Την «οδό» της πώλησης μετοχών ή δημόσιας εγγραφής εταιριών τους επιλέγουν οι εφοπλιστές
Την… πόρτα της Wall Street χτυπούν (και πάλι) οι Έλληνες εφοπλιστές. Σε μια περίοδο που πολλές ναυτιλιακές εταιρίες παλεύουν με τα «κύματα» της χρεοκοπίας, που οι τράπεζες και κυρίως οι ευρωπαϊκές έχουν κλείσει την στρόφιγγα της δανειοδότησης και που οι περισσότερες ναυλαγορές… βουλιάζουν, πολλοί πλοιοκτήτες επιλέγουν άλλο… μονοπάτι για να αντλήσουν ρευστότητα.
Εξετάζουν ή έχουν ήδη προχωρήσει στην εισαγωγή ή την πώληση μετοχικών ποσοστών εταιριών τους, προκειμένου να μπορέσουν είτε να αντεπεξέλθουν των υποχρεώσεών τους, είτε και να χρηματοδοτήσουν τα επενδυτικά τους προγράμματα.
Οι συνθήκες φαίνονται τώρα περισσότερο ευνοϊκές για μια τέτοια κίνηση. Και αυτό όχι μόνο επειδή τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα αδυνατούν να δανείσουν (δεδομένου ότι τα κοινοπρακτικά δάνεια στην ναυτιλία αγγίζουν μόλις τα 5,9 δισ. δολ. στους πρώτους τρεις μήνες του 2012), αλλά και επειδή όταν το κάνουν, οι όροι είναι περισσότερο αυστηροί και το κόστος δανεισμού πολύ «τσουχτερό». Αντιθέτως, η αναζήτηση κεφαλαίων μέσω των χρηματαγορών κοστίζει πολύ φθηνότερα στους εφοπλιστές.
Από την άλλη, η κρίση στις ναυλαγορές μπορεί να είναι εξ ορισμού αρνητική, όμως, υπό ορισμένες προϋποθέσεις έχει οδηγήσει τις αποτιμήσεις για περιουσιακά στοιχεία εταιριών, αλλά και για άυλους τίτλους σε αρκετά ελκυστικά επίπεδα το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, με πολλούς επενδυτές να είναι έτοιμοι να ρισκάρουν.
Βέβαια, υπάρχει και η μερίδα εκείνη των ναυτιλιακών αναλυτών, οι οποίοι πιστεύουν ότι η άντληση «ζεστού χρήματος» μέσω μιας δημόσιας εγγραφής ή πώλησης μετοχών είναι αρκετά παράτολμη. Στηρίζουν μάλιστα την άποψή τους στο γεγονός ότι στις περιπτώσεις δημοσίων εγγραφών που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί, η απόδοση των μετοχών δεν είναι τόσο εντυπωσιακή και οι πλοιοκτήτες συναντούν δυσκολίες στο να «ψαρέψουν» τα ποσά που έχουν αρχικά θέσει ως στόχο.
Αυτό βέβαια εξαρτάται και από τον τομέα της ναυτιλίας, όπου δραστηριοποιείται η κάθε εταιρία. Πιο συγκεκριμένα, οι τομείς που παρουσιάζουν μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον για την τοποθέτηση κεφαλαίων, είναι εκείνος της μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), αλλά και οι υπεράκτιες εξορύξεις υδρογονανθράκων. Δύο κλάδοι, οι οποίοι βρίσκονται σε άνθηση με όλο και περισσότερους πλοιοκτήτες να ναυπηγούν πλοία, ενώ και οι εκπρόσωποι ορισμένων private equity funds, έχουν ήδη προσεγγίσει, σύμφωνα με πληροφορίες, Έλληνες και ξένους εφοπλιστές με βασικό αντικείμενο συζήτησης τις ευκαιρίες που παρουσιάζουν οι χαμηλές αποτιμήσεις μετοχών ή πλοίων.
«Απόβαση» 5 πλοιοκτητών στις χρηματαγορές
«Έφοδο» στην αμερικανική χρηματαγορά σχεδιάζουν ή έχουν ήδη πραγματοποιήσει πολλά ηχηρά ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού μέχρι σήμερα, προκειμένου να τονώσουν τα ταμεία τους και να ενισχύσουν τις επενδύσεις τους.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Το «ταβάνι» των 186 εκατ. δολαρίων θέλει να… πιάσει η Ocean Rig, θυγατρική της Dryships, από την πώληση μετοχών της. Η εταιρία, η οποία δραστηριοποιείται στις θαλάσσιες εξορύξεις υδρογονανθράκων, αναμένεται να διαθέσει, όπως υποστηρίζουν ναυτιλιακοί οίκοι, μεταξύ των οποίων και η Wells Fargo Securities, πάνω από 9 εκατ. τεμάχια. Το ποσοστό της μητρικής εκτιμάται πως θα μειωθεί από το 74% στο 67%. Με τα κεφάλαια που θα αντλήσει θα χρηματοδοτηθεί η επέκταση του Οικονόμου σε πλοία LNG και άλλες επενδύσεις.
