώ και η κίνηση προς προορισμούς της Ευρώπης εμφανίζει μείωση της τάξεως του 25%. Τα έσοδα από το δίκτυο εσωτερικού σημειώνουν «βουτιά» μέχρι και 50%, ενώ οι ζημίες του 2011 διευρύνθηκαν στα 27, 2 εκατ. ευρώ έναντι 23,3 εκατ. ευρώ πριν από έναν χρόνο.
Αιτία δεν είναι μόνο η οικονομική κρίση που έχει πλήξει το σύνολο του κλάδου και έχει αποδεκατίσει την εσωτερική αγορά, γυρίζοντάς την επτά χρόνια πίσω.
Ευθύνονται επίσης το «κακό όνομα» που έχει δημιουργήσει στο εξωτερικό η Αθήνα εξαιτίας των συχνών κινητοποιήσεων και ταραχών, αλλά και τα πολύ υψηλά επίπεδα των τελών του «Ελευθέριος Βενιζέλος», που καθιστούν τη χρήση του πολύ ακριβή και επιβαρύνουν το λειτουργικό κόστος των αερομεταφορέων, όπως τονίζει ο αντιπρόεδρος της Aegean, Ευτύχης Βασιλάκης, αλλά και άλλοι παράγοντες της τουριστικής και αεροπορικής αγοράς, οι οποίοι ζητούν «μαχαίρι» 50% στις χρεώσεις. Το κόστος για την Aegean από τα τέλη αεροδρομίου αντιπροσωπεύουν το 29% των συνολικών της εξόδων.
Δεν είναι τυχαίο πως όσοι χρησιμοποιούν τον ΔΑΑ χρεώνονται 2,5 φορές πάνω από την Ισπανία και την Τουρκία, 3,5 φορές περισσότερο από τα υπόλοιπα αεροδρόμια της Ελλάδας και μια εσωτερική μετακίνηση επιβαρύνεται με 41 ευρώ συνολικά. Από τα στοιχεία των αεροπορικών εταιριών προκύπτει πιο συγκεκριμένα ότι το «Ελευθέριος Βενιζέλος» κατατάσσεται μεταξύ των ακριβότερων αεροδρομίων της Ευρώπης, ενώ είναι μακράν το ακριβότερο στην περιοχή της Μεσογείου, με τις συνολικές χρεώσεις ανά επιβάτη να ξεπερνούν τα 40 ευρώ, έναντι 17 ευρώ στο αεροδρόμιο της Βαρκελώνης, 18 ευρώ στη Μαδρίτη, στο Μιλάνο και στη Ρώμη και 16 ευρώ στην Κωνσταντινούπολη και στη Λισαβόνα.
Η ανταγωνιστικότητά του πλήττεται ακόμη και από τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, τα οποία προσφέρουν συνολικές χρεώσεις ανά επιβάτη 12 ευρώ για τις εντός Ε.Ε. πτήσεις και 22 ευρώ για τις πτήσεις που κατευθύνονται εκτός της Ε.Ε.
Εξ ου και η προειδοποίηση Βασιλάκη πριν από μερικούς μήνες πως σκοπεύει να αλλάξει βάση (hub), αποχωρώντας από το «Ελευθέριος Βενιζέλος» και επιλέγοντας περιφερειακά αεροδρόμια. Κάτι τέτοιο όμως, θα συνιστούσε μάλλον άστοχη κίνηση, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, δεδομένου ότι οι περισσότεροι επιβάτες κινούνται μέσω της Αθήνας και όχι μέσω των νησιών ή άλλων περιοχών. Πολλοί ήταν εκείνοι που υποστήριξαν ότι στην ουσία επρόκειτο απλώς για μια «κορώνα» από πλευράς Βασιλάκη για να πιέσει το κράτος ώστε να εφαρμόσει μια ενιαία πολιτική για τον κλάδο των αερομεταφορών.
Ακριβά και τα καύσιμα
Σε μια περίοδο που το σύνολο των εταιριών καταβάλλει σκληρές προσπάθειες ελέγχου των λειτουργικών τους εξόδων, η αύξηση της δραστηριότητας της Aegean Airlines με νέα δρομολόγια στο εξωτερικό μπορεί να φέρνει έσοδα, ωστόσο ανεβάζει δραματικά το κόστος, απόρροια της αύξησης της τιμής του πετρελαίου. Πέρυσι, το κόστος των καυσίμων αυξήθηκε κατά 51% σε ετήσια βάση, φτάνοντας στα 184 εκατ. ευρώ, ενώ η αύξηση της δραστηριότητας της εταιρίας συνέβαλε στην αύξηση του κόστους κατά 17 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2010. Δεν είναι τυχαίο πως το κόστος των καυσίμων «συνεισφέρει» περίπου κατά 25% στα συνολικά έξοδα της αεροπορικής εταιρίας του Θεόδωρου Βασιλάκη.
Υπό τον κίνδυνο μάλιστα και μιας νέας αύξησης της τιμής των καυσίμων ενόψει του εμπάργκο στο Ιράν, τότε τα νέα… θα γίνουν ακόμη πιο δυσάρεστα για τους αερομεταφορείς. Και ειδικά όταν οι πρώτες εκτιμήσεις για τη θερινή περίοδο κάνουν λόγο για ένα δύσκολο καλοκαίρι ως προς την τουριστική και κατ’ επέκταση την αεροπορική κίνηση, που αν επιβαρυνθούν περαιτέρω με το ακριβό κόστος των καυσίμων, τότε για πολλές εταιρίες τίθεται μέχρι και θέμα βιωσιμότητας. Πάντως, για την Aegean Airlines, εκείνο που δεν τίθεται ως μέτρο προς το παρόν, είναι η μείωση του προσωπικού.
Αυξάνει τα δρομολόγια και ρίχνει… δίχτυα σε Ρωσία- Ισραήλ
Η Aegean Airlines εξακολουθεί να ρισκάρει, ξεκινώντας και διακόπτοντας δρομολόγια. Έπειτα από την είσοδό της στην Star Alliance, έχει πειραματιστεί με διάφορους προορισμούς. Εγκατέλειψε το Βερολίνο και την Μπολόνια, αλλά ενέταξε στο πτητικό της πρόγραμμα τη Βιέννη και τη Βουδαπέστη, καθώς και τις Πράγα και Τυφλίδα με πτήσεις που θα ξεκινήσουν από τον Μάιο.
Ενόψει της θερινής περιόδου η διοίκηση Βασιλάκη έχει εκπονήσει ένα αρκετά φιλόδοξο σχέδιο, προκειμένου να εκμεταλλευτεί στο έπακρο την τουριστική κίνηση προς τη χώρα μας, συνδέοντας δημοφιλείς προορισμούς με το εξωτερικό.
Η Aegean έχει πάρει άδεια από την ΥΠΑ για πτήσεις από και προς Ρωσία και Ισραήλ, ενώ ετοιμάζει πλήθος συχνοτήτων από και προς δημοφιλή ελληνικά νησιά και την Θεσσαλονίκη, με νέους προορισμούς. Αναπτύσσει τρεις νέες βάσεις μέσα στο καλοκαίρι σε Ρόδο, Κω και Κέρκυρα. Από Ρόδο και Κω ξεκινά δρομολόγια προς Μόσχα, ενώ από το νησί των Φαιάκων προς Βρυξέλλες, Μιλάνο και Ρώμη. Για πρώτη φορά μάλιστα η εταιρία θα προχωρήσει σε πρόσληψη τοπικού προσωπικού (κυρίως αεροσυνοδών) στις εν λόγω περιοχές. Σήμερα η Aegean Airlines πραγματοποιεί 102 διεθνή δρομολόγια και η αύξηση της επιβατικής κίνησης στο εξωτερικό κατά 15% της… δίνει φτερά.