Ν. ΤΣΑΚΟΣ: Αναλυτές της Iberia Capital Partners θέλουν την εισηγμένη στην Wall Street, TEN να είναι υποψήφια για πώληση πακέτου μετοχών συνολικής αξίας 100 εκατ. δολαρίων. Στόχος του σύμφωνα με τους ίδιους, να χρηματοδοτηθεί το επενδυτικό του «άνοιγμα» στα LNG. Ήδη παρήγγειλε δύο δεξαμενόπλοια τέτοιου τύπου στα ναυπηγεία της Ν. Κορέας.
ΛΕΩΝ. ΠΟΛΕΜΗΣ: Το νέο επενδυτικό σχήμα στη ναυτιλία που έκανε την εμφάνισή του στην αμερικανική χρηματιστηριακή αγορά, η Aquasition Corp. (με επικεφαλής τον Λεωνίδα Πολέμη) έχει καταθέσει αίτημα για ανοικτή άντληση κεφαλαίων (blanc cheque) ύψους 50 εκατ. δολαρίων.
ΠΗΤΕΡ ΛΙΒΑΝΟΣ: 329 εκατ. δολάρια κατάφερε να αντλήσει από τη δημόσια εγγραφή της στο ταμπλό της Wall Street η Gaslog του Πήτερ Λιβανού, αν και αρχικός στόχος ήταν να φτάσει ή και να ξεπεράσει τα 450 εκατ. δολάρια. Η διοίκηση της Gaslog αποφάσισε να προχωρήσει στην εν λόγω κίνηση στα τέλη Μαρτίου, διαθέτοντας 23,5 εκατομμύρια μετοχές με σκοπό τα έσοδα να αξιοποιηθούν για να ενισχυθεί το ναυπηγικό της πρόγραμμα. Η τιμή εισαγωγής των μετοχών κυμαινόταν μεταξύ 16-18 δολαρίων.
ΚΩΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Την πώληση επιπλέον μετοχών στην Costamare αποφάσισε πριν από λίγο καιρό και ο Κων/ντίνος Κωνσταντακόπουλος. Αρχικά είχε θέσει ως πήχη της άντλησης ρευστού τα 300 εκατ. δολ., με σκοπό να μειωθεί το χρέος της εταιρίας και να ενισχυθεί η ρευστότητά της. Όμως, τα σχέδιά του συνάντησαν προσκόμματα. Γι’ αυτό και η αίτηση που υπέβαλε στις αμερικανικές χρηματιστηριακές αρχές αφορούσε στην πώληση 7,5 εκατ. μετοχών, με την δέσμευση ο ίδιος να αγοράσει το 10% των προσφερόμενων μετοχών. Στόχος να συγκεντρωθούν τουλάχιστον 105 εκατ. δολ.
Και «ισχυροί της στεριάς» ψάχνουν επενδυτικές ευκαιρίες
Εκτός από τους Έλληνες εφοπλιστές και πολλοί επιχειρηματίες «πρώτης γραμμής» από άλλους κλάδους φέρονται να σκέφτονται την εισαγωγή εταιριών τους στην αμερικανική χρηματαγορά, προκειμένου να αντλήσουν ρευστότητα.
Μόνο τους πρώτους τρεις μήνες του 2012 έχουν πραγματοποιηθεί επαφές ανάμεσα στους ίδιους και χρηματοοικονομικούς συμβούλους, προκειμένου να ενημερωθούν για τα πλεονεκτήματα ή τα μειονεκτήματα μιας τέτοιας κίνησης. Ανάμεσα σε εκείνους που ψιθυρίζεται πως εξετάζουν μια τέτοια επιλογή είναι μεγαλοεπιχειρηματίας που δραστηριοποιείται στον κλάδο των τροφίμων, αλλά και ένας ακόμη από τον τομέα της πληροφορικής και των νέων τεχνολογιών.
Η συγκυρία την οποία θέλουν να αξιοποιήσουν, είναι μεν το γεγονός ότι η Wall Street είναι η μεγαλύτερη χρηματαγορά με σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες, αλλά και το ότι η Ουάσινγκτον νομοθέτησε με άμεση ισχύ νέο πλαίσιο για τις εισαγωγές εταιριών, σύμφωνα με το οποίο οι προϋποθέσεις ένταξης των εταιριών γίνονται λιγότερο αυστηρές, ενώ διευκολύνονται σε μεγάλο βαθμό και οι ανάδοχοι